Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hoster opp mørkt slim (røyker). Hva er det, og er det farlig?


Anbefalte innlegg

Hei. For over ett år siden begynte jeg å hoste opp seigt, ekkelt og ekkelt slim. Jeg røyker ca 7-8 sigaretter om dagen og 5 jointer.

Jeg er på det klare med at dette sannsynligvis er forårsaket av mye hasjrøyking og vanlig røyking. Det er om morgenen det er verst, da kommer det opp sinnsykt mye av dette. Ofte mer enn på det vedlagte bildet. Noen ganger er det mørkere, av og til lysere. Men oftest en mørk brunfarge.

 

Hvor farlig er dette og hva er det? Er slimet samlet i halsen, lungene eller begge deler? Er det dette som heter bronkitt?

Har ikke noen andre lunge/hals/pusteproblemer bortsett fra dette. Er en mann på 26 år.

 

Her kommer vedlagt bilde. Ikke trykk på bildet dersom du er svaksinnet eller skal spise de nærmeste dagene: 

 

http://bildeopplaster.no/BiJ

 

http://bildeopplaster.no/BiL

 

 

 

 

 



Anonymous poster hash: 68c19...042
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må slappe av med røykingen din for at det skal forsvinne. Det er verst på morgenen fordi kroppen din har fått flere timer på å prøve å bli kvitt dritten, før du tilfører den igjen og så lammes halsen din igjen. Røyk inneholder masse forskjellige kjemikalier som du ikke finner i naturlig tobakk, altså de sprayer disse tingene på tobakken så du skal bli mer avhengig så de tilsetter også lammende kjemikalier, det er hvorfor den første røyken er så viktig for røykere. Er for å stoppe hosten. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Henger man en pølse eller en lakseside i et røykhus, blir den konservert av røyken i løpet av et par timer.

Dette fordi den blir innsatt med både sure og basiske stoffer i røyken, og store mengder tjære, som dreper det som måtte være av levende orgnismer i maten. Tobakksrøyk innholder i tillegg mange andre gifter.

 

Det er egentlig ufattelig at mennesker tåler samme behandlingen over måneder og år, direkte i sitt mest kritiske organ for overlevelse: Puste-organet!

 

Det du hoster opp er all tjæren og soten i røyken.

Det positive er jo at lungene, bronkiene, og flimmerhårene fremdeles fungerer innimellom (ellers ville det ikke kommet ut), men det er ikke godt å si hvor lenge du kan stå på kanten av stupet på denne måten.

 

Store deler av overflaten i lungene dine som skal utveksle oksygen og karbondioksid, er nok allerede dekket med tjære og sot-slim, og har mistet sin funksjon. På ett eller annet tidspunkt blir det for mye, og du får diagnosen Kols. Da føler du at du aldri får nok luft.

 

Lungekreft er egentlig ikke det verste man kan få av røyking... Mange der ute har måttet amputere begge bena p.g.a. for dårlig blodtilførsel av røykingen sin.

 

Jeg råder til å slutte å røyke. Da har du iallefall en mulighet til å reversere det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. For over ett år siden begynte jeg å hoste opp seigt, ekkelt og ekkelt slim. Jeg røyker ca 7-8 sigaretter om dagen og 5 jointer.Jeg er på det klare med at dette sannsynligvis er forårsaket av mye hasjrøyking og vanlig røyking. Det er om morgenen det er verst, da kommer det opp sinnsykt mye av dette. Ofte mer enn på det vedlagte bildet. Noen ganger er det mørkere, av og til lysere. Men oftest en mørk brunfarge. Hvor farlig er dette og hva er det? Er slimet samlet i halsen, lungene eller begge deler? Er det dette som heter bronkitt?Har ikke noen andre lunge/hals/pusteproblemer bortsett fra dette. Er en mann på 26 år. Her kommer vedlagt bilde. Ikke trykk på bildet dersom du er svaksinnet eller skal spise de nærmeste dagene:  http://bildeopplaster.no/BiJ http://bildeopplaster.no/BiL      Anonymous poster hash: 68c19...042

 

Som andre over her har nevnt, så er det kroppen din som prøver å fortelle deg at dette ikke er bra i det hele tatt! Når du hoster opp seigt slim, så er det i realiteten lungene dine som forteller deg at du absolutt bør slutte med dette.

 

Jeg mistet begge mine foreldre til røykerelaterte sykdommer (KOLS og lungekreft). Tro meg; dette er ikke noe du vil unne selv din verste fiende - langt mindre deg selv. Jeg spurte min far en gang hvordan det var å leve med KOLS: "stapp ett sugerør i hvert av nesborene, tape igjen munnen og løp en halvmaraton var svaret - da skjønner du sikkert hvordan det oppfattes for personen som har KOLS. Man får aldri nok oksygen. Det igjen fører til at kroppen jobber på høygir hele tiden, 24/7, for å få nok livgivende oksygen.

