Gå til innhold

Lokomotivfører? Lønn? penger og utdanning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjennomsnittslønna for ein fulltidsansatt med overtid for lokomotivførar er oppgitt til å være 678 000 kr i 2017 inkludert overtid og ulempetillegg.

https://www.ssb.no/statbank/table/11418?rxid=104778ee-46e7-4bdd-8f1e-f64b4328d2c6

 

Startløna vil openbart være vesentleg lavare.før du når opp til gjennomsnittet.

 

 

Kva du har råd til er mest avhengig av ein rekke andre faktorar:

 

-Kva legger du i eit fint hus (billegaste eineboligen i Bærum er p.d.d 4,89 mill og dyraste er 27 mill).

-Skal du kjøpe einebolig åleine eller vil dere være to med brukbar lønn?

-Kva forbruk legg du opp til? Det er aldri lønna som avgjer kva du har råd til, det er kor mykje pengar du brukar på andre ting som avgjer kva du har råd til.

-Og ikkje minst vil det være avhengig av korleis lånerenta blir og kor villige bankane er til å låne ut pengar til deg.

Lenke til kommentar

I hvor mange år fremover trenger vi Lokførere? Både konduktøren (først) og lokføreren blir borte på sikt, da togene vil bli automatiserte.

 

Automatiseringen er igang, og flere stillinger har kun kort tid igjen. Lokfører og konduktør er to av disse yrkene. T-Banen er allerede planlagt og iverksatt i flere land.

 

Jeg hadde valgt et annet yrke med hensyn til varighet.

Lenke til kommentar

I hvor mange år fremover trenger vi Lokførere? Både konduktøren (først) og lokføreren blir borte på sikt, da togene vil bli automatiserte.

 

Automatiseringen er igang, og flere stillinger har kun kort tid igjen. Lokfører og konduktør er to av disse yrkene. T-Banen er allerede planlagt og iverksatt i flere land.

 

Jeg hadde valgt et annet yrke med hensyn til varighet.

 

Har ingen tru på at alt blir fullstendig automatisert i løpet av kort tid.

Og når dagen med full automatisering kjem så vil trådstarter være ein erfaren lokførar med god kjennskap til både toga og organisasjonen. Det betyr at han heilt sikkert vil få ei ny stilling med nye oppgåver innanfor det same, som f.eks. som konsulent for å bestemme kva hastigheiter som toga bør halde på bestemte strekninga utifrå ei vurdering av økonomiske, tidsmessige og miljømessige spørsmål, eller likande.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I hvor mange år fremover trenger vi Lokførere? Både konduktøren (først) og lokføreren blir borte på sikt, da togene vil bli automatiserte.

 

Automatiseringen er igang, og flere stillinger har kun kort tid igjen. Lokfører og konduktør er to av disse yrkene. T-Banen er allerede planlagt og iverksatt i flere land.

 

Jeg hadde valgt et annet yrke med hensyn til varighet.

Har ingen tru på at alt blir fullstendig automatisert i løpet av kort tid.

Og når dagen med full automatisering kjem så vil trådstarter være ein erfaren lokførar med god kjennskap til både toga og organisasjonen. Det betyr at han heilt sikkert vil få ei ny stilling med nye oppgåver innanfor det same, som f.eks. som konsulent for å bestemme kva hastigheiter som toga bør halde på bestemte strekninga utifrå ei vurdering av økonomiske, tidsmessige og miljømessige spørsmål, eller likande.

Helt klart, det vil jo resultere i nye stillinger. Det jeg mener er at i løpet av 10-20 år vil vi fase ut slike jobber. Dette med automatisering har skjedd og skjer i økende grad og det rammer veldig mange yrker allerede.

 

Det kan være lurt å ha med i regnestykket når man leter etter jobb, da det er 100% sikkert at disse jobbene vil bli borte, det spørs bare hvor fort.

Lenke til kommentar

Gjennomsnittslønna for ein fulltidsansatt med overtid for lokomotivførar er oppgitt til å være 678 000 kr i 2017 inkludert overtid og ulempetillegg.

https://www.ssb.no/statbank/table/11418?rxid=104778ee-46e7-4bdd-8f1e-f64b4328d2c6

 

Startløna vil openbart være vesentleg lavare.før du når opp til gjennomsnittet.

 

 

Kva du har råd til er mest avhengig av ein rekke andre faktorar:

 

-Kva legger du i eit fint hus (billegaste eineboligen i Bærum er p.d.d 4,89 mill og dyraste er 27 mill).

