Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å lære meg grunnleggende programmering for å kanskje en dag kunne jobbe med det. Jeg har spurt litt rundt, folk flest sier at jeg burde lære Javascript først, men andre sier Python. Noen tips til konkrete nettkurs eller evt billige kurs i Oslo hvor jeg kan lære meg litt? Eller andre ressurser? Og er dere enig i at Javascript er beste språk å starte med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å herregud, JavaScript som første språk faktisk. Snakk om dårlig råd.

 

Mitt råd:

1. Bestem deg først for hva du vil lage. Er det nettsider, script, programmer, spill? Finn noe du liker, og hvor det du lærer gir nytte.

2. Velg et språk hvor du får en god IDE.

3. Å gå kurs, se videoer o.s.v. er kanskje greit for å komme i gang. Men i lengden er du nødt til å lese guider, bøker, kodeeksempler og programmeringsspråkets dokumentasjon for å holde det gående. Jeg bruker utelukkende de bøker som har best tilbakemeldinger på Amazon. Norske lærebøker som duger finnes knapt.

4. Ikke ta ting for seriøst - ha det morsomt!

 

EDIT: For å komme igang øyeblikkelig kan kanskje Lær Kidsa Koding være aktuelt.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Mennesker er forskjellige, og lærer på forskjellige måter.

Det finnes plenty av gratis ressurser for å lære seg programmering på nettet, her for Python: https://www.learnpython.org/

Dersom du er en person som lærer best når du ser et fysisk resultat av et program, så kan kanskje en Arduino være noe.

 

Ikke tenk for mye på hva og hvordan - bare start og som nevnt over: ha det morsomt.

Lenke til kommentar

Kan være greit å starte med et enkelt prosedyreorientert programmeringsspråk som Python, og deretter bevege seg over til noe objektorientert som Java, C++ etc. Arduino er jo også gøy hvis du er interessert i elektriske kretser.

Endret av Relio
Lenke til kommentar

Hvorfor er Javascript dårlig å starte med?

 

JavaScript er veldig fritt. Du kan skrive mye rart som ikke alltid henger helt på greip, og likevel fungerer det. Dette er du ikke tjent med som nybegynner fordi du ikke har peiling på hva det er du driver med. Resultatet blir at du famler mye rundt i mørket uten å få gjort noe, når du skal finne en feil.

 

Som nybegynner trenger du noe som gir deg flest mulig støttehjul, og JavaScript gir deg ingen / veldig få. Selv ville jeg valgt C# eller Java kombinert med en bransjeanbefalt IDE.

Lenke til kommentar

C# og Java er fine språk å komme i gang med. Men som noen andre allerede har skrevet er man avhengig av gode verktøy (ide), ellers blir det fort veldig tungvint. Sånn sett er javascript enklere, og man får se resultatet av det man gjør i en nettleser umiddelbart. Men det er en kortvarig glede, økosystem og verktøy i javascript-verdenen er ikke nødvendigvis mye mer oversiktlig enn i java-verdenen. Dessuten er javascript etter min mening et grisespråk. 

 

Hva med Typescript? Da får man gjort morsomme og interaktive ting i browseren i et språk som ikke er så veldig ulikt det man treffer på serversiden senere (Java, C# ...)? Det er vel heller ingen ulempe å kunne om man går videre og lærer seg litt Angular. Også med Typescript er det viktig med bra verktøystøtte (ide).

Lenke til kommentar

Gå for python. Det kommer med det du trenger inkludert, og er et "vanlig" språk. Det er egnet for nybegynnere.

 

Her er det et kurs som er på tilbud i dag. Sikkert verdt prisen til 175 kr, men fullpris på over 2000 kroner synes jeg er dyrt. Det kommer stadig tilbud på denne siden.

https://www.udemy.com/complete-python-bootcamp/

 

Typescript er et nisjespråk, og merkelig å anbefale.

Lenke til kommentar

 

Typescript er et nisjespråk, og merkelig å anbefale.

 

 

I browseren er det vel python som er nisjespråket... forøvrig temmelig oddball å antyde at sql har noe som helst å gjøre i konteksten av websider, javascript og html som du gjør over. Når det er sagt er ikke python noe dårlig forslag, og det er sant at man ofte må forholde seg til html også i konteksten av javascript og typescript. 

 

Typescript er forøvrig et av flere "normale" programmeringsspråk som er lansert til erstatning for nisjespråket javascript. Typescript brukes forøvrig ofte i sammenheng med "nisjerammeverket" Angular. Men ja, det er et "browserspråk". 

Lenke til kommentar

Man kan lage Android-apper, lage back-end (logikken på serveren) til websider, og lage programmer som kjører på Windows og Linux.

 

 

 

forøvrig temmelig oddball å antyde at sql har noe som helst å gjøre i konteksten av websider, javascript og html som du gjør over.
Hva bruker du ellers for å lagre dataene på serveren?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...