Gå til innhold

ANMELDELSE: A Way Out


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om karakteren er rett eller ikke interesserer meg ikke så mye. Men må innrømme at konklusjonen er jeg delvis helt uenig i. Jeg mener at denne historien KUN overlever pga spillmediet, for historien i seg selv er ikke noe spektakulært. Vi har sett det før, shawshank redemption blir nevnt, og deler av fengselsoppholdet er jo en direkte kopi av den filmen. Men fordi man er to gode kompiser på sofaen så er det gøy å spille igjennom. Drøye 5 timer gikk unna som bare det, og det var så kort at vi kjedet oss ikke. Jeg synes det var vel verdt de 300? Kronene det kostet.

 

Det

Lenke til kommentar

Må si jeg begynner å bli lei anmeldere som tilsynelatende ikke har satt seg inn i spill dem skal anmelde og blir skuffet pga dem ville ha noe annet en hva som ble levert.

 

Selv leste jeg meg opp hvilke spill opplevelse A Way Out ville gi meg og viste nøyaktig hva jeg betalte snaue 300kr for. 

 

Anmelder vil her bli mer utfordret og synes samens med sin co-op partner at alle disse quicktime eventene er et gjesp. Selv viste jeg store deler av spillet ville være quicktime basert før jeg engang startet det opp. Og at det ville være mer en interaktiv film opplevelse en et reinspikka spill. 

 

Å bryte seg ut av fengsel var kjedelig? Selv synes jeg det var akkurat passe lengde og artig å komme seg ut. Endel gøyale co-op samhandlinger i sofaen og på skjermen skjedde da som ikke kunne ha skjedd i et enspiller spill. Helt fantastisk? Langt derifra. Men det satt premiss for hva vi kunne forvente oss av mer sofa samarbeid. Og det likte vi.

 

Mangler  gjenspillings verdi nevnes. Jeg synes det er helt OK at noen spill ikke har det. Du har vært igjennom historien og fått en opplevelse. Det er hva som teller og ikke å måle opp antall kroner mot hva du kan skvise ut av et spill. Billigste du får spillet til er 249kr og gjenspillings verdi nevnes...

 

Som pappa så synes jeg koblingen til familie fungerte. Den treffer en liten nerve om å ikke kunne se og holde dit barn. Noe som forsterkes dem siste 30 minuttene. Er det noe Oscar materiale? Neppe. Men det fungerer overraskende bra. Jeg var virkelig litt tankefull på hva jeg skulle gjøre på slutten...

 

Animasjonene nevnes. Jeg synes texturen i noen situasjoner var dårlig og noe rare animasjoner noen ganger. Men stort sett så spillet rimelig fantastisk ut på et stort 4K TV med Xbox One X. Kanskje et spill som er lurt å spille på et 4K TV med en Pro eller X og ikke en kjedelig liten monitor om det var tilfellet?

 

Film mediet ville vært en bedre løsning? Absolutt ikke. Det er selve reisen samens i co-op og interaksjonen som gjør dette så unikt. Ingen mestring følelse nevnes også. Og igjen. Lese seg opp på hva det er en skal anmelde/spille. 

 

 

Jeg tok konsollen under armen og tok turen hjem til faren min for å spille dette samens med han. Jeg viste at dette var en interaktiv film opplevelse med co-op elementer i form av qicktime events og endel andre spill mekanismer men ikke noe avanserte greier. Et enkelt spill som prøver å knytte et co-op bånd og samhold mellom disse karakterene på skjermen. Og til stor suksess så gjorde det akkurat det.

 

Faren min er over 60 år gammel. Og jeg angrer ikke et sekund på hverken kjøp eller valg av co-op partner. Dette var rett og slett en veldig positiv spill opplevelse. Og gjør meg spent på denne type form for spill i fremtiden.

 

Jeg er nok enig med den gjennomsnittlige anmelder når det kommer til A Way Out.

 

En sterk 8 av 10!

Endret av LarZen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Må si jeg begynner å bli lei anmeldere som tilsynelatende ikke har satt seg inn i spill dem skal anmelde og blir skuffet pga dem ville ha noe annet en hva som ble levert.

 

Selv leste jeg meg opp hvilke spill opplevelse A Way Out ville gi meg og viste nøyaktig hva jeg betalte snaue 300kr for. 

 

Anmelder vil her bli mer utfordret og synes samens med sin co-op partner at alle disse quicktime eventene er et gjesp. Selv viste jeg store deler av spillet ville være quicktime basert før jeg engang startet det opp. Og at det ville være mer en interaktiv film opplevelse en et reinspikka spill. 

