Gå til innhold

ANMELDELSE: Surviving Mars


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+513

Alltid lurt på hva vinden på Mars består av. Det kan bli enorme støv og vindstormer på Mars likevel så er NASAS forklaring på "trace amount co2 atmosphere" syltynn, de benektet at blå himmel var mulig på Mars. Ett par år senere snakker de om blå himmel om morgen og kveld. Det er oxygen atmosfære som lager fargen på den på jorda. Men uansett synes jeg spillet er svært underholdende. Morsomt.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Uff jeg må jo nesten ha dette selv om jeg skulle ønske at alle spill var VR fra nå av. Må nok vente en god del år til det er tilfelle enda.
 
In any case for de som er interessert i kolonisering av Mars så kan jeg anbefale Mars serien av Kim Stanley Robinson. Den går ganske grundig til verks over tre bøker hvordan en slik kolonisering kan utspille seg :)
 

 

Winner of the Nebula Award for Best Novel, Red Mars is the first book in Kim Stanley Robinson's best-selling trilogy. Red Mars is praised by scientists for its detailed visions of future technology. It is also hailed by authors and critics for its vivid characters and dramatic conflicts.

 

For centuries, the red planet has enticed the people of Earth. Now an international group of scientists has colonized Mars. Leaving Earth forever, these 100 people have traveled nine months to reach their new home. This is the remarkable story of the world they create - and the hidden power struggles of those who want to control it.

 

Although it is fiction, Red Mars is based on years of research. As living spaces and greenhouses multiply, an astonishing panorama of our galactic future rises from the red dust. Through Richard Ferrone's narration, each scene is energized with the designs and dreams of the extraordinary pioneers.

 

 

Lenke til kommentar

Alltid lurt på hva vinden på Mars består av. Det kan bli enorme støv og vindstormer på Mars likevel så er NASAS forklaring på "trace amount co2 atmosphere" syltynn, de benektet at blå himmel var mulig på Mars. Ett par år senere snakker de om blå himmel om morgen og kveld. Det er oxygen atmosfære som lager fargen på den på jorda. Men uansett synes jeg spillet er svært underholdende. Morsomt.

 

Atmosfæren på Mars har veldig lav tetthet, den består av veldig lite stoff, co2 hovedsakelig. Og når de snakker om sand- og vindstormer så ligner de ingenting på det vi har på jorden. Vindhastigheten kan være veldig høy uten at det betyr så mye, fordi tettheten til atmosfæren er veldig lav og da blir bevegelsesenergien til vinden blir veldig liten. Du får ikke så mye trøkk i en konvensjonell vindmølle. Støvekornene som svever rundt har samme partikkelstørrelse som sigarettrøyk og siden tettheten til atmosfæren er så liten faller de til bakken litt som sandkorn her på jorden.

 

Så det NASA påstår henger faktisk på greip.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

In any case for de som er interessert i kolonisering av Mars så kan jeg anbefale Mars serien av Kim Stanley Robinson. Den går ganske grundig til verks over tre bøker hvordan en slik kolonisering kan utspille seg :)

Takk for tips, har lenge hatt lyst til å lese de bøkene. :) Er svært interessert i hvordan planeter kan koloniseres, men synes det er mange ekstremt viktige spørsmål som blir fullstendig oversett alt for ofte. Anmeldelsen av Surviving Mars sier for eksempel at det kan være viktig å bygge en politistasjon tidlig. Det er jo greit nok det, men hvilke lover skal de følge? La oss si en amerikaner, russer, kineser, norsk og tysk person er på Mars. Hva skjer hvis russeren dreper tyskeren? Skal han straffes etter russisk lov? Hvis amerikaneren dreper en fyr, kan han bli satt i fengsel på livstid. Men om en fra Norge dreper en annen blir han satt i fengsel i max 21 år. Så hvilke lover gjelder? Og hvem har egentlig myndighet til å opprettholde loven i første omgang? En amerikansk politimann kan jo ikke dra til Russland og arrestere folk som bryter loven der, så hvordan kan han arrestere folk på en annen planet?

