Gå til innhold

Valg av fiber Get eller Altibox


Anbefalte innlegg

To strømleverandører i samarbeid med Get og Altibox er nå i ferd med å bygge ut fiber her i området.

 

Selgeren fra Altibox påstår at Get benytter en dårligere teknologi. Slik jeg forstår det var dette GPON, som vil si 1 Gbps delt med opp til 64 abonnementer. Altibox sin løsning var en egen linje til hver abonnement med garantert hastighet. 

 

Er det hold i argumentene til selgeren fra Altibox?

 

Jeg nevner også at dette er et område med spredt bebyggelse. Vil det si at Get benytter en linje til for eksempel hvert byggefelt eller fyller de opp med opp til 64 abonnementer uansett avstand?

 

Andre synspunkter på valg av leverandør?   

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To strømleverandører i samarbeid med Get og Altibox er nå i ferd med å bygge ut fiber her i området.

 

Selgeren fra Altibox påstår at Get benytter en dårligere teknologi. Slik jeg forstår det var dette GPON, som vil si 1 Gbps delt med opp til 64 abonnementer. Altibox sin løsning var en egen linje til hver abonnement med garantert hastighet. 

 

Er det hold i argumentene til selgeren fra Altibox?

Ja, det vil jeg si. GPON er en dårlige teknologi fra et rent ytelse perspektiv. Det er billigere å bygge ut og drifte, derfor flere ISP har valgt det, f.eks Telenor og Get.

 

Jeg nevner også at dette er et område med spredt bebyggelse. Vil det si at Get benytter en linje til for eksempel hvert byggefelt eller fyller de opp med opp til 64 abonnementer uansett avstand?

 

Andre synspunkter på valg av leverandør?

I teorien så er det mulig, men tviler på at det gjøres i praksis. Men at du i større grad må dele på båndbredde i et GPON nett er etter hva jeg forstår, riktig.

Jeg sitter på et GPON nett nå (ved nærmere ettertanke så er ikke det korrekt, er ikke sikker på hvilken teknologi det er snakk om, muligens P2P), og får for øyeblikket ikke hastigheten jeg betaler for siden naboene mine bruker for mye båndbredde. Venter på svar fra min ISP nå, satser på at de snart oppgraderer hastigheten inn til bygget.

Edit: Muligens så kan det være uplinken på switchen som ikke er stor nok. Er nok ikke så stor mulighet for at de kommer til å oppgradere den med det første :(

 

Jeg ville ha valgt Altibox.

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

To strømleverandører i samarbeid med Get og Altibox er nå i ferd med å bygge ut fiber her i området.

 

Selgeren fra Altibox påstår at Get benytter en dårligere teknologi. Slik jeg forstår det var dette GPON, som vil si 1 Gbps delt med opp til 64 abonnementer. Altibox sin løsning var en egen linje til hver abonnement med garantert hastighet. 

 

Er det hold i argumentene til selgeren fra Altibox?

 

Jeg nevner også at dette er et område med spredt bebyggelse. Vil det si at Get benytter en linje til for eksempel hvert byggefelt eller fyller de opp med opp til 64 abonnementer uansett avstand?

 

Andre synspunkter på valg av leverandør?   

 
I utgangspunktet så vil nok Altibox være et bedre alternativ hvis det kun er Internett tjenesten som er av interesse.
Dog hvis andre ting som f.ex TV/Mobil også er interessant så vil jeg tro totalpakken til Get er bedre.
 
Get bygger forsåvidt fiber på to forskjellige metoder, den ene er GPON som nevnt over.
Fra det jeg vet så er det da snakk om 32 abonnementer på en port for å unngå for mange abonnementer på en port i forhold til tilgjengelig kapasitet.
 
GPON leverer dog 2.5Gbps nedstrøm og 1.25Gbps oppstrøm, hvis det ikke er 10G-PON som da er 10Gbps nedstrøm og enten 2.5Gbps eller 5Gbps oppstrøm.
Men så vidt jeg vet så har ingen ISPer i Norge begynt med dette enda, så da er det altså 2.5Gbps/1.25Gbps delt på x antall abonnementer.
 
