Gå til innhold

Ny forsterker?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om jeg burde opgradere forsterkeren min for å få bedre lyd til musikk. Bruker nå en surroundforsterjer til dette.

 

Høytalerne jeg bruker er focal aria 926 og forsterkeren er en yamaha rx-a3050. Har et 7.1 oppsett nå, men tanken var å byampe og kjøre en egen stereoforsterker på fronthøyttalerne. Grunnen til at jeg vurderer dette er at jeg da ville kunne få mer effekt til frontsettet. De er jo merket med 250w. Men forsterkeren leverer bare 150wrms. Er dette noe av betydning? Bor i leilighet så trenger ikke spille noe høyere, men det vil kanskje gi mer dynamikk i lyden med mer effekt til rådighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stort sett ville jeg si "ja klart du skal kjøpe en tokanals forsterker". Men i en blokkleilighet hvor du ikke kan spille høyt heller ville jeg først sett på litt tuning med equalizeren i forsterkeren. Vil tro du finner den også på Yamaha, litt gjemt inni menyene et sted. Prøv deg frem med forsiktig fremheving av det du mener mangler.

 

Skal du ha mer dynamikk er du mer avhengig av lydkilde og innspilling. Hjelper lite med oppgradert forsterker om du spiller ihjelkomprimerte låter. Se loudness war.

Om du likevel vil ha stereo er det mange gode forsterkere, alt etter prisklasse. Så nevn litt om budsjett i så fall. 

Lenke til kommentar

De største modellen i Yamahas Advantage serien leverer bra med effekt i 2 kanaler, omtrent som oppgitt - over 150W per kanal:

 

https://www.soundandvision.com/content/yamaha-aventage-rx-a3060-av-receiver-review-test-bench

 

Dette går ned til ca 100W per kanal med 5 høytalere tilkoplet - men ved høytalere tilkoplet faller ytelsen mye - til ca 50W per kanal.

 

Yamahaen har en meget god forforsterkerdel og dac (mener de har separat strømforsyning til analog og digital del), noe veldig stort løft i lydkvalitet tror jeg ikke du finner uansett hvor mye penger du bruker - for avspilling i stereo. Men Yamahaen har en ganske tilbakelent og varm lydsignatur - kan hende en annen forsterker kan være en bedre match for høytalere og passende din smak.

 

Selv gikk jeg, for mange år siden, på dette pratet om hvor elendige surround forsterkere er på å spille musikk i stereo (plastikkbokser uten evne til å levere særlig med strøm) og endte opp med å kjøpe en 2 kanals pre/effekt combo til over 50k. For det manglet jo ikke på prat om hvor mye bedre det skulle låte, det var egentlig ikke noen vits i å prøvelytte før kjøp, selv på lavt volum skulle dynamikken øke drastisk.

 

Bare for å finne ut at min surround forsterker (til 15k) låt bedre. Rundt 10 kompiser på lyttetest syntes det samme. Hovedårsaken til at receiveren låt bedre, lå nok i romkorrigering og en bedre match til høytalerene. Men burde jo vist bedre enn å høre på noen entusiaster som ikke har noen teknisk bakgrunn og baserer alt på følelser og entusiasme (som det absolutt ikke er noe galt i) og kanskje mest forsvarer sitt eget kjøp.

 

For man er jo egentlig ikke entusiast, hvis man spiller musikk med en surroundforsterker (sagt med et litt hovent tonefall), man er litt mer entusiast hvis man hiver på en effektforsterker - men selvsagt er man ikke en skikkelig entusiast før man hiver ut receiveren og erstatter den med et rent 2-kanals oppsett. 

 

Jeg hadde receiveren Pioneer AVR LX70 på denne tiden, denne ytelsestesten jeg så senere, viser at den levere over 2x160W i 8 Ohm og langt over 2x250W i 4 Ohm, tilkoplet mine 6 Ohms høytalere blir den et skikkelig kraftverk.

 

https://www.soundandvision.com/content/pioneer-elite-vsx-94txh-av-receiver-measurements

 

Men nå, over 10 år senere, har jeg fremdeles min Vincent pre/effekt kombo - som veier tilsammen ca 50kg, bruker 400W på tomgang (masse klasse A) - og kobler den opp innimellom når jeg skal hifi'e litt. Synes selvsagt det låter mye bedre enn mitt surround forsterkeri når jeg vet at Vincent komboen spiller. Men blindtesten i gamle dager viste motsatt for meg og mine kompiser.