-Skal du kjøpe einebolig åleine eller vil dere være to med brukbar lønn?

-Kva forbruk legg du opp til? Det er aldri lønna som avgjer kva du har råd til, det er kor mykje pengar du brukar på andre ting som avgjer kva du har råd til.

-Og ikkje minst vil det være avhengig av korleis lånerenta blir og kor villige bankane er til å låne ut pengar til deg.

 

Dette har du åpenbart ikke peiling på. Lønna for lokførere er helt uavhengig av ansiennitet, alle tjener sånn sett i utgangspunktet det samme, men turnusen din og andre ulempetillegg vil selvfølgelig påvirke lønna. I praksis er det svært få som tjener særlig mindre enn 700 000 kr uten overtid. Av en eller annen grunn har lokførere og t-baneførere blitt slått i sammen i lønnsstatistikken flere steder. Dette gir ett feil bilde da t-baneførere tjener vesentlig mindre. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I hvor mange år fremover trenger vi Lokførere? Både konduktøren (først) og lokføreren blir borte på sikt, da togene vil bli automatiserte.

 

Automatiseringen er igang, og flere stillinger har kun kort tid igjen. Lokfører og konduktør er to av disse yrkene. T-Banen er allerede planlagt og iverksatt i flere land.

 

Jeg hadde valgt et annet yrke med hensyn til varighet.

Om du vare hadde vist hvor gammel og utdatert mye materiell og spesielt infrastruktur det er på jernbanen tror jeg nok du hadde endre mening. Vi kjører fortsatt rundt i 50 år gamle lok og bruker flere steder kommunikasjon som ligner på morsekode. Kombinerer man dette med særdeles liten vilje til å investere er det neppe noen fare for å bli automatisert bort for de som begynner nå. T-banene er et lukket lite system med helt andre forutsetninger. Prøv å se for deg en automatisering av Bergensbanen. Selv om folk tenker det motsatte tror jeg vi kommer til å ha selvkjørende biler på offentlig vei før vi har automatisert jernbanen. Gevinsten er rett og slett ikke stor nok i forhold til hvor mye dette kommer til å koste. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Hei 

Jeg lurer på hvor mye Lokomotivførere tjener og hva man har råd til. 

Har man råd til et fint hus som for. eks Oslo, Asker og Bærum?

Kan jeg ta Elektrofag i Vidergående skole og bli lokomotivfører?

 

Takker for alle svar 

Elektrofag er nok en av de beste bakgrunnene du kan ha for å bli lokfører, så ja du kan ta det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I hvor mange år fremover trenger vi Lokførere? Både konduktøren (først) og lokføreren blir borte på sikt, da togene vil bli automatiserte.

 

Automatiseringen er igang, og flere stillinger har kun kort tid igjen. Lokfører og konduktør er to av disse yrkene. T-Banen er allerede planlagt og iverksatt i flere land.

 

Jeg hadde valgt et annet yrke med hensyn til varighet.

Om du vare hadde vist hvor gammel og utdatert mye materiell og spesielt infrastruktur det er på jernbanen tror jeg nok du hadde endre mening. Vi kjører fortsatt rundt i 50 år gamle lok og bruker flere steder kommunikasjon som ligner på morsekode. Kombinerer man dette med særdeles liten vilje til å investere er det neppe noen fare for å bli automatisert bort for de som begynner nå. T-banene er et lukket lite system med helt andre forutsetninger. Prøv å se for deg en automatisering av Bergensbanen. Selv om folk tenker det motsatte tror jeg vi kommer til å ha selvkjørende biler på offentlig vei før vi har automatisert jernbanen. Gevinsten er rett og slett ikke stor nok i forhold til hvor mye dette kommer til å koste.
Det blir langt billigere, langt mer effektivt og kan selvfølgelig kombineres med eksisterende systemer (til en viss grad)

 

Alle tog vil ikke bli automatiske, men en automatisering på de mest belastede strekningene er planlagt og kommer. Så skifter vi sakte men sikkert ut resten. Biltrafikken er i ferd med å bli automatisert allerede, noe som er langt vanskeligere enn med tog. Først ut burde være å kvitte seg med alle konduktører, lag et automatisert billettsystem og heller gjøre billettkontroller sporadisk. Konduktørens rolle er forsvinnende, lønnen øker og vi betaler. Jeg ønsker den samme konkurranse og de samme forutsetningene for ansatte i NSB som i resten av Norge.

 

 

 

Jeg tror de fleste tog i Norge er automatisert innen 20 år. NSB og Bane Nor gjør sitt for at dette blir prioritert. Blir som med bilene, en gradvis oppgradering.

