Gå til innhold

Ny valp i hus for første gang


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har akkurat hentet en japansk spisshundvalp på 8 uker. Han er helt herlig og lærer veldig fort! Håper noen kan svare på spørsmålene mine.

 

1. Har trent en del kontakttrening, som har resultert i at hunden nå tar kontakt i mange ulike situasjoner, noe som er helt supert! Men hvor ofte bør dette belønnes for å vedlikeholdes? Jeg kan jo ikke belønne hver gang, samtidig som jeg er redd for å ikke belønne slik at hunden slutter å ta kontakt.

 

2. Jeg har trent en del med hunden, noe som medfører at det blir gitt mange godbiter i løpet av en dag. Kan det bli for mye godbiter? Må legge til at godbitenes størrelse er tilpassa hunden.

 

3. Jeg bor i blokk og må forebygge unødig bjeffing. I de få dagene jeg har hatt han har han bjeffa lite, dvs. 2-3 bjeff pr dag. Sier dette noe om hundens anlegg for å bjeffe, eller er det slik at valper som regel bjeffer mindre enn hva den gjør når den blir voksen? Jeg ser at hunden ofte reagerer på lyder i blokka, uten å bjeffe. Er dette et generelt godt tegn, eller er det sannsynlig å tro at han plutselig vil begynne å bjeffe på disse lydene når han blir eldre? Han legger seg ofte ved inngangsdøra/i gangen, noe jeg leste en plass at ikke var bra mtp. å fremprovosere vokterinstinkt.

 

Håper på svar biggrin.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En valp som akkurat har flyttet inn vil gjerne ikke vise tydelig at den er der, derfor kan det nok være mindre bjeffing nå enn det blir senere.

 

Det er jo en spisshund, så man må regne med bjeffing. Japansk spisshund er rett og slett ofte ganske krevende i så måte.

 

Nyt den første tiden uten for mye fokus på trening, meld dere på et valpekurs og begynn treningen der.. Med mindre du har mye erfaring med hund fra før da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det blir mye godbiter da kutter du litt ned på valpeforet :) I starten ville jeg belønnet så ofte jeg kan, meningen er jo egentlig å hjernevaske hunden på en posetiv måte.. Men du kan jo alltids bytte ut godbiter med litt kos eller et leketøy..

 

Ellers når det er lyder og slikt tror jeg til og med spisshunden din kan vende seg til det og ikke bjeffe på diverse lyder.. Viktig at du selv og andre forholder seg rolig når det er lyder som den reagerer på. I noen tilfeller kan det fungere å belønne bjeffing (om ignorering ikke fungerer), bare for å gi tilbakemelding til hunden at du har fått med deg lyden og at alt er bra. (fremfor å bli oppspilt og stresset for å tenke på at naboene hører hunden) Da blir hunden også oppspilt og stresset... Dette er så forskjellig fra hund til hund, og hvordan de oppfører seg..

 

Det at den legger seg forran inngangsdøra er vel for å passe på omgivelsene og han allerede vet helt klart hvor man kommer inn og ut av leiligheten, om ikke vokterinnstinkt så er det iallefall ett sted hvor hunden føles seg trygg.

 

Ellers må man bare behandle hunden som ett enkelt individ.. de er så utrolig forskjellige selv om de er samme rase..

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det blir mye godbiter da kutter du litt ned på valpeforet :) I starten ville jeg belønnet så ofte jeg kan, meningen er jo egentlig å hjernevaske hunden på en posetiv måte.. Men du kan jo alltids bytte ut godbiter med litt kos eller et leketøy..

 

Ellers når det er lyder og slikt tror jeg til og med spisshunden din kan vende seg til det og ikke bjeffe på diverse lyder.. Viktig at du selv og andre forholder seg rolig når det er lyder som den reagerer på. I noen tilfeller kan det fungere å belønne bjeffing (om ignorering ikke fungerer), bare for å gi tilbakemelding til hunden at du har fått med deg lyden og at alt er bra. (fremfor å bli oppspilt og stresset for å tenke på at naboene hører hunden) Da blir hunden også oppspilt og stresset... Dette er så forskjellig fra hund til hund, og hvordan de oppfører seg..

 

Det at den legger seg forran inngangsdøra er vel for å passe på omgivelsene og han allerede vet helt klart hvor man kommer inn og ut av leiligheten, om ikke vokterinnstinkt så er det iallefall ett sted hvor hunden føles seg trygg.

