Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kobling av ekstralys (LED-bar) med separat bryter inni bilen


tiiim

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Driver å kobler ekstralys med relé (såklart).

Ettersom (1stk) LED-bar ennå ikke er lov ønsker jeg jo å ha en separat bryter på denne.
slik at jeg kan skru den av/på uavhengig av de originale fjernlysene

 

I tillegg ønsker jeg at LED-baren skal gå på automatisk med fjernlysene.

 

Har alt som trengs.
Men lurer da på de tre ledningene som går inn i bilen mot bryteren, hvordan skal disse monteres??
 

Sort går jo til lyset i bryteren, rød til + og den blå? ettersom den blå er styrestrøm skal vel den egentlig gå fra bryter til de originale fjernlysene?? (bilen er pluss/positiv)

 

betyr det at jeg må ta ut den blå kabelen fra reléet og føre den til plusskabelen på original fjernlyset?

 

Altså, den blå kabelen da går fra bryter inni bilen til pluss-kabel på original fjernlys.

 

Har diskutert med en kompis, og han sier den blå kabelen skal gå fra reléet til plusskabelen på originalt fjernlyset. altså at den IKKE skal innom bryteren (til LED-baren) inni bilen?! stemmer dette?

 

Legger ved en tegning på åssen jeg tror det skal kobles.
Fint om noen kan hjelpe med å bekrefte, avkrefte eller gi noen andre tips xbiggrin.png.pagespeed.ic.yJVH25T4ne.png

 

post-75762-0-95363300-1521330813_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, laget et skjema til deg, for eksisterende H4 lys.

 

Mål i lyskontakta hvor du har + når fjernlysa står på, kjør så denne igjennom bryteren og inn på spolen på releet. Lyset på bryteren kan du bare jorde inne i kupeen, hvis det er lettere :)

 

Minus på releet bør du kjøre på minusen til lyset. Bruker du chassis kan det hende den ikke oppfører seg som det skal. Når jeg monterte ekstralyset på bilen min, måtte jeg bruke minus i lyskontakta, når jeg brukte minus på chassis lyste ekstralyset når bilen var slått av også.. Men som sagt ta og mål to-tre ganger for å være sikker hvor du skal koble. Biler er forskjellige.

 

Så går du bare rett fra batteriet, igjennom en sikring, gjennom kontakten i releet og til ekstralyset. Ekstralyset jorder du rett i chassiset.

 

 

EDIT: så du nå du ville skru den av/på uavhengi, av lyset, da bare går du rett fra batteriet isteden for fra highbeam på lyset og minus til chassis

post-143342-0-21208700-1521383536_thumb.png

Endret av Thomas.
Lenke til kommentar

Takk for diagrammet Thomas.

Jeg har + på org. fjernlys, har denne kontakten, men usikker på hvor jeg skal koble denne. om det er med relet eller utenom. 

Så jeg kobler altså "aux" på bryter (blå ledning), direkte med + på fjernlysene utenom relé???

Og vanlig rød+ og svart(jord) fra rele til bryter???

 

 

veit.. men om en 5-10års tid er vel reglene endret. og for PKK kan jeg jo bare røske ut styrestrømkabelen som da gjør led-baren til "arbeidslys" altså ikke samtidig med de org. fjernlysene.

 

Men spm, var, har sett en haug diagrammer over kobling på nett som jeg ikke skjønner bæret at.

 

 

Eneste jeg lurer på er den blå kabelen, åssen den skal kobles for at LED-baren skal komme på automatisk med fjernlysene???

Endret av tiiim
Lenke til kommentar

Vil mest sansynlig ikke gå igjennom en kontroll om de aktiveres med fjernlysbryter

Er det kun egen bryter kan de gå gjennom som arbeidslys

 

men kobler jeg av styrestrømmen til fjernysene så vil de jo kun virke med bryter... ergo arbeidslys?

Slike småting kan man jo ordne med dagen før PKK ("EU"-kontrollen) :D 

Lenke til kommentar

Det er alltids kjekt å vite at man kan risikere bot og/eller mangellapp. Men ekstralys-reglene er såpass tilbakestående at jeg tror du skal treffe på noen ganske gretne kontrollører for å faktisk få bot.

 

En jeg kjenner har campingbil registrert som C1. Han har 3 ekstralys, noe som ikke er lov. For å få det lovlig kan han enten ta av ett eller sette på ett til. Men 3 er forbudt. :p

Lenke til kommentar

Det er alltids kjekt å vite at man kan risikere bot og/eller mangellapp. Men ekstralys-reglene er såpass tilbakestående at jeg tror du skal treffe på noen ganske gretne kontrollører for å faktisk få bot.

 

En jeg kjenner har campingbil registrert som C1. Han har 3 ekstralys, noe som ikke er lov. For å få det lovlig kan han enten ta av ett eller sette på ett til. Men 3 er forbudt. :p

 

 

Det er sant. Og lysreglene for en "noob" er ganske vanskelige å sette seg inn i, med hht max lux, antal lys, LED-barer, brytere etc.

Men innen min PKK/EU-kontroll så får vi håpe staten har klart å endre reglene. Regjeringen har hvertfall et lovforslag på gang...

https://www.dinside.no/motor/monter-sa-mange-lykter-du-vil/69399393

 

og reglene som gjelder LED_barer vil nok forsvinne, de blir nok lovlige ganske snart (håper jeg, ettersom jeg akkurat har montert en)  :new_woot:

 

Selv ser jeg ingen problem med "lysgalskap" når det kommer til fjernlys. de skal uansett dimmes før en stakkar får dem i fleisen uansett...  :lol:

Lenke til kommentar

Koblingen av ekstralys er veldig rett fram, ser ut som du har grei kontroll.

 

 

Når det kommer til regler så er det dessverre ikke lov, men du skal være ekstremt uheldig hvis du møter på kontrollører som skal pirke på det.

 

Selv har jeg kjørt med tre kraftige NBB tusenmetere i to år, har blitt stoppa av både politi og vegvesen, men de har aldri sagt noe på det. Når jeg skulle på PKK tok jeg bare av lysene :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har bi xenon på min 2010mod Mitsubishi outlander. Håpet jeg skulle få koblet på led bar, noen som har noen tips der? Er bi xenon på denne, Er jo ikke så enkelt som på halogen desverre ? må jeg helt inn i lampa for å finne strøm giver? Noen som har montert på lignende bil? Eller system? 

Endret av Per84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...