Gå til innhold

Løser nytt energiproblem med 200 år gammel stirling-teknikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hadde vært morsomt å prøve å stappe denne i en moped. Ytelsestallene skulle tilsvare en motor på 3-18 hestekrefter om jeg har regnet riktig, og 50 kilo motorvekt er ikke heeeeelt borti hamp og staur. Sterlingmoped! :D

Hey Inresol! Send meg en! Tenk hvor mye dette kunne forbedret transportmulighetene i ymse land der tilgang på drivstoff er vanskelig!

Endret av bolt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gledar meg til eg får min etter påske. Har venta lenge no.  :-)

 

Han har tilkopling for solcellepanel òg.  Når det er i boks, er eg uavhengig av straumnettet både sommar og vinter.  Batteriladaren er framleis med.  Han kan lade overskot til eit husbatteri, og tappe det når forbruket er høgare enn det motoren produserer.  Inverteren leverer opp til 16A ved 400V.  I fylgje Stefan skulle det vere enkelt å programmere om inverteren til å levere 235V IT.  Får sjå om eg gjer det eller brukar ein trafo mot huset og straumnettet, for det hadde vore fint å ha 400V 3-fas tilgjengeleg òg.  M.a. til lading av bilen.

 

Tenkte å køyre motoren på flis eller pellets.  Pellets er meir praktisk pga høgare vekt/volum og mindre fare for at fliser kiler seg i skrua som dreg det som skal brennast inn i brennkammeret.

Endret av Sturle S
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er estimert pris?

Ca 130.000 kroner for TRX-varianten.  Berre motoren kostar mykje mindre.

 

Energieffektivitet?

Over 90% når du brukar både straum og varme. Ca 1/3 til straum og 2/3 til varme. (22-38% straum, avhengig av temperatur og last.)

 

Vedlikeholdskostnader?

Svært låge. Vedlikehaldsintervall er 20.000 timar. Vedlikehaldet går stort sett ut på å sjekke nitrogentrykket (arbeidsgassen) og evt fylle på.

 

Stoyniva? Det er sa mye mere teknisk dere kunne skrevet om!

Motoren er ganske stillegåande, men eg har ikkje sett konkrete tal. Ein stad mellom eit kjøleskåp og ein vanleg bensingenerator. Eg har berre høyrt motoren naken utan regulering av generatoren i eit lukka rom, og då høyrest alt høgt ut. Under normal drift vil generatoren vere regulert slik at motstanden motoren møter varierer med kvar motoren er i arbeidssyklusen. Det minimerer vibrasjonar og maksimerer verknadsgrada. Støynivået vert òg redusert om du koplar fleire motorar saman, slik at dei går i motsyklus. Om eit par veker veit eg meir. :-)

Endret av Sturle S
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva er en "eksplosjonsmotor"?

(Det som foregår inni sylinderne på Otto- og Diesel-motorer er forbrenning.)

 

Det er jo riktig at det er forbrenningsmotorer. Det som skjer i peisen i stua er også forbrenning, men forbrenningen i en forbrenningsmotor skjer liksom litt mer ekplosivt og kraftfullt på kort tid. Derfor heter det vel eksplosjonsmotor på folkemunne.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde vært morsomt å prøve å stappe denne i en moped. Ytelsestallene skulle tilsvare en motor på 3-18 hestekrefter om jeg har regnet riktig, og 50 kilo motorvekt er ikke heeeeelt borti hamp og staur. Sterlingmoped! :D

 

Hey Inresol! Send meg en! Tenk hvor mye dette kunne forbedret transportmulighetene i ymse land der tilgang på drivstoff er vanskelig!

 

Stirling motorer är nog inte lika varvningsvilliga som ottomotorer. men stirling och CVT hade nog gått.

Lenke til kommentar

 

Det hadde vært morsomt å prøve å stappe denne i en moped. Ytelsestallene skulle tilsvare en motor på 3-18 hestekrefter om jeg har regnet riktig, og 50 kilo motorvekt er ikke heeeeelt borti hamp og staur. Sterlingmoped! :D

 

Hey Inresol! Send meg en! Tenk hvor mye dette kunne forbedret transportmulighetene i ymse land der tilgang på drivstoff er vanskelig!

Stirling motorer är nog inte lika varvningsvilliga som ottomotorer. men stirling och CVT hade nog gått.

 

Det kommer jo bare an på hestekreftene det, da. Har du ikke høyt turtall er det bare å dreve tyngere.

Lenke til kommentar

Sturle, er det 130k du har betalt/skal betale? Ser at det ikkje er nokon forhandlar i Norge, har du fått tak i din direkte frå Inresol?

Kjem du til å gå offgrid etter du har fått installert og prøvekøyrt denne? Hadde våre kjekt å fått meir informasjon og erfaringar når du har fått testa litt :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vedlikehaldet går stort sett ut på å sjekke nitrogentrykket (arbeidsgassen) og evt fylle på.

