Gå til innhold

Hvem blir statsminister om Erna trekker seg?


Anbefalte innlegg

En minister er minister 24/7 enten det er uttalelser på facebook, i Stortingssalen i Dagsrevyen osv. Unntaket er i partipolitiske fora i regi av partiet. At andre er gitt tillit til å administrere f.eks en facebookkonto er det fortsatt ministeren som står ansvarlig for alt som gjøres i denne personens navn. Om det hadde vært en enkel feil hadde det vært normalt å innrømme, utbedre og eventuelt kommet med  en unnskyldning hvis det var nødvendig. Dette var vel ikke akkurat slik det utviklet seg i denne saken.

Hun er alltid minister. Og det har hun kanskje forstått.... Nå....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Under såkalte normale forhold hadde en minister som har oppført seg som Listhaug vært skiftet ut nå eller tidligere. Det mest graverende er hvordan Listhaug har vært i opposisjon med sin egen statsminister. Det er ikke normal kutyme. Høyre er nok relativt misfornøyde med Listhaug og hadde nok helst sett at Listhaug ble byttet ut. Frp ser ut til å stå på at Listhaug blir ved sin post og så lenge Listhaug ikke trekker seg på eget initiativ nærmer man seg en endestasjon.
 
Jeg ville satt en krone på at KRF ikke tar livet av den nåværende koalisjonen. Spiller de sine kort riktig kan de få noen fine poster i revidert.
 
Det mest interessante i denne saken er hvor svakt Solberg står i forhold til Listhaug.

Dette er en naturlig konsekvens av å være i koalisjon med en for sterk partner. FrP blir trolig styrket hos de mest høyreorienterte kjernevelgerne om regjeringen går av. Høyre vil trolig tape på det.

Lenke til kommentar

 

Er det ikke herlig å ha en statsråd med ben i nesen?  :w00t:

 

Hun tabbet seg ut i utgangspunktet, angrer seg sikker litt, men prøver ikke å ro seg unna.

 

Jeg skjønner ikke at kloke mennesker kan være kristne!

 

 

Det er flott med politikere med ryggrad. Det banale er at om hun, etter en dag eller to, hadde erkjent at denne gangen gikk det over streken så hadde det blåst over i løpet av en uke eller to. Jeg tror ikke hun innså alvoret før hun var på vei til talerstolen for fjerde gang sist tirsdag. Da sto hun i en av de største politiske stormene på lang tid og klarte å forme det midlertidige klimakset i Stortingssalen. I grunn ganske godt gjort.

 

I denne saken har hun overspilt sin hånd og manglet noe fingerspitzgefühl. Nå har det gått så langt at hvis hun skulle prøvd å ro seg unna så måtte hun ha trekt seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hun er alltid minister. Og det har hun kanskje forstått.... Nå....

 

Kanskje, overlever hun vil tiden vise. Jeg tviler. 

 

Dette er en naturlig konsekvens av å være i koalisjon med en for sterk partner. FrP blir trolig styrket hos de mest høyreorienterte kjernevelgerne om regjeringen går av. Høyre vil trolig tape på det.

 

Solbergs politiske prosjekt fremstår svekket uavhengig av utfall. Lysbakken gikk av som minister til tross for å være partileder og nest største parti i en flertallsregjering. Han fortsatte som partileder og var en viktig del av regjeringens virke, men da fra sin posisjon som partileder mens han satt på Stortinget.

 

Under normale forhold hadde et regjeringsparti byttet sin egen statsråd for å unngå svekkelsen av regjeringen. Det gavner heller ikke statsministeren at hennes autoritet har blitt utfordret av sin egen justisminister. Det er det mer alvorlige i dette sakskomplekset. Dette i kontrast til hvordan opposisjonen tok Sanners unnskyldning uten spesielle problemer.

 

Hvordan velgerne tar denne seansen er vanskelig å si. De som er mørkeblå har i grunn FRP som eneste reelle alternativ når det gjelder politiske partier med representasjon på Stortinget. Så bevegelse til FRP fra de mest høyreorienterte velgere virker mindre viktig. Det er også en gruppe velgere i randsonen mellom Høyre og FRP som kan skifte mot Høyre fordi FRP blir for mørkeblått. Eller fremstår som for mørkeblått. Og Høyre kan blø mot sentrum. Osv.

