Gå til innhold

Asus Z97 HK + Intel Optane 900P


Tangent

Anbefalte innlegg

Er det noen som har prøvd Intel Optane 900P som systemdisk på et Z97 HK ?

 

Har et Asus Z97-DeLuxe HK som med BIOS-oppdatering har støtte for NVMe. I dag sitter det 2 stk 850 PRO -disker i R0 som system på denne.

 

På guttungens HK (MSI Z97 Krait Ed) bruker jeg en Samsung 950 Pro som systemdisk. Denne er montert på et Asus Hyper M.2 x4 mini-adapter, og her yter 950'n som lovet.

 

Er i grunnen mest nysgjerrig på om det går, og om lovet ytelse oppnåes (ca).

Skal uansett bruke Win10, så jeg slipper å lefle med sære drivere for W7.

 

Leste en test av nevnte disk på TweakTown, riktignok på et Z720 HK, men det eneste de nevner her om instillinger og drivere, er at de bruker innebygde W10 NVMe-driver og at C-states og Speed-stepping er avslått i BIOS og at strømstyrings-planer er satt til Max-ytelse.

 

Samme side har også en annen artikkel (https://www.tweaktown.com/guides/6800/tweaktown-s-ultimate-windows-ssd-performance-installation-guide/index.html) som mer tar for seg R0-oppsett av SSD'er og en del systemtweaks (register) og avansert strømstyring (via CMD).........

Hvorvidt noen av disse innstillingene som beskrives der er nødvendige for optimal ytelse på 900P'n tenker jeg ikke på enda før jeg vet om det går an å bruke 900P på Z97 HK...

 

Og nei, jeg har ikke tenkt å bytte ut dette HK enda. Synes bare det er morsomt å se hvor mye det mulig å skvise ut av gammel maskinvare med gromme komponenter. Prosessoren her henger mer enn godt nok med i svingene (4790K) Og det samme med RAM (32GB @ 2400Mhz Cl9) og skjermkortet er et 1080 Ti..

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...