Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC vil ikke slå seg på.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sa at jeg slo av pcen som normalt ikke noe er gjort.

Jeg sa at viftene slår seg på og at pc slår seg av etter noen sekunder. Så det er ikke tid til hverken at pcen blir varm eller noe blue screen. (Da skjermen ikke rekker å slå seg på)

Har en HDD, men den har jeg koblet av for å se om den var problemet. Det var den ikke. Samme reaksjon.

Vifter på. 5-6 sekunder senere et klikk og den slår seg av. Før den starter på nytt.

Lenke til kommentar

Bygg opp maskinen på utsiden av kabinettet. Dette er for å være sikkert på at noe ikke kortslutter, at alt av kabler sitter skikkelig (ta ut og re-seat alt) og at man har et minimum av HW tilkoblet. Har du integrert GPU i CPU så ikke koble til skjermkort. Ha kun HK+CPU+CPU-kjøler+RAM+PSU. Funker det nå? Kommer du i BIOS? Hvis dette funker lag deg en eller anna linux distro bootbar via usb. Kan du kjøre dette?

 

Hvis ikke dette går så er HK eller PSU død. Det er svært ofte en av disse som er død med feilene du opplever. Jeg hadde begynt med å teste ny PSU.

Lenke til kommentar

Gigabyte hovedkort?

Dem hadde noen dårlige bios chipper på denne tiden som "glemmer" bios. Må selv flashe bios ca en gang i året for at ikke det samme skal skje.

 

Når uhellet er ute så må jeg ta ut alle rambrikkene, slå på maskinen. Slå av maskinen og sette inn 1 brikke igjen. Da slå den seg på nok til at jeg får flashe bios og maskinen er god igjen etterpå.

Lenke til kommentar

Prøvd å resette bios?

 

Eventuelt plugg unna så mye du kan av ting i USB porter osv, bare la tastatueret være igjen. Hvis ikke det hjelper, prøv å koble bort harddiskene også, og se om du  kommer til bios..

 

Kan da finne ut som det er på bios nivå eller etter som problemet ligger. Er det bios nivå, så kan det hende hovedkortet er gåent, eller om bios innstillingene er. Er du heldig og har dual-bios, så kan du bytte imellom 2 av dem.

Lenke til kommentar

Støtter å resette bios, men når du gjør det bør du koble vekk GPU, og bruke kun integrert grafikk, hadde det problemet med en stasjonær maskin i dag.. 

 

Maskinen slo seg på, kommer til bios (men ingen muligheter å gå inn  i bios) og den stod stille og blinket "_" på skjermen, fjernet gpu og kom videre etter å ha resatt bios. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...