Gå til innhold

Google slår ned på kryptovaluta


Anbefalte innlegg

Hva er det som blir reklamert for i disse addsa på google og facebook? Som jeg forstår det er det hovedsakelig nye ico's som blir reklamert for. Hva er 99% av alle ico's og forøverig 99% av alle coins på coinmarketcap lista? Det er hakka møkk, som aldri kommer til og bli noe mer en hakka møkk... Sånn sett så er dette en smart avgjørelse av google.

Når det kommer til Bitcoin må det mer til en hype for og gå mainstream, "hypen" hadde vi i december 2017.. Segwit og lihtning og forhåpentligvis noen større aktører som aksepterer Bitcoin som betaling er neste steg.. Tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

 

 

Kontanter er også skjyldig for narkohandel så dette er en sinsykt dårlig unskjyldning. Jeg ser ikke forskjell i det heletatt. Kryptovaluta er den nye kontanten i fremtiden, kontanten som har eksistert i årevis. Vi alle vet at kontanter er på vei ut nettopp fordi regjeringen vil ha 100% oversikt over hva vi bruker pengene på, de vil styre pengene vårs, i fremtiden må vi spør om lov før en betaling blir gjennomført, er det slik dere vil ha det befolkning? I kryptovaluta styrer du pengene selv uten at en tredje part skal være innblandet i pengene dine som du selv har jobbet ræva av deg for å få, jeg syns man skal bestemme selv hva man skal bruke de på, derfor velger jeg kryptovaluta

Å sammenligne kontanter med kryptovaluta og spesielt om man knytter det til kriminell aktivitet blir i beste fall overforenklet og naivt.

 

Resten av det du skriver er egentlig bare du som ikke ønsker å bidra til fellesskapet. Kontanter er på vei ut fordi det er tungvindt, dyrt og upraktisk. Og, vi er langt etter når det gjelder digitalisering av penger. I mange afrikanske land for eksempel har kontantfri økonomi vært mye mer utbredt ganske enkelt på grunn av kompleksiteten ved det å ha fysiske kontanter. Det er snart 10-15 år siden jeg kjøpte stekte flatbrød til fire øre og betalte med sms på en gammel knappetelefon.

Når du sier at vi er langt bak i digitalisering av penger så stemmer ikke dette. Faktisk så er Norge ett av landene med høyest grad av bankkort. Det er flere utviklingsland som har løsninger for mobilbetaling osv men grunnen til dette er at en høy andel av befolkningen ikke har bankkort. Dermed kjøper de ett prepaid ladekort med cash og så bruker det mobilen til å betale. Det er altså ikke en erstatning til kontanter.

 

Kryptovalutta kan anses som cash men med mer sporbarhet. Grunnen til dette er at Alle transaksjoner som gjøres er offentlige. Nå er riktig nok ikke personen bak kontoene nødvendigvis knyttet til en person men drt hjelper lite når du må veksle om Krypto til en valuta som du faktisk kan bruke til noe.

 

La oss si at en person som driver med ulovligheter mottar betaling på krypto, hvordan får denne personen dette overført til bankkontoen uten at Det er sporbart? Det blir akkurat som å gå i banken og sette inn 100 000 i svarte penger og tro du slipper unna.

 

Ok, digitalisering av penger var et dårlig valg av ord. Det er riktig det du skriver at landene ble "tvunget" av mangel på andre løsninger, men det er ikke utelukkende snakk om prepayed kontantkort selv om dette også fantes. Løsningen jeg mener på var ikke knyttet direkte til en bankkonto, men man kunne sette inn og ta ut penger fra en bankkonto man knyttet til løsningen slik at man ikke måtte ha kontanter. Videre kunne man betale for varer og tjenester, samt overføre penger til andre. I praksis hadde løsningen samme funksjonelle nivå som Vips og tilsvarende tjenester som de vi har i dag.

 

Men dette var strengt tatt ikke poenget med det jeg skrev. Isolert sett er kryptovaluta mer sporbart en fysiske penger hvis man ser på en enkelt transaksjon mellom to personer, gitt at man vet hvem de anonyme kontoene er.

 

I en større kriminell sammenheng, spesielt om det er større mengde penger involvert, så er ikke dette tilfellet. Der er fysiske penger en veldig stor utfordring. For det første må man ha en fysisk overlevering av ett eller annet slag, som i seg selv er en veldig risiko for kriminelle. Dette er et sårbart tidspunkt for begge parter. Videre skal penger transporteres og lagres, og med store mengder penger er ikke dette rett fram, man risikerer å bli oppdaget og at pengene på andre måter forsvinner. I tillegg ville ikke aktiviteten vi ser med diverse løsepengevirus vært veldig praktisk uten kryptovaluta. 

 

Selv om transaksjonene er synlige og kan spores så er dette veldig poengløst så lenge man ikke vet hvem, hva og hvor. Man kan kjøpe tjenester direkte med kryptovaluta både i vanlige butikker og på med obskure steder på nettet. Videre kan man kjøre kryptovaluta gjennom en mixer, som i praksis er hvitevaskingstjenester som omsetter til cash. I tillegg kan man overføre til andre typer kryptovaluta som er langt vanskeligere å spore.

 

Eksemplevis har de bak WanaCry tømt lommebøkene brukt i det angrepet uten at noen har klart å spore de som sto bak.

 

Men dette var heller ikke hovedpoenget i det jeg skrev, som egentlig var et svar til en som ville bruke kryptovaluta til å snyte skattesystemet.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...