Gå til innhold

Redesignet og sikrere Coffee Lake kommer i løpet av året


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med delid med bedre kjølepasta?

Sikkere cpu? Er dagens cpu så risikabel for dagens bruk?

Håper eldre cpuer faller i pris.

 

Jeg er usikker på om du kødder, eller om du ikke vet hva meltdown og spectre er. Det er ikke nedsmelting av CPUen...

 

For et par måneder siden laget du en tråd om sårbarhetene. Av det kan vi slutte at du har lest om de, men åpenbart ikke forstått hva det dreide seg om. Svaret er altså at ja, de var så seriøse, og Intel fikser nye generasjoner CPUer i hardware - mens gamle CPUer må fikses i software.

 

Det står forøvrig i artikkelen - om du hadde giddet å lese den. At du hevder å jobbe med IT er tidenes vits.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva med delid med bedre kjølepasta?

Sikkere cpu? Er dagens cpu så risikabel for dagens bruk?

Håper eldre cpuer faller i pris.

Det er ikke kjølepastaen som er problemet. Det er avstanden mellom IHS og CPUen. Når du delidder blir denne mye mindre hvis du gjør det riktig. Hvis du delidder, driter i å bytte kjølepasta og bare setter på ny silikon så får du bare et par grader varmere temperatur enn med liquid metal pasta.

Endret av Bjoolz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

But there is still work to do. The security landscape is constantly evolving and we know that there will always be new threats.

This was the impetus for the Security-First Pledge I penned in January.

Intel has a long history of focusing on security, and now, more than ever, we are committed to the principles I outlined in that pledge:

customer-first urgency, transparent and timely communications, and ongoing security assurance.

 

Man kan nesten lukte panikken. At de er dedikert til sikkerhet er jo slett ikke sant. Intel har fåt masse kritikk for å være SLAPP med sikkerhet,

men jeg tenker at når storkundene rasler med sablene og truer med å bytte beite, da må sjefen komme med noen PledgeS.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke kjølepastaen som er problemet. Det er avstanden mellom IHS og CPUen. Når du delidder blir denne mye mindre hvis du gjør det riktig. Hvis du delidder, driter i å bytte kjølepasta og bare setter på ny silikon så får du bare et par grader varmere temperatur enn med liquid metal pasta.

Takk for bra svar, hadde intel giddet å utkonkure AMD så hadde jeg kjøpt intel neste gang.

AMD har vel ikke samme problem det er heller teknologien i chipen som er problemet der.

 

Så finnes det overklokkings garanti på intel cpuer man kan betale for å dekke garantien:

https://click.intel.com/tuningplan/purchase-a-plan

men slik burde være inkludert og man får heller manual på hvordan volt påvirker levetiden antakelig. For har man 1.4 volt på intel cpuer så godt mulig levetiden blir 3-5 år hvis man er heldig om tempraturen er under 70 grader.

 

Nå sier jeg ikke sikkerheten ikke er viktig men det er jo mangler i UEFI også så sikkerheten er vel aldri 100% uansett.

Men man er vel sikkere på nyere hovedkort en eldre. https://www.pcworld.com/article/3245606/security/intel-x86-cpu-kernel-bug-faq-how-it-affects-pc-mac.html

AMD er like stor sikkerhetrisiko med ryzen, kun VIA\ARM cpuer har vel ikke samme problemer.

Hvor mange bruker linux?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Det er ikke kjølepastaen som er problemet. Det er avstanden mellom IHS og CPUen. Når du delidder blir denne mye mindre hvis du gjør det riktig. Hvis du delidder, driter i å bytte kjølepasta og bare setter på ny silikon så får du bare et par grader varmere temperatur enn med liquid metal pasta.

Takk for bra svar, hadde intel giddet å utkonkure AMD så hadde jeg kjøpt intel neste gang.

AMD har vel ikke samme problem det er heller teknologien i chipen som er problemet der.

 

Så finnes det overklokkings garanti på intel cpuer man kan betale for å dekke garantien:

https://click.intel.com/tuningplan/purchase-a-plan

men slik burde være inkludert og man får heller manual på hvordan volt påvirker levetiden antakelig. For har man 1.4 volt på intel cpuer så godt mulig levetiden blir 3-5 år hvis man er heldig om tempraturen er under 70 grader.

 

Nå sier jeg ikke sikkerheten ikke er viktig men det er jo mangler i UEFI også så sikkerheten er vel aldri 100% uansett.