 

Å bryte seg ut av fengsel var kjedelig? Selv synes jeg det var akkurat passe lengde og artig å komme seg ut. Endel gøyale co-op samhandlinger i sofaen og på skjermen skjedde da som ikke kunne ha skjedd i et enspiller spill. Helt fantastisk? Langt derifra. Men det satt premiss for hva vi kunne forvente oss av mer sofa samarbeid. Og det likte vi.

 

Mangler  gjenspillings verdi nevnes. Jeg synes det er helt OK at noen spill ikke har det. Du har vært igjennom historien og fått en opplevelse. Det er hva som teller og ikke å måle opp antall kroner mot hva du kan skvise ut av et spill. Billigste du får spillet til er 249kr og gjenspillings verdi nevnes...

 

Som pappa så synes jeg koblingen til familie fungerte. Den treffer en liten nerve om å ikke kunne se og holde dit barn. Noe som forsterkes dem siste 30 minuttene. Er det noe Oscar materiale? Neppe. Men det fungerer overraskende bra. Jeg var virkelig litt tankefull på hva jeg skulle gjøre på slutten...

 

Animasjonene nevnes. Jeg synes texturen i noen situasjoner var dårlig og noe rare animasjoner noen ganger. Men stort sett så spillet rimelig fantastisk ut på et stort 4K TV med Xbox One X. Kanskje et spill som er lurt å spille på et 4K TV med en Pro eller X og ikke en kjedelig liten monitor om det var tilfellet?

 

Film mediet ville vært en bedre løsning? Absolutt ikke. Det er selve reisen samens i co-op og interaksjonen som gjør dette så unikt. Ingen mestring følelse nevnes også. Og igjen. Lese seg opp på hva det er en skal anmelde/spille. 

 

 

Jeg tok konsollen under armen og tok turen hjem til faren min for å spille dette samens med han. Jeg viste at dette var en interaktiv film opplevelse med co-op elementer i form av qicktime events og endel andre spill mekanismer men ikke noe avanserte greier. Et enkelt spill som prøver å knytte et co-op bånd og samhold mellom disse karakterene på skjermen. Og til stor suksess så gjorde det akkurat det.

 

Faren min er over 60 år gammel. Og jeg angrer ikke et sekund på hverken kjøp eller valg av co-op partner. Dette var rett og slett en veldig positiv spill opplevelse. Og gjør meg spent på denne type form for spill i fremtiden.

 

Jeg er nok enig med den gjennomsnittlige anmelder når det kommer til A Way Out.

 

En sterk 8 av 10!

 

Vipps, Larzen strikes again :D Ventet på det ;) Du er deg selv lik

Lenke til kommentar

Enig med anmelder når det gjelder at spillet er dørgende kjedelig, men ikke nødvendigvis fordi jeg forventet mer action. QTE er helt ok i et spill som dette. Problemet var heller at det ikke føltes som en prestasjon å bryte seg ut av fengselet, det var jo nesten umulig å bli oppdaget eller å gjøre feil. Leo og Vincent er også begge cirka like karismatiske som en sekk poteter, og historien om to som ønsker å bryte ut av fengsel var over på en god time før spillet gikk over i vendetta-tull mot en tredjepart jeg ikke kunne brydd meg mindre om. Hadde en større del av spillet foregått i fengsel med vakter og sikkerhet som faktisk var utfordrende hadde dette blitt bedre.

 

Stor respekt for Josef Fares etter Brothers, men her bommer han.

Lenke til kommentar

Må si jeg begynner å bli lei anmeldere som tilsynelatende ikke har satt seg inn i spill dem skal anmelde og blir skuffet pga dem ville ha noe annet en hva som ble levert.

 

Akkurat som det har noe med saken å gjøre. En anmelder skal anmelde hvor bra spillet er. Punktum. Dette spillet høres utrolig kjedelig og dårlig ut. 6/10 virker som en altfor snill karakter. Din anmeldelse høres jo ut som: "Dette er et elendig spill, men siden jeg hadde lest meg opp på forhånd, så forventet jeg ikke annet. 8/10!" Også forventer du at anmelderen skal komme til samme konklusjon? Er enig med deg om anmeldelsen hadde hørt ut som "Jeg forventet dette spillet, men så var det ikke sånn. Det er kjempebra altså, men siden det ikke var det jeg forventet blir jeg eitrende forbanna, så dermed blir det 6/10!", men jeg klarer ikke helt å lese at det er sånn den er skrevet.

 

Nå er Brothers: Tale of Two Tales et av de dårligste spillene jeg har spilt i moderne tid, men om man bare spiller AAA-konsollspill, så kunne det vel kanskje virke som et mesterverk for presse og en del spillere. (Forsåvidt greit det, er en del bedre enn Battlefield whatever, men utrolig urettferdig for de virkelig gode spillene der ute som får 0 oppmerksomhet) Totalt uinteressant historie og karakterer, og gåter laget for spedbarn holder ikke mål, selv i et dataspill. Da spiller det liten rolle at presentasjonen var helt fantastisk.

