Gå til innhold

S&P 500 og Nordnet


Manlulu

Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt om S&P 500, og har noen spørsmål som for noen kanskje vil være et selvfølge. Har prøvd å google litt rundt, men vanskelig å finne definetive svar.

Slik jeg har forstått det, så er det et indexfond, som alltid skal følge de 500 største selskapene i USA, men dette kan være feil.

 

1. Noen som kan forklare hva det egentlig er. Er det et fond/indexfond som jeg kan se på nettet?

 

2. Finnes det på Nordnet, eller et fond som følger dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. En indeks er en samling selskaper der de ulike selskapene vektes forskjellig. For eksempel har du OBX som er en indeks som gjenspeiler den norske industrien der Statoil representerer 20-25% av indeksen. S&P 500 er en annen indeks som representerer 500 store amerikanske virksomheter og gir en god representasjon av amerikansk industri.

 

Et indeksfond er et fond som noen har opprettet som gjør at du som kunde kan sette penger i en rekke selskap som representerer en indeks. Hvilke selskap en indeks består av kan variere med tiden så det vil være unødvendig kostbart for et indeksfond å representere en indeks 100%.

 

2. Tickeren 'VOO' er en ETF hvis du ønsker å kjøpe noe som representerer S&P: https://www.nordnet.no/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/kursdata.html?identifier=VOO&marketplace=18&inhibitTrade=1

 

Hvis du bare ønsker å sette penger i indeksfond er det ikke noe kjempepoeng å gå etter S&P spesifikt. Når folk anbefaler indeksfond så anbefaler de egentlig eksponering mot aksjer og industri, ikke S&P spesifikt. Det får du av alle globale indeksfond som tilbys i Norge til 0.30% avgifter eller lavere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for en god forklaring! :)

 

Jeg bare skyter inn et par oppfølgingsspørsmål.

 

1. Betyr dette at en index i seg selv, ikke er noe man kan invistere i, bare en representasjon av selskaper? Og at man ikke kan invistere i S&P 500, men bare fond som følger S&P 500 indexen?

 

2. Hvilke avgifter er det på VOO? Jeg ser ikke det på sidene til Nordnet.

 

3. Hvorfor anbefaler ikke folk å kjøpe S&P spesifikt?

Lenke til kommentar

1. Riktig.

 

2. Tror det er mulig å finne et prospekt som sier 0.07% årlig, men siden det er et utenlandsk produkt betaler du vekslingskurtasje ved kjøp og salg.

 

3. Er ikke at de ikke anbefaler det, de har bare ikke gode grunner for å anbefale det over andre indekser. Norske globale indeksfond korrellerer uansett mye med S&P fordi de er vektet sånn 40-60% mot amerikanske selskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...