Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har pårørende rett til å vite diagnose når man er under tvang i psykiatrien om man er over 18 år?


Anbefalte innlegg

Har pårørende rett til å vite diagnose når man er under tvang i psykiatrien om man er over 18 år? Behandleren min sier at mine nærmeste pårørende har rett til å vite diagnose samt få generell informasjon vedrørende denne. Jeg vet at i pasient og brukerrettighetsloven står det følgende:

"Er pasienten eller brukeren over 16 år og åpenbart ikke kan ivareta sine interesser på grunn av fysiske eller psykiske forstyrrelser, demens eller psykisk utviklingshemning, har både pasienten eller brukeren og dennes nærmeste pårørende rett til informasjon etter reglene i § 3-2"

Men hva legges i "åpenbart ikke kan ivareta egne interesser" og hvordan vurderes dette? 

 

Anonymous poster hash: 3b48c...7c2



Anonymous poster hash: 3b48c...7c2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant spørsmål. Jeg tror at pårørendes rett til informasjon må/bør ha sammenheng med at pasienten ikke kan ivareta egne interesser. Det virker rart hvis bestemmelsen gir in blanco mulighet for alle pårørende å innhente informasjon om den syke.

 

Når dette er sagt kan det hende det ligger en god begrunnelse til grunn for regelen, som jeg ikke vet om.

 

En viss pekepinn på meningen med regelen kan man vel kanskje få av lovens paragraf 4-6

Lenke til kommentar

Bestemmelsen gir ikke noen informasjonsadgang til alle pårørende, kun den nærmeste pårørende.

 

Terskelen er høy - du må være i en tilstand hvor du ikke kan ivareta dine egne interesser slik at det er nødvendig å gi andre personer informasjon for at de skal ivareta dem for deg, og situasjonen må være åpenbar, dvs. at det ikke kan være tvil.

Lenke til kommentar

Etter min erfaring praktiseres dette ulikt mellom sykehusene, til og med mellom avdelingene innenfor samme sykehus. Endringene i psykisk helsevernloven om samtykkekompetanse, praktiseres enda ikke optimalt. 

 

Det er først når du er erklært å mangle samtykkekompetanse på et bestemt område som har med behandlingen å gjøre, som sykehuset kan kontakte nærmeste pårørende.

Nærmeste pårørende er den du oppgir som nærmeste pårørende, så fremt du har samtykkekompetanse til å utpeke nærmeste pårørende. Det må ikke være familie, men må da i stedet være en person som du har regelmessig kontakt med over tid.

 

Les særlig side 12-23 i linken nedenfor.

Kildelink: https://helsedirektoratet.no/Retningslinjer/Psykisk%20helsevernloven%20og%20psykisk%20helsevernforskriften%20med%20kommentarer.pdf

Lenke til kommentar

Jeg jobber på psykiatrisk avdeling, og der blir pasienten spurt når den kommer til avdelingen om å signere samtykke skjerma ift informasjon til pårørende og offentlige instanser. Flere pasienter ønsker ikke å dele noe, da gjør vi ikke det. 

 

Gjelder dette også pasienter som blir innlagt på tvang etter psykisk helsevernloven Kap. 3?

Lenke til kommentar

 

Jeg jobber på psykiatrisk avdeling, og der blir pasienten spurt når den kommer til avdelingen om å signere samtykke skjerma ift informasjon til pårørende og offentlige instanser. Flere pasienter ønsker ikke å dele noe, da gjør vi ikke det. 

 

Gjelder dette også pasienter som blir innlagt på tvang etter psykisk helsevernloven Kap. 3?

 

 

Jepp, så lenge vi ikke har signatur på at vi kan dele informasjon, så gjør vi ikke det. Mener at man kan snakke med offentlige instanser uten godkjenning om det er hjemmel for det, men det skal jeg ikke si sikkert. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg jobber på psykiatrisk avdeling, og der blir pasienten spurt når den kommer til avdelingen om å signere samtykke skjerma ift informasjon til pårørende og offentlige instanser. Flere pasienter ønsker ikke å dele noe, da gjør vi ikke det. 

 

Gjelder dette også pasienter som blir innlagt på tvang etter psykisk helsevernloven Kap. 3?

 

 

Jepp, så lenge vi ikke har signatur på at vi kan dele informasjon, så gjør vi ikke det. Mener at man kan snakke med offentlige instanser uten godkjenning om det er hjemmel for det, men det skal jeg ikke si sikkert. 

 

 

Hjemmel til å snakke med andre instanser uten pasientens samtykke, finner du i spesialisthelsetjenesteloven § 6-3 og helsepersonelloven kap. 6.

 

Men det jeg lurer på er hvordan din avdeling ivaretar pårørendes rettigheter til medvirkning og informasjon (indirekte en pasientrettighet), når pasienten er vurdert til å mangle samtykkekompetanse på området, hvilket man automatisk er når tvang etableres?

Lenke til kommentar

Ingen informasjon deles så lenge pasienten ikke skriver under på at det er greit. Tror det sjeldent vurderes slik at er er uklokt å dele informasjon med pårørende, så selv om pasienten ikke er regnet som samtykke kompetent (under tvang), så er signatur på samtykke skjemaet gyldig. 

 

(Selv om pasienter har tydelige psykotiske/maniske tegn og symptomer, kan pasienten fungere i varierende grad på ander områder. Så en utelukker ikke en annen) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...