Lenke til kommentar

 

Må si jeg begynner å bli lei anmeldere som tilsynelatende ikke har satt seg inn i spill dem skal anmelde og blir skuffet pga dem ville ha noe annet en hva som ble levert.

Akkurat som det har noe med saken å gjøre. En anmelder skal anmelde hvor bra spillet er. Punktum. Dette spillet høres utrolig kjedelig og dårlig ut. 6/10 virker som en altfor snill karakter. Din anmeldelse høres jo ut som: "Dette er et elendig spill, men siden jeg hadde lest meg opp på forhånd, så forventet jeg ikke annet. 8/10!" Også forventer du at anmelderen skal komme til samme konklusjon? Er enig med deg om anmeldelsen hadde hørt ut som "Jeg forventet dette spillet, men så var det ikke sånn. Det er kjempebra altså, men siden det ikke var det jeg forventet blir jeg eitrende forbanna, så dermed blir det 6/10!", men jeg klarer ikke helt å lese at det er sånn den er skrevet.

 

Nå er Brothers: Tale of Two Tales et av de dårligste spillene jeg har spilt i moderne tid, men om man bare spiller AAA-konsollspill, så kunne det vel kanskje virke som et mesterverk for presse og en del spillere. (Forsåvidt greit det, er en del bedre enn Battlefield whatever, men utrolig urettferdig for de virkelig gode spillene der ute som får 0 oppmerksomhet) Totalt uinteressant historie og karakterer, og gåter laget for spedbarn holder ikke mål, selv i et dataspill. Da spiller det liten rolle at presentasjonen var helt fantastisk.

Nå ble jeg nyskjerrig. Nevn gjerne ett eller flere spill som ikke får oppmerksomhet og som er bedre enn Brothers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spilt det med 2 stykker og vi ligger fordelt 9 og 10 i score, at det ligner på film eller andre spill vi har sett er vel noe vi kan si med omtrent alt av film og spill men blir ikke dårlig om en har sett noe lignende før.

 

Unik slutt som få spill har, skal ikke henvise til andre da det hadde ødelagt for andre, men for min del så føles det som en utvikling med tanke på Telltale spill. Kan se for meg anmeldelse av de spillene som er enda mer lineære og mindre valg og utfall.

 

Nei dette ble nok årets overraskelse for hva det var for prisen for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Akkurat som det har noe med saken å gjøre. En anmelder skal anmelde hvor bra spillet er. Punktum. Dette spillet høres utrolig kjedelig og dårlig ut. 6/10 virker som en altfor snill karakter. Din anmeldelse høres jo ut som: "Dette er et elendig spill, men siden jeg hadde lest meg opp på forhånd, så forventet jeg ikke annet. 8/10!" Også forventer du at anmelderen skal komme til samme konklusjon? Er enig med deg om anmeldelsen hadde hørt ut som "Jeg forventet dette spillet, men så var det ikke sånn. Det er kjempebra altså, men siden det ikke var det jeg forventet blir jeg eitrende forbanna, så dermed blir det 6/10!", men jeg klarer ikke helt å lese at det er sånn den er skrevet.

 

Nå er Brothers: Tale of Two Tales et av de dårligste spillene jeg har spilt i moderne tid, men om man bare spiller AAA-konsollspill, så kunne det vel kanskje virke som et mesterverk for presse og en del spillere. (Forsåvidt greit det, er en del bedre enn Battlefield whatever, men utrolig urettferdig for de virkelig gode spillene der ute som får 0 oppmerksomhet) Totalt uinteressant historie og karakterer, og gåter laget for spedbarn holder ikke mål, selv i et dataspill. Da spiller det liten rolle at presentasjonen var helt fantastisk.

 

 

En anmelder skal anmelde hvor bra et spill er ja. Men når anmeldere anmelder spill på feil grunnlag så blir det feil. Når det kommer til A Way Out så synes jeg anmeldere skal anmelde det for hva det er. En interaktiv film opplevelse med quicktime events. Om anmelder allerede i starten av spillet begynner å gjespe pga quicktime events så mener jeg noen andre burde heller anmelde spillet som gjør det på korrekt grunnlag og som har interesse for sjangeren som fks Telltale og Quantic Dream sine spill. 

 

Det blir som at jeg skulle anmelde RTS spill. Jeg sovner som regel under tutorials ved slike spill. Da er jeg den siste personen som burde anmelde et slik spill. 

