Gå til innhold

Tesla tilbakekaller 123.000 biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Flere mener de går konkurs, klarer ikke produsere Model 3 i større antall etter flere måneder, gjeld over pipa og nå dette.

 

 

 

Det vill bare kreve tid hos verksted, delene dekkes av leverandør... 

4 bolter eller noe sånt. Tesla er vel heller ikke den eneste som angripes av rust på saltede veier. Ikke den dyreste fix, dette.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Flere mener de går konkurs, klarer ikke produsere Model 3 i større antall etter flere måneder, gjeld over pipa og nå dette.

 

 

 

Se det i et litt annet lys; å love noe langt fram i tid, da vet potensielle kunder hva som kommer, i motsetning til fossilverden, der det siste spyttes ut..og ooops, et halvt år etter, så er den gammel.

Lenke til kommentar

Flere mener de går konkurs, klarer ikke produsere Model 3 i større antall etter flere måneder, gjeld over pipa og nå dette.

Ja, selskapet er et potensielt konkursemne uten tvil. Pengene forsvinner fort ut, men de har allikevel markedet med seg på sine side. De er priset noe helt enormt! Det investorene gjør en bet på er jo flere ting her.

1. De har en enorm batterifabrikk som utgjør svært store deler av verdien i selskapet.

2. De klarer å holde hodet over vannet i den fasen de er inne i nå.

3. De klarer å fikse de tekniske utfordringene de har med den helautomatiserte produksjonslinjen.

 

Å si at de har gjeld over pipa er å overdrive. Gjelden er ikke problemet. Tenk bare at de har en backlog på ca en halv million biler de får levere så fort som de klarer. Den ligger i balansen noe sted, men er vel uten tvil verdt en del. Det blir fort noen titalls milliarder dollar med cash inn det. Problemet er at de i ganske lang tid fremover har negativ kontantstrøm og derfor må hente nye penger.

Lenke til kommentar

 

Flere mener de går konkurs, klarer ikke produsere Model 3 i større antall etter flere måneder, gjeld over pipa og nå dette.

Meninger er noe alle kan ha. De samme du nevner har jo "ment" Tesla nord og ned i evigheter.

 

Klarer ikke å produsere M3 i større antall? Eh jo, produksjonen av M3 øker stadig. De har ikke nådd de hårete målene som ble satt, men produksjonen er faktisk økende.

 

Gjeld over pipa? Ja, velkommen til hvordan det er å være et vekstselskap. Gjeld er forventet når man investerer massivt i vekst.

 

"Dette" er noe Tesla selv ikke dekker.

 

Så alt man sitter igjen med da er surmuling fra de vanlige Tesla-hatende "analytikerne" (som alltid har tatt feil).

 

Hva er det verste da ?

 

1. Fanatikere som dyrker et dødt produkt

2. Fanatikere som hater et dødt produkt

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle biltyper/bilmerker har allerede fått eller kan få kjenne av lignende korrosjons problem etter hvert vil jeg tippe. Jo mer utstrakt bruk av bildreper-salt av typen magnesiumklorid, jo mer skader.

 

https://www.tu.no/artikler/samferdsel-det-mest-effektive-veisaltet-er-verst-for-bilen/276503

 

det er vel bare ulik grad av hva som oppdages og i hvilken grad det rapporteres videre "oppover i systemet" som vil avdekke potensielle problemer. På en Daewoo eller Hyundai ville en mekaniker kanskje ikke giddet brydd seg, men av en Tesla forventer man annet, for å si det sånn.

 

Det er visstnok Bosch som har produsert denne styreservo enheten, og vil stå for kostnaden vedr. bytte av bolter

https://electrek.co/2018/03/29/tesla-voluntary-recall-bolts-model-s-vehicles/

 

Hvis jeg hadde eid en Tesla, ville jeg ikke sett på nyhetsoppslaget som negativt, men heller positivt, - i den forstand at det faktisk er folk der ute som følger med.

Lenke til kommentar

 

Hva er det verste da ?

 

1. Fanatikere som dyrker et dødt produkt

2. Fanatikere som hater et dødt produkt

 

Er du seriøs i spørsmålet ditt? Nr 2 er uten tvil det verste i mine øyne. Hat kan du dra til blokksberg med. Konstant behov for å hate produkt er så utrolige mye mer destruktivt enn å elske det.

