Gå til innhold

Nautikk ved Sjøkrigsskolen?


fobian

Anbefalte innlegg

Hei, sitter her og vurderer nautikk utdanning. Men er utrolig usikker om jeg skal velge NTNU i Ålesund eller sjøkrigsskolen. Har snakket en del med de fra NTNU. Første inntrykket mitt er utrolig bra, og det virker som et studiested med mange muligheter både for faglig utvikling og bygge nettverk i markedet. Det jeg spesielt likte med NTNU, var at i noen av byggene som NTNU bruker så har du flere viktige selskaper innenfor den maritime næringen. Blant annet Rolls Royce. Noe de selv sier er stor pluss med tanke på kjennskap til den maritime kretsen og kontakter. Pluss man får tilgang til det nyeste av teknologi så man er alltid oppdatert på det nyeste.

Men jeg vet ikke om jeg vil flytte så langt og om det virkelig den beste veien å gå. Sånn som de sier så virker det at de er det beste stedet i landet når det kommer til nautikk studier, og jeg kan godt tro på det. Men jeg opplever det er lite informasjon å finne angående Sjøkrigsskolen.  I følge NTNU selv så er sjøkrigsskolen bedre noen felt enn de selv. Men hvis jeg ønsker å jobbe sivilt så er sivil utdanning det beste å velge. Men hvis jeg ønsker å jobbe i kystvakten eller noe sånt, så er selvsagt veien om forsvaret det beste. For noen uker kontaktet jeg Forsvaret angående fag for utdanningen.  Av et eller annet grunn var de umulig å få noe skikkelig svar fra dem. Det jeg fikk til svar var at jeg måtte ta det opp med lederen når den tiden kommer

Dermed hadde jeg sette utrolig stor pris på relevant informasjon. Gjerne fra noen som har studert nautikk ved NTNU eller Sjøkrigsskolen. Prøver rett og slett å sette opp liste av fordeler og ulemper med de ulike studieinstitusjoner. Vet nå litt om NTNU, derfor er det sjøkrigsskolen som interesserer meg mest. Blant annet fag (valgfag osv), jobb muligheter sivilt, karriere videre, evt. Sivile studier, studielivet sammenlignet med” vanlig studie”. Er det bedre eller dårligere studiested enn NTNU? I så fall hvorfor? Hvordan ser rederiene på folk utdanna ved sjøkrigsskolen? Som sagt setter stor pris på all infrormasjon som kunne vært relevant for meg. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær klar over at Nautikk ved NTNU Ålesund har to inntaksveier, Y-vei og generell studiekompetanse. De studentene som går Y-vei (har gått yrkesfag og har allerede fullført maritim læretid) vil automatisk utkonkurrere de studentene som kom inn med generell studiekompetanse som ikke har yrkesfag og maritimt fagbrev. 

 

 Arbeidsgivere er foretrekker praktikere enn teoretikere. Derfor vil alle de Y-vei studentene bli ansatt først dersom de i det hele tatt får en kadetplass. 

 

Nautikk ved UiT Tromsø er tull fordi de sløser vekk masse fokus på meningsløs kunnskap (ingeniør = fordypning i realfag) noe som er null verdt på en skipsbro. Hvorfor ha en ubrukelig realfaglig fordypning, når du heller kunne ha fått en maritim fordypning istedenfor? Mer navigasjon? mer simulator tid? 

 

Nautikk ved HVL Haugesund, samme problem som Nautikk ved NTNU Ålesund.

 

Jeg vil nok anbefale Nautikk ved USN, fordi de har ikke den Y-vei klassen og alle studentene der står like sterkt. Dessuten så har de fått en splitter ny simulator (sikkert Norges beste?), de holder til i et relativt nytt bygg (bygget for noen få år siden), og dessuten så er Nautikk studiet blitt kraftig omstrukturert og oppgradert for høsten 2018. USN har også et splitter nytt studenthjem på campus som er under bygging som vil stå klar til studiestart 2018.

 

Ulempen med Nautikk USN er at studieplanen er uferdig og jeg vet ikke om de tilbyr DP kurs, slik som NTNU Ålesund gjør. Uansett så er det et lite kurs som du kan ta selv i ettertid. 

 

Jeg vil nok anbefale Nautikk ved USN og det er noe jeg selv har søkt på. 

