Gå til innhold

Utrekning av kraft i slegge.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke nok informasjon til å regne det ut. For å være litt pirkete gir det heller ikke mening å si hvor mye kraft det er i sleggen - det som det er meningsfullt å snakke om er hvor mye energi eller bevegelsesmengde den har. Hvor stor kraften blir avhenger også av hvor lang kontakttiden er når du treffer.

 

Uansett, for å komme videre må du vite noe om hvor mye energi du tilfører sleggen på vei ned. Om du lar den falle fritt finner du energien ved å multiplisere massen, høyden og tyngdeakselerasjonen. Hvor mye du tilfører ekstra når du slår er ikke så lett å estimere.

Lenke til kommentar

[quote name="AdrianSkårnes" post="24372262" timestamp="1522429858""Eg meinte at ein kunne få eit støt på hardere enn 1tonn kraft med 8kg slegge. Dette vert heller då eit eksperiment som må prøves seinare :)

 

Men hvordan kan du mene det uten å ha ett snev av kunnskap om det?

 

Da kalles det "vill gjetning".

 

Går du rundt å mener en hel masse til folk om ting du overhodet ikkje vet noe om, så kan det jo bli veldig mange rare meninger der ute

Lenke til kommentar

Ja! Vart vill gjetting i detta tilfellet, ingen vart kome til skade av det denne gang! Eg berre antok at ein kunne fint knuse ein vernetå med slagga. Ein kan få ein enorm kraft med slegga dersom ein treffer riktig.

 

Eg kan kanskje utføre eit eksperiment før eg uttaler meg om noke eg ikkje har greier på neste gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...