Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Jeg har en måned oppsigelse på Husleie.

 

1. Må jeg si opp skriftlig eller muntlig?

 

2. Skal jeg levere nøkkelen den dagen leiligheten står tom eller den dagen jeg sier opp leiligheten eller kan jeg bare tømme leiligheten og levere nøkkel uten oppsigelse?

 

3. Jeg skal flytte ut den 31.mai. Og Husleie pleier å bli trukket den 20.hver måned, så hvilken dag bør jeg levere nøkkel og oppsigelse for ikke å bli belastet Husleie selv om jeg har levert nøkkel?

 

4. Hvis jeg har vært lite hyggelig mot naboer skal jeg si unnskyld og farvel, eller har de nok med sitt, og ikke forstyrre dem?

 

5. Jeg har hatt bilder på veggen, gardiner hengt opp, en ting er å ta dem ned, men må jeg også bytte vegg og vinduer pga hull fra skruer?

 

6. Hvordan gjøre flyttingen av ting fra flere etasjer så gøy som mulig?

 

7. Selvfølgelig må jeg vaske leiligheten, men hvor grundig da?

 

8. Er det normalt å vaske alt selv, få hjelp av bekjente eller leie stuepike?

 

9. Må jeg vaske alle trappene hvis det er fellestrapp?

 

10. Hvordan kan jeg selge TVen raskt og samtidig tjene litt? Skal aldri bruke tv mer frivillig

 

11. Hva synes dere om at jeg skal flytte et nytt sted hvor husleien er 30% dyrere, men jeg kommer til å trives bedre enn her, sånn generelt svar?

 

12. Flytting er ikke en dagligdags gjøremål, så er det noe spesielt viktig jeg må huske på eller gjøre før, under og etter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  1. Gjør det skriftelig, dette er for å betrygge utleier at han har en dato hvor leiligheten skal kunne være klar for nye leietakere.
  2. Nøkkel leverer du fra deg den 31. Mai når du skal ha flyttet ut.
  3. Du betaler vel etterskuddsvis den 20. for hver månde trolig. Så den 20. Mai betaler du for mai månde. Så det er vel ett fett når du leverer nøkkelen, så lenge du leverer den før siste dagen i månden.
  4. Hørtes merkelig ut..
  5. Kan være greit å gå over med litt fugemasse og tette igjen stygge hull, men her ville jeg ringt huseier og spurt han/henne.
  6. Gi bort eller selge ting til andre i bygget, sparer deg massevis av arbeid og du kan heller kjøpe inn noe senere.
  7. Du skal ha skikkelig utvask, da skal du vaske alt skikkelig ned, gå over alle lister og karmer, vindu, bad, speil, toalett, dusj etc... Gå skikkelig over kjøkken også vaske ut fett og dritt fra vifte på kjøkken, ta ovnsrens og gjøre det pent. Mange brenner seg på dette og får en tillegsregning eller blir trukket noe fra depositum.
  8. Nedvask er mye arbeid, her bør man få så mye hjelp som mulig, helst fra noen som kan dette.
  9. Nei, fellesområdet er trolig noe du ikke trenger å fokusere på.. men det skader ikke å gå over trappene med en mopp..
  10. Hvis du vil kvitte deg med TVn, da selger du den unna billig til noen hvor du bor, så slipper du å drasse den med deg..
  11. Klarer du ikke å ta selvstendige valg og tenke logisk?

     

  12. Husk at alt skal være nedvasket og flyttet ut innen datoen for oppsigelsen (dagen du skal ha flyttet ut). Så sier du til huseier at du skal flytte ut den 31. Mai. Vil det forventes at leiligheten skal være innflytningsklar den 1. Juni. Om den ikke er det, vil du trolig få trukket for tapt utleiefortjeneste fra evntuell depositum om huseier har en leietaker klar, samt kostnader for nedvask og evntuelle reprasjoner om det er nødvendig.
Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Så på nummer 12 betyr det at hvis jeg har råd og lyst så slipper jeg å vaske og tette igjen hull, så trekker utleier fra depositum eller sender giro? Penger løser alt, jeg har ikke gjort noe ulovlig ved å betale for at utleier vasker etter meg? Ikke kom med negative kommentarer plis, du trenger ikke å svare hvis du ikke vil, det er lov å være uviten og fersking på flytting.

Lenke til kommentar

Du har ikke gjort noe ulovelig nei, men du vil kunne få trekt fra i depositum ja..  Eller få en giro i posten...

 

Men, det mest ryddigste vil jo være at du sier fra til Utleier først.. Og si t du betaler det vil koste for å få i stand leiligheten og at huseier kan få komme å inspisere.. Slik at du slipper å måtte betale for en ekstra månde husleie.. Da leiligheten ikke er klargjort til ny leietaker..

