Gå til innhold

kjøpe/selge nips som firma fra privatperson ?


Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg lurte på lover og regler rundt dette: 

 

Si jeg driver en liten butikk som ligner på Nille. Et AS. En butikk full i nips. 

 

Så kjenner jeg en privatperson som vil selge meg diverse nye pyntegjenstander hun har. 

 

Jeg vil gjerne kjøpe disse som firma og selge dem i min butikk. 

 

Selger som er privatperson sender meg en faktura på 2000 kr for varene, og jeg betaler den. 

Så selger jeg varene for 3000 kroner. 

 

Er dette lov? 

 

Hva skjer med moms som firma må betale men som privatperson ikke betaler? 

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble litt innviklet for stakkars meg. 

 

Når jeg har en faktura så scanner jeg den inn og den går automatisk til regnskapsavdeling. Der blir den enten godkjent automatisk eller går til tolk. Så ser jeg den igjen på data i et program hvor jeg attesterer den og så blir den betalt. 

 

Hvordan måtte jeg gått fram her da? Først få faktura fra privatperson på kr 2000. Scannet denne og privatpersonen hadde fått sine 2000 kr. Så måtte jeg ... ? Laget en ny giro og skrevet ehh ... moms som jeg da hadde sendt .... skjønner ikke ...

Lenke til kommentar

Det gjelder brukte varer.

 

Siden den er snakk om nye varer (jeg tror du redigerte innlegget ditt på dette punktet mens jeg skrev svaret mitt), så skal du selge varene med full mva.

 

Du skal "passe på" at privatpersonen ikke kan bli regnet som næringsdrivende. Dersom det er snakk om et engangskjøp på 2000 kroner så trenger du ikke å tenke på dette.

 

Ja, du kan godt få en faktura fra privatpersonen på 2000 kroner. Deretter selger du varene og beregner full mva på salget siden det er snakk om nye varer.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjelder brukte varer.

 

Siden den er snakk om nye varer (jeg tror du redigerte innlegget ditt på dette punktet mens jeg skrev svaret mitt), så skal du selge varene med full mva.

 

Du skal "passe på" at privatpersonen ikke kan bli regnet som næringsdrivende. Dersom det er snakk om et engangskjøp på 2000 kroner så trenger du ikke å tenke på dette.

 

Ja, du kan godt få en faktura fra privatpersonen på 2000 kroner. Deretter selger du varene og beregner full mva på salget siden det er snakk om nye varer.

 

 

takk for svar igjen :) 

 

Personen blir vel ikke regnet som næringsdrivende før de når en viss sum ... 

 

hvordan beregner eller og betaler jeg dette. Lager jeg en faktura som går til staten ? 

Lenke til kommentar

en del varer vil gå inn via strekkode, mens andre varer som er priset går inn via plu tall kode. Der vises det på kvitteringen at så og så mye av prisen er moms og hvilken kategori varer den varer går under. Det vil da si hvis jeg ligger til det du skriver, at alt går egentlig automatisk i fra jeg har fått varen, betalt den og priset den ut i butikk? 

 

Det aller aller viktigste her er jo å gjøre alt HELT riktig etter loven!!! Ingen på kanten, ingen smutthull, kun renspikket ærlighet 100 prosent etter loven.

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

Nytt spørsmål:

 

Jeg selger ikke klær, men kunne gjerne hatt et stativ med nettopp det. De leverandørene som evt kan og vil levere er anske dyr i innkjøp slik at fortjeneste er nærme null. Ville jeg kunne kjøpe billig kinavarer som privatperson på alt fra wish til andre slike nettsider og selge dem via butikk? ( kundene vil vite at dette ikke er av kvalitet og hva de kjøper ) Hvis ja, kjøpe dem som privatperson og selge dem til egen butikk?

 

Det må være fullt lovlig rent og pent, ikke noe gråsoneaktivitet.

Lenke til kommentar

kundene vil vite at dette ikke er av kvalitet og hva de kjøper

Dette er det største problemet. I Norge har vi verdens beste forbrukerlovgivning.

