Gå til innhold

Kjøpe førstegangsbolig for utlån


Anbefalte innlegg

Jeg bor for øyeblikket innenfor ring 1 i Oslo, og dette er jo det området i Norge med de høyeste boligprisene. Jeg leier for øyeblikket og driver og sparer opp egenkapital til mitt første boligkjøp, men jeg har innsett at jeg har for lav årslønn til å betjene et så stort lån som kreves for å kjøpe en bolig i dette området, og at boligprisveksten sannsynligvis kommer til å være høyere en sparingsraten min i årene fremover.

 

Jeg har virkelig lyst til å fortsette å bo der jeg bor nå, og har tenkt litt på mulighetene for å kjøpe meg en bolig i et billigere strøk i landet for så å leie boligen ut og bygge meg opp egenkapital på den måten, samtidig som jeg leier. Hva må jeg tenke på dersom jeg skal gjøre dette?

Endret av Mos Def
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bor for øyeblikket innenfor ring 1 i Oslo, og dette er jo det området i Norge med de høyeste boligprisene. Jeg leier for øyeblikket og driver og sparer opp egenkapital til mitt første boligkjøp, men jeg har innsett at jeg har for lav årslønn til å betjene et så stort lån som kreves for å kjøpe en bolig i dette området, og at boligprisveksten sannsynligvis kommer til å være høyere en sparingsraten min i årene fremover.

 

Jeg har virkelig lyst til å fortsette å bo der jeg bor nå, og har tenkt litt på mulighetene for å kjøpe meg en bolig i et billigere strøk i landet for så å leie boligen ut og bygge meg opp egenkapital på den måten, samtidig som jeg leier. Hva må jeg tenke på dersom jeg skal gjøre dette?

At du må betale skatt av leieinntekter, og at du må betale skatt ved salg av boligen hvis du ikke har bodd der de siste 12 mndene

Lenke til kommentar

En bolig i et "billigere" område i Norge vil trolig ha lavere verdiøkning over tid enn en tilsvarende i et attraktivt område.

Og tillegg ha tilsvarande lavare leigeprisar samt vanskeligare å få solgt.

 

Som nevnt er det også ein stor ulempe å bu langt unna utleigeboligen sidan det betyr at du må reise langt eller betale håndtverkarar for å fikse alle småting som dukker opp i løpet av utleigeperioden.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Det er sant at et billigere område i Norge trolig vil ha lavere verdiøkning over tid enn i et attraktivt område. Men dersom dette er eneste mulighet for å komme inn på boligmarkedet som førstegangskjøper uten midler til å kjøpe noe i Oslo, er det ikke et lurt valg? Er det ikke for langt unna, kan man kanskje også vurdere å bo der selv de siste månedene for å hindre å skatte ved salg? Må man ha bodd der i alle de siste 12 måneder?

Jeg er i samme situasjon som han som startet tråden.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Edit: Gammel tråd men sikkert aktuell og grei info for andre så lar det stå.

- Du kan potensielt få skattefradrag på «vedlikeholdsarbeid» på bolig du kjøper for utleie. Samme med møbler.

- Kjøp bolig i tilsvarende marked som du har tenkt å etablere deg i. 

- Jo mindre desto bedre. Akkurat nå lønner deg seg sannsynligvis å makse boliglån, forutsatt at boligprisene stiger. Men større er ikke alltid bedre mtp. utleie. Du får naturligvis høyere utleiepris pr kvm på en 20 kvm hybel enn 50 kvm 3-roms.

- Borettslag har boplikt. Boplikt kan fravikes i særlige tilfeller som feks. utdanning, militæret osv. Må få disp. fra styret. 

- Selveier har dokavgift på 2,5%. Hvis du kun kjøper for å utleie frem til du selv kan kjøpe noe du selv har råd til burde du leie ut i minst 5 år. Megler + dokavgift + 22% skatt + fellesutgifter + evt. skattepliktig verdistigning kan utgjøre en del av den totale summen.

Endret av deleted
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...