Gå til innhold

Nær halvparten av norske husstander mangler fibernett. Nå vil Toril Nag ta resten av markedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flink dame! Vi har fiber fra Altibox her i huset og er kjempefornøyd. Hadde det ikke vært for Altibox og tilhørende selskapers vilje til å etablere seg i områder der ingen andre turde å etablere fiber, ville store deler av Norges husstander fortsatt vært på kobbernettet. Med fiber er også oppgraderings-mulighetene gode for fremtiden med tanke på økt kapasitet og kostnadsbesparelser. Telenor har nok en del kostnader ved å opprettholde kobbernettet også og ønsker sikkert å overføre enda flere kunder til fiber.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bare så synd at de aller fleste selskap bare ser på kortsiktig profitt som gjør at utvikling stagnerer ekstremt, hadde de bygd ut er jeg rimelig sikker på at folk hadde hoppa på, kanskje ikke umiddelbart, men vi er flokk dyr og folk følger etter andre folk.

Også må jo leverandørene oppgradere sporadisk også, ikke nødvendigvis selve fiber kabelen men sentralene sine også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare så synd at de aller fleste selskap bare ser på kortsiktig profitt som gjør at utvikling stagnerer ekstremt, hadde de bygd ut er jeg rimelig sikker på at folk hadde hoppa på, kanskje ikke umiddelbart, men vi er flokk dyr og folk følger etter andre folk.

Også må jo leverandørene oppgradere sporadisk også, ikke nødvendigvis selve fiber kabelen men sentralene sine også.

 

Blir fryktelig dyrt å grave grøfter annen hver måned. Derfor må man få naboene til å si ja samtidig.

Lenke til kommentar

Når fibernett bygges ut, gjøres det klart for alle husstander, og når kabler/rør ligger i bakken, ligger de til tomtegrensa. Det eneste arbeidet som da må gjøres ved etterbestillinger, er å grave røret resten av veien inn, og blåse inn kabel.

 

Det er også en utbredt misforståelse at alle fiberkabler ligger nedgravd i bakken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg lest i årevis om forskjellige konsepter som skal gi "alle" superbredbånd. Men i distriktene er det kun dugnad som, i beste fall, gir bredbånd. Jeg tviler på at jeg får oppleve noe annet.

Det er allerede alt for enkelt i Norge å bestille bredbånd og kreve at andre tar regninga. Må det graves f.eks 500 meter per husstand i et distrikt så er det skammelig snylteri om den regninga skyves over på blokkbeboere i byer. Bredbånd via mobilnettet kan være mer hensiktsmessig mange grisgrendte steder for å slippe dyr graving/luftstrekk.

Lenke til kommentar

 

Bare så synd at de aller fleste selskap bare ser på kortsiktig profitt som gjør at utvikling stagnerer ekstremt, hadde de bygd ut er jeg rimelig sikker på at folk hadde hoppa på, kanskje ikke umiddelbart, men vi er flokk dyr og folk følger etter andre folk.

Også må jo leverandørene oppgradere sporadisk også, ikke nødvendigvis selve fiber kabelen men sentralene sine også.

Blir fryktelig dyrt å grave grøfter annen hver måned. Derfor må man få naboene til å si ja samtidig.

 

 

Det er forskjell på å bygge ut å det å koble til ett hus, når vi fikk fiber så måtte vi ta regninga for graving eller finne noen som kunne grave for oss, så nei, det blir ikke dyrere for de som skal bygge ut når graving inn til hus faller på hus eier, men slik det gjorde her var at de gravde inn til tomtegrensa å la rør til fibern til alle husene så fikk man bestemme om man ville grave resten selv for å bli koblet til.

Hadde alle andre gjort det så hadde det ikke blitt dyrt osv, de aller fleste graver heller ikke flere hundre meter i egen hage heller.

 

Btw, det graves allerede grøfter annahver måned NØYAKTIG de samme stedene, jeg har jobba med å grave slik grøfter og der vi gravde for ett firma så kom ett anna tele firma to uker etterpå å gravde opp igjen helt fersk asfalt for å legge sin egen kabel så det er bare en dårlig unnskyldning å si at det blir dyrt å grave opp igjen når det er nøyaktig det de allerede gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor har nabolandene våre billigere fiberbredbåndsabonnement enn oss nordmenn får?

 

Litt prosent for ulendt terreng kanskje, men det er jo like langt mellom byene i f.eks. Sverige, Finland og Danmark som i Norge. Så akkurat det er jo ingen unnskyldning, at vi er SÅ forskjellige.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfor har nabolandene våre billigere fiberbredbåndsabonnement enn oss nordmenn får?

 

Litt prosent for ulendt terreng kanskje, men det er jo like langt mellom byene i f.eks. Sverige, Finland og Danmark som i Norge. Så akkurat det er jo ingen unnskyldning, at vi er SÅ forskjellige.

 

Hvor mye billigere er svenske og danske tilbydere enn norske?

Lenke til kommentar

Et eksempel til ettertanke. Sammenlikne det mot de norske store som Altibox og Telenor:

 

http://www.bredbandsbolaget.se/bredband/index.html

 

For 100 Mbit/s, som jeg også kan få hos Altibox til en høy kostnad, men som er det minste som svenske bredbåndsbolaget tilbyr til kr 389 (svenske kroner). Da må jeg betale:

 

For 40/40 Mbit/s en ågerpris til Altibox på kr 519, eller hva det er. Og det er 60 Mbit/s tregere da, for å ha nevnt det.

 

Om en ser på hva svenskene får, for SEK 499,- så er det 500 Mbit/s.

Det er omtrentlig kr 20 rimeligere enn hva jeg nå må betale for 40 Mbit/s

(tok da utgangspunkt i

ingen kursdifferanse NOK vs. SEK)

 

Kanskje jeg burde bo i Sverige med alle de svenske bråkebøttene av asylsøkere som Listhaug liker å prate om? Er det prisen for å få rimelig pris på bredbåndet?

Endret av G
Lenke til kommentar

BBB har også noe som heter villafiber, som er et mer sammenligningbart produkt med prisene til Altibox og Telenor/CDK.

 

CDK's priser i borettslag er noe heeelt annet enn til eneboliger, men prisene på det og på BBB's villafiber ligger ikke ute.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...