Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Få venner i voksen alder?


Anbefalte innlegg

Håper at noen her kan gi meg litt håp rundt at det faktisk går an å få nye nære vennskap når en har blitt så "gammel" som meg. 

 

Først litt kontekst:

Jeg er en mann på 28 år som bor i Oslo. Flyttet hit med en samboer jeg hadde gjennom hele studietiden for 3 år siden.

 

Overgangen fra studier til jobb ble brå for meg. Fra å være i et ungt og homogent miljø gikk jeg over i en kontorjobb hvor snittalderen ligger i slutten av 40 årene. Jeg er i utgangspunktet ikke et veldig sosialt menneske, og det finnes det en del grunner til. Ble mobbet og sviktet av nære venner tidligere i livet, så jeg har vanskelig for å åpne opp til nye mennesker, noe som igjen gjør det vanskelig for meg å få nære vennskap. Når jeg byr litt på meg selv får jeg venner. Etter hvert fikk jeg jo også en del venner i jobben, men det tok lang tid og jeg traff dem sjelden utenfor jobb. Mesteparten av min sosiale kontakt på fritiden foregikk gjennom samboerens venner som jeg jo også regnet som mine venner etter å ha kjent henne og dem så lenge. Dette var venner som jeg lo sammen med og delte mange fine øyeblikk med. 

 

Nå gikk jeg gjennom et ganske vondt samlivsbrudd i høst. Eksen som over lang tid hadde uttrykt et sterkt ønske om familie&rekkehus forlot meg. Hun fikk en slags midtlivskrise og vi tok en pause som hun brukte til å svartmale meg ovenfor tidligere nevnte felles venner. Vennene, som jo var hennes i utgangspunktet, tok naturlig nok hennes side i bruddet og jeg har ikke hørt noe fra dem siden.

 

Nå starter jeg litt med blanke ark i en alder av 28. Jeg søkte aktivt jobber i forkant av bruddet og byttet jobb etter nyttår, så jeg starter også med blanke ark der. Jeg føler meg veldig ensom og vet ikke helt hva jeg skal ta meg til. Hvem jeg var og fremtidsplanene mine var så tett knyttet til hun som gikk 

så kjenner jeg på at jeg har jeg mistet meg selv litt. Jeg treffer en del mennesker gjennom jobb og idrett, men sliter med å knytte meg til folk. Den usikre fremtiden gjør at jeg ikke helt klarer å leve i nuet. 

 

Er det noen som kjenner seg igjen i noe av det jeg skriver? Noen tips til hvordan man kan bryte ut av disse tankene? Setter pris på alle meldinger. 

 



Anonymous poster hash: 6d2d7...c68
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg startet en lignende tråd i går, om du vil sjekke. Jeg er 27 og min situasjon har fellestrekk til din. Jeg synes det er vanskelig å "åle seg innpå" andre i en såpass voksen alder,  når det kommer til ordentlige vennskap og ikke bare nyttevennskap. Når man ikke har et innebygget nettverk som en vennegjeng på jobb/skole etc, kan ting plutselig føles tomt og man ser hvor få venner man kanskje faktisk har opparbeidet seg. Selv er jeg veldig sosial av meg, men et par ting har gjort at jeg har fått en mindre krets enn jeg ønsker, og det er plagsomt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Get out more. Få deg en kjekk hobby. Gjør noe du alltid har hatt lyst til og liker og treff likesinnede.

 

Jeg har alltid hatt mange venner, men likevel følt meg ensom. Det er ingen god følelse det heller.

 

Etter et par år i ny by (hvor jeg omtrent ikke kjente noen, utenom 40årige kolleger),mann og et lite barn senere, fant jeg ut at jeg måtte ta saken i egne hender og startet en fb-gruppe. Nå har jeg noen få veldig gode venninner (typ som definitivt ikke vokser på trær) og mange bekjente. Kanskje du kan ta initiativ til noe lignende?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Tåketrollet skrev (På 4.4.2018 den 0.18):

Get out more. Få deg en kjekk hobby. Gjør noe du alltid har hatt lyst til og liker og treff likesinnede.

 

Jeg har alltid hatt mange venner, men likevel følt meg ensom. Det er ingen god følelse det heller.

 

Etter et par år i ny by (hvor jeg omtrent ikke kjente noen, utenom 40årige kolleger),mann og et lite barn senere, fant jeg ut at jeg måtte ta saken i egne hender og startet en fb-gruppe. Nå har jeg noen få veldig gode venninner (typ som definitivt ikke vokser på trær) og mange bekjente. Kanskje du kan ta initiativ til noe lignende?

hva slags gruppe startet du? ble litt nyggjerrig. JAJA, skal vekke denne tråden til livet ;)

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...