Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan taues (Naf, Viking, etc.) biler e.g. med automatgir som står i Park?


Anbefalte innlegg

Hei,

for mange år siden postet jeg et lignende spørsmål (her) uten at jeg fikk svarene jeg ønsket. Jeg ser (låste) biler som taues vekk fra ikke-parkerbare plasser i byen, men hvordan gjør tauebilene egentlig dette? Se for dere en nyere filhjulstrekker med automatgir som står i Park. Dersom taubilen drar bilen på hjula, vil jo girkassen ødelegges. Hvordan tauer tauebilene biler uten å ødelegge girkassene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

for mange år siden postet jeg et lignende spørsmål (her) uten at jeg fikk svarene jeg ønsket. Jeg ser (låste) biler som taues vekk fra ikke-parkerbare plasser i byen, men hvordan gjør tauebilene egentlig dette? Se for dere en nyere filhjulstrekker med automatgir som står i Park. Dersom taubilen drar bilen på hjula, vil jo girkassen ødelegges. Hvordan tauer tauebilene biler uten å ødelegge girkassene?

De sklir de opp med vinsj. Putter klosser under hjul.

Lenke til kommentar

Feilparkerte biler dras som regel på stive hjul så langt jeg har sett, men de har sikkert slike traller de setter under hjulene e.l. hvis de må. Forøvrig gir de vel litt F, de har en jobb å gjøre. Har du parkert feil er det ditt problem, og det kan være vanskelig for deg å bevise at f.eks. en skade på gearkasse skjedde akkurat da den ble tauet.

Lenke til kommentar

Får ikke min bil ut av park før du har satt i nøkkelen og vridd om tenningen. Tror faktisk man må holde inne bremsen og.
Manuell tåler å bli dradd litt i gir da det eneste som skjer er at motoren går rundt. Mens automatgir er som oftest låst med en låsesplint, og den kan knekke med for mye kraft.

 

Burde heller ikke taue en bil med tradisjonell automatgir spesielt langt. Blir oljetrykk "feil vei" i girkassen som fort kan skade den.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Om de tar bilene på lasteplanet så er det jo greit. Men om de bruker en taubil som bare løfter fronten eller baken litt opp så kan det være et problem om de hjulene som giret er koblet opp mot går rundt. Jeg regner med at det er fremhjulene som er koblet til giret eller er det alltid der den trekker, altså bak om det er bakhjulstrekk og fremme når det er fremhjulstrekk? Hva med AWD?

 

 

1297367393002_ORIGINAL.jpg?quality=80&si

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Jeg har lest at f.eks. BMW-automatgirede biler har en "spak/splint) under bilen som kan skrus opp og dermed frigjøre girkassen fra akslingen(?). Men dette fordrer jo at bilen jekkes opp først og girkasse-beskyttelsesdekselet under bilen skrus av først.

 

For meg virker det mest logiske forslaget at alle bilens fire hjul "løftes" av veien med slike rulletraller, men dette har jeg aldri sett :/ Hadde vært spennende om noen her jobber i bransjen og kunne forklart litt nærmere, evt. av-/bekreftet ovenstående forslag.

Lenke til kommentar

Prøver først å komme inn i bilen for å løsne håndbrekket og/eller sette bilen i nøytral. Om ikke det lar seg gjøre så blir det å bruke skliklosser eller dra bilen opp på stive hjul.

 

Det å komme seg under en personbil og demontere det nødvendige for å frigjøre mellomaksling er tids-, og dermed kostnadsmessig, uaktuelt.

 

Regner dog med at bilbergere som har feilparkerte biler som en større del av hverdagen enn hva jeg har gjerne har noe annet egnet utstyr for slike jobber.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...