 

Du kan kjøpe produkter fra f.eks. wish som privatperson (de selger bare til privatpersoner?) og selge det til butikken. Du bør beskrive i din selvangivelse hva som foregår. Du kan bli ansett som næringsdrivende (enkeltmannsforetak) dersom du tjener penger på det (eller hvis skatteetaten synes at du bør tjene penger på det). Dersom du selger produkter på denne måten for mer enn 50000 kroner i løpet av en 12 måneders periode (mrk. ikke kalenderår), så passerer du grensen for registrering i mva registeret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk. 

 

Du forklarer slik at det er lett å forstå. 

 

La oss si jeg kjøper varene latterlig billig privat, og selger dem med litt fortjeneste til mitt eget firma som igjen tjener på å selge varen ... 

 

har jeg forstått det riktig at det da blir en kabal? Noe slikt som dette:

 

Jeg som privatperson kjøper disse varene og tjener litt på det.Opp til grensen. Mitt firma kjøper varene som tjener litt på det. Staten mener da at jeg som privatperson må ha et firma. Altså et firma som selger varer til mitt andre firma... Som da gjør at jeg ikke kan handle som privatperson hos Wish allikavel ? 

 

Jeg må få komme med et alternativ til:

 

Hvis jeg lager et AS. Så kjøper jeg varer privat, og selger det til mitt AS for akkurat samme summen. Altså jeg tjener ikke noe på det. Så selger AS mitt det videre til butikken min og tjener litt. Så selger butikken min det videre igjen med fortjeneste. Da har jeg jo ikke tjent en krone som privatperson, mens AS tjener litt og butikken ( som også er et AS ) tjener litt.   

 

Vil jeg da som privatperson kunne handle hvor mye jeg vil og for så mye penger jeg vil og selge uten fortjeneste til AS, eller vil dette bli ulovlig gråsone eller butikk i butikk ? 

 

Håper du dere kan svare på begge utsagnene/alternativene mine over :)

 

Tusen takk.

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

Som da gjør at jeg ikke kan handle som privatperson hos Wish allikavel ?

Dette vil ikke være noe problem dersom navnet på enk'et er identisk med ditt eget navn.

 

Hvis jeg lager et AS. Så kjøper jeg varer privat, og selger det til mitt AS for akkurat samme summen. Altså jeg tjener ikke noe på det. Så selger AS mitt det videre til butikken min og tjener litt. Så selger butikken min det videre igjen med fortjeneste. Da har jeg jo ikke tjent en krone som privatperson, mens AS tjener litt og butikken ( som også er et AS ) tjener litt.

 

Vil jeg da som privatperson kunne handle hvor mye jeg vil og for så mye penger jeg vil og selge uten fortjeneste til AS, eller vil dette bli ulovlig gråsone eller butikk i butikk?

Det er ikke noe poeng i å sette inn et nytt AS i mellom. Du kan like gjerne selge på denne måten direkte til butikken din. Din virksomhet (kjøp og salg uten fortjeneste) fremstår lik for skatteetaten.

Lenke til kommentar

 

Som da gjør at jeg ikke kan handle som privatperson hos Wish allikavel ?

Dette vil ikke være noe problem dersom navnet på enk'et er identisk med ditt eget navn.

 

Hvis jeg lager et AS. Så kjøper jeg varer privat, og selger det til mitt AS for akkurat samme summen. Altså jeg tjener ikke noe på det. Så selger AS mitt det videre til butikken min og tjener litt. Så selger butikken min det videre igjen med fortjeneste. Da har jeg jo ikke tjent en krone som privatperson, mens AS tjener litt og butikken ( som også er et AS ) tjener litt.

 

Vil jeg da som privatperson kunne handle hvor mye jeg vil og for så mye penger jeg vil og selge uten fortjeneste til AS, eller vil dette bli ulovlig gråsone eller butikk i butikk?

Det er ikke noe poeng i å sette inn et nytt AS i mellom. Du kan like gjerne selge på denne måten direkte til butikken din. Din virksomhet (kjøp og salg uten fortjeneste) fremstår lik for skatteetaten.

 

 

 

Hva mente du med siste setning ... ? At så lenge jeg ikke tjener penger på det som privatperson så synes skatteetaten at det er helt greit rent og pent at jeg kjøper og selger så mye varer jeg vil så lenge jeg hele tiden går i null som privatperson? 

 

Jeg Spør om enda en ting jeg. 