 

Edit: Danmark har førerløs T-bane og oppgraderer sine lokaltog til å bli automatiserte (s-togene). Det er mer energieffektivt, koster mindre, er tryggere og mer presist.

 

Prosjektet tar ca 4-5 år. Tenk deg det samme i Oslo! Hadde vært fantastisk!

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

 

 

I hvor mange år fremover trenger vi Lokførere? Både konduktøren (først) og lokføreren blir borte på sikt, da togene vil bli automatiserte.

 

Automatiseringen er igang, og flere stillinger har kun kort tid igjen. Lokfører og konduktør er to av disse yrkene. T-Banen er allerede planlagt og iverksatt i flere land.

 

Jeg hadde valgt et annet yrke med hensyn til varighet.

Om du vare hadde vist hvor gammel og utdatert mye materiell og spesielt infrastruktur det er på jernbanen tror jeg nok du hadde endre mening. Vi kjører fortsatt rundt i 50 år gamle lok og bruker flere steder kommunikasjon som ligner på morsekode. Kombinerer man dette med særdeles liten vilje til å investere er det neppe noen fare for å bli automatisert bort for de som begynner nå. T-banene er et lukket lite system med helt andre forutsetninger. Prøv å se for deg en automatisering av Bergensbanen. Selv om folk tenker det motsatte tror jeg vi kommer til å ha selvkjørende biler på offentlig vei før vi har automatisert jernbanen. Gevinsten er rett og slett ikke stor nok i forhold til hvor mye dette kommer til å koste.

Det blir langt billigere, langt mer effektivt og kan selvfølgelig kombineres med eksisterende systemer (til en viss grad)

 

Alle tog vil ikke bli automatiske, men en automatisering på de mest belastede strekningene er planlagt og kommer. Så skifter vi sakte men sikkert ut resten. Biltrafikken er i ferd med å bli automatisert allerede, noe som er langt vanskeligere enn med tog. Først ut burde være å kvitte seg med alle konduktører, lag et automatisert billettsystem og heller gjøre billettkontroller sporadisk. Konduktørens rolle er forsvinnende, lønnen øker og vi betaler. Jeg ønsker den samme konkurranse og de samme forutsetningene for ansatte i NSB som i resten av Norge.

 

 

 

Jeg tror de fleste tog i Norge er automatisert innen 20 år. NSB og Bane Nor gjør sitt for at dette blir prioritert. Blir som med bilene, en gradvis oppgradering.

 

 

Du har tydeligvis ikke forstått oppgaven til en konduktør heller. Hovedoppgaven til en konduktør eller ombordansvarlig som det mer korrekt heter er verken å selge eller kontrollere billetter, men å ivareta passasjerenes sikkerhet ved av og påstigning samt under hele reisen. Spesielt med tanke på evakuering har OA en meget viktig oppgave, selvfølgelig i samarbeid meg lokfører. Se for deg en evakuering i en tunnel hvor passasjerene må finne veien ut på egenhånd. Sånn sett er det mer sannsynlig at lokførere blir automatisert bort raskere en konduktører. Noe personale må man nok uansett ha, og da kan man like godt beholde lokfører og konduktør som i dag.

Automatisering av jernbanen ligger mye mer i infrastrukturen enn det gjør for biler, og det er rett og slett ikke vilje nok til å investere i denne infrastukturen. Problemet blir også å kombinere autonome og ikke autonome tog på samme strekning. Og det er ingenting med dagens signalanlegg og systemer som lar seg kombinere med automatisering. Først når ERTMS er på plass over alt kan man i det hele tatt begynne å tenke tanken. Og ERTMS sliter man noe voldsomt med å få til å fungere. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hei 

Jeg lurer på hvor mye Lokomotivførere tjener og hva man har råd til. 

Har man råd til et fint hus som for. eks Oslo, Asker og Bærum?

Kan jeg ta Elektrofag i Vidergående skole og bli lokomotivfører?

 

Takker for alle svar 

Elektrofag er nok en av de beste bakgrunnene du kan ha for å bli lokfører, så ja du kan ta det. 

 

Ok takk

Lenke til kommentar

 

 

 

I hvor mange år fremover trenger vi Lokførere? Både konduktøren (først) og lokføreren blir borte på sikt, da togene vil bli automatiserte.

 

Automatiseringen er igang, og flere stillinger har kun kort tid igjen. Lokfører og konduktør er to av disse yrkene. T-Banen er allerede planlagt og iverksatt i flere land.

