Gå til innhold

3 i snitt fra VGS. Hvilke studier kommer jeg inn på?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sitter her med lua i hånda etter 4 år på VGS med 3 i snitt og ett annengangsvitnemål. Jeg lurer derfor på, hvilke studier kan jeg komme inn på? Jeg er klar over at jeg kan søke på samordnaopptak, noe jeg har prøvd på men føler at jeg har søkt opp at jeg kommer på. Jeg vet også at det er studier rundt omkring som ikke har noe snitt. Jeg vil bare vite HVILKE studier jeg kan søke meg på. Bare fyr løs med alt dere kan tenke dere/vet om har lavt snitt så hadde det hjulpet meg kjempe mye! Takk på forhånd:)

Endret av theweekndxo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil nok se at det er ganske mange studier som har plass til alle kvalifiserte søkere, spesielt hvis du er villig til å vurdere distriktshøyskoler på gudsforlatte plasser der ingen skulle tru at nokon kunne bu.

 

En uttømmende liste over opptaksgrensene til Samordna Opptak i fjor finner du her: https://www2.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/17/poenggrenser_2017_2016.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Jeg sitter her med lua i hånda etter 4 år på VGS med 3 i snitt og ett annengangsvitnemål. Jeg lurer derfor på, hvilke studier kan jeg komme inn på? Jeg er klar over at jeg kan søke på samordnaopptak, noe jeg har prøvd på men føler at jeg har søkt opp at jeg kommer på. Jeg vet også at det er studier rundt omkring som ikke har noe snitt. Jeg vil bare vite HVILKE studier jeg kan søke meg på. Bare fyr løs med alt dere kan tenke dere/vet om har lavt snitt så hadde det hjulpet meg kjempe mye! Takk på forhånd:)

Må bare legge til at du tjener opp 2 alderspoeng fra og med du fyller 20 til du er 23 = totalt 8. Det vil si at snittet ditt vil være 3.8 når du fyller 23. Ett år i førstegangstjeneste vil også gi deg 2 ekstra poeng. Og da er du allerede oppe i 4 i snitt. 

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel heller hvorfor du vil studere...

Det synes jeg får være opp til TS å bestemme. En av de jeg studerte med hadde knappast 3 i snitt fra VGS. Studiet vi studerte kom alle som søkte inn på. Han fikk så og si bare A i alle fag. For han så var ikke den måten han ble tvunget å lære på gjennom VGS noe som fungerte. Da han kom på universitetet og fikk velge selv hvordan han skulle lære seg pensum, gikk det veldig veldig mye bedre. 

Lenke til kommentar

 

 

Det synes jeg får være opp til TS å bestemme. En av de jeg studerte med hadde knappast 3 i snitt fra VGS. Studiet vi studerte kom alle som søkte inn på. 

 

Om alle kom inn eller ei er ikke relevant - men om det var noe han ville studere er dog det. 

 

Synes det er et berettiget spørsmål med tanke på alle som starter å studere på måfå og bare flyter gjennom studiene med så som så innsats. Ikke alle MÅ studere. I hvert fall ikke med en gang. Det er det jeg prøver å få frem her, hvis det ikke er noe han vil så er det vel ikke noe vits å starte bare fordi man har muligheten?

Endret av Kovalevskaja
Lenke til kommentar

 

 

 

Det synes jeg får være opp til TS å bestemme. En av de jeg studerte med hadde knappast 3 i snitt fra VGS. Studiet vi studerte kom alle som søkte inn på.
Om alle kom inn eller ei er ikke relevant - men om det var noe han ville studere er dog det.

 

Synes det er et berettiget spørsmål med tanke på alle som starter å studere på måfå og bare flyter gjennom studiene med så som så innsats. Ikke alle MÅ studere. I hvert fall ikke med en gang. Det er det jeg prøver å få frem her, hvis det ikke er noe han vil så er det vel ikke noe vits å starte bare fordi man har muligheten?

At jeg ikke må studere er noe jeg er veldig klar over. At jeg har veldig lyst til å studere er noe annet. Jeg har hatt et friår nå der hvor jeg har jobbet å tatt opp fag, derfor har jeg ikke lyst til å ta ett til friår. Jeg har uansett veldig lyst til å gå på Markedsføring linja på BI, så det har jeg som hovedprioritet uansett. Grunnen til at jeg startet denne tråden var for å finne ut av andre linjer som jeg kunne komme inn på som jeg kanskje ikke hadde tenkt over! Uansett, takk for svar!

Endret av theweekndxo
Lenke til kommentar

Det er eigentleg ikkje så lett å gi andre råd enn at du bør sjå på linken som €uropa posta for inspirasjon til studieplassar der det i fjor var lavt snitt.

Ein kan aldri vite korleis poenggrensene blir til neste år, men fjorårets oversikt gir ein viss peikepinn.

 

I all hovedsak er det derfor dei studieplassane som er merka med alle eller som ikkje har for høgt snitt som er aktuelle for deg, om du ikkje også vil sjekke opp studiemuligheitene i utlandet også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

 

førstegangstjeneste vil også gi deg 2 ekstra poeng. Og da er du allerede oppe i 4 i snitt. 

 

Du kan også ta et år på folkehøgskole og få 2 ekstra poeng, hvis du ikke får anledning til å gjennomføre førstegangstjeneste! :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...