Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Angrer du på elbil?


Anbefalte innlegg

Hei, er det noen her som har kjøpt elbil og angrer på kjøpet?

Har lenge vært på jakt etter en bil og bor nærme Oslo hvor det er en del ladestasjoner i nærheten av jobben. Snakket med en kollega som hadde kjøpt seg SmartForTwo (?) og det er vel sånn cirka der budsjettet mitt ligger også.

Eller spurt på en annen måte: er det noen som klarer å liste opp de verste ulempene med å kjøpe elbil?

Mange avisartikler jeg leser på nett klarer jo å «glorifisere» det å kjøpe elbil og da er det vanskelig å være objektiv.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først - jeg angrer på ingen måte.

 

Jeg kjenner derimot en som angrer på valget av en Nissan Leaf 30kWh. Han er selger, og kjører typisk 12-18 mil per dag. I teorien burde Leafen holdt, men i praksis må han hurtiglade hver dag. Særlig vinterstid. Han sparer selvsagt mye i bompenger, men irriterer seg grønn over manglende rekkevidde, og kø på hurtigladere i hverdagen. 

Jeg ville ikke vært redd for å se på en brukt elbil. Du får forholdsvis mye elbil for 150' på bruktmarkedet. 

 

Ulemper:

  • Man bør kunne lade hjemme - gateparkering og skjøteledning ut vindu er et dårlig utgangspunkt.
  • Man bør ikke forutsette lading på jobb om man ikke har en arbeidsplass hvor en garantert har tilstrekkelig ladeplasser.
  • I forhold til oppgitt rekkevidde, kan du trekke fra ca. 40 % om vinteren. 
  • Ved langkjøring må du planlegge hvor du skal stoppe. 
  • I forhold til verditap føler jeg usikkerheten er større for elbil enn for fossilbiler.
  • Dagens fordeler skal sannsynligvis fases ut eller reduseres kraftig innen få år. 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...