Gå til innhold

Nytt TV - QLED/OLED? Hvilken merke/modell?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Trenger hjelp fra de som er eksperter på tv. Jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilket tv jeg skal gå for. Hjelper heller ikke å gå i el-butikken for å få råd, siden hver og enkel såkalt selger anbefaler vidt forskjellig tv, selv om de jobber i samme kjede. Så nå sitter jeg her og vet rett og slett ikke hva jeg bør gjøre. Håper noen her kan gi meg noe råd. 

 

Har Samsung i dag og har vært fornøyd med det. Liker designet, fjernkontrollen og systemet Tizen, men er åpen for andre merker. Ønsker å kjøpe enten et OLED eller QLED tv. Ellers er jeg opptatt av å kjøpe et moderne tv som jeg kan ha i flere år fremover. 

 

Dette er tv'ene jeg har sett på:

 

Phillips:

 

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/QE55Q7FAMTXXC/samsung-55-q7f-qled-4k-uhd-smart-tv-qe55q7famt

 

 

Samsung:

 

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/QE55Q7FAMTXXC/samsung-55-q7f-qled-4k-uhd-smart-tv-qe55q7famt

 

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/QE55Q8FAMTXXC/samsung-55-q8f-4k-uhd-smart-tv-qe55q8famt

 

LG:

 

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/OLED55B7V/lg-b7-55-4k-uhd-oled-smart-tv-oled55b7v

 

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/OLED55C7V/lg-55-4k-uhd-oled-smart-tv-c7-oled55c7v

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke hvem Philips tv du linker til da en Samsung ligger i linken men trolig denne.. Den er iallefall skrytt opp av flere også gjort det veldig godt i seriøse tester så valget mitt ville vært enkelt i denne prisklassen. Den har vel uten tvil den beste bildeprosessoren og Ambilight er noe man blir veldig glad i. Lett valg synes jeg.

 

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/55POS9002/philips-55-oled-4k-uhd-smart-tv-55pos9002

Lenke til kommentar

Ser ikke hvem Philips tv du linker til da en Samsung ligger i linken men trolig denne.. Den er iallefall skrytt opp av flere også gjort det veldig godt i seriøse tester så valget mitt ville vært enkelt i denne prisklassen. Den har vel uten tvil den beste bildeprosessoren og Ambilight er noe man blir veldig glad i. Lett valg synes jeg.

 

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/55POS9002/philips-55-oled-4k-uhd-smart-tv-55pos9002

 

Hei,

 

Ja, det var den jeg tenkte på :) Jeg har landet litt på denne Phillipsen, men har tenkt litt på Samsung Q7 eller Q8 også. Hovedgrunnen til dette er at Ambilight er ikke et must for meg siden jeg ser mer på sport enn film, men det er jo selvfølgelig litt stilig.

 

I tillegg har jeg erfaring med Samsung fra tidligere hvor jeg har vært fornøyd, og jeg da vet jeg litt hva jeg får. Med Phillips har jeg ingen erfaringer selv med TV. Det skremmer meg litt. Men designet ser jo veldig bra ut, og av det jeg har hørt er kvaliteten på dette tv'et veldig bra. Vet du om Phillips har en god måte å gjøre det på når det kommer til ledninger. Samsung har jo connect boksen sin.. 

Lenke til kommentar

Abilight fungerer strålende også til sport, funksjonen er jo for å hvile øynene og forsterke bildeinntrykket. Oled gir helt klart en bedre bilde opplevelse en Qled så jeg synes valget er enkelt. Philips har veldig gode TVer det bør ikke bekymre deg.. Design er jo også lekkert på denne. Mulighet for skjulte ledninger tror jeg ikke det er på denne men sjekk med Elkjøp for å være sikker.

Lenke til kommentar

Forøvrig er alle Samsung 2017 modeller kantbelyst; som ikke er positivt.

 

Var selv en OLED skeptiker i mange år; etter 1 måned med LG OLED må jeg si meg ekstremt fornøyd på alle måter. Eneste negative med Philips OLED er at de ikke støtter dolby vision om jeg husker rett - det er selvsagt ikke en fordel.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Forøvrig er alle Samsung 2017 modeller kantbelyst; som ikke er positivt.

 

Var selv en OLED skeptiker i mange år; etter 1 måned med LG OLED må jeg si meg ekstremt fornøyd på alle måter. Eneste negative med Philips OLED er at de ikke støtter dolby vision om jeg husker rett - det er selvsagt ikke en fordel.

 

Ja, leste at Phillips ikke hadde dolby vision. Hva er egentlig dette? Er Phillips OLED fortsatt et bedre alternativ selv om den ikke har dolby vision?

