Gå til innhold

Lavere lønn i helg enn ukedager


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har jobbet som ekstrahjelp i helger i en bedrift ved siden av studier nå i snart 5 år. De siste månedene har jeg begynt å jobbe fast tre dager i uken i tillegg til annenhver helg (både lørdag og søndag)

 

Lønnsnivået for ekstrahjelper har vært relativt lavt, men et helgetillegg på 50kr timen har gjort lønnen tålelig allikevel. I forbindelse med at jeg fikk en større stilling forhandlet jeg frem en lønnsøkning, da jeg ikke var villig til å jobbe ukedager for samme lave grunnlønn som i helgene.

 

Tvisten kommer når jeg ser på mine to siste lønnsslipper. Her har sjefen gitt meg "ny" timelønn i ukedagene, mens de helgene jeg har jobbet er timelønnen den samme gamle, som selv med helgetillegget på 50kr/t er lavere enn timelønnen i ukedagene.

 

Jeg kontaktet lønnskontoret først for å høre om det hadde skjedd en feil der i forbindelse med overgangen til ny timelønn, men de bekreftet at det var etter direkte instruks fra sjefen.

 

Dette er forresten en arbeidsplass hvor det er MYE travlere i helgen enn resten av uken.

 

Noen som har erfaring med lignende? Er dette vanlig? I det hele tatt lovlig? Hva gjør jeg videre? Det er ikke aktuelt å fortsette med denne ordningen for min del.

 

PS: bedriften opererer med midlertidige arbeidsavtaler på 3-6mnd for alle ekstrahjelper selv om det er et permanent behov for ekstrahjelp. Noe som utifra det jeg forstår fra arbeidsmiljøloven i beste fall er i en gråsone. Jeg har ikke skrevet under noen ny slik kontrakt etter at jeg begynte å jobbe ukedager, så pr. nå er jeg ikke "under kontrakt" selv om jeg har jobbet her i 5 år.

Endret av Vargo Hoat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her vil det også kome litt ann på korleis arbeidsforholdet ditt er organisert. Slik som eg forstår deg, og basert på korleis sjefen din har utbetalt lønna so tyder det på at du har to stillingar. Der den eine er ekstrahjelp på helg og den andre er ei fast deltidsstilling.

 

Her virker det som at du har fått innvilga høgare lønn på den faste stillinga som utgjer mesteparten av arbeidstida di, medan din stilling som ekstrahjelp ikkje har fått lønnsregulering.

 

Det som er utfordringa er kva du skal ha i lønn for det arbeidet du utfører i helgene som del av den faste stillinga. 

Det fyrste du må sjekke opp er du har ei fast deltidsstilling som inkluderer helgevakter, eller om du har ei fast deltidsstilling og ei stilling som ekstrahjelp i helgene.

Er det to forskjellige stillingar so er det ingen automatikk i at det er feil at lønnsnivået mellom fast tilsette og ekstrahjelper er forskjellige.

 

So fyrst og fremst må du sjekke kva lønnsforhandlinga som du hadde gjeld for. Deretter må du ta det opp med arbeidsgiver dersom du meinar at du får ei anna lønn enn det som var avtalt, og eventuelt ta det vidare til arbeidsretten for å tvinge arbeidsgiver til å følge opp sin del av arbeidsavtalen.

 

 

Eg vil også på generelt grunnlag anbefale at du melder deg inn i ei fagforening, antageligvis er det forseint å få hjelp frå fagforeninga sidan problema har alt har oppstått. Men med tanke på seinare arbeidsforhold kan det være fornuftig å organisere deg på forhånd.

Rettigheitene (og pliktene) dine er stort sett like (med nokre unntak som f.eks. dette med å tvinge fram at bedriften skal følge tariffavtale), den store forskjellen er at du som fagorganisert har ei slags forsikring i ryggen som sikrar at du får advokattilgang, veiledning og representasjon når du treng det i staden for å ta opp kampen på eige initiativ og ved å sjølv legge ut for å få prøvd saka for retten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...