Jeg har aldri sluttet å fascinere meg over hvor mye energi folk bruker på på å hate Apple, Samsung og Tesla. Ikke at noen av de er direkte gjeldende i ditt eksempel da de ikke er døde produkt, men fy flate så mye sur stemning det skaper rundt på forum og kommentarfelt når folk bestemmer seg for å hate andre i stedet for å elske sitt eget.

 

Jeg syns fanatikere i begge leire kan ta seg en bolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I seg selv så er ikke denne tilbakekallingen noe særlig å snakke om. Slikt er rutine hos de fleste bilprodusenter. Problemet er at dette kommer på toppen av et snøskred av dårlige nyheter for Tesla.

 

Én ting er sannsynligheten for at Tesla overlever, men det har nå gått så langt at det begynner å bli vanskelig å i det hele tatt finne et plausibelt scenario for at det kan skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Flere mener de går konkurs, klarer ikke produsere Model 3 i større antall etter flere måneder, gjeld over pipa og nå dette.

Meninger er noe alle kan ha. De samme du nevner har jo "ment" Tesla nord og ned i evigheter.

 

Klarer ikke å produsere M3 i større antall? Eh jo, produksjonen av M3 øker stadig. De har ikke nådd de hårete målene som ble satt, men produksjonen er faktisk økende.

 

Gjeld over pipa? Ja, velkommen til hvordan det er å være et vekstselskap. Gjeld er forventet når man investerer massivt i vekst.

 

"Dette" er noe Tesla selv ikke dekker.

 

Så alt man sitter igjen med da er surmuling fra de vanlige Tesla-hatende "analytikerne" (som alltid har tatt feil).

 

Hva er det verste da ?

 

1. Fanatikere som dyrker et dødt produkt

2. Fanatikere som hater et dødt produkt

Tesla er langt i fra død. Om selskapet dør, så vil dets DNA leve videre, i form av elbiler fra andre produsenter...dersom det dør....Tesla startet noe, viste veien, som andre fortsetter på.

Lenke til kommentar

 

Flere mener de går konkurs, klarer ikke produsere Model 3 i større antall etter flere måneder, gjeld over pipa og nå dette.

Ja, selskapet er et potensielt konkursemne uten tvil. Pengene forsvinner fort ut, men de har allikevel markedet med seg på sine side. De er priset noe helt enormt! Det investorene gjør en bet på er jo flere ting her.

1. De har en enorm batterifabrikk som utgjør svært store deler av verdien i selskapet.

2. De klarer å holde hodet over vannet i den fasen de er inne i nå.

3. De klarer å fikse de tekniske utfordringene de har med den helautomatiserte produksjonslinjen.

 

Å si at de har gjeld over pipa er å overdrive. Gjelden er ikke problemet. Tenk bare at de har en backlog på ca en halv million biler de får levere så fort som de klarer. Den ligger i balansen noe sted, men er vel uten tvil verdt en del. Det blir fort noen titalls milliarder dollar med cash inn det. Problemet er at de i ganske lang tid fremover har negativ kontantstrøm og derfor må hente nye penger.

Tesla finansierer daglig drift med kortsiktig gjeld (derav negativ arb.kapital). I tillegg har de mye langsiktig gjeld med høy rente. Dette er ikke bærekraftig så mye lenger.

 

Batterifabrikken i Nevada er ikke nødvendigvis verdt så mye i seg selv. Eiendomsinvestorer vil ha leietakere hvis TM må legge inn årene.

 

Rundt 500k reserverte Model 3 (bokført i balansen til TM som gjeld), men det på langt nær sikkert at alle er villige til å kjøpe bilen, spesielt ikke hvis startprisen på 35k USD blir noe høyere og skattefordelene forsvinner.

Endret av tlwrtpmc
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Flere mener de går konkurs, klarer ikke produsere Model 3 i større antall etter flere måneder, gjeld over pipa og nå dette.

 

 

Du vet ikke mye om biler og tilbakekallinger hvis du tenker dette kan velte lasset ;) dette er en bagatellmessig sak som alle bilprodusenter må gjøre med jevne mellomrom.

 

Jeg har ikke påstått noe som helst, er kun dagens tilstand samlet i en setning.

Lenke til kommentar

 

 

Flere mener de går konkurs, klarer ikke produsere Model 3 i større antall etter flere måneder, gjeld over pipa og nå dette.

