Gå til innhold

Er A/S riktig selskapsform for en musiker/komponist?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg fant ikke denne informasjonen, og ei heller en økonom-venn av meg var helt sikker, (siv. øk. er tydeligvis en tøysetittel)

 

Bakgrunn

Min samboer driver med å produserer/komponerer musikk som hobby men det er mulig hennes komposisjoner skal komersialiseres. Hun ønsker å "rulle" sine evt. inntekter inn i investeringer i nytt utstyr, software, kurs/mentoring og lignende.

 

Jeg vet jeg har hørt/lest at et A/S err ypperlig til dette, fordi da skatter man ikke av noe som en inntekt, (sånn som ved en ENK), før man investerer i mer.

 

Min logikk er at det blir mindre/ingen skatt hvis selskapet går tilnærmet i null hvert år for alle inntekter blir brukt på innkjøp av utstyr. Men et A/S er mer komplisert å drive, så er det verdt å ha ett A/S hvis det ikke er snakk om allverdens med penger?

 

Jeg finner ikke gode svar med min googling, så all hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forutsetningen i logikken din er feil; man skatter ikke av omsetning som (re-)investeres i driftsmidler verken i et AS eller et EPF, det er kun nettoen (omsetning minus driftsutgifter, herunder direkte utgiftsførte eller avskrivninger på betydelige/aktiverte driftsmidler) som beskattes; i tilfellet AS først som selskapsskatt med 23%, deretter beskattes evt utbetalt utbytte med 23% på aksjonærens hånd, og i tilfellet EPF med 23% skatt pluss 11,4% trygdeavgift på næringsinntekten.

 

(Dette er litt forenklet. Merk særlig at man til en viss grad kan velge mellom å ta ut lønn eller utbytte, eller begge deler, fra et AS. Kun lønn er grunnlag for pensjon, dagpenger osv... ) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norsk skatterett bygger på et nettoskattprinsipp. Prinsippet er at du ikke skal skatte av kostnadene du har pådratt deg for å skaffe den inntekten du oppgir til beskatning.

 

Hvis alle inntektene går med til fradragsberettigede kostnader oppstår intet overskudd. Ulempen er dog at ikke alle kostnader er fradragsberettiget - dyrt musikkutstyr vil ofte regnes som varige og betydelige driftsmidler, som skal aktiveres og avskrives (dvs. at selv om du har brukt 100 % av kjøpesummen får du bare fradratt 20 % av den, avhengig av saldogruppe).

 

Denne mekanismen er lik for aksjeselskaper og enkeltpersonforetak. Skillet mellom et aksjeselskap og et enkeltpersonforetak er at du kan velge å ikke ta ut overskuddet i et aksjeselskap med én gang, og dermed beholde likviditetsfordelen av bare å ha skattet 23 %. I et enkeltpersonforetak tas alt overskuddet ut hvert år, og skatt betales deretter. Det kan være en viss fordel i oppstartsfasen å slippe denne ulempen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...