Den andre metoden Get bygger på er Point-to-Point Ethernet/Active Ethernet. Dette er da typisk et 1:1 forhold mellom 1Gbit port og abonnement, og er samme metode som Altibox primært bygger med. Her ligger da begrensningen i uplink ut fra switch som er valgt, som enten vil være en 1Gbit eller 10Gbit uplink i de aller fleste tilfeller.
 
Men ja, hvis internett er det primære hovedfokuset så ville også min anbefaling være Altibox.
De har generelt sett veldig fornøyde kunder, men jeg vet at min mor (som gikk fra Get til Altibox i sitt borettslag) ble mindre fornøyd etter overgangen p.g.a en dårligere TV løsning.
Dette er dog noen år siden, og jeg har ikke personlig erfaring med TV løsningen til Altibox, så jeg skal ikke si 100% sikkert at det er samme status i dag.
 
Personlig har jeg ikke TV og sitter på fiber fra Telenor og er strålende fornøyd med det :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men ingen har nevnt noe om peering avtale og priser.

Altibox (Med untakk av borettslag) er vel litt dyrere men har flere valg.

Canaldigital\telenor har vel fått bedre priser med untak av linjeleie for kun bredbånd.

 

Homenet er vel den man får mest for pengene, bayonette har vel gitt opp privatmarkedet.

 

 

GPON leverer dog 2.5Gbps nedstrøm og 1.25Gbps oppstrøm, hvis det ikke er 10G-PON som da er 10Gbps nedstrøm og enten 2.5Gbps eller 5Gbps oppstrøm.

Sikker på det ikke er begrepsforvirring?

For det må vel være 10 gigabit pon inn i borettslaget?

Ellers ville det ikke gått med en fiber delt på 4 boligblokker og en fiber i bygget.

Ellers må det være fire fiber kabel fra levrandøren til borettslaget. Mot altibox som har kanskje 64\128 fiber per borettslag ganske mye mere fiber. Ellers deles det med 10 gigabit switch istedenfor splitting uten switch som GPON.

 

Samme med docsis 3.1 må vel ha 10g-pon ellers kan man ikke få full hastighet.

Muligens docsis 2.0 hadde kun 2.5 gigabit og 1.25 gigbit. Men det hadde ikke fungert med docsis 3.0.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hadde Altibox i forrige borettllag, film/tv sendingene lagget og hakket i milisekund flere ganger i timen, bedret seg etter noen år, men forsatt lagger den da jeg flyttet ut i september ifjor.
Nå har jeg get, på tvunget pga sameieavtale, noe rabbatt da alle har samme avtale.
Film og tv sendinger lagger / hakker aldri her.

Internett motta og sende, går veldig fint, men her lagger det en sjelden gang. vet ikke årsaken, men når jeg ser på eks sumo i ipad, har det aldri hakket det, selv om internett har stoppet litt i noen sekunder, så kommer tilbake,

Jeg foretrekker Get pga jeg orker ikke hakke/stopp på tv/film gjennom dekoder.

 

Hvis jeg kunne velge, ville jeg ha valgt Canaldigital tv/internett, Men Get foran Altibox

Lenke til kommentar

Jeg har i løpet av de siste tre årene hatt både Get (Coax), Canal Digital (Fiber) og Altibox, jeg er ikke i tvil et sekund hvem som er best.

 

Altibox!

 

Jeg er på deres nye TV løsning med 300/300 nett og den nye TV boksen! Fungerer helt utmerket! 

 

TV løsningen er kjapp og fin, bra med funksjonalitet! - Både Get og Canal Digital sine løsninger synes jeg var tregere, men de har sikkert blitt bedre de senere årene de også! 

 

Det eneste jeg savner fra Altibox er en app for AppleTV som de tydeligvis sliter med å få klar.  

 

Så jeg vil helt klart anbefale Altibox både for nett og TV

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...