 

Anbefaler at du låner hjem noe utstyr og prøver deg frem. Yamahaen er meget god på musikk i stereo og det finnes ingen automatikk at hvilken som helst stereoforsterker er bedre enn denne. Men at det finnes en bedre match tviler jeg ikke på - kanskje lese litt om erfaringer andre har på forsterkeri på dine høytalere.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Glemte denne tråden litt :p

 

Så forforsterkeren i yamahaen jeg har er god nok? Men jeg har mer å hente i en ekstern effektforsterker? Jeg kjenner ikke så mange som deler min interesse for lyd, så jeg har ikke fått hørt så mye forskjellige kombinasjoner av høytalere og forsterkere, men er det mulig å låne utstyr fra f.eks hifiklubben?

 

Vurderer vinyl også, gir dette noe bedre lyd enn å spille gjennom usb/airplay/spotify air?

 

 

 

Spar pengene til EK til enebolig langt vekk fra folk før du bygger videre på det der.

 

Enebolig i området jeg bor i er alt for dyrt til at jeg kommer til å ha råd til det i nærmeste fremtid. Leiligheten jeg bor i er ikke mer enn et par år gammel og er mye bedre lydisolert enn eldre leiligheter. 

 

 

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Du kan vurdere en målemic https://www.avshop.no/minidsp-umik-1-usb-kalibrert-malemikrofon/cat-p/c0/p10516898 og minidsp 4hd?

https://www.avshop.no/minidsp-dsp-kit-2x4hd-ekstern/cat-p/c0/p10523020

 

Spar pengene til EK til enebolig langt vekk fra folk før du bygger videre på det der.

Jeg har ikke noe problemer med å dra opp volumet i leiligheten min.

Det fulgte microfon med forsterkeren min, vil en slik microfon gjøre noe forskjell? Trodde man uansett ikke fikk nytte av dette i pure direct?

Lenke til kommentar

Glemte denne tråden litt :p

 

Så forforsterkeren i yamahaen jeg har er god nok? Men jeg har mer å hente i en ekstern effektforsterker? Jeg kjenner ikke så mange som deler min interesse for lyd, så jeg har ikke fått hørt så mye forskjellige kombinasjoner av høytalere og forsterkere, men er det mulig å låne utstyr fra f.eks hifiklubben?

 

Vurderer vinyl også, gir dette noe bedre lyd enn å spille gjennom usb/airplay/spotify air?

 

 

 

Spar pengene til EK til enebolig langt vekk fra folk før du bygger videre på det der.

 

Enebolig i området jeg bor i er alt for dyrt til at jeg kommer til å ha råd til det i nærmeste fremtid. Leiligheten jeg bor i er ikke mer enn et par år gammel og er mye bedre lydisolert enn eldre leiligheter. 

 

Den Yamaha du har er grei den, men sånne AVR er er mest fokusert på film og konsertlyd....

 

Med en effektforsterker, i pure direct der videokretsene er slått av er det lite forskjeller mellom AVR/hjemmekino og Stereoforsterkere....

 

Pre delen altså forforsterkerdelen i din Yamaha er ganske bra.. Det som hjemmekino skorter litt på er effekt i Stereo.. Særlig til dine store Focal..

 

En Emotiva eller Edge XTZ vil gjøre underverker for lyden..

 

Da får du både i pose og sekk, dvs filmlyd og konsertlyd samt Stereo fra feks en CD spiller osv..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

Glemte denne tråden litt :p

 

Så forforsterkeren i yamahaen jeg har er god nok? Men jeg har mer å hente i en ekstern effektforsterker? Jeg kjenner ikke så mange som deler min interesse for lyd, så jeg har ikke fått hørt så mye forskjellige kombinasjoner av høytalere og forsterkere, men er det mulig å låne utstyr fra f.eks hifiklubben?

 

Vurderer vinyl også, gir dette noe bedre lyd enn å spille gjennom usb/airplay/spotify air?

 

 

 

Spar pengene til EK til enebolig langt vekk fra folk før du bygger videre på det der.

 

Enebolig i området jeg bor i er alt for dyrt til at jeg kommer til å ha råd til det i nærmeste fremtid. Leiligheten jeg bor i er ikke mer enn et par år gammel og er mye bedre lydisolert enn eldre leiligheter. 

 

Den Yamaha du har er grei den, men sånne AVR er er mest fokusert på film og konsertlyd....

 

Med en effektforsterker, i pure direct der videokretsene er slått av er det lite forskjeller mellom AVR/hjemmekino og Stereoforsterkere....

 

Pre delen altså forforsterkerdelen i din Yamaha er ganske bra.. Det som hjemmekino skorter litt på er effekt i Stereo.. Særlig til dine store Focal..

 

En Emotiva eller Edge XTZ vil gjøre underverker for lyden..

 

Da får du både i pose og sekk, dvs filmlyd og konsertlyd samt Stereo fra feks en CD spiller osv..

 

Okei skjønner. 