Men man er vel sikkere på nyere hovedkort en eldre. https://www.pcworld.com/article/3245606/security/intel-x86-cpu-kernel-bug-faq-how-it-affects-pc-mac.html

AMD er like stor sikkerhetrisiko med ryzen, kun VIA\ARM cpuer har vel ikke samme problemer.

Hvor mange bruker linux?

 

 

Jeg trodde at AMD har mange av de samme problemene. Husk at de har lisensiert en del Intel-gods de også.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke kjølepastaen som er problemet. Det er avstanden mellom IHS og CPUen. Når du delidder blir denne mye mindre hvis du gjør det riktig. Hvis du delidder, driter i å bytte kjølepasta og bare setter på ny silikon så får du bare et par grader varmere temperatur enn med liquid metal pasta.

Takk for bra svar, hadde intel giddet å utkonkure AMD så hadde jeg kjøpt intel neste gang.

AMD har vel ikke samme problem det er heller teknologien i chipen som er problemet der.

 

Så finnes det overklokkings garanti på intel cpuer man kan betale for å dekke garantien:

https://click.intel.com/tuningplan/purchase-a-plan

men slik burde være inkludert og man får heller manual på hvordan volt påvirker levetiden antakelig. For har man 1.4 volt på intel cpuer så godt mulig levetiden blir 3-5 år hvis man er heldig om tempraturen er under 70 grader.

 

Nå sier jeg ikke sikkerheten ikke er viktig men det er jo mangler i UEFI også så sikkerheten er vel aldri 100% uansett.

Men man er vel sikkere på nyere hovedkort en eldre. https://www.pcworld.com/article/3245606/security/intel-x86-cpu-kernel-bug-faq-how-it-affects-pc-mac.html

AMD er like stor sikkerhetrisiko med ryzen, kun VIA\ARM cpuer har vel ikke samme problemer.

Hvor mange bruker linux?

 

 

 

 

 

Det er ikke kjølepastaen som er problemet. Det er avstanden mellom IHS og CPUen. Når du delidder blir denne mye mindre hvis du gjør det riktig. Hvis du delidder, driter i å bytte kjølepasta og bare setter på ny silikon så får du bare et par grader varmere temperatur enn med liquid metal pasta.

Takk for bra svar, hadde intel giddet å utkonkure AMD så hadde jeg kjøpt intel neste gang.

AMD har vel ikke samme problem det er heller teknologien i chipen som er problemet der.

 

Så finnes det overklokkings garanti på intel cpuer man kan betale for å dekke garantien:

https://click.intel.com/tuningplan/purchase-a-plan

men slik burde være inkludert og man får heller manual på hvordan volt påvirker levetiden antakelig. For har man 1.4 volt på intel cpuer så godt mulig levetiden blir 3-5 år hvis man er heldig om tempraturen er under 70 grader.

 

Nå sier jeg ikke sikkerheten ikke er viktig men det er jo mangler i UEFI også så sikkerheten er vel aldri 100% uansett.

Men man er vel sikkere på nyere hovedkort en eldre. https://www.pcworld.com/article/3245606/security/intel-x86-cpu-kernel-bug-faq-how-it-affects-pc-mac.html

AMD er like stor sikkerhetrisiko med ryzen, kun VIA\ARM cpuer har vel ikke samme problemer.

Hvor mange bruker linux?

 

 

Jeg trodde at AMD har mange av de samme problemene. Husk at de har lisensiert en del Intel-gods de også.

 

 Om jeg husker korekt så er vel samtlige arkitekturer som inkluderer noen form for "speculative execution" utsatt for Spectre i en eller annen form. AMD og Intel er vel de som her hardest rammet av Spectre, men AMD er påvirket i svært mindre grad grunnet forskjeller i måten de håndterer "speculative execution". Meltdown er utelukkende et Intel problem og er vesentlig skumlere enn Spectre når det gjelder hva man får tilgang til og hvor dypt man kommer. Så Intel er nok hakket mer svekket av disse problemene enn det AMD er.

 

Når det gjelder AMDs bruk av Intel patenter så innebærer avtalen mellom AMD og Intel en hel rekke patenter. Mest kjent er vel at AMD får lage x86 kompatible prosessorer, mens Intel får lov å lage x86-64 kompatible prosessorer av AMD. Det er selvsakt en hel rekke patenter som deles mellom disse så det er ikke overaskende at feil som treffer Intel her også til en hviss grad påvirker AMD og motsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...