 

Har sett at du har opprettet en del tråder om Nautikk, kanskje du finner noe på dette forumet: http://www.skipsfarts-forum.net/index.php

 

Det forumet ser lite ut, men det er bare fordi de nylig oppdaterte forumet og da måtte "starte på nytt igjen", men det er et gammelt forum. 

Lenke til kommentar

Sjøkrigsskolen er langt mer enn bare "vanlig" utdanning med bachelor i nautikk (tidl. operativ marine).

Du får i tillegg leder- og offisersutdanning, masse praksis, samt erfaringer og utfordringer du aldri vil møte i det sivile. Du får også dekket kost og losji under utdanning, i tillegg til utbetalte skolepenger (1G). Og gratis trening. Det gjør at du slipper å ta opp studielån.
Tidligere fikk man full lønn under utdanning, men dette er det slutt på fra 2018.

 

Det er ingen problem å få jobb sivilt etterpå. Du får løst ut alle nødvendige sertifikater for å jobbe sivilt.

Jeg er ikke i tvil, hadde søkt sjøkrigsskolen over alle andre utdanninger.

Lenke til kommentar

Det er mye vanskeligere å få opptak hos sjøkrigsskolen enn ved en sivil utdanningsinstitusjon. Dessuten så krever sjøkrigsskolen Matematikk R1 og Fysikk 1. De krevde tidligere Matematikk R2 også, men det ser jeg nå at de har endret på. Også må du gjøre det bra på sesjon (sånne teite teoretiske penn og papir tester); "For å finne de best kvalifiserte og mest motiverte kandidatene må alle søkere gjennom en grundig seleksjonsprosess."

 

Dessuten så får du pliktår hvor du må tjenestegjøre på et av forsvarets skip, og da blir det mest sannsynlig kystvakten siden Norge bare er et lite drittland uten "Blue-water navy". Dette betyr kystfart, og da kan du glemme linjefart, langfart, offshore osv.

 

Militær nautikk vs sivil nautikk, begge er 3-årige bachelor grader på 180 studiepoeng. Jeg regner med at militær nautikk har en del fag som er rettet mot det militære (finere / nøyaktig navigasjon for sjøslag, formasjoner, våpen osv), mens sivil nautikk er sivilt rettet (grov navigasjon for seiling av store skip, lastehåndtering for frakt av stykkgods og bulk.

 

Det kommer an på hvilken type skipsfart du interesserer deg for, vil du jobbe i Norge og vil ha kystfart, for all del gå sjøforsvaret. Vil du på linjefart på et stort containerskip som seiler globalt, da burde du heller velge sivil nautikk som spesialiserer seg på det. Det handler jo bare om hvilke fag du har. 

Lenke til kommentar

Glemte å nevne at USN har også "Bachelor i marinteknisk drift" (maskinist) og "Bachelor i skipsfart og logistikk", mens alle de andre institusjonene har ikke andre maritime studier. Alle institusjonene har en felles Mastergrad i maritim ledelse. 

 

Poenget mitt er at dersom du går nautikk ved USN, og ikke får kadettplass, da kan du fortsette hos USN og ta maskinist studiet eller skipsfart og logistikk og likevel holde deg "fersk". Siden du allerede har tatt nautikk, da kan du ta fritak i eventuelle fellesfag for å spare tid. 

 

Går du nautikk hos en av de andre for eksempel NTNU Ålesund, og du får ikke kadettplass innen ett år etter at du er uteksaminert, da er du ikke lengre ferskt. Da vil rederiene heller ansette ferske ny uteksaminerte kadetter, dermed vil du som ikke lengre er "fersk" være ferdig for alltid, spesielt om det går 2-3 år, du vil mest sannsynlig aldri komme deg ut til sjøs. 

 

For å holde deg fersk da må du til USN og fortsette med maritim utdanning der, og da kan du like gjerne ta alt der. Videreutdanning er den eneste muligheten for å holde deg fersk på dersom du ikke får kadettplass rett etter studiet. 

 

Jeg vil si at en USN student som har fullført Nautikk og Maskinist (dual utdanning), kan kanskje stå sterkere enn en NTNU student som kun har Nautikk (under forutsetning av at begge ikke har gått Y-vei og mangler fagbrev). Selvsagt er det jo minus med kun teori og skole, uten praksis og arbeidserfaring. 

 

Tenk langsiktig. Hvis du brenner for sjømannslivet og vil jobbe på sjøen da vil være villig til å gi det flere sjanser (Nautikk, deretter maskinist osv). 