 

Brothers: A Tale of Two Brothers er et kritisk hyllet spill av både anmeldere og spillere. Det er en grunn til det tenker nå jeg. Akkurat som det er en grunn til at A Way Out får så bra anmeldelser. Helt greit å ikke like spillene eller sjangeren. Men det er mange som gjør det. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Akkurat som det har noe med saken å gjøre. En anmelder skal anmelde hvor bra spillet er. Punktum. Dette spillet høres utrolig kjedelig og dårlig ut. 6/10 virker som en altfor snill karakter. Din anmeldelse høres jo ut som: "Dette er et elendig spill, men siden jeg hadde lest meg opp på forhånd, så forventet jeg ikke annet. 8/10!" Også forventer du at anmelderen skal komme til samme konklusjon? Er enig med deg om anmeldelsen hadde hørt ut som "Jeg forventet dette spillet, men så var det ikke sånn. Det er kjempebra altså, men siden det ikke var det jeg forventet blir jeg eitrende forbanna, så dermed blir det 6/10!", men jeg klarer ikke helt å lese at det er sånn den er skrevet.

 

Nå er Brothers: Tale of Two Tales et av de dårligste spillene jeg har spilt i moderne tid, men om man bare spiller AAA-konsollspill, så kunne det vel kanskje virke som et mesterverk for presse og en del spillere. (Forsåvidt greit det, er en del bedre enn Battlefield whatever, men utrolig urettferdig for de virkelig gode spillene der ute som får 0 oppmerksomhet) Totalt uinteressant historie og karakterer, og gåter laget for spedbarn holder ikke mål, selv i et dataspill. Da spiller det liten rolle at presentasjonen var helt fantastisk.

 

 

En anmelder skal anmelde hvor bra et spill er ja. Men når anmeldere anmelder spill på feil grunnlag så blir det feil. Når det kommer til A Way Out så synes jeg anmeldere skal anmelde det for hva det er. En interaktiv film opplevelse med quicktime events. Om anmelder allerede i starten av spillet begynner å gjespe pga quicktime events så mener jeg noen andre burde heller anmelde spillet som gjør det på korrekt grunnlag og som har interesse for sjangeren som fks Telltale og Quantic Dream sine spill. 

 

Det blir som at jeg skulle anmelde RTS spill. Jeg sovner som regel under tutorials ved slike spill. Da er jeg den siste personen som burde anmelde et slik spill. 

 

Brothers: A Tale of Two Brothers er et kritisk hyllet spill av både anmeldere og spillere. Det er en grunn til det tenker nå jeg. Akkurat som det er en grunn til at A Way Out får så bra anmeldelser. Helt greit å ikke like spillene eller sjangeren. Men det er mange som gjør det. 

Så et spill skal anmeldes som noe annet enn det er, nemlig et spill? Brothers hadde mye bedre gameplay enn dette, så som et spill, som A Way Out faktisk er, så feiler det.

Lenke til kommentar

Pleier ikkje skrive noko i kommentarfelta på meldingane mine då eg stort sett har sagt det eg vil seie, men kan presisere at eg alltid gjer research på spel før eg seier at eg vil skrive omtale av det, så eg visste godt kva eg kom til.

 

Eg skriv vel at det er fint mogleg å lage engasjerande spel med tung bruk av QTE og filmsekvensar òg. Der bommar A Way Out for meg. Me openbert alle ulike, slik at andre vil kunne få meir ut av noko enn det eg gjer, men det betyr ikkje nødvendigvis at eg har anmeldt spelet på feil premiss, meir at de rett og slett er ueinige i korleis eg vektar opplevinga. Det er berre bra. Ting hadde vore keisame viss alle var like, men det blir feil å seie at eg har meldt spelet på feil premiss - og i og med at alle opplever kulturelle uttrykk ulikt, noko meiningslaust. Men så det er sagt, så trur eg at eg og co-op-partnaren min opplevde spelet på nett det viset Fares ville at me skulle gjere (ikkje at eg syns det bør ha noko verknad på omtalen i seg sjølv, for den saks skuld. Det er ingen fasit på korleis ein skal oppleve eit spel).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er et spill som har så utrolig mye uforløst potensiale, akkurat som Sea of Thieves. Har ikke noe i mot at spillet er såpsass kort, det har en helt grei prislapp og jeg kan dele det med en venn uten at vedkommende også må kjøpe spillet så sånn sett så syntes jeg det er en veldig bra pris.

 

Men dessverre så er jo hele spillet en interaktiv film / walking simulator. Det et så vanvittig stort potensiale her for genialt Co-Op gameplay men måten spillet alltid holder deg i hånda hele veien hvor det nærmest er umulig å feile og hvor alt er helt linært så blir alt totalt bortkastet. Hadde de kjørt samme formelen, men gjort at du hadde langt større frihet så du måtte tenke litt mer og klekke ut en måte å komme deg ut av fengselet litt mer på egenhånd fremfor å få alt servert rett i fanget og gjort gameplayelementene litt mer avanserte og vanskeligere så hadde dette umiddelbart vært en kjempebra spill.

 

Men sånn som det ble så er det temmelig middelmådig spør du meg.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...