 

Sikker på at det er nitrogen og ikke helium?

 

 

Kan motoren drivast av varmtvatn ved 3 atmosfærer? Slikt varmvatn er teknisk lett tilgjengeleg frå solvarme.

 Hviken temperatur? Under 100 grader = elendig virkningsgrad - du trenger myyye vann.

 

Legger til: http://www.olvondotech.no/the-technology/

 

Det kommer jo bare an på hestekreftene det, da. Har du ikke høyt turtall er det bare å dreve tyngere.

 

 

 

Du misforsto.  Over 90 prosent av delene i slike motorer er ved omtrent samme temperatur hele tiden - noen deler kald, noen deler varmt. Om du skal endre turtallet rask må du skifte temperaturen av disse delene ganske rask - eller som skrevet før: bruke et trinnløst gir

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er en "eksplosjonsmotor"?

(Det som foregår inni sylinderne på Otto- og Diesel-motorer er forbrenning.)

Og en eksplosjon er en hurtig forbrenning?

 

Mjo, litt avhengig av hvem du spør er forskjellen om hastigheten på trykkbølgen er supersonisk eller ikke. Noen kilder skiller mellom detonasjoner (supersonisk) og deflagrasjoner (subsonisk) men kaller begge deler eksplosjoner.

 

For motorer ser jeg nesten kun bruk av begrepet forbrenningsmotor, ikke 'eksplosjonsmotor'. Forbrenningsmotorer skilles gjerne mellom interne forbrenningsmotorer som bensin/dieselmotorer og ekstern forbrenning som stirling og dampmaskiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det kommer jo bare an på hestekreftene det, da. Har du ikke høyt turtall er det bare å dreve tyngere.

 

 

 

Du misforsto.  Over 90 prosent av delene i slike motorer er ved omtrent samme temperatur hele tiden - noen deler kald, noen deler varmt. Om du skal endre turtallet rask må du skifte temperaturen av disse delene ganske rask - eller som skrevet før: bruke et trinnløst gir

 

Dette problemet er allerede løst. Sterling-baserte biler eksisterte for titalls år siden. Og siden når kan ikke en moped ha CVT? Flere er laget med det allerede, ikke bare krakker.

Lenke til kommentar

 

Kan motoren drivast av varmtvatn ved 3 atmosfærer? Slikt varmvatn er teknisk lett tilgjengeleg frå solvarme.

Ikkje denne. Han er optimert for forbrenning med temperatur mellom 600 og 900 °C, om eg hugsar rett. Motoren er i bruk i solkraftverk, men då med konsentrert sollys.

 

Det er vatn over kokepunktet ved 100 grader som kan brukast i ein dampmaskin. Kan denne motoren gå på 150 graders vatn? Held vi trykket under 3 atmosfærer treng vi ikkje høgtrykksrøyr.i systemet.

Lenke til kommentar

 

Vedlikehaldet går stort sett ut på å sjekke nitrogentrykket (arbeidsgassen) og evt fylle på.

 

Sikker på at det er nitrogen og ikke helium?

 

 

Kan motoren drivast av varmtvatn ved 3 atmosfærer? Slikt varmvatn er teknisk lett tilgjengeleg frå solvarme.

 Hviken temperatur? Under 100 grader = elendig virkningsgrad - du trenger myyye vann.

 

Legger til: http://www.olvondotech.no/the-technology/

 

Det kommer jo bare an på hestekreftene det, da. Har du ikke høyt turtall er det bare å dreve tyngere.

 

 

 

Du misforsto.  Over 90 prosent av delene i slike motorer er ved omtrent samme temperatur hele tiden - noen deler kald, noen deler varmt. Om du skal endre turtallet rask må du skifte temperaturen av disse delene ganske rask - eller som skrevet før: bruke et trinnløs

Det er vatn over kokepunktet ved 100 grader som kan brukast i ein dampmaskin. Kan denne motoren gå på 150 graders vatn? Held vi trykket under 3 atmosfærer treng vi ikkje høgtrykksrøyr.i systemet.

Lenke til kommentar

Du kan drive en stirlingmotor på temperaturdifferansen mellom din håndflate og romluften, 

 

Men virkningsgraden er begrenset av Carnot-virkningsgraden som er basert på denne temperaturdifferansen. Liten forskjell = elendig virkningsgrad.

 

Kanskje kan Inresol-maskinen gå rundt med 120 graders forskjell, men den kan garantert ikke levere noe nevneverdig.

Lenke til kommentar

 

Vedlikehaldet går stort sett ut på å sjekke nitrogentrykket (arbeidsgassen) og evt fylle på.

Sikker på at det er nitrogen og ikke helium?

100% sikker. Eg har sjølv vore på fabrikken og treft både Stefan og SusAnne. Dei sel eit eige apparat som filtrerer nitrogen frå luft, slik at du kan fylle på med ein heilt vanleg kompressor med filtrering gjennom apparatet. Det gjer vedlikehaldet veldig enkelt og billig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...