Lenke til kommentar

Abilight fungerer strålende også til sport, funksjonen er jo for å hvile øynene og forsterke bildeinntrykket. Oled gir helt klart en bedre bilde opplevelse en Qled så jeg synes valget er enkelt. Philips har veldig gode TVer det bør ikke bekymre deg.. Design er jo også lekkert på denne. Mulighet for skjulte ledninger tror jeg ikke det er på denne men sjekk med Elkjøp for å være sikker.

 

Så bra. Takk for råd. Jeg er litt på det samme, men enesten er hvordan Phillips gjør det med ledninger. Samsung sin tv er jo flatere og finere å ha på veggen (noe jeg skal) og i tillegg slipper du mye ledninger pga connect boksen.

Endret av iamolemartin
Lenke til kommentar

I tilfelle du ikke er klar over det:

QLED er samme teknologi som ble kalt SUHD for et år siden, og er i prinsippet en forbedret LED-LCD-TV, med alle styrkene og svakhetene som hører til.

 

OLED har kontroll på pikselnivå, og har vesentlig bedre kontrast og bildekvalitet.

 

Så det du mener er at QLED er egentlig dårligere enn OLED, og at det egentlig er en "nyhet" som egentlig ikke er særlig bedre. Så du synes ikke Samsung sin Q8 er e bra kjøp da?

Lenke til kommentar

 

Forøvrig er alle Samsung 2017 modeller kantbelyst; som ikke er positivt.

 

Var selv en OLED skeptiker i mange år; etter 1 måned med LG OLED må jeg si meg ekstremt fornøyd på alle måter. Eneste negative med Philips OLED er at de ikke støtter dolby vision om jeg husker rett - det er selvsagt ikke en fordel.

 

Ja, leste at Phillips ikke hadde dolby vision. Hva er egentlig dette? Er Phillips OLED fortsatt et bedre alternativ selv om den ikke har dolby vision?

 

Dolby Vision er en av hittil 6 forskjellige standarder for overføring og tolkning av HDR innhold.

Det er primært tilgjengelig på enkelte Netflix-serier, og noen blu-ray-filmer.

 

Hvert år kommer det nye HDR-standarder, og den eneste måten å holde følge er å kjøpe nyeste og dyreste TV-modeller hvert år...

Den rasjonelle løsningen er å kjøpe en god TV, og heller nyte det du kan nyte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I tilfelle du ikke er klar over det:

QLED er samme teknologi som ble kalt SUHD for et år siden, og er i prinsippet en forbedret LED-LCD-TV, med alle styrkene og svakhetene som hører til.

 

OLED har kontroll på pikselnivå, og har vesentlig bedre kontrast og bildekvalitet.

 

Så det du mener er at QLED er egentlig dårligere enn OLED, og at det egentlig er en "nyhet" som egentlig ikke er særlig bedre. Så du synes ikke Samsung sin Q8 er e bra kjøp da?

 

QLED er ren markedsføring, og er like nytt i forhold til TV-er som Power er for elektrobransjen i Norge.

 

Ingen av Samsungs QLED-modeller har vært godt nok priset til å være verdt det hittil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Forøvrig er alle Samsung 2017 modeller kantbelyst; som ikke er positivt.

 

Var selv en OLED skeptiker i mange år; etter 1 måned med LG OLED må jeg si meg ekstremt fornøyd på alle måter. Eneste negative med Philips OLED er at de ikke støtter dolby vision om jeg husker rett - det er selvsagt ikke en fordel.

 

Ja, leste at Phillips ikke hadde dolby vision. Hva er egentlig dette? Er Phillips OLED fortsatt et bedre alternativ selv om den ikke har dolby vision?

 

Dolby Vision er en av hittil 6 forskjellige standarder for overføring og tolkning av HDR innhold.

Det er primært tilgjengelig på enkelte Netflix-serier, og noen blu-ray-filmer.

 

Hvert år kommer det nye HDR-standarder, og den eneste måten å holde følge er å kjøpe nyeste og dyreste TV-modeller hvert år...

Den rasjonelle løsningen er å kjøpe en god TV, og heller nyte det du kan nyte.

 

 

Ser den. Da regner jeg med at du synes Phillips 55POS9002 er et godt tv, selv uten dolby vision?

Lenke til kommentar

 

 

I tilfelle du ikke er klar over det:

QLED er samme teknologi som ble kalt SUHD for et år siden, og er i prinsippet en forbedret LED-LCD-TV, med alle styrkene og svakhetene som hører til.

 

OLED har kontroll på pikselnivå, og har vesentlig bedre kontrast og bildekvalitet.

 

Så det du mener er at QLED er egentlig dårligere enn OLED, og at det egentlig er en "nyhet" som egentlig ikke er særlig bedre. Så du synes ikke Samsung sin Q8 er e bra kjøp da?

 

QLED er ren markedsføring, og er like nytt i forhold til TV-er som Power er for elektrobransjen i Norge.