 

Om du gjør at dette skriftelig, og har dette på bok. Kan ikke huseier kommetilbake i etterkant å klage..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Jeg har en måned oppsigelse på Husleie

1. Må jeg si opp skriftlig eller muntlig?

 

Det spørs vel på forholdet mellom deg og utleier. Hvis du er den som skal flytte ut, så kan det hende de vil ha det skriftlig bare for ordens skyld. Men vanligvis så holder det å bare prate om det her. Det har gått bra de 3 gangene jeg har flyttet. De fleste er medgjørlige.

 

 

2. Skal jeg levere nøkkelen den dagen leiligheten står tom eller den dagen jeg sier opp leiligheten eller kan jeg bare tømme leiligheten og levere nøkkel uten oppsigelse?
 

Dette blir man vanligvis enig med utleier om. Det vanlige er å levere etter man har vasket og huseier har godkjent leiligheten, sånn at det er 0% tvil om at du skal inn der igjen.

 

 

3. Jeg skal flytte ut den 31.mai. Og Husleie pleier å bli trukket den 20.hver måned, så hvilken dag bør jeg levere nøkkel og oppsigelse for ikke å bli belastet Husleie selv om jeg har levert nøkkel?
 

I min erfaring har utleier vært medgjørlig og jeg har betalt for de dagene jeg faktisk har bodd i leiligheten, Hvis jeg var ferdig vasket ut den 28., har jeg betalt for 8 dager. Husleie / 8 dager = Total.

 

 

4. Hvis jeg har vært lite hyggelig mot naboer skal jeg si unnskyld og farvel, eller har de nok med sitt, og ikke forstyrre dem?

 

Det kommer vel litt an på igjen. Hvis du snubler borti dem når du flytter og vasker, så kan du vel gi et nikk og en godment farvel, men hvis du ikke gjør det, så går det sikkert bra det også. Folk er i forskjellige livsprosesser og det er ikke alltid man er klar for å ta slike farvel i alle situasjoner. Du kan også skrive brev etter du har flyttet ut, dét gjorde jeg en gang.

 

 

5. Jeg har hatt bilder på veggen, gardiner hengt opp, en ting er å ta dem ned, men må jeg også bytte vegg og vinduer pga hull fra skruer?

 

Har jeg aldri hatt problemer med. Det står vanligvis noe om det her i utleiekontrakten, at utleier må påregne vanlig slitasje som nettopp de tingene du nevner. Men ikke overdrevet, som 5-toms spiker i veggen for å henge opp bilder og lignende.

 

 

6. Hvordan gjøre flyttingen av ting fra flere etasjer så gøy som mulig?
 

Hehe, her er det vanskelig å finne noe godt svar ^^ Eneste svaret jeg kan gi mtp flytting er å bruke -god- tid!! Ikke ha dårlig tid! Så vil det gå lettest mulig. Det er mye mer jobb enn man tror, så man må sette av god tid.

 

 

7. Selvfølgelig må jeg vaske leiligheten, men hvor grundig da?
 

De fleste utleiere er ganske nøye. Jeg har alltid vasket vinduer, lister, vegger, karmer, kjøkken, bad og gulv. Gulv med salmiakkvann. Hvis det er noe lukt etterpå, så tar jeg gulver én gang til med rent vann. Selv etter en slik vask har jeg fått krav om ettervask på 1500 fra en idiot utleier som mente jeg ikke hadde gjort bra nok jobb. Så du må ha med deg utleier for å kontrollére, veldig viktig at du gjør det, dokumentérer jobben.

 

 

8. Er det normalt å vaske alt selv, få hjelp av bekjente eller leie stuepike?
 

Det blir nok svar med nyanser. Hvis du setter bort jobben, så må du betale, men da har du også krav om utbedring hvis utleier ikke er fornøyd. Du har ansvaret, men de som vasket må gjøre det på nytt. Så igjen, kan det bli komplikasjoner hvis bedriften ikke er enige med utleier. Så det kan være en fordél å gjøre det selv også. Bare sett av 2-3 hele dager og gjør en grundig jobb. Kjøp en pakke med éngangskluter, vasketutstyr og have fun ^^ Se på det som gratis trening.

 

 

9. Må jeg vaske alle trappene hvis det er fellestrapp?
 

Det står vel i kontrakten. Hvis det er godt lederskap, så er det klare og tydelige regler som beskriver hvem som skal vaske fellestrapp og når. Hvis det er dårlig lederskap, så blir det uklart. Tydelig er det ingen regler siden du er usikker. Jeg hadde nok prøvd å snike meg unna.