Ja, selskapet er et potensielt konkursemne uten tvil. Pengene forsvinner fort ut, men de har allikevel markedet med seg på sine side. De er priset noe helt enormt! Det investorene gjør en bet på er jo flere ting her.

1. De har en enorm batterifabrikk som utgjør svært store deler av verdien i selskapet.

2. De klarer å holde hodet over vannet i den fasen de er inne i nå.

3. De klarer å fikse de tekniske utfordringene de har med den helautomatiserte produksjonslinjen.

 

Å si at de har gjeld over pipa er å overdrive. Gjelden er ikke problemet. Tenk bare at de har en backlog på ca en halv million biler de får levere så fort som de klarer. Den ligger i balansen noe sted, men er vel uten tvil verdt en del. Det blir fort noen titalls milliarder dollar med cash inn det. Problemet er at de i ganske lang tid fremover har negativ kontantstrøm og derfor må hente nye penger.

Tesla finansierer daglig drift med kortsiktig gjeld (derav negativ arb.kapital). I tillegg har de mye langsiktig gjeld med høy rente. Dette er ikke bærekraftig så mye lenger.

 

Batterifabrikken i Nevada er ikke nødvendigvis verdt så mye i seg selv. Eiendomsinvestorer vil ha leietakere hvis TM må legge inn årene.

 

Rundt 500k reserverte Model 3 (bokført i balansen til TM som gjeld), men det på langt nær sikkert at alle er villige til å kjøpe bilen, spesielt ikke hvis startprisen på 35k USD blir noe høyere og skattefordelene forsvinner.

 

Tilbud og etterspørsel gjelder vel nesten her også, selv om sekttilstandene rundt Tesla til tider veldig uoversiktlig. Når man ikke klarer å levere det man lover vil mange droppe en bilprodusent, alt fra en stund til alltid, og som alle burde ha fått med seg så kommer det et par nye elbiler på markedet i år, og antall modeller vil mangedobles i 2019-2021 og framover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Flere mener de går konkurs, klarer ikke produsere Model 3 i større antall etter flere måneder, gjeld over pipa og nå dette.

Ja, selskapet er et potensielt konkursemne uten tvil. Pengene forsvinner fort ut, men de har allikevel markedet med seg på sine side. De er priset noe helt enormt! Det investorene gjør en bet på er jo flere ting her.

1. De har en enorm batterifabrikk som utgjør svært store deler av verdien i selskapet.

2. De klarer å holde hodet over vannet i den fasen de er inne i nå.

3. De klarer å fikse de tekniske utfordringene de har med den helautomatiserte produksjonslinjen.

 

Å si at de har gjeld over pipa er å overdrive. Gjelden er ikke problemet. Tenk bare at de har en backlog på ca en halv million biler de får levere så fort som de klarer. Den ligger i balansen noe sted, men er vel uten tvil verdt en del. Det blir fort noen titalls milliarder dollar med cash inn det. Problemet er at de i ganske lang tid fremover har negativ kontantstrøm og derfor må hente nye penger.

Tesla finansierer daglig drift med kortsiktig gjeld (derav negativ arb.kapital). I tillegg har de mye langsiktig gjeld med høy rente. Dette er ikke bærekraftig så mye lenger.

 

Batterifabrikken i Nevada er ikke nødvendigvis verdt så mye i seg selv. Eiendomsinvestorer vil ha leietakere hvis TM må legge inn årene.

 

Rundt 500k reserverte Model 3 (bokført i balansen til TM som gjeld), men det på langt nær sikkert at alle er villige til å kjøpe bilen, spesielt ikke hvis startprisen på 35k USD blir noe høyere og skattefordelene forsvinner.

 

Tilbud og etterspørsel gjelder vel nesten her også, selv om sekttilstandene rundt Tesla til tider veldig uoversiktlig. Når man ikke klarer å levere det man lover vil mange droppe en bilprodusent, alt fra en stund til alltid, og som alle burde ha fått med seg så kommer det et par nye elbiler på markedet i år, og antall modeller vil mangedobles i 2019-2021 og framover.

Det som redder Tesla er at det foreløpig ikke finnes noe tilsvarende og selvfølgelig «sekten» så du så ufint kaller de. Sekten bidrar til at Tesla kan droppe markedsføring. Og det virker som om det fortsatt tar lang tid før det kommer noen alternativer. Ikke minst på ladesiden.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...