 

Men da blir det nok innkjøp av en effektforsterker etterhvert. Takker for svar. :)

Lenke til kommentar

 

Du kan vurdere en målemic https://www.avshop.no/minidsp-umik-1-usb-kalibrert-malemikrofon/cat-p/c0/p10516898 og minidsp 4hd?

https://www.avshop.no/minidsp-dsp-kit-2x4hd-ekstern/cat-p/c0/p10523020

 

Spar pengene til EK til enebolig langt vekk fra folk før du bygger videre på det der.

Jeg har ikke noe problemer med å dra opp volumet i leiligheten min.

Det fulgte microfon med forsterkeren min, vil en slik microfon gjøre noe forskjell? Trodde man uansett ikke fikk nytte av dette i pure direct?

 

Sikkert ikke noe særlig.

Kjenner ikke pure direct, men er det at lyden sendes ubehandlet igjennom så vil ikke det gjøre noe forskjell nei.

Men da ville det vært ett poeng å slå av pure direct.

Lenke til kommentar

Når Pure direct er slått på så slås alle videokretser og målemic innstillinger EQ og alt av....

 

Anbefales til stereolytting og SACD om man ikke vil ha EQ og avstandsmåling.

 

Pure direct kan også spilles med video feks til konserter, men da må man inn å justere i meny..

 

Jeg foretrekker å ha kun lydkretsene på.

 

 

Til Trådstarter så er en av de rimeligere effektforsterkerne fra feks XTZ eller Emotiva å anbefale. Disse fåes på Surround.no og er av og til salg på det, feks når skattepengene kommer.

 

 

XTZ og Emotiva er top notch for prisen, du får langt mer enn vanlige effektforsterkere for prisen. XTZ har nyeste Edge teknologi og er bygget på Edge Klasse D platformen med 150 watt i 8 ohm, disse er laaangt dyrere i high end forsterkere med samme Edge platform.

 

Emotiva byr på store ringkjernetrafoer med fra 150w 8ohm og har ofte balanserte innganger i tillegg.. Noe man ellers bare ser på dyrere ofte high end stuff.

 

 

En effekt kobler du da med  2 Coax eller brukbar RCA kabel to stykker på Pre Out Front, som da er stereokanalene.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den XTZ forsterkeren var jo veldig billig. Ville du anbefalt å legge i mer penger eller er denne god nok til å få frem det beste av høyttalerne?

 

Emotivaen koster jo nesten det dobbelte, vil det gi bedre lyd selv om xtz har nok power til å drive høyttalerne?

 

Leste noe om at focalene hadde en ganske stygg impedanskurve noe som gjør at den må kunne levere bra med power i laster helt nede i 2 ohm.

 

Jeg så for meg noe i rundt samme prisklasse som høyttalerne, men vil jo selvsagt ikke kaste penger ut av vinduet. :)

Lenke til kommentar

Den XTZ forsterkeren var jo veldig billig. Ville du anbefalt å legge i mer penger eller er denne god nok til å få frem det beste av høyttalerne?

 

Emotivaen koster jo nesten det dobbelte, vil det gi bedre lyd selv om xtz har nok power til å drive høyttalerne?

 

Leste noe om at focalene hadde en ganske stygg impedanskurve noe som gjør at den må kunne levere bra med power i laster helt nede i 2 ohm.

 

Jeg så for meg noe i rundt samme prisklasse som høyttalerne, men vil jo selvsagt ikke kaste penger ut av vinduet. :)

Xtz Edge og Emotiva Bas X300

 

Er begge dugelige.. De har 150watt i 8ohm.

De er omtrent like dyre i Norge.

 

Det er to forskjellige teknologier..

 

Edge er nyeste klasse D Edge platform...

 

Og Emotiva er en klassisk ringtrafo forsterker...

 

 

Jeg skal ha Xtz Edge... Har Xtz AP 100 fra før som er ringtrafo 100watt 8 ohm.

 

 

150 watt vil nok være nok for de fleste høytalere, og for disse prisene så er 150 solide Watt et røverkjøp.

 

200 watt er veldig mye dyrere andre steder.

 

Emotiva er da å anbefale. Altså om du tror det ikke holder med 150 watt

 

Jeg tror du blir fornøyd med 150, men jeg vet ikke hvor tungdrevne Focalene dine er.

 

Synes du Yamaha er tynt i stereo, så garanterer jeg omtrent at du får uttelling med 150 solide Watt både i stereo og film.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Bare gjentar det jeg skrev i mitt innlegg over - ts sin Yamaha leverer over 150W per kanal, jeg har til og med en link som viser en test av dette. Ved samme lave forvrenging lever den langt over 200W per kanal i 4 ohm. Dette i stereo.

 

Bare et lite tips til deg Gouldfan når du skal anbefale oppgraderinger effektmessig.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...