Gå til innhold

Fra fast til vikar


Anbefalte innlegg

Er i en litt halvkjip situasjon. Er i fast (ny) jobb (i en bransje jeg vært i nesten 10 år).

Bytta jobb for en tid til bake til et superherlig sted, men der ble virksomheten plutselig og uventet lagt ned. 

Jobben nå er grei, fine folk (har vel egentlig, etter nesten 20 år i arbeidslivet bare hatt fine folk å jobbe med)

Men.... føler ikke at dette er det rette. 

Jeg lefler litt med tanken på å teste ut livet som vikar... da de fleste jobber av interesse er vikariater (av de som er utlyst)...... skal selvsagt ikke haste med noe.... jobben er ikke så ille... men... 

 

Er det en stor risk å ta? 

Fant dette på nett:.. og skrevet mine kommentarer i kursiv. 

Fordelene - Dette kan du få:

  1. Du bestemmer selv når, og hvor mye du vil arbeide, stemmer ikke helt, i min tidl. Jobb brukte vi mye vikarer i jula, de fikk ikke jobbe så mye overtid. Og man må vel ta til takke med det man får?
  2. Du lærer forskjellige bransjer å kjenne. Enig
  3. Du får bedre innsikt i deg selv (hvilke arbeidsoppgaver du passer til, bransje og mennesketyper)Enig
  4. Du møter mange nye mennesker, og har mulighet for å oppbygge et stort nettverk. Det stemmer jo på ett vis det.
  5. Du får prøvd forskjellige metoder, typer av ledelse og virksomhetsstruktur. Enig
  6. Du kan evt. føye noen kjente/høytprofilerte virksomheter til din CV. Ikke viktig
  7. Du får mye variasjon. Enig
  8. Du får "foten innenfor" i noen gode virksomheter. Har man flaks ja.
  9. Du lærer nye ferdigheter. Sant nok.
  10. Du får en uvurderlig praktisk erfaring som ikke kan fås teoretisk. Enig.

Ulempene - Dette kan du risikere:

  1. Du kan unnværes. Kjipt, men sant
  2. Du skal forlate virksomheten etter å ha lært folk å kjenne. Sant, men ikke så viktig for meg.
  3. Du får ikke like mye respekt som de fastansatte. Delvis enig, om jeg jobber godt og står på får kanskje mer respekt, dåg ikke like mye som de faste.
  4. Du skal utføre kjedelig, monotont arbeid. Min erfaring med vikarer i tidl.  Jobber, er at de gjør mye av det samme som meg, men ser godt hva de mener, så lenge det ikke er «en-oppgve-hver-dag-i-3 uker»-opplegg, så er det ikke noe stort problem.
  5. Du blir behandlet dårligere enn de fastansatte i samme stilling. Om det er en seriøs bedrift, behandler de alle på en god måte.
  6. Du blir satt til å utføre arbeid uten grundig introduksjon eller veiledning. Skal jeg være ett sted i 2 mnd… er det jo strengt tatt ikke nødvendig å bli opplært til mer en det som er behov for å gjøre jobben.
  7. Du opplever ofte nervøsiteten ved å starte i en ny virksomhet. Det tror jeg skal gå veldig greit.
  8. Du kan ikke planlegge langsiktig i din jobb. Kanskje like greit, jeg har ikke peiling på hva framtiden vil bringe.
  9. Du blir ikke innlemmet på likt nivå med de andre i fellesskapet. Jeg passet alltid på å prate med vikarene, og få de til å føle seg velkommen. Selvsagt vil jeg ikke være med på all intern sjargong, men jeg ser på meg sselv som omgjengelig og liker «å preike»
  10. Du er ikke sikret arbeid. Veldig sant.

 

Kjenner en som har jobba som vikar i nærmere 20 år og han er storfornøyd. Liker å være litt rundt både her og der. 

 

Jeg har god økonomi... så om jeg går for vikarliv, og det skulle bli "tørke".. kan jeg fint leve 2-3 mnd, minst på det jeg har. 

 

Hvordan er livet som vikar? 

Og er det noen selskaper jeg absolutt burde styre unna?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er livet som vikar? 

 

Byttet fra fast ansatt til timelønnet vikar/konsulent for 12 år siden og det er det beste jeg har gjort.  Det er med på å motivere meg selv at jeg hele tiden må vise til verdiskapning/nytte for den enkelte bedrift hvis jeg ønsker å bli der, hvor man som fast ansatt fort "gror fast" og bare lar dagene gå for "der kommer jo uansett en dag i morgen."

 

I tillegg liker jeg friheten til å sette ferier og ta fri når jeg føler for det, eller jobbe ekstra mot betaling, hvor man som fast ansatt i min bransje stort sett aldri får betaling for ekstra arbeid.  Det er mer moro å stå på ekstra hvis man faktisk også får noe ekstra..

 

Men det er ikke for alle.  Man må like å gjøre en god jobb, ellers er det bedre å satse på fast ansettelse der du er vanskelig å bli kvitt.

Lenke til kommentar

Jeg er jo egentlig veldig glad i rutiner og fast opplegg, men har bitt blitt mer "impulsiv" siste tiden. Nå er jo jeg uten utdanning i såkalt lavtstatusyrke.. uten at det er noe problem for meg. Største problemet om det skulle gå 2-3 uker uten oppdrag er ikke det økonomiske tapet, men kjedsomheten. Jeg må ha noe å gjøre, og jeg elsker å jobbe. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...