 

 

10. Hvordan kan jeg selge TVen raskt og samtidig tjene litt? Skal aldri bruke tv mer frivillig
 

Bruk Finn.no. Heng opp A4-ark med bilde og tlfnr på tavle i nærmeste butikker. Generell regel når du skal selge sånne ting, er at hvis du skal/vil bli kvitt det fort, så må du selge forbasket billig. Hvis den kostet 3000 ny for 5 år siden, kan du ikke regne med å få mér enn 500, kanskje 1000 kr nå, sånn er det dessverre. Hvis du har yngre brødre eller søsken, spør heller om de vil få den som en gave.

 

Enda et råd er å sjekke om tv'en har pc-skjermutgang. Den kan brukes som ekstra pc-skjerm.

 

 

11. Hva synes dere om at jeg skal flytte et nytt sted hvor husleien er 30% dyrere, men jeg kommer til å trives bedre enn her, sånn generelt svar?
 

Det er absolutt verdt det!! God nattesøvn er etter min mening verdt 30% økning. Å bo og leve i en leilighet med vanskelig ledelse og miljø rundt er drepen for sjela.

 

 

12. Flytting er ikke en dagligdags gjøremål, så er det noe spesielt viktig jeg må huske på eller gjøre før, under og etter?

 

Vær tydelig med kommunikasjon med utleiere. Si fra om alt mulig. Hvis det blir vanskelige samtaler, vær løsningsorientért. Hvis du skal være supergrundig, så kan du ta bilder av hele leiligheten når du har vasket, for å være 100% sikker på at ingen sparker hull i veggen etterpå og krever penger av deg. Det tar ikke mange minuttene å bare ta bilder av alle flater. Det kan være lettere å filme.

 

Jeg vil også anbefale å være nøye med, og prøve å argumentére for, med ny utleier, om å lage en depositumskonto hvor depositumet skal stå i. Selv om det koster 500 kr å opprette den, så skal -DU- ha rentene som blir av depositumet. Her har jeg brent meg før. Noen utleiere vil ha cashen i hånda, dét anbefaler jeg -ikke-! Men du må play by ear også, har du en gull-leilighet, så vil du være ekstra medgjørlig for ikke å miste den.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Tusen takk taurean:) det ser ut som at du tok deg god tid til å svare. Her kommer enda mer. Her er liste over fordeler og ulemper, og ulemper her er fordeler i det nye huset, fordeler her er Ulemper i det nye huset og motsatt.

 

Fordeler her:

 

- billigere Husleie

- billigere strøm

- bedre utsikt

- hus fra 2015

- midt i sentrum

- langt fra vannet i tilfelle flom

 

Ulemper her:

 

- bråkete naboer

- bilvei rett ved huset

- ingen privatliv

- bussholdeplass pekt rett mot vinduet mitt

- kjøpesenter som nabo

- eldresenter som nabo

- en av naboene har jeg tasjet fra før

- en annen nabo har mobbet meg på tidligere skole

- slitsomt å bo øverst uten heis

- ingen kontroll over hvem du møter i trappa

- brannvesenet kommer hver måned fordi noen røyker inne

- ansatte på senteret ser hva jeg gjør fordi kantinen er på samme høyde som vinduet mitt, og hvis jeg trekker ned gardinene så blir jeg isolert

- sykt irriterende å kildesortere riktig også finner du papp i matavfall og glass i papir

- om det er ulovlig vet jeg ikke, men naboen min har satt nei takk til reklame som jeg betalte for på sin postkasse

- sjansen er større her at noen stjeler posten din, leser brev om deg, deler det med venner og du aner fred og ingen fare

- jeg skal flytte fra borettslag til enebolig helt for meg selv og det er stor forskjell

- med større frihet følger et større ansvar, er det verdt det? Man lever bare en gang

- her er det bare 25 kvadratmeter, jeg skal flytte til 92 kvadratmeter

 

 

Så fortell meg hva dere synes? Er dere enig i at jeg bør flytte, hadde dere gjort det, eller hadde dere trivdes å bo slik, risikere å møte på folk fra helvete i trappa eller utenfor, ikke rart jeg må handle alt på nett, man får desverre traumer av slike folk, snart er det adjø og starte med blanke ark.

Lenke til kommentar

Jøss, utrolig detaljért og reflektért må jeg si!

 

Du skal flytte til enebolig for deg selv. Skal du kjøpe? I så fall er det ingen diskusjon for meg. Den friheten du vil få er verdt det. Det er tydeligvis mange små psykologiske laster som utgjør en stor last.