 

I denne saken er bare tapere, kanskje med unntak av opplagstallene i akersgata.

 

Uansett er denne saken, fra et velgerståsted, uinteressant ved neste stortingsvalg. Det er "nok" tid til neste valg for alle involverte til at det går i glemmeboka med mindre det er flertall for kabinettspørsmålet Solberg eventuelt stiller på tirsdag og landet får en ny regjering.

Lenke til kommentar

Jeg tror Listhaug er en dyktig politiker, men det er underordnet. Det beste for Erna ville nok vært å ofre henne. Da hadde regjeringen sikret seg KrF som støtteparti ut perioden. Men nå er det for sent, såvidt jeg kan se. Altså i den forstand at det faktisk finnes en mulighet for at regjeringen må gå, en situasjon som kunne vært unngått. Lett å være etterpåklok.

Lenke til kommentar

Vi kan ikke ta inn Ap roteparti med tåkefyrste inn som sjef for Norge nå. Jeg liker ikke Høyre men akkurat nå tror jeg de bør fortsette. Uansett bør de få hele dette sirkuset ut av verden i morgen, helst i går, og drive med politikk istedenfor barnehagementalitet.

Lenke til kommentar

Jeg tror Listhaug er en dyktig politiker, men det er underordnet. Det beste for Erna ville nok vært å ofre henne. Da hadde regjeringen sikret seg KrF som støtteparti ut perioden. Men nå er det for sent, såvidt jeg kan se. Altså i den forstand at det faktisk finnes en mulighet for at regjeringen må gå, en situasjon som kunne vært unngått. Lett å være etterpåklok.

Politikk dreier seg om å få gjennomslag og å få vedtatt ønsket politikk. Listhaug er ikke spesielt god til å skaffe seg venner og allierte i Stortinget. Da kan det i aller høyeste grad diskuteres om hun er en dyktig politiker. Vi går over i offerfasen snart, og de største bøllene blir også de mest ynkelige i offerrollen, for det er jo alltid de andre som har skylden, ikke sant?

Lenke til kommentar

Vi kan ikke ta inn Ap roteparti med tåkefyrste inn som sjef for Norge nå. Jeg liker ikke Høyre men akkurat nå tror jeg de bør fortsette. Uansett bør de få hele dette sirkuset ut av verden i morgen, helst i går, og drive med politikk istedenfor barnehagementalitet.

Vel, når opposisjonen er relativt svak blir det som reglel få problemer for en regjering. Så konseptet her ser ut til å være å inkludere problemet innenfor regjeringen.

 

VI kan ikke ta inn noen som helst inn i regjeringsbyggene nå. Det er lenge til neste valg, og i mellomtiden må vi stå utenfor og se på farsen.

Lenke til kommentar

Jeg synes hun virker dyktig. Alle gjør feil av og til.

 

Hun har ikke gjort noe feil i egne øyne. Hun beklaget på fjerde forsøket, kun fordi hun ble presset til det.

 

Alt hun gjør er gjennomtenkt, f.eks. snedig dobbel-kommunikasjon:

 

N2hTc4c.png

 

 

det var "selvsagt bare tilfeldig" at hun brukte et slikt bilde som illustrasjon for å kommentere et (tåpelig) forslag fra en SV-kvinne ang. nasjonalsangen

 

nkyOWhh.png

 

reaksjoner fra menigheten på facebook-siden hennes oppfatter i alle fall budskapet, med kommentarer av typen "nå er det nok. skal vi gjøre om nasjonalsangen av hensyn til inkludering. osv.