 

Så er det sikkert lett å sitte der og tenke: "jeg er jo bare 26 år, så det er ingen fare"

Det er ditt valg kammerat, men jeg vil absolutt oppfordre deg til å kutte ut mens kroppen din ennå er i stand til å reparere skadene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk for svarene. Da vet jeg hva jeg har å gjøre, får prøve å slutte med sigaretter og trappe ned mye på hasj før det er for sent...Kanskje må jeg slutte med begge deler? Men jeg tror også at hasjen faktiskt er verre enn sigarettene. Har merket at dersom jeg ikke røyker hasj på noen dager, men alikevel røyker sigaretter, så har jeg betydelig mindre slim og det er også lysere.

 

Hvor lang tid tar det etter slutt før det blir bedre? Kan tenke meg at massevis av dette kan komme opp de første ukene, dersom det ligger lagret i lungene? Og dersom lungene har tatt skade, vil kroppen kunne reparere det igjen?

 

-Trådstarter

 



Anonymous poster hash: 68c19...042
Lenke til kommentar

 

Takk for svarene. Da vet jeg hva jeg har å gjøre, får prøve å slutte med sigaretter og trappe ned mye på hasj før det er for sent...Kanskje må jeg slutte med begge deler? Men jeg tror også at hasjen faktiskt er verre enn sigarettene. Har merket at dersom jeg ikke røyker hasj på noen dager, men alikevel røyker sigaretter, så har jeg betydelig mindre slim og det er også lysere.

 

Hvor lang tid tar det etter slutt før det blir bedre? Kan tenke meg at massevis av dette kan komme opp de første ukene, dersom det ligger lagret i lungene? Og dersom lungene har tatt skade, vil kroppen kunne reparere det igjen?

 

-Trådstarter

 

 

Anonymous poster hash: 68c19...042

 

 

kan du ikke begynne med vaporizing? kjøp en vaporizer på ebay og med den puster du inn bare dampen fra hasjen og du slipper brenne det for å få røyk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Eller spis hasjen! Det gir en mye mer langvarig og deilig rus! (Tar en times tid før den kommer da, men den som venter på noe godt...)  ;)

 

Begynner du med nikotinplaster i tillegg, så har du fortsatt alle dine "laster" i behold, men null belastning lungene!

 

Anonymous poster hash: 3058c...81d

 

Røyka den siste hasjen jeg hadde for 2 dager siden og har ikke skaffet mer, blir skikkelig skremt av dette altså. Jeg er vant til å røyke 1-2 gram om dagen så det er stor stress å være uten...Men helsa må gå før fornøyelsen.

Spise hasj er jeg ingen fan av og vaporizer har jeg aldrig prøvd. Men jeg skal bestille en vaporizer på Ebay etter påska...

Vurderer å slutte med sigaretter også, jeg snuser jo alle timer jeg er våken så nikotin får jeg i meg. Trenger ikke å røyke...Har bare blitt en uvane. 

 

Hvor lang tid tar det før lungene har normalisert seg igjen, og vil de ble så bra som de en gang har vært?

 

- Trådstarter

 

Anonymous poster hash: 68c19...042

Lenke til kommentar

Hvis du slutter å røyke så vil du føle deg nesten forkjølet i en uke eller to etterpå mens lungene harker opp all dritten du har stappet i dem, etter det så skal det bli enklere og enklere og hvis du holder deg unna tobakk i noen år (mener det var 4 eler 5) så vil risikoen din for alle lidelser som følger tobakken være lik en ikke-røyker.

Sliter du så kan du vurdere e-cigg. De øker sjansene dine for å kunne slutte og jeg syns personlig de er skikkelig artige, men nå liker jeg å småpusle med sånne ting generelt også. Hjelper med å holde hendene dine opptatt også. Idle hands is the devils playground og alt det der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lungene restituerer seg tilnærmet det normale.

I løpet av noen uker til ett år skjer det gradvis. Det merkes etter «kort tid» på lunger og pust.

https://nhi.no/psykisk-helse/rus-og-avhengighet/hva-skjer-i-kroppen-nar-du-slutter-a-royke/

Det er kun sjansen for diverse sykdommer og følger som blir restituert. Skaden som er gjort på lungene, redusert lungekapasitet og oksygenopptak vil ikke bli reparert om man slutter å røyke.

 

Skade på lunger er ikke reversibel, men man kan forhindre ytterlig reduksjon i oksygenopptak og kapasitet om man slutter.

Lenke til kommentar

 

Lungene restituerer seg tilnærmet det normale.