Endret av OmniStat
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har gått et år Bachelor i Nautikk ved NTNU Ålesund (Har GENS + S1,S2 (MARTE)) og har generelt sett bare hatt gode erfaringer. Nautikk studentene blir undervist i samme bygg som Rolls Royce, ikke hovedbygget til NTNU i Ålesund. Denne utdanningen skal være den beste sivile utdanningen Norge har å by på innenfor det maritime og er blant de beste på verdensbasis. Hvis det er det maritime du ønsker så er Nautikk ved NTNU i Ålesund uten tvil noe du sterkt burde vurdere. Nå valgte jeg denne utdanningen litt ute av det blå, selv om jeg stort sett bare har gode ting å si om utdanningen så har jeg selv valgt å trekke meg grunnet manglende interesse og det tøffe jobbmarkedet for norske kadetter. 

Endret av Jan200
Lenke til kommentar

Jeg har gått et år Bachelor i Nautikk ved NTNU Ålesund (Har GENS + S1,S2 (MARTE)) og har generelt sett bare hatt gode erfaringer. Nautikk studentene blir undervist i samme bygg som Rolls Royce, ikke hovedbygget til NTNU i Ålesund. Denne utdanningen skal være den beste sivile utdanningen Norge har å by på innenfor det maritime og er blant de beste på verdensbasis. Hvis det er det maritime du ønsker så er Nautikk ved NTNU i Ålesund uten tvil noe du sterkt burde vurdere.

Kan du bekrefte om dere på Nautikk ved NTNU Ålesund tar opp Y-vei studenter? Og at dere blir undervist i 2 forskjellige klasser?

 

Nå valgte jeg denne utdanningen litt ute av det blå, selv om jeg stort sett bare har gode ting å si om utdanningen så har jeg selv valgt å trekke meg grunnet manglende interesse og det tøffe jobbmarkedet for norske kadetter.

 

Kan du fortelle litt mer om hvorfor du valgte å trekke deg etter ett år? Gå litt nærmere på det med "grunnet manglende interesse" og "tøffe jobbmarkedet for norske kadetter".

 

Takker for innspill:)

Endret av OmniStat
Lenke til kommentar

 

Jeg har gått et år Bachelor i Nautikk ved NTNU Ålesund (Har GENS + S1,S2 (MARTE)) og har generelt sett bare hatt gode erfaringer. Nautikk studentene blir undervist i samme bygg som Rolls Royce, ikke hovedbygget til NTNU i Ålesund. Denne utdanningen skal være den beste sivile utdanningen Norge har å by på innenfor det maritime og er blant de beste på verdensbasis. Hvis det er det maritime du ønsker så er Nautikk ved NTNU i Ålesund uten tvil noe du sterkt burde vurdere. Nå valgte jeg denne utdanningen litt ute av det blå, selv om jeg stort sett bare har gode ting å si om utdanningen så har jeg selv valgt å trekke meg grunnet manglende interesse og det tøffe jobbmarkedet for norske kadetter. 

 

Kan du bekrefte om dere på Nautikk ved NTNU Ålesund tar opp Y-vei studenter? Og at dere blir undervist i 2 forskjellige klasser?

 

Ca halvparten av kullet er Y-vei studenter og blir undervist i samme klasse. Det er sant at Y-vei studentene vil ha en fordel etter endt studie ettersom mange allerede har kontakter innenfor den maritime næringen og har jobbet tidligere som matros. Når det gjelder det fagmessige og teoretiske har ordinær studentene en fordel i studiet grunnet matematikken (og fysikken?) man har måtte tatt på VGS. Y-vei studentene måtte ta fysikk det første semesteret samt et matematikk kurs det første semesteret og det andre semesteret måtte Y-vei studentene ha norsk. Mens ordinær studentene slipper dette.

Lenke til kommentar

Ca halvparten av kullet er Y-vei studenter og blir undervist i samme klasse. Det er sant at Y-vei studentene vil ha en fordel etter endt studie ettersom mange allerede har kontakter innenfor den maritime næringen og har jobbet tidligere som matros.

Det var det jeg tenkte, så da er den bekreftet.

 

Eneste måten å gå rundt den på er å ta Nautikk ved USN (de blir universitet), og gå for en dual utdanning Nautikk + Maskinist, for de som er villig til å gå VELDIG langt for å komme seg til sjøs (utenlandsk rederi og båt, med utenlandsk lønn).