 

Ingen av Samsungs QLED-modeller har vært godt nok priset til å være verdt det hittil.

 

 

Ok. Ser at du nå kan kjøpe Phillips 55POS9002 og Samsung Q8 for samme pris. Det er derfor jeg er så usikker hva jeg bør gå for.

Lenke til kommentar

Philips OLED er en god TV. Dolby Vision er så langt den mest vellykkede HDR løsningen med individuell kurve pr scene. Det ser ekstremt bra ut, og er så langt den beste HDR løsningen. At det kommer nye etterhvert som er enda bedre er jeg sikker på. Du kan selvsagt også vurdere 55" LG OLED 2017-modell; som har alt som finnes på HDR-fronten, men mangler ambient light delen.

 

Om HDR ikke betyr noe deg så er dette uviktig :) Grunnen til at jeg nevner dolby vision er at jeg kjenner andre som har kjøpt philips OLED og har blitt skuffet over nettopp denne mangelen. Sony har vel fått oppdatering på fjorårets OLED-modeller om jeg husker rett. Er HDR viktig så ville jeg vært veldig klar på valg av modell/produsent. I utgangspunktet ville jeg som nevnt tidligere ikke vurdert noe annet enn OLED, enten det er fra Sony, Pansonic, Philips eller LG (alle har vel samme generasjon panel, men forskjell på prosesseringen. 

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Philips OLED er en god TV. Dolby Vision er så langt den mest vellykkede HDR løsningen med individuell kurve pr scene. Det ser ekstremt bra ut, og er så langt den beste HDR løsningen. At det kommer nye etterhvert som er enda bedre er jeg sikker på. Du kan selvsagt også vurdere 55" LG OLED 2017-modell; som har alt som finnes på HDR-fronten, men mangler ambient light delen.

 

Om HDR ikke betyr noe deg så er dette uviktig :) Grunnen til at jeg nevner dolby vision er at jeg kjenner andre som har kjøpt philips OLED og har blitt skuffet over nettopp denne mangelen. Sony har vel fått oppdatering på fjorårets OLED-modeller om jeg husker rett. Er HDR viktig så ville jeg vært veldig klar på valg av modell/produsent. I utgangspunktet ville jeg som nevnt tidligere ikke vurdert noe annet enn OLED, enten det er fra Sony, Pansonic, Philips eller LG (alle har vel samme generasjon panel, men forskjell på prosesseringen. 

 

 

Jeg har så lite teknologisk peiling til å vite om HDR betyr noe for meg, men jeg er veldig opptatt av bra bildekvalitet. Hva ville du gått for? En tv med ambient light eller dolby vision? Har Samsung sine tv'er dolby vision?

Endret av iamolemartin
Lenke til kommentar

 

Philips OLED er en god TV. Dolby Vision er så langt den mest vellykkede HDR løsningen med individuell kurve pr scene. Det ser ekstremt bra ut, og er så langt den beste HDR løsningen. At det kommer nye etterhvert som er enda bedre er jeg sikker på. Du kan selvsagt også vurdere 55" LG OLED 2017-modell; som har alt som finnes på HDR-fronten, men mangler ambient light delen.

 

Om HDR ikke betyr noe deg så er dette uviktig :) Grunnen til at jeg nevner dolby vision er at jeg kjenner andre som har kjøpt philips OLED og har blitt skuffet over nettopp denne mangelen. Sony har vel fått oppdatering på fjorårets OLED-modeller om jeg husker rett. Er HDR viktig så ville jeg vært veldig klar på valg av modell/produsent. I utgangspunktet ville jeg som nevnt tidligere ikke vurdert noe annet enn OLED, enten det er fra Sony, Pansonic, Philips eller LG (alle har vel samme generasjon panel, men forskjell på prosesseringen. 

 

 

Jeg har så lite teknologisk peiling til å vite om HDR betyr noe for meg, men jeg er veldig opptatt av bra bildekvalitet. Hva ville du gått for? En tv med ambient light eller dolby vision? Har Samsung sine tv'er dolby vision?

 

Jeg gikk for LG OLED 65B7V for min del, etter 4.70.x firmware oppdatering er det kjente bevegelsesproblemet (flyten) løst. 

 

Edit:

Dolby Vision er magisk, så personlig ville jeg ikke vært uten den. 

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Dolby Vision er supert det men Philips med sin HDR Premium er ikke noe dårligere, jeg returnerte en Philips 8602 og kjøpte meg samme tv som TGB her og HDR matriale var ikke noe dårligere på Philips modellen med hånden på hjertet. Man snakker marginaler når det gjelder toppmodellene av Led og Oled 4K tver når det gjelder 4K og HDR matriale du blir stråene fornøyd uansett hvem av de du velger som vi har vært innom her på det feltet. Jeg holder en knapp på Philipsen se tester på Youtube så tror jeg du også blir overbevist der..

 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...