I løpet av noen uker til ett år skjer det gradvis. Det merkes etter «kort tid» på lunger og pust.https://nhi.no/psykisk-helse/rus-og-avhengighet/hva-skjer-i-kroppen-nar-du-slutter-a-royke/

Det er kun sjansen for diverse sykdommer og følger som blir restituert. Skaden som er gjort på lungene, redusert lungekapasitet og oksygenopptak vil ikke bli reparert om man slutter å røyke.

Skade på lunger er ikke reversibel, men man kan forhindre ytterlig reduksjon i oksygenopptak og kapasitet om man slutter.

Sier en som har direkte erfaring selv , eller ?

 

Hilsen en som sluttet i 2012.

 

 

Etter 1-9 måneder

 

Avtar hoste og kortpustethet.

Øker lungefunksjonen med opp til 10 prosent.

Fungerer flimmerhårene i luftveiene igjen som de skal.

Er faren for å bli rammet av blodpropp mindre.

Er skadene røykingen har forårsaket i blodårene i gang med å bli reparert.

 

Jeg kaller dette restitusjon. Og man trenger ikke «gni det inn» til personer som trådstarter men komme med noe lyspunkter

Har man først fått kols eller kreft blir man selvfølgelig ikke frisk igjen innenfor de sykdommene.

Nå er svaret også koplet til at personen bare er 26.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Lungene restituerer seg tilnærmet det normale.

I løpet av noen uker til ett år skjer det gradvis. Det merkes etter «kort tid» på lunger og pust.https://nhi.no/psykisk-helse/rus-og-avhengighet/hva-skjer-i-kroppen-nar-du-slutter-a-royke/

Det er kun sjansen for diverse sykdommer og følger som blir restituert. Skaden som er gjort på lungene, redusert lungekapasitet og oksygenopptak vil ikke bli reparert om man slutter å røyke.

Skade på lunger er ikke reversibel, men man kan forhindre ytterlig reduksjon i oksygenopptak og kapasitet om man slutter.

Sier en som har direkte erfaring selv , eller ?

 

Hilsen en som sluttet i 2012.

 

 

Etter 1-9 måneder

 

Avtar hoste og kortpustethet.

Øker lungefunksjonen med opp til 10 prosent.

Fungerer flimmerhårene i luftveiene igjen som de skal.

Er faren for å bli rammet av blodpropp mindre.

Er skadene røykingen har forårsaket i blodårene i gang med å bli reparert.

 

Jeg kaller dette restitusjon. Og man trenger ikke «gni det inn» til personer som trådstarter men komme med noe lyspunkter

Har man først fått kols eller kreft blir man selvfølgelig ikke frisk igjen innenfor de sykdommene.

Nå er svaret også koplet til at personen bare er 26.

Sier en som har studert fysiologi. Tjære i lungene forsvinner ikke om man slutter, ville bare påpeke det da din kommentar lagde et glansbilde av at røyking ikke var skadelig dersom man slutter.

 

Det har ingen ting med å gni det inn, men med å komme med korrekt informasjon og si ting slik det faktisk er.

 

Personlig erfaring har heller ikke noe med debatten å gjøre, burde være mulig å kunne holde seg til allmennkunnskap om kroppen uten å trekke inn føleri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lungene er organ for gassutveksling!  Alveolene i lungene er fysiske sperrer for partikler,så fremmedlegemer som tjære og sot vil aldri forsvinne (med mindre man klarer å hoste det opp helt nedenfra). Det er derfor røyking er så ekstremt skadelig; det akkumuleres bare mer og mer tjære og sot.

 

Der tjæren og soten befinner seg, dekker det selvfølgelig over lungevev. Funksjonen i det vevet er tapt for alltid.

I tillegg dannes det arrvev på spesielt utsatte steder. Arrvev vil heller aldri kunne "restitueres".

 

Igjen: Det er rart man kan røyke i 60 år og fremdeles puste.

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sluttet i 2012 etter 20-25 års røyking og har helt normal lungekapasitet i følge sykehuset.

Så jeg er ikke helt uten kunnskap om emnet.

Man BLIR bedre etter å ha sluttet, MYE bedre.

https://www.livescience.com/59667-quit-smoking-lungs-heal.html

Spesielt vil jeg tro dette vil vise seg hos en 26 på år til motsetning fra meg som er over det dobbelte.

 

 

Om man studerer fysiologi (vidt begrep og område) er ikke vel ensbetydende med ekspert på tobakksrøyk, lungepåvirkning og studier på restitusjon effekter for personer i ulike aldre med ulikt inntak av ulike stoffer over ulik varighet (der tror jeg det er ganske få)

 

Det er stor sprang mellom glansbilde og svartmaling. Jeg vil tro at jeg befinner meg i midten av disse ytterpunktene.

 

Innhold av tjære i produkter vil også variere SVÆRT mye. For eget vedkommende har jeg røkt kun filterrøyk og light produkter.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...