Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tatt med jazztobakk


JensViking

Anbefalte innlegg

Jeg var dum nok til å bli tatt med ca. 50g jazztobakk fordi politiet hadde en ransakelsesordre hos han jeg midlertidig bor hos. Jeg angrer selvfølgelig veldig og skulle gjerne bare vasket alt i dass og glemt hele greien hvis jeg hadde sjansen. Jeg fikk valget mellom å bli avhørt på stedet, eller om jeg ville bli avhørt med advokat tilstede. Jeg sa at jeg gjerne vil bli hørt med advokat til stede, og fikk tid til å tenke på det.

Problemet er at jeg aner ikke hva som venter meg nå. Jeg har aldri vært i kontakt med politiet før og ikke røyker jeg særlig ofte lenger heller. I tillegg til at de fant ca. 50g, så lå det også to små digitale vekter der. De tok ikke vektene, men tok bilder av vektene med litt brunt støv på.

Bør jeg ta med advokat til avhør?
Kan jeg nekte å svare på spørsmål uten å få straff for det?
Kan jeg slippe unna med at det er til personlig bruk?
Hva svarer jeg hvis de spør hvor jeg har fått det fra? Vil jo ikke utgi kilden og vær med å ødelegge livet til en god person. 

Endret av JensViking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du blir ikke straffet for å ikke si noe. Du har ingen plikt til å forklare deg i et avhør. Men du blir straffet for å lyve.

Det er med andre ord bedre å si at du ikke ønsker å si noe om det enn det er å lyve om hvor du fikk hasjen din fra.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, ta med advokat og diskuter saken med advokaten først.

 

Inrøm kun det de åpenbart har tatt deg for: Besittelse av narkotika. Når politiet spør om du har brukt narkotika før, så er det ingen grunn til å angi deg selv.

 

Dersom det de fant er til personlig bruk, så sier du selvsagt det.

 

Som mistenkt/siktet kan du velge om du vil svare på noe, evt hva du vil svare på. Det er heller ikke straffbart å lyve til politiet som siktet (med mindre du prøver å legge skyld på en uskyldig eller tilsvarende).

 

PS: Ved uforbeholden tilståelse kan du få mildere straff. Dvs at dersom alt politiet ønsker å sikte deg for er besittelse en brukerdose eller hva dette går under, så kan det lønne seg å innrømme det hele og ta straffen.

Lenke til kommentar

Bare å høre på advokaten din så gir nok han deg de beste rådene om hva du bør og ikke bør si.

 

(litt) Off-topic:

 

Aldri hørt ordet jazztobakk før, så lærte noe nytt i dag også.

 

Leonard Cohen var tydeligvis forut for sin tid her også:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...