Gå til innhold

CO2 utslipp per. innbygger ?


Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (På 23.3.2018 den 18.20):

Hvorfor kommer Norge så "dårlig" ut når en sammenligner utslipp pr. hode?

 

Det kan jo være fordi Norge har så få innbyggere og stor representasjon i sportsutøvere i forhold til andre land, og mange bruker også treningssentere, og er flinke til å bruke naturen og går, jogger eller løper mye, men mange tar også sykkelen fatt. Altså mange med høy puls og hurtige åndedrett som forårsaker merutslipp av CO2, i forhold til å sitte stille enn å drive med fysisk aktivitet.

debatt, Klima | Et regnestykke til besvær – for noen og enhver (ostlendingen.no)

Du blir sprek av å spinne på et treningssenter, men sykler du til jobb er du også med på å redde verden - Universitetet i Agder (uia.no)

- Bare 4 prosent av CO2 i atmosfæren er menneskeskapt (enerwe.no)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (På 23.3.2018 den 18.20):

Hvorfor kommer Norge så "dårlig" ut når en sammenligner utslipp pr. hode?

 

https://www.fn.no/Statistikk/CO2-utslipp-per-innb

 

11,04 tonn,  mens svenskene har 4,62 tonn ?

- Dette er mest ment som en kommentar rettet mot det som står i lenken til FN, og ikke til deg :) 
 

Ellers så lurer jeg litt på om vi leser tallene på forskjellig måte, eller om tallene er "revurdert/rekalkulert" siden 2018 -til 2021? 
Det jeg leser (i samme lenke), er at utslippet pr. innbygger for Norge er 7,03(?), og for Sverige 3,54(?). 
 
Uansett, det jeg ikke liker når slik statistikk "promoteres", er idiot-"forklaringer" (sitert fra lenken) som dette: 
"Forklaring
Utslipp av karbondioksid kommer fra fossile brensler.
Dette inkluderer karbondioksid produsert gjennom forbruk og forbrenning av både fast, flytende og gass form.

Kära nån... 
 
Når jeg leser Forklaring (er altså nevnt under tallmaterialet i lenken) så forventer jeg å lese om grunnlaget som er anvendt for å komme frem til tallene, og ikke det selvsagte pjattet (kunne sikkert inkludert avgasser fra storfe.. også) -sitert i kursiv over. 
- Så er det da slik at hvert individ i gjennomsnitt genererte 7,03(?) tonn CO2 i 2018 -altså på individuelt grunnlag/forbruk? 
- Eller er det beregnet ut i fra landets totale utslipp, som igjen blir fordelt på landets innbyggere? 
(Hva hjelper det i tilfelle, å tyne landets innbyggere for å senke prosentandelen..?). 
 
Om det f.eks. er førstnevnte som gjelder, så vil nok den norske befolkning fortsatt komme noe dårligere ut særs pga. spredt befolkning og såkalte "grisgrendte strøk" ditto en del utfordrende infrastruktur/transportmuligheter, men også ta seg opp da Norge stort sett kun har "klimavennlige" el.kraftverk (er vel ikke så mange kull/olje-kraftverk (noe gass kanskje) igjen her i landet pr.dd.). 
Om atomkraftverk i de respektive landene er inkludert i statistikken (burde vel kanskje vært relevant å nevne under en "forklaring" det også), så har man jo 'en nyanse' der også. 
 
Om det er sistnevnte som gjelder, så ville f.eks. et land med svært få innbyggere som der var selvforsynt med elektrisitet fra f.eks. vann/vind-kraftverk og alle kjørte el-bil, men der alle jobbet i oljebransjer, mineralutvinningsbransjen, foredling/raffinering.., likevel få et skyhøyt utslipp pr. person, selv om de pr. individ i praksis lever på "luft & kjærlighet" 🙂 
 
Men tall er nå engang bare tall, om man ikke har vett til å legge ved å forklaring for hvordan man spesifikt vil vise noe, og hvordan man har kommet frem til de respektive tallene man viser til på en spesifikk side/statistikk. Da blir det i mange tilfeller (for) vanskelig å konkludere, og man blir sittende å gjette i stedet. 
 
Så nei, jeg sier ikke at tallene nødvendigvis er gale, men bare at de er ekstremt dårlig presentert - ditto forteller svært lite. 

Endret av Bingobongo
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...