Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vitamin d nivåer på 0 nmol/l


Sandy Koufax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil si at det ikke er slik at jeg har 0 nmol/l akkurat nå. Men er på 10 og hvis denne utviklingen fortsetter, så kommer jeg under der.

 

Tror problemene mine skyldes en livsstil med langvarig hardt arbeid. Det har blitt litt ekstra ille etter at jeg flyttet til Akershus fra Trondheim fordi jeg må om noen universitetsemner på grunn av et problem med et miljø der oppe. Samtidig som jeg kjører vanlig løp ellers.

 

Og jeg kommer til å få enda lavere vitamin d-nivåer også siden jeg må gjøre dette over en periode til. Merker kjøret skikkelig.

 

Klarer såvidt å stå oppreist i lange perioder. Synet er slurrete og konsentrasjonen er altfor svak i forhold til normalt.

 

Vurderer å dra til for eksempel Portugal for å få litt sol i en uke. Hjelper det på egentlig eller?

Lenke til kommentar

Du har eller er på vei til å få alvorlig mangel på vitamin-D, og om du ikke tar tar snarest kan det få alvorlige følger og i verste fall død. Du må ta relativt store doser vitamin-D daglig, og samtidig få rask oppfølging av legen. Jeg vil f.eks anbefale å ta 2 x 20µg Nycoplus D-vitamin daglig frem til du får beskjed om noe annet fra legen. Legen må også finne den underliggende årsaken til at du har så lite vitamin-D i kroppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er selv herre over egen kropp, men hadde jeg hatt sånne symptomer som jeg visste var relatert til d-vitaminmangel så hadde jeg kjørt på med høye kneløft, iallefall en periode. Jeg har sett skrevet at 100µg/dag er øvre grense for kontinuerlig inntak over tid. Jeg har også sett at daglig inntak i 30µg-området over lang til er koblet til skadevirkninger.

Det er å få 80µg-tabletter på apoteket. Jeg ville gått for slike, men jeg ville lest meg opp på symptomer på for mye d-vitamin og gått tli legen og sjekket nivået etter en periode uten mangelsymptomer eller om jeg merket symptomer på forgiftning (som er det egentlige navnet på for mye av stoffet).

Lenke til kommentar

Tar 1*20 ug per dag.

 

Og de vet grunnen, det skyldes tarmproblemer samt for lite sol/overarbeid.

 

Så jeg kan øke dosen uten at det får følger?

D-vitamin er veldig trygt og vanskelig å få overdose av. Ifølge Mayoklinikken må man ta 60 000 IU per dag i flere måneder før man får trøbbel.

 

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/expert-answers/vitamin-d-toxicity/faq-20058108

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Var innom apoteket og snakket med en farmasøyt. Fortalte om hvilket vitamin d-nivå jeg lå på og fikk da anbefalt at jeg skulle ta 80 ug per dag.

 

 

Dette er fire ganger det jeg allerede tar. 20 ug er visstnok bare for å opprettholde det nivået man allerede har.

 

Får håpe på en snarlig forbedring her. Har følt meg som Frode Estil mot Johan Muhlegg i 2002. Det ødela som kjent karrieren og helsen til Estil fullstendig. Han hadde egentlig ingen sjanse til å vinne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Underlig at din fastlege ikke kommer med behandling/tiltak om du har et nivå av D-vitamin nærmere null.  Du skulle fått resept på et D vitaminpreparat med dosering  -  og ikke måtte få behandlingsforslag av en farmasøyt på apoteket.   Hvorfor falt det deg ikke inn å få behandling hos legen, men istedet fra apoteket ditt ?   

Lenke til kommentar

Det var fra fastlegen at jeg fikk påvist mitt lave vitamin d nivå. Fastlegen ba meg så om å ta d-vitaminer i form av tilskudd fra apoteket, spise mer fisk og få mer sol. De generelle rådene.

 

Jeg er ikke nærmere null. Som tidligere nevnt, så er jeg på 10 nmol/l. Men klarer ikke å holde det der, og følte meg langt svakere enn før slik at jeg fryktet at jeg hadde gått mot 0 nmol/l.

 

Hvis jeg husker korrekt anbefalte fastlegen to tabletter om dagen. Men det kunne ha vært 2*10 ug, var litt usikker så spurte her og på apoteket.

 

Skal derimot til fastlegen igjen om en uke og skal spørre fastlegen da også. Føler ikke jeg har så mye å utsette på fastlegens oppførsel her.

Lenke til kommentar

For å få vitamin D3 tilført til kroppen kan en ta sol eller solarium...

Jeg har blitt fortalt at 9 min er nok, kroppen klarer ikke å produsere mer vitamin til dagen.

 

Det er Uv-B stråler som danner vitamin D3...

Solen på vinteren i norge er ikke sterk nok til å danne, har jeg også blitt fortalt... Var en lege som testet dette vistnok.

Solarium hjelper, det er ofte de samme lysrørene i de fleste solarium. Om det er den dyreste eller den eldre variant...

F.eks solarium var vist 2-3 ganger sterkere for 20 år siden og såg ikke så flotte ut.. Men det finnes mye meninger om det med solarium.  Håper det er noe til hjelp uansett. Noen artikler påstår at du får mye mer uv-a stråler enn uv-b i solarium iforhold til vanlig sommer sol.

Iherb

https://no.iherb.com/pr/Solgar-Vitamin-D3-Cholecalciferol-10-000-IU-120-Softgels/36215

Solgar er et veldig bra merke som produserer kost tilskudd.

Her får du 10000 iu i hver pille, Så d bør ha noe for seg ved opptak..

en video på youtube ved soling sa at 20 min, ga 20000ug eller iu. Dvs ekte sol... Så 10 min på hver side, av kroppen.

Ved kjøp så velg rimeligste frakt. du kan  handle for opptil 350kr inkl. frakt...


Ta 9 min solarium hver dag i 1 uke... Ikke mer.   Da er du safe i tillegg. Så se om du merker forskjell...

b12 eller heller ikke feil å ta, om du trenger det er en annen sak.
https://no.iherb.com/pr/Solgar-Methylcobalamin-Vitamin-B12-5000-mcg-30-Nuggets/69619
Kansje det beste b12 på markedet, greit å være på den sikre siden.


Noe jeg leste

"I also researched further and found out that certain amounts of Boron, Magnesium Citrate, Vitamin K2 and zinc are needed for any vitamin D supplements to be fully metabolized in your body and for most of it to go to your bones and not mostly be absorbed into the soft tissue.

https://no.iherb.com/pr/Solgar-Calcium-Magnesium-Plus-Boron-250-Tablets/48547

https://no.iherb.com/pr/Solgar-Zinc-Picolinate-100-Tablets/10035

Ikke ta mer enn 25mg zinc te dagen, mener nå jeg..

D3 tar jeg ikke selv, kjører kun sol, men er mye på fjellet.

Eller alt i 1 pille, så kan du skippe resten.

https://no.iherb.com/pr/Solgar-Advanced-Calcium-Complex-Vitamins-D3-K2-Zinc-Boron-120-Tablets/10010

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...