 

For øvrig hører det jo med til historien at dama som kom med det famøse forslaget om "Ja vi elske", var opptatt av kjønnsrollemønster i teksten. Innvandring eller fremmedkulturelle er ikke nevnt overhodet med ett ord i media som skrev om saken. Men Sylvis greide allikevel å vri fokuset.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det sier endel at Ap (i opposisjon) gikk fra et historisk bunnnivå ved valget i 2013 til et svakere resultat i 2017. Mens høyresiden i posisjon i samme periode beholdt oppslutningen. De politiske naturkreftene taler gjerne for det motsatte. I et fireårsperspektiv kan Arbeiderpartiet se langt etter 20-tallet dersom de har vært i posisjon som resultat av at Jonas krenker seg til statsministerposten over et FB-innlegg. Vil gjette på at Listhaugs prosjekt har et bredere populært fundament enn mange liker å tro #guiltypleassure.

Lenke til kommentar

Listhaug snakker for og representerer en stor gruppe i vårt samfunn. Det er slik demokrati fungerer. Ulike grupper har ulike synspunkt og ulike interesser, og representeres av ulike politikere og politiske parti.

Jeg synes hun virker dyktig. Alle gjør feil av og til.

 

Det er ikke feilen som ble begått i denne saken som har betydning for sakens utfall. Det er de famøse valgene Listhaug tok når hun valgte å ikke bøye av for Stortingets vilje og heller valgte å bli kjølhalt frem til hun på fjerde forsøk gjennomførte en heller lite troverdig beklagelse.

 

Hadde hun sett på det som en beklagelig feil så hadde hun beklaget i første innlegg i Stortinget og fått noen skarpe kommentarer/spørsmål så hadde dette blåst over i løpet av en uke eller to. Derfor kan man, ut fra hennes atferd, påstå at hun ikke evnet å tolke situasjonen riktig og kjørte seg selv opp i et hjørne hvor alle står igjen som tapere. Både posisjon og opposisjon.

 

Hun har gjort flere feil i denne saken, kanskje den viktigste er at hun ikke har trekt seg. Det ville vært en ordinær løsning. De feilene hun har gjort tyder også på at hun mangler litt fingerspitzgefühl. Hennes konfronterende stil kan også virke mot sin hensikt og det er i grunn dette som biter henne i ræva nå. Får man mange nok urimelige påstander hivd etter seg er det ikke urimelig at man tar igjen, så det monner, når man først har anledning. Hadde hun satt parti og regjering først så vil jeg påstå at hun burde trekt seg i løpet av helga.

 

FRP har 15% oppslutning og det er ikke alle disse som har Listhaug som sin store stjerne. At det er et segment av borgere som er mer mørkeblå enn den gjennomsnittlige FRPer som finner Listhaug ufeilbarlig er ikke overraskende. At det er en del som liker hennes posisjon på innvandringsfeltet er heller ikke overraskende.  At gruppen totalt er stor tviler jeg på, men det finnes nok forskning på dette feltet som kan opplyse om dette.

Lenke til kommentar

Listhaug snakker for og representerer en stor gruppe i vårt samfunn. Det er slik demokrati fungerer. Ulike grupper har ulike synspunkt og ulike interesser, og representeres av ulike politikere og politiske parti.

Jeg synes hun virker dyktig. Alle gjør feil av og til.

Noen gjør noe rett en skjelden gang vil jeg vel heller si....

 

Sylvi Listhaug har en funksjon som FrP anser nyttig. Hun portretterer seg/oss(som i det norske folk) som ofre for alt mulig rart. Dette sørger for at en god del personer identifiserer seg med henne/FrP fordi de ser på seg selv som ofre for alt mulig rart.

 

Sylvi Listhaug er en knagg som "ofrene" henger seg på.

 

Det gir stemmer, og Sylvi Listhaug holder disse "ofrene" sånn passe varme med relativt vulgærpopulistiske utspill. Etter de aller fleste av disse utspillene sitter Siv Jensen og holder kjeft lenge nok - inntil Listhaug har fått såpass mye pepper at hun fremstår som et offer. Da trår hennes støtteofre til og binder seg enda sterkere til FrP og Listhaug.

 

Dette er slik FrP opererer, og det har de gjort lenge.

 

Nå ser det ut som om de aller fleste på Stortinget har fått nok - og det gjelder ikke bare innen opposisjonen.