 

Når det gjelder det fagmessige og teoretiske har ordinær studentene en fordel i studiet grunnet matematikken (og fysikken?) man har måtte tatt på VGS. Y-vei studentene måtte ta fysikk det første semesteret samt et matematikk kurs det første semesteret og det andre semesteret måtte Y-vei studentene ha norsk. Mens ordinær studentene slipper dette.

Det er sant, men de ordinære studentene måtte ta "TR100310 Matematikk" og "TR100410 Matematikk og statistikk - del 1 av 2", og "TR100410 Matematikk og statistikk - del 2 av 2", med mindre de som kommer fra videregående hadde tatt R1 og R2 matte noe som kvalifiserer for fritak. Disse mattefagene tilsvarer den matematikken du får på et 1 årig forkurs til ingeniør (1T+R1+R2 videregående).

 

Ved nautikk på USN så har de krympet matematikk (7,5) og fysikk (7,5) fagene til minimum, og erstattet andre sånne fag maritime fag.

Lenke til kommentar

 

Nå valgte jeg denne utdanningen litt ute av det blå, selv om jeg stort sett bare har gode ting å si om utdanningen så har jeg selv valgt å trekke meg grunnet manglende interesse og det tøffe jobbmarkedet for norske kadetter.

 

Kan du fortelle litt mer om hvorfor du valgte å trekke deg etter ett år? Gå litt nærmere på det med "grunnet manglende interesse" og "tøffe jobbmarkedet for norske kadetter".

 

Takker for innspill:)

 

Grunnen for at jeg valgte å trekke meg etter ett år med studiet var primært at jeg i hovedsak er mer interessert i økonomi, ingeniør og teknologiske fag og valgte derfor å forfølge denne delen av meg og skaffe jobb innenfor disse sektorene etter endt utdanning.  Samtidig så ser jeg på jobbene innenfor disse sektorene som mer trygg enn det maritime. 

 

Om du er aktiv i medier som dekker næringlivet spesielt det maritime (f.eks. https://sysla.no/maritim/ og andre medier som e24 og daglig næringsliv er også relevant ) vil du legge merke til at den norske maritime næringen sliter for tiden, dette kan godt snu før du er ferdig med utdanningen. Et annet punkt er at norske mannskap blir outsourcet av billigere arbeidskraft fra andre land som gjør det vanskeligere for deg som er norsk å være konkurransedyktig i det maritime markedet.

Lenke til kommentar

 

Det er sant, men de ordinære studentene måtte ta "TR100310 Matematikk" og "TR100410 Matematikk og statistikk - del 1 av 2", og "TR100410 Matematikk og statistikk - del 2 av 2", med mindre de som kommer fra videregående hadde tatt R1 og R2 matte noe som kvalifiserer for fritak. Disse mattefagene tilsvarer den matematikken du får på et 1 årig forkurs til ingeniør (1T+R1+R2 videregående).

Jeg hadde disse fagene ved VGS (utenom R2 som ikke er påkrevd) og slapp da unna den matematikken. Det var ikke meningen å snakke på vegne av alle ordinær studenter ved nautikk studiet. I og med at jeg hadde disse fagene tok jeg det nesten for gitt at alle ordinær studenter hadde tatt denne matten, beklager for det.

Lenke til kommentar

Grunnen for at jeg valgte å trekke meg etter ett år med studiet var primært at jeg i hovedsak er mer interessert i økonomi, ingeniør og teknologiske fag og valgte derfor å forfølge denne delen av meg og skaffe jobb innenfor disse sektorene etter endt utdanning.  Samtidig så ser jeg på jobbene innenfor disse sektorene som mer trygg enn det maritime.

Det er jo forståelig.

 

Om du er aktiv i medier som dekker næringlivet spesielt det maritime (f.eks. https://sysla.no/maritim/ og andre medier som e24 og daglig næringsliv er også relevant ) vil du legge merke til at den norske maritime næringen sliter for tiden, dette kan godt snu før du er ferdig med utdanningen. Et annet punkt er at norske mannskap blir outsourcet av billigere arbeidskraft fra andre land som gjør det vanskeligere for deg som er norsk å være konkurransedyktig i det maritime markedet.

Norske maritime næringen har slitt i veldig mange år, og jeg har ingen tro på at det vil komme noen oppgangstider og ny "gullalder". Norske sjøfolk blir simpelt utkonkurrert av billige asiatiske sjøfolk (Fillepinene, spesielt). Norske sjøfolk vil aldri bli konkurransedyktig mot asiatiske sjøfolk igjen, siden de kommer fra lavkostland, og vi er et høykostland når det gjelder langfart. Eneste sjanse norske sjøfolk har er kystfart.