 

Ellers må man bare behandle hunden som ett enkelt individ.. de er så utrolig forskjellige selv om de er samme rase..

Tusen takk for utfyllende svar! laugh.gif

 

Jeg ser at når han bjeffer er det som regel pga. stress el fordi han vil ha oppmerksomhet/er giret (slik jeg har tolket det i hvert fall), men han har aldri bjeffet på lyder, enten han har reagert på de eller ikke. Prøver å belønne når han reagerer på lyden (typ fra oppgangen i blokka), men ikke bjeffer. Er det en god løsning? Det er nok sant som du sier å beholde roen og oppføre seg som om alt er normalt.

 

Elles ignorerer jeg bjeffingen fullstendig innendørs. Men dette er ikke like lett utendørs, da han gjerne bjeffer når han springer mot meg under innkalling el lek osv.. Men det viktigste er at han ikke bjeffer innendørs. Kan det vere et problem å ignorere bjeffingen inne, men ikke alltid ute?

 

I dag da vi var ute hilset han på to personer, den ene personen bjeffet han på rett før hilsingen, men selve hilsingen gikk helt fint. Håper ikke dette blir en vane at han bjeffer hver gang han skal hilse. Men dette går seg vell gjerne til etter hvert som han ser at folk er greie å hilse på.

Lenke til kommentar

Tusen takk for utfyllende svar! laugh.gif

 

Jeg ser at når han bjeffer er det som regel pga. stress el fordi han vil ha oppmerksomhet/er giret (slik jeg har tolket det i hvert fall), men han har aldri bjeffet på lyder, enten han har reagert på de eller ikke. Prøver å belønne når han reagerer på lyden (typ fra oppgangen i blokka), men ikke bjeffer. Er det en god løsning? Det er nok sant som du sier å beholde roen og oppføre seg som om alt er normalt.

 

Elles ignorerer jeg bjeffingen fullstendig innendørs. Men dette er ikke like lett utendørs, da han gjerne bjeffer når han springer mot meg under innkalling el lek osv.. Men det viktigste er at han ikke bjeffer innendørs. Kan det vere et problem å ignorere bjeffingen inne, men ikke alltid ute?

 

I dag da vi var ute hilset han på to personer, den ene personen bjeffet han på rett før hilsingen, men selve hilsingen gikk helt fint. Håper ikke dette blir en vane at han bjeffer hver gang han skal hilse. Men dette går seg vell gjerne til etter hvert som han ser at folk er greie å hilse på.

 

Ja kjempeflott om han bare kommer bort å legger seg ved deg hver gang han hører en lyd med trappeoppgangen, da slipper du at hunden kan "plage" besøkende også, da han alltids vil løpe bort til deg hver gang han hører lyder eller at det kommer besøk. (Istedet for å stå å mase på døra) Og du slipper også å være redd for at hunden sniker seg ut når noen kommer inn døra i fremtiden. Så om du får til noe slikt hadde det vært veldig ypperlig.

 

Når det gjelder ute og inne tror jeg hunder forstår forskjellen etterhvert uansett, de må trossalt lære å gjøre fra seg ute og ikke inne også.

 

Ltt mer bjeffing ute er vel trolig litt normalt iallefall på japansk spisshund som er litt skeptisk til fremmede.. Så det kan være greit å la hunden få hilse på flest mulig av dine bekjente og familie så ofte som mulig når han er valp. Så det går seg nok til etterhvert :)

 

Hunden min er ikke så veldig til å bjeffe, men utrolig til å syte og ynke seg, nesten uling når han er frustrert. (9 år gammel hannhund som ikke er kastrert og alle nabohundene er tisper som har løpetid tur etter tur :D )

 

Hunden min går nesten inn i jaktmodus når han ser andre hunder, sender halen rett bak og gjør seg så liten så mulig.. Men så snart han får hilse så går det over i lekemodus. Men når han ikke får hilse, så går han nesten litt tilbake i uralderen, blir helt ekstrem på å markere seg, lukter intensivt overalt etter hvor hunden vi gikk forbi har gått.. (Vurderer kjemisk kastrering)

 

Ellers anbefaler jeg guiden her om du har lyst å trene hunden din litt: https://www.purina.no/hunder/atferd-og-trening/basic-commands Men anbefaler at du venter til iallefall 7-8 månders alderen før du begynner så veldig hardt, er jo mye mental trening dette :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...