 

Jeg tror også en ganske stor andel av "det norske folk" er møkka lei denne måten å operere på.

Lenke til kommentar

Det sier endel at Ap (i opposisjon) gikk fra et historisk bunnnivå ved valget i 2013 til et svakere resultat i 2017. Mens høyresiden i posisjon i samme periode beholdt oppslutningen. De politiske naturkreftene taler gjerne for det motsatte. I et fireårsperspektiv kan Arbeiderpartiet se langt etter 20-tallet dersom de har vært i posisjon som resultat av at Jonas krenker seg til statsministerposten over et FB-innlegg. Vil gjette på at Listhaugs prosjekt har et bredere populært fundament enn mange liker å tro #guiltypleassure.

Listhaug har redet sin egen seng, så hun får ligge der.

 

AP har mange problemer, og jeg tviler sterkt på at Støre har velgerapell nok til å hente dem inn på meningsmålingene. Jeg tror heller ikke Hadia Tajik er noen velgermagnet for fremtiden.

 

Overlever Solberg/Listhaug morgendagen tror jeg at det er såpass mange som er lei av dette at det vil resultere i at velgerne beveger seg over midtstreken. Det er vel p.t. det eneste jeg kan tenke meg som kan gi AP & Co flertall ved neste valg. Jeg tror mange strekker seg langt for å slippe flere Listhauger dag ut og dag inn.

Lenke til kommentar

Jeg tror Listhaug er en dyktig politiker, men det er underordnet. Det beste for Erna ville nok vært å ofre henne. Da hadde regjeringen sikret seg KrF som støtteparti ut perioden. 

 

Om Høyre fulgte dine råd, så vil regjeringen ikke klare å gjennomføre noen store reformer og dereter vil venstresiden styre i 8 år. 

 

Noen ganger er regjeringen så svak at det er bedre å overlate styringen til noen andre. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Listhaug snakker for og representerer en stor gruppe i vårt samfunn. Det er slik demokrati fungerer. Ulike grupper har ulike synspunkt og ulike interesser, og representeres av ulike politikere og politiske parti.

Jeg synes hun virker dyktig. Alle gjør feil av og til.

Noen gjør noe rett en skjelden gang vil jeg vel heller si....

 

Sylvi Listhaug har en funksjon som FrP anser nyttig. Hun portretterer seg/oss(som i det norske folk) som ofre for alt mulig rart. Dette sørger for at en god del personer identifiserer seg med henne/FrP fordi de ser på seg selv som ofre for alt mulig rart.

 

Sylvi Listhaug er en knagg som "ofrene" henger seg på.

 

Det gir stemmer, og Sylvi Listhaug holder disse "ofrene" sånn passe varme med relativt vulgærpopulistiske utspill. Etter de aller fleste av disse utspillene sitter Siv Jensen og holder kjeft lenge nok - inntil Listhaug har fått såpass mye pepper at hun fremstår som et offer. Da trår hennes støtteofre til og binder seg enda sterkere til FrP og Listhaug.

 

Dette er slik FrP opererer, og det har de gjort lenge.

 

Nå ser det ut som om de aller fleste på Stortinget har fått nok - og det gjelder ikke bare innen opposisjonen.

 

Jeg tror også en ganske stor andel av "det norske folk" er møkka lei denne måten å operere på.

 

Sammenlignet du nylig Listhaug med Jesus? :p

Lenke til kommentar

En mulighet er jo at Erna Solberg blir statsminister også om regjeringen går av. Men da som en regjering uten FRP. Enten alene eller en regjering sammen med Venstre. KRF vil ikke bli invitert inn i regjering fordi da vil ikke FRP støtte den, all den tid KRF var med å felle regjeringen de var i. Og uten FRPs støtte vil det være AP som vil kunne få til en mindretallsregjering. Høyre vil få støtte fra Frp, Venstre og KRF og dermed sikre flertall. 

 

Jeg tror det også er sannsynlig at Sylvi Listhaug velger å trekke seg etter press fra sine partifeller, som lar den sittende regjeringen fortsette.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...