Gå til innhold

Hvorfor fører ekstreme ideologier til ødelegging av historiske spor etter tidligere sivilisasjoner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ødelegger både kommunister og islamister alle historiske spor etter tidligere sivilisasjoner? Har de ikke tid til å vente på istidene skal skrape ren jordoverflaten?

 

Av samme grunn som alle andre typer regimer har gjort det samme opp gjennom historien?

Jeg vet ikke om du regner de gamle persere, grekere og romere som kommunister eller islamister, men de kunne også bli ganske oppsatt på å fjerne alle spor etter de nedkjempede regimer i land de hadde erobret.

 

Donald Trump gikk til valg på å fjerne alle spor etter lovgivning innført under Obama, og han er godt i gang med å gjøre det. Jeg vet ikke om han regnes som kommunist eller islamist. (Jeg holder en knapp på bigamist.)

Lenke til kommentar

For det første så ødelegger de ikke "ALLE" spor etter tidligere sivilisasjoner, de gjør jo bare det mange andre har gjort gjennom tidene, de fjerner ting de ikke liker eller hater så det står i stil med deres egen tro/politisk syn/syn på arkitektur.

Man kan selvsagt spørre hvor mye bedre vår del av verden er ? Hvor mye er det igjen av gata der Olsenbanden hang på 60 tallet?

Lenke til kommentar

 

Hvorfor ødelegger både kommunister og islamister alle historiske spor etter tidligere sivilisasjoner? Har de ikke tid til å vente på istidene skal skrape ren jordoverflaten?

 

Av samme grunn som alle andre typer regimer har gjort det samme opp gjennom historien?

Jeg vet ikke om du regner de gamle persere, grekere og romere som kommunister eller islamister, men de kunne også bli ganske oppsatt på å fjerne alle spor etter de nedkjempede regimer i land de hadde erobret.

 

Donald Trump gikk til valg på å fjerne alle spor etter lovgivning innført under Obama, og han er godt i gang med å gjøre det. Jeg vet ikke om han regnes som kommunist eller islamist. (Jeg holder en knapp på bigamist.)

 

 

 

Jeg vil ikke akkurat sammenligne politiske reformer og vedtak med kulturminner. Det er to MEGET forskjellige ting. Politikk er noe som kommer og går men kulturminner er noe som bør eksistere i evigheten uavhengig av hvem som styrer og hvordan skatteprosentene er.

Lenke til kommentar

Hvorfor er dette unikt til radikale ideologier? Det finnes nok av eksempler på ødeleggelser av kulturhistorie, og du har valgt å rekke fingeren mot kommunistene og islamistene uten å komme med konkrete eksempler?

 

Hva med koloniseringen av Egypt? India? Hva med undertrykkelsen av samefolket? Undertrykkelsen av Japanere? Nazismen?

Lenke til kommentar

Hvorfor er dette unikt til radikale ideologier? Det finnes nok av eksempler på ødeleggelser av kulturhistorie, og du har valgt å rekke fingeren mot kommunistene og islamistene uten å komme med konkrete eksempler?

 

Hva med koloniseringen av Egypt? India? Hva med undertrykkelsen av samefolket? Undertrykkelsen av Japanere? Nazismen?

 

 

Latin-Amerika hvor jeg har vært mye er et godt eksempel. Det spanske kolonistyret drev regelrett kulturelt folkemord og forbød andre religioner enn den katolske troen. Historiske pre-colombianske byer som Teotihuacan i Mexico og Mach Pichu i Peru rasert, forlatt og gjenngrodd frem til arkeologer i nyere tid gravde dem frem igjen.

 

Men jeg vet ikke om de eksemplene DU trekker frem er de verste på kulturødeleggelse. Britiene gikk aldri inn for å utslette indisk kultur; britene var ekstremt pragmatiske i måten de koloniserte land på; hvor målet primært var økonomisk utbytting. De lot stort sett kulturene de erobret holde på med sitt uten noen vesentlig innblanding. Jeg vet ikke om noen eksempler på at de utslettet historiske indiske byggverk eller forbød inderne å praktisere sin religion og kultur. Samme med Japan etter WW2. Ikke de beste eksemplene.

 

Men nazismen er et korrekt eksempel; med tanke på holocaust. Da snakker vi om et bevisst forsøk på å utslette både et folk og en kultur. Men de 4 første eksemplene? Njæææ....nei...ikke sammenlignbart.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Største synderen av kulturell utnytting og plyndring er i grunn vesten med sin fremferd siste 500 eller så år. Det er bare å se hvor alle kulturminnene er hentet fra og i hvilke museum de er utstilt.

 

Nye regimer, som er radikalt forskjellige fra det som var før,  er kanskje mer tilbøyelige til å renske opp i det som er der fra før siden det minner befolkningen på det gamle kjente.

Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke de verste eksemplene. Det var de jeg kom på i farten.

 

Og særdeles dårlige i så måte. Ihvertfall det britiske imperiet og Japan etter 2.verdenskrig, som var en formidabel suksesshistorie. Jeg skjønner ikke helt hva Japan som aldri har vært kolonisert, men var under amerikansk okkupajon noen få år etter WW2 for så å stige til en av verdens største økonomiske supermakter og som i langt større grad enn vestlige land holder på egen kultur, gjør på en sånn liste. Japanere var ikke noe mer undertryt enn tyskere i årene 1945-1950. Militær okkupasjon er det som skjer når man taper en krig. Forøvrig var japanerne de største undertrykerne i Asia under andre verdenskrig. Særdeles dårlig eksempel.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

 

Det er kanskje ikke de verste eksemplene. Det var de jeg kom på i farten.

 

Og særdeles dårlige i så måte. Ihvertfall det britiske imperiet og Japan etter 2.verdenskrig, som var en formidabel suksesshistorie. Jeg skjønner ikke helt hva Japan som aldri har vært kolonisert, men var under amerikansk okkupajon noen få år etter WW2 for så å stige til en av verdens største økonomiske supermakter og som i langt større grad enn vestlige land holder på egen kultur, gjør på en sånn liste. Japanere var ikke noe mer undertryt enn tyskere i årene 1945-1950. Militær okkupasjon er det som skjer når man taper en krig. Forøvrig var japanerne de største undertrykerne i Asia under andre verdenskrig. Særdeles dårlig eksempel.

 

 

Jeg refererer til Meiji-restaurasjonen, og Haibutsu kishaku. Det britiske imperiet er notoriske for å plyndre kulturhistoriske gjenstander, og undertrykke befolkningen sin levemåte.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg refererer til Meiji-restaurasjonen, og Haibutsu kishaku. Det britiske imperiet er notoriske for å plyndre kulturhistoriske gjenstander, og undertrykke befolkningen sin levemåte.

 

 

 

OK. Men det var likevel land som ble atskillig mer utnyttet på det groveste i Asia enn Japan. Kina for eksempel. Vietnam. Burma. Indonesia.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...