 

Å eie noe selv, ja det blir nok litt mer ansvar, men dét ansvar må du jo ta selv før eller siden likevel, hvis du skal stifte familie? Du får altså en gylden mulighet til å få voksenansvar tidlig, og lære deg alle knepene. Damene kommer til å løpe etter deg ^^ hø hø.

 

Hvis du skal -leie- en enebolig, så håper jeg ikke det blir for dyrt. Du skriver 30% dyrere. Hvis jeg regner med at du betaler 6000 nå, så tenker jeg 9000. Skjønner at det er en toss-up. Men jeg ville tenkt på én ting, og dét er at hvis du flytter, så kan du snakke med de som eier det etter hvert, om det er mulig å få litt redusért leie fordi du tross alt har ansvaret om å ivareta huset, med mindre dette ikke er i leieavtalen fra starten av. Så spørs det om 9000 er inkuldért strøm, tv og internett da. I så fall ser jeg det som en utrolig god deal. Hvis ikke, så er det på kanten.

 

Det spørs hvor god økonomi du har og framtidsplanene. Hvis du sparer 3000 i måneden nå, og de 3000 går vekk i leie til det nye stedet, så kan du jo spørre deg om det er verdt det. Mange av de små lastene du nevner er neglisjérbare. Du trenger ikke ta hensyn til de som bor rundt deg. Anbefaler å bruke silikonørepropper for å få fred hvis det er lyder: https://www.clasohlson.com/no/%C3%98repropper-av-silikon/34-886

Samtidig må du spare i ganske mange år for å få råd til å i det hele tatt kjøpe noe hvis 3000 er overskuddet ditt nå. 5 år = 60 måneder x 3000 = 180 000. Du må antageligvis spare i 10 år der du bor nå bare for å få lån til å kjøpe et vanlig hus som trenger oppussing. Er det verdt det? Skriv budsjett, lag en plan, og ta valget.

Lenke til kommentar

Ja jeg skal flytte fra en kommunal dritt bolig til en flott enebolig, hvor både huset er bra og beliggenhet. Jeg skal i første omgang leie eneboligen så får vi se hva fremtiden bringer, men helt klart: kommunal bolig vs privat enebolig er stor forskjell. Det som er bra er at eieren av eneboligen er en bekjent. Her bruker jeg 8000 i måneden uten strøm, der blir det 10000 i måneden + å varme en eldre stort enebolig på eget regning. Jeg gidder ikke mer å leve billig på bekostning av trivsel. Det er ikke verdt det. Juridisk sett er han eier av boligen, men jeg har fått lov av han til å si at jeg har kjøpt det selv for å få litt status blant venner og naboer. Hagearbeid, vasking, støvsuging, lage mat osv må jeg gjøre selv til jeg får skaffet dame, men som du sier så er det jo lettere nå som jeg skal flytte hit.

 

Mobilabonnement skal jeg ha, tv er jeg usikker på, bredbånd blir det nok ikke heller. Jeg ønsker meg en husdyr, hvilke er best og verst? Høner, gnagere, katt eller hund, og ikke minst hvilken rase?

 

Jeg er ikke rik, men jeg overlever. Jeg prøver ikke å bli rik, fordi jeg har det godt, men for å få dagene til å gå rundt så må jeg skaffe jobb, noen tips?

 

Så det å ta hensyn blir man sett på som svak? Jeg må altså være så frekk og bråkete mot mine naboer som mulig ETTER at jeg har levert oppsigelse, da har jeg kun 30 dager på å plage dem så mye som mulig fordi de har fått meg til å flytte herifra?

Lenke til kommentar

Tro kan du gjøre i kirken. Jeg har damemagnet så det blir lett. Og kvinner er forskjellige. Enten så deler vi på regningene og husarbeid ellers så får det bli mannen på jobb og dama hjemme eller motsatt også. Problemet er hvor leve vi holder ut sammen, ikke om jeg får skaffet dame eller ei. Du skjønner at skilsmisse har blitt så vanlig at det er ikke tabu lenger. Du påstår vel ikke at jeg får dame kun hvis jeg gjør alt og hu kun duger til puling?

Lenke til kommentar

Det har du misforstått. Jeg har ikke kjøpt huset, jeg skal flytte dit og betale leie til å begynne med. Vet ikke hvorfor du kødder med meg, men hvor ofte har en fra kommunal dritt bolig plutselig fikk råd til å kjøpe en enebolig for 4 mil? Har ikke sagt noenting om å kjøpe, så chill out. Jeg får litt mer status enn det jeg har nå, de nye naboene kjenner ikke meg og ikke jeg dem. Men sannheten varer lengst. Fikk et husdyr igår. Det er så sykt irriterende at folk sier noe om jeg ikke burde gjøre når det er gjort. Jeg vil ha denne skapningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...