 

La oss si jeg er daglig leder i en annen sitt AS og starter mitt eget AS og selger varer til førstnevnte... Blir 1 av de 20 forskjellige leverandørene som førstnevnte bruker på nips. Mitt AS tjener på salget, og førstnevnte AS tjener også på salget. Blir det en form for interessekonflikt? Eller er det også helt rent og pent ?

Lenke til kommentar

Hva mente du med siste setning ... ? At så lenge jeg ikke tjener penger på det som privatperson så synes skatteetaten at det er helt greit rent og pent at jeg kjøper og selger så mye varer jeg vil så lenge jeg hele tiden går i null som privatperson?

 

Jeg mente at det ikke har noe å si om du selger direkte til butikken eller til et mellom AS når skatteetaten vurderer din "privatvirksomhet". Skatteetaten kan komme til å si at dette ikke er greit uansett.

 

 

La oss si jeg er daglig leder i en annen sitt AS og starter mitt eget AS og selger varer til førstnevnte... Blir 1 av de 20 forskjellige leverandørene som førstnevnte bruker på nips. Mitt AS tjener på salget, og førstnevnte AS tjener også på salget. Blir det en form for interessekonflikt? Eller er det også helt rent og pent ?

Det høres ikke greit ut at du er ansatt som daglig leder i et AS (eid av noen andre) og som kjøper varer fra et annet AS som du eier.

Lenke til kommentar

 

Hva mente du med siste setning ... ? At så lenge jeg ikke tjener penger på det som privatperson så synes skatteetaten at det er helt greit rent og pent at jeg kjøper og selger så mye varer jeg vil så lenge jeg hele tiden går i null som privatperson?

 

Jeg mente at det ikke har noe å si om du selger direkte til butikken eller til et mellom AS når skatteetaten vurderer din "privatvirksomhet". Skatteetaten kan komme til å si at dette ikke er greit uansett.

 

 

La oss si jeg er daglig leder i en annen sitt AS og starter mitt eget AS og selger varer til førstnevnte... Blir 1 av de 20 forskjellige leverandørene som førstnevnte bruker på nips. Mitt AS tjener på salget, og førstnevnte AS tjener også på salget. Blir det en form for interessekonflikt? Eller er det også helt rent og pent ?

Det høres ikke greit ut at du er ansatt som daglig leder i et AS (eid av noen andre) og som kjøper varer fra et annet AS som du eier.

 

 

Det er akkurat DENNE grensen jeg prøver å finne. For dere som har hode til slike ting som er i denne kategorien er det barnemat, men for oss andre er ikke ting en selvfølge selv om det kan virke som en selvfølge. Så hvor går denne linjen?

 

For som du skriver, at det ikke blir greit. Hvor er feilen?

 

Mitt firma ville tjent på handelen, og firmaet jeg var ansatt i ville tjent på handelen. Det blir jo ikke annerledes enn om jeg hadde bestilt det av en ukjent grossist. Det er jo ikke flere eller bedre fordeler for meg med å gjøre det slik. Ikke tjener jeg som privatperson på dette heller. Du kan gjerne le, men jeg prøver å finne grensen, og forstå hvorfor :)

Lenke til kommentar

 

Det høres ikke greit ut at du er ansatt som daglig leder i et AS (eid av noen andre) og som kjøper varer fra et annet AS som du eier.

For som du skriver, at det ikke blir greit. Hvor er feilen?

 

Mitt firma ville tjent på handelen, og firmaet jeg var ansatt i ville tjent på handelen. Det blir jo ikke annerledes enn om jeg hadde bestilt det av en ukjent grossist.

Forutsatt at prisen firmaet du er daglig leder i ikke betaler overpris til firmaet du eier (dvs du velger ditt firma foran andre tilbydere med lavere pris og/eller bedre kvalitet), så er det sannsynligvis greit, men det er jo akkurat det som er spørsmålet.

 

En som sitter med innkjøperansvar i det offentlige kan antakelig kjøpe varer og tjenester fra sitt eget (eller nærståendes) firma, så lenge tjenesten faktisk er lagt ut på anbud på korrekt vis, og firmaet hans faktisk har det laveste tilbudet (det trenger vel ikke være lavest i kroner og øre heller, så lenge man har kriterier for kvalitet og leveringsbetingelser som også teller med i vurderingen.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...