 

Dessuten så er det store fremskritt i teknologien for autonome skip som kommer til å utkonkurrere de asiatiske sjøfolkene til slutt (først flyttet til land (kontrollsenter), deretter erstattet av datamaskiner fullstendig).

 

Skal en norsk sjømann få seg jobb på langfart så må de fullføre kadetttiden gratis uten lønn, deretter mest sannsynlig flytte til Sørøst Asia og gå med på samme lønnsvilkår som de filippinske sjøfolkene. Hvis de gidder å ansette en nordmann vs filippiner da? Filippinske sjøfolk har ett rykte for å være verdens beste sjøfolk (dyktige, effektive, og modige) som kan bli ett problem for en norsk sjømann.

Lenke til kommentar

Jeg hadde disse fagene ved VGS (utenom R2 som ikke er påkrevd) og slapp da unna den matematikken. Det var ikke meningen å snakke på vegne av alle ordinær studenter ved nautikk studiet. I og med at jeg hadde disse fagene tok jeg det nesten for gitt at alle ordinær studenter hadde tatt denne matten, beklager for det.

Ingen problem, jeg forsto det at du måtte ha fått fritak pga studieplanen.

Lenke til kommentar

Innlegg fra en annen tråd.
 

 

 

Gått helt vekk fra Nautikk nå?

Hahaha, stemmer. Endret meningen etter jeg hadde besøkt NTNU i Ålesund, fikk gått inntykk av studiested, men skal ikke gå i konkrete grunner hvorfor jeg har bestemt å ikke for nautikk. Men for å si det sånn de som går y-vei har det mye bedre, enn de som kommer rett fra studie.

 

 
Kan du fortelle litt om dette i denne tråden?
 
Vurderer selv Nautikk ved USN Vestfold, og jeg har besøkt dem, men jeg er interessert i dine observasjoner fra NTNU Ålesund.

 


Ta det herfra:)

Endret av OmniStat
Lenke til kommentar

OmniStat grunnen til at jeg valgte bort nautikk er at Y-vei studenter får betydelig lettere vei. Både med tanke på å få jobb og kadett plass. Det andre er de studenter som går direkte fra vgs får ofte mye dårligere betalt eller ingenting som kadett, mens de med fagbrev som matros kan få lønn 40k (veldig sjeldent så mye, men studenten som viste meg rundt osv fortalte om en kompis han kjenner) eller så tjener de betydelig mye mer enn de som har ikke fagbrev.  I tillegg så føler jeg nautikk vil ikke utfordre meg faglig. Så på læreplanene, og må innrømme det så ikke spesielt vanskelig. Spesielt teori. Selvsagt nå har jeg ikke alt for mye erfaring med navigasjon, men det så ikke ut som at de studentene var veldig "skoleflinke". Både måten de oppførte seg i undervisning og måten de snakket (vokabularet var ikke særlig stor) dette kan gi pekepinn hvor de ulike studentene ligger intellektuelt. I tillegg så slet de med matematikk oppgaver jeg hadde vg1 og delvis 10klasse....Som sagt opplevde at det var ikke rett og slett rett sted for meg.  

Lenke til kommentar

Hva du bør velge kommer helt an på hva du ønsker å arbeide med/som etter endt utdanning.

 

Ønsker du først og fremst en karriere "i handelsflåten" - og kanskje inn  på operasjonssiden i rederier evt rigg ville jeg nok anbefalt Ålesund, spesielt om du vil innom supply/nordsjøen/rigg. Vestfold er kanskje fortsatt mer aktuelt om ideen er LNG/LPG/Chem/Crude/Product. Ålesund har fått en systemfordel ved at det bør gi bedre anledning til f.eks å gå videre med Nautikk på NTNU i Trh. Svært attraktive i næringslivet senere.

 

Om du er mer businessorientert og det er lederutdanning du er ute etter så tenker jeg nok at du starter langt høyere og klatrer raskere i bedriftshierakiene på landsiden med Nautikk fra Sjøkrigsskolen og operativ erfaring der. Det blir sett på som en svært god lederutdanning, og med et par år økonomi etterpå er det et bredt arbeidsmarked som venter på deg.

