Gå til innhold

Rødt fremmer mistillitsforslag mot Listhaug


  

98 stemmer

  1. 1. Hva synes du?

    • Tøft gjort!
      41
    • Barnslig!
      57


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Jeg bryr meg ikke hvor mye du hater Listhaug. Det er ingen logisk grunn for henne å gå så lenge hun