Gå til innhold

Jobbe i en bedrift med veldig få ansatte?


Anbefalte innlegg

Hei! Fått intervju i en bedrift med <10 ansatte som er ganske nyoppstartet og lurer på om dette er gunstig for en ung, nyutdannet mann? Bedriften er ikke noe annerkjent. 

 

 

Noen som har erfaring med dette? Jeg tenker også ifh til lønn? Stillingen krever bachelorgrad eller høyere, så det kan vel umulig være veldig lavt lønnet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobber i en bedrift selv med rett rundt 10 ansatte. Jeg trives veldig. Avhengig av hva slags bransje det er må du gjerne gjøre mange ting i løpet av en dag. Du får ofte en mer helhetlig måte å se bedriften på, da du omgås med, og gjerne jobber med, mange "avdelinger" på en gang.

 

Hva gjelder lønn er det umulig å svare. Du finner helt sikkert eksempler på små bedrifter der alle har millionlønn og andre der alle har "minstelønn". Generelt kan man vel ikke forvente å tjene dødsbra, men du bør jo få betalt for utdanningen.

Lenke til kommentar

Hei! Fått intervju i en bedrift med <10 ansatte som er ganske nyoppstartet og lurer på om dette er gunstig for en ung, nyutdannet mann? Bedriften er ikke noe annerkjent. 

 

Noen som har erfaring med dette? Jeg tenker også ifh til lønn? Stillingen krever bachelorgrad eller høyere, så det kan vel umulig være veldig lavt lønnet? 

 

Små bedrifter kan ha mange fordeler som mindre management-overhead (og dermed mindre kostnader) og man kan få mye ansvar og mye frihet under ansvar.  Det varierer veldig om det passer for den enkelte.  Selv har jeg hatt det best i de minste bedriftene jeg har jobbet i, så jeg ville gi det en sjanse.

Lenke til kommentar

Så lenge det du skal utføre er i tråd med bedriftens kjernevirksomhet (altså at det er en IT bedrift) så kan det være gunstig. Du får selv ta en avgjørelse på hva du tror om fremtiden deres. Spesielt startups kan være litt make it or break it, men hvis de har oppmot 10 ansatte er vel det et noenlunde greit tegn på at det hvertfall går rundt.

 

Fordelen med små bedrifter er at ting er litt løsere i kantene, tjener de godt blir det sikkert mange fine firmaturer og gode lønnsbetingelser (gitt at ditt arbeid er kvantifiserbart i forhold til bedriftens inntjening).

 

Den største ulempen med små bedrifter er utviklingspotensiale. Har du ambisjoner over å gjøre akkurat de tingene du skal gjøre fra start så blir det vanskelig i en så liten bedrit. Det er svært viktig for deg som er nyutdannet at det er noen der som kan overføre kompetanse til deg, altså at du har noen å lære noe av. Hvis stillingen er noe isolert fra kjernevirksomheten, eller at du blir ansatt som "fagperson" på et område de mangler kompetanse ville jeg vært skeptisk.

Endret av Feh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så lenge det du skal utføre er i tråd med bedriftens kjernevirksomhet (altså at det er en IT bedrift) så kan det være gunstig. Du får selv ta en avgjørelse på hva du tror om fremtiden deres. Spesielt startups kan være litt make it or break it, men hvis de har oppmot 10 ansatte er vel det et noenlunde greit tegn på at det hvertfall går rundt.

 

Fordelen med små bedrifter er at ting er litt løsere i kantene, tjener de godt blir det sikkert mange fine firmaturer og gode lønnsbetingelser (gitt at ditt arbeid er kvantifiserbart i forhold til bedriftens inntjening).

 

Den største ulempen med små bedrifter er utviklingspotensiale. Har du ambisjoner over å gjøre akkurat de tingene du skal gjøre fra start så blir det vanskelig i en så liten bedrit. Det er svært viktig for deg som er nyutdannet at det er noen der som kan overføre kompetanse til deg, altså at du har noen å lære noe av. Hvis stillingen er noe isolert fra kjernevirksomheten, eller at du blir ansatt som "fagperson" på et område de mangler kompetanse ville jeg vært skeptisk.

Veldig enig i alt du sier. Vil også gjerne legge til at det kan være greit å få et inntrykk av hva slags folk som jobber der. Et lite arbeidsmiljø kan fort bli veldig bra dersom man har kolleger man trives veldig godt sammen med. For meg har det vært make-or-break.

 

Jeg tenker også ifh til lønn? Stillingen krever bachelorgrad eller høyere, så det kan vel umulig være veldig lavt lønnet?

Lønnsmessig er det veldig vanskelig å si. Det må du nesten bare spørre om selv. Hvis det er en bedrift i vekst eller med stort vekstpotensiale kan det fort bli lønnsomt å være med fra starten eller hvertfall fra et tidlig tidspunkt. Det sitter mange folk med kunstig høye lønninger der ute som har vært veldig godt hjulpet av flaks på at de traff rette bedrift på rett tidspunkt.
Lenke til kommentar

Den største ulempen i små bedrifter er at fagforeningen har ikke så mye å si om du er eksempelvis den eneste fagorganiserte, og om sjefen ikke føyer seg til tariffavtalene og andre arbeidsvilkår... Hjelper jo ikke å bare ta ut deg i streik...

 

Jeg kom ganske skjevt ut da jeg i en av mine første stillinger som eneste fagorganiserte i bedriften (Vi var 15ansatte) ble kalt inn på kontoret til sjefen etter å ha jobbet en uke.. Han hadde fått en telefon fra fagforeningen min, som mente lønnen og arbeidsavtalen min var latterlig og tilnærmet ulovelig.. Sjefen sa: "Har snakket med en hæstkuk av en idiot som mener ditt og datt, nå tar du en telefon og aksepterer arbeidsbetingelsene dine, ellers så kan du bare dra nå!"

 

Jeg godtok betingelsene, men ble oppsagt 5månder senere med full lønn og fritak av arbeidsplikt i 3månder...  Firma gikk konkurs et halvt år i etterkant..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...