 

Om du går Sjøkrigsskolen og vil over til sivil skipsfart senere tror jeg du kommer til å få deg en ubehagelig overraskelse mht stor kulturforskjell og andre kompetansebehov. Du vil ha et ganske stort kompetansegap, særlig mot Chem og LNG.

 

Når det gjelder realfagene så vil jeg anbefale deg å ta de høyst seriøst og på så høyt plan som mulig. Det vil hjelpe deg svært mye i nesten alle fag. Det er ikke på vitnemålet realfagene er viktigst. Det er i hodet.

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Jeg meldte meg på et sånt "Åpen Simulator" arrangement hos USN Vestfold, og det var 20-30 andre folk som også var påmeldt i forskjellige aldre (potensielle studenter, sjøfolk, og interesserte). Da fikk vi omvisning hos USN, både navigasjon simulatorer og maskinrom simulatorer. Der fikk vi se på maskinrom simulator i drift hvor de startet en ekte skipsmotor og vi fikk prøve navigasjonsimulatorer (USN har 5 + 3 rom med navigasjonsimulatorer). 

 

Vi fikk også mat, og foredrag med informasjon og video fra ansatte, studenter, og sjøfolk. Der kunne vi stille spørsmål. Der kom det innsideinformasjon om at det er ikke helt umulig å få kadettplass, faktisk så fikk over 300? personer kadettplass i fjor (inkludert USN studenter). 

 

Annen informasjon som kom opp er at Nautikk studentene samarbeider med Maskinist studentene i praktisk undervisning. Hvor begge simulator typene (navigasjon simulatorer og maskinrom simulatorer) er koblet opp sammen og er i drift når en simulerer skipsfart. Også bruker studentene noe av de det har lært fra GMDSS for radiokommunikasjon med maskinistene som oppholder seg i "maskinrommet". Dette betyr at dersom maskinistene gjør noe feil, så påvirker det de studentene som er på "broen", og omvendt. Det blir litt mer realistisk. 

 

USN har ingen Y-vei studenter, og matematikken og fysikken minner veldig om den du har på sånn maritim fagskole. NTNU Ålesund har over dobbelt så mye matematikk og fysikk fag noe som er meningsløst synes jeg personlig. Ulempen med USN er at de har ikke Dynamisk posisjonering simulator slik NTNU Ålesund har. 

Endret av OmniStat
Lenke til kommentar

Jeg meldte meg på et sånt "Åpen Simulator" arrangement hos USN Vestfold, og det var 20-30 andre folk som også var påmeldt i forskjellige aldre (potensielle studenter, sjøfolk, og interesserte). Da fikk vi omvisning hos USN, både navigasjon simulatorer og maskinrom simulatorer. Der fikk vi se på maskinrom simulator i drift hvor de startet en ekte skipsmotor og vi fikk prøve navigasjonsimulatorer (USN har 5 + 3 rom med navigasjonsimulatorer). 

 

Vi fikk også mat, og foredrag med informasjon og video fra ansatte, studenter, og sjøfolk. Der kunne vi stille spørsmål. Der kom det innsideinformasjon om at det er ikke helt umulig å få kadettplass, faktisk så fikk over 300? personer kadettplass i fjor (inkludert USN studenter). 

 

Annen informasjon som kom opp er at Nautikk studentene samarbeider med Maskinist studentene i praktisk undervisning. Hvor begge simulator typene (navigasjon simulatorer og maskinrom simulatorer) er koblet opp sammen og er i drift når en simulerer skipsfart. Også bruker studentene noe av de det har lært fra GMDSS for radiokommunikasjon med maskinistene som oppholder seg i "maskinrommet". Dette betyr at dersom maskinistene gjør noe feil, så påvirker det de studentene som er på "broen", og omvendt. Det blir litt mer realistisk. 

 

USN har ingen Y-vei studenter, og matematikken og fysikken minner veldig om den du har på sånn maritim fagskole. NTNU Ålesund har over dobbelt så mye matematikk og fysikk fag noe som er meningsløst synes jeg personlig. Ulempen med USN er at de har ikke Dynamisk posisjonering simulator slik NTNU Ålesund har. 

Simulator hjelper deg til å forstå litt mer til å begynne med, men skal du lære deg å kjøre båt så må du kjøre båt.

Jo tyngre realfag du mestrer desto bedre forutsetninger for alle de andre fagområdene. Skip er nesten utelukkende matematikk/fysikk/kjemi og det er helt sentralt i alt du driver med.

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...