 

Jeg hadde valgt et annet yrke med hensyn til varighet.

Om du vare hadde vist hvor gammel og utdatert mye materiell og spesielt infrastruktur det er på jernbanen tror jeg nok du hadde endre mening. Vi kjører fortsatt rundt i 50 år gamle lok og bruker flere steder kommunikasjon som ligner på morsekode. Kombinerer man dette med særdeles liten vilje til å investere er det neppe noen fare for å bli automatisert bort for de som begynner nå. T-banene er et lukket lite system med helt andre forutsetninger. Prøv å se for deg en automatisering av Bergensbanen. Selv om folk tenker det motsatte tror jeg vi kommer til å ha selvkjørende biler på offentlig vei før vi har automatisert jernbanen. Gevinsten er rett og slett ikke stor nok i forhold til hvor mye dette kommer til å koste.
Det blir langt billigere, langt mer effektivt og kan selvfølgelig kombineres med eksisterende systemer (til en viss grad)

 

Alle tog vil ikke bli automatiske, men en automatisering på de mest belastede strekningene er planlagt og kommer. Så skifter vi sakte men sikkert ut resten. Biltrafikken er i ferd med å bli automatisert allerede, noe som er langt vanskeligere enn med tog. Først ut burde være å kvitte seg med alle konduktører, lag et automatisert billettsystem og heller gjøre billettkontroller sporadisk. Konduktørens rolle er forsvinnende, lønnen øker og vi betaler. Jeg ønsker den samme konkurranse og de samme forutsetningene for ansatte i NSB som i resten av Norge.

 

 

 

Jeg tror de fleste tog i Norge er automatisert innen 20 år. NSB og Bane Nor gjør sitt for at dette blir prioritert. Blir som med bilene, en gradvis oppgradering.

Du har tydeligvis ikke forstått oppgaven til en konduktør heller. Hovedoppgaven til en konduktør eller ombordansvarlig som det mer korrekt heter er verken å selge eller kontrollere billetter, men å ivareta passasjerenes sikkerhet ved av og påstigning samt under hele reisen. Spesielt med tanke på evakuering har OA en meget viktig oppgave, selvfølgelig i samarbeid meg lokfører. Se for deg en evakuering i en tunnel hvor passasjerene må finne veien ut på egenhånd. Sånn sett er det mer sannsynlig at lokførere blir automatisert bort raskere en konduktører. Noe personale må man nok uansett ha, og da kan man like godt beholde lokfører og konduktør som i dag.

Automatisering av jernbanen ligger mye mer i infrastrukturen enn det gjør for biler, og det er rett og slett ikke vilje nok til å investere i denne infrastukturen. Problemet blir også å kombinere autonome og ikke autonome tog på samme strekning. Og det er ingenting med dagens signalanlegg og systemer som lar seg kombinere med automatisering. Først når ERTMS er på plass over alt kan man i det hele tatt begynne å tenke tanken. Og ERTMS sliter man noe voldsomt med å få til å fungere.

Selvfølgelig forstår jeg konduktørens rolle, svaret du ga meg er det samme alle konduktører gir. Sikkerheten ombord er viktig, men har lite med en konduktør å gjøre.

 

Ved en eventuell ulykke må vi ha en sikkerhet som ikke beror seg på en konduktør. Det må være lett for en passasjer å vite hva han skal gjøre, slik du sier det, hva skjer om konduktøren blir skadet? Ingen vet hva de skal gjøre?

 

Konduktørens oppgaver er redusert til kanskje en eller to punkter, der det før var 100.

 

De fleste som jobber i NSB vil ha det slik som idag (naturligvis). Men det vil endre seg, dette diskuteres allerede. Hvor lenge til er det? 5 år? Neppe. 20? Mest sannsynlig.

Lenke til kommentar

Alt med olje tjener grovt. 14-28 og 1-1.5 mill i året der i bransjen.

Jeg har ikke så lyst å jobbe i olje bransjen. Er det noe annet jeg kan jobbe med innen Elektrofag som er gøy og man tjener mye? Som for eksempel Flymekaniker, Data elektroniker, Dataingeniør, Elektroingeniør, noe innen IT osv  

Endret av Surface45
Lenke til kommentar

Alt med olje tjener grovt. 14-28 og 1-1.5 mill i året der i bransjen.

 

Lol, det er langt i fra sannheten. 

 

Om man skal ha slik lønn, må en ha relativt høy stilling hos operatøren eller jobbe MYE innenfor service. De andre kan bare drømme om slike summer, noen tipper millionen med mye overtid. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...