Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vedlikehold av bremser når jeg skifter til sommerdekk


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å smøre opp bremsene. Sist sommer måtte jeg få byttet både skiver og klosser på alle hjulene. Hvis jeg er gidder å smøre opp og vaske skikkelig, varer de lenger da? Den skal inn på EU om to år. Jeg håper på at ikke alt må byttes igjen da. Må klossene kanskje byttes før det har gått to år? Og er det sånn at hvis de ikke byttes i tide må skivene byttes?

 

Hilsen en entusiast som skulle ønske jeg hadde tid, sted og penger til å skru mer :p 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er klart det vil vare lenger. Jeg gjør alltid dette når jeg legger om hjul. Da spyler jeg skikkelig på bremser og i hjulbue, og bruker avfettingsmidler. Etterpå bruker jeg trykkluft for å rengjøre skiver og kalipere. Så smøre opp og bevege frem og tilbake på gliderene, forsikre seg om at det løper fritt. Demontere hvis nødvendig, bare hvis det er tregt. Mange bremser alt for lite og skivene begynner å ruste, da kan det være kjørt. Ta skikkelige oppbremsinger en gang i blant, da holder du det blankt og fint og bremsene får rørt på seg.

Lenke til kommentar

Det er klart det vil vare lenger. Jeg gjør alltid dette når jeg legger om hjul. Da spyler jeg skikkelig på bremser og i hjulbue, og bruker avfettingsmidler. Etterpå bruker jeg trykkluft for å rengjøre skiver og kalipere. Så smøre opp og bevege frem og tilbake på gliderene, forsikre seg om at det løper fritt. Demontere hvis nødvendig, bare hvis det er tregt. Mange bremser alt for lite og skivene begynner å ruste, da kan det være kjørt. Ta skikkelige oppbremsinger en gang i blant, da holder du det blankt og fint og bremsene får rørt på seg.

 

 

Takk for svar! Vi kjører veldig mye og langt så bremsene er i bruk hehe. Det hyler litt når jeg bremser litt, men ikke når jeg bremser godt. Håper det også skal gi seg ved litt smøring. Trykkluft har jeg ikke. Kanskje jeg kan låne noe. 

Lenke til kommentar

Lurt å bremse mye, alt holder lenger da. Kortest holder det hvis du ikke bremser i hele tatt. Ruster til helvete.

Når man bytter klosser kan man bruke slike plater mellom kaliper og klosse, en slags antiskrikeplate. Noen pleier også å smøre på litt kobberfett mellom klosse og caliper, da holder klossen seg mer i ro og man unngår skriking, stort sett.

Lenke til kommentar

Lurt å bremse mye, alt holder lenger da. Kortest holder det hvis du ikke bremser i hele tatt. Ruster til helvete.

Når man bytter klosser kan man bruke slike plater mellom kaliper og klosse, en slags antiskrikeplate. Noen pleier også å smøre på litt kobberfett mellom klosse og caliper, da holder klossen seg mer i ro og man unngår skriking, stort sett.

 

 

Tusen takk for svar! Jeg så den videoen under, og det var det samme de anbefalte å smøre der. 

 

Lenke til kommentar

 

Er ikke lønnsomt å kjøre lønnsomt..

Bremsene på min gamle bil rustet i stykker, fordi jeg kjørte økonomisk uten å bruke bremsene

Nettopp, mange som har fått lære dette på den harde måten :)

 

 

 

Jeg kjører litt tullete. Samboeren har en avensis, en litt sprek utgave med 177hk. bremsene får kjørt seg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...