 

Videre har vi jo Amerika. Det var en britisk koloni en god stund, før de bestemte seg for å løsrive seg og bli selvstendig. Hvor lang tid vil det ta før det samme skjer på Mars? Hvis de er selvstendige nok til å klare seg uten hjelp fra jorden, hvorfor i all verden skal de da fortsette å være en "jordkoloni"? Og hvis de løsriver seg og blir selvstendige, hvordan blir da lovene der oppe? Vil de tilpasse lover fra jorden, eller lage sine egne som passer bedre på Mars? Er veldig mye sånt jeg mer enn gjerne vil se mer av. Å dra til Mars burde handle om langt mer enn å bare overleve. :) For den saks skyld nevner anmelderen butikker, men hvilken valuta bruker de der oppe? Dollar? Kroner? Rubler? Marspenger? (ikke så sprøtt som det kan høres ut. Verdien av penger avhenger av hvor enkelt det er å få tak i det, så å trykke opp litt penger til bruk på Mars kan fungere helt fint.)

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

 

In any case for de som er interessert i kolonisering av Mars så kan jeg anbefale Mars serien av Kim Stanley Robinson. Den går ganske grundig til verks over tre bøker hvordan en slik kolonisering kan utspille seg :)

Takk for tips, har lenge hatt lyst til å lese de bøkene. :) Er svært interessert i hvordan planeter kan koloniseres, men synes det er mange ekstremt viktige spørsmål som blir fullstendig oversett alt for ofte. Anmeldelsen av Surviving Mars sier for eksempel at det kan være viktig å bygge en politistasjon tidlig. Det er jo greit nok det, men hvilke lover skal de følge? La oss si en amerikaner, russer, kineser, norsk og tysk person er på Mars. Hva skjer hvis russeren dreper tyskeren? Skal han straffes etter russisk lov? Hvis amerikaneren dreper en fyr, kan han bli satt i fengsel på livstid. Men om en fra Norge dreper en annen blir han satt i fengsel i max 21 år. Så hvilke lover gjelder? Og hvem har egentlig myndighet til å opprettholde loven i første omgang? En amerikansk politimann kan jo ikke dra til Russland og arrestere folk som bryter loven der, så hvordan kan han arrestere folk på en annen planet?

 

Videre har vi jo Amerika. Det var en britisk koloni en god stund, før de bestemte seg for å løsrive seg og bli selvstendig. Hvor lang tid vil det ta før det samme skjer på Mars? Hvis de er selvstendige nok til å klare seg uten hjelp fra jorden, hvorfor i all verden skal de da fortsette å være en "jordkoloni"? Og hvis de løsriver seg og blir selvstendige, hvordan blir da lovene der oppe? Vil de tilpasse lover fra jorden, eller lage sine egne som passer bedre på Mars? Er veldig mye sånt jeg mer enn gjerne vil se mer av. Å dra til Mars burde handle om langt mer enn å bare overleve. :) For den saks skyld nevner anmelderen butikker, men hvilken valuta bruker de der oppe? Dollar? Kroner? Rubler? Marspenger? (ikke så sprøtt som det kan høres ut. Verdien av penger avhenger av hvor enkelt det er å få tak i det, så å trykke opp litt penger til bruk på Mars kan fungere helt fint.)

 

Alle spørsmålene du tar opp her blir dramatisert ut i bøkene, så jeg har ikke lyst til å si for mye som kan spoile ;) 

 

Jeg gleder meg helt vilt til de neste årene hvor vi med stor sannsynlighet nå får oppleve begynnelsen på koloniseringen. Det blir tidenes hendelse, større enn månelandingen. Hvis vi er heldige kan vi se testing av SpaceX BFR transportskipet allerede til neste år. https://www.popularmechanics.com/space/rockets/a16672538/spacex-testing-new-rocket-bfr-next-year/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, gleder meg til de drar til Mars i virkeligheten. Er utrolig mye som kan gå galt, og garantert mye de ikke har tenkt på. Men hva hvis de faktisk lykkes? :) Mars vil i tillegg bare være første steg, og ikke "slutten". Lykkes de der, kan de lykkes andre steder også. Det igjen gir oss jo et annet, interessant spørsmål. Hvis vi drar langt nok ut i rommet, hvor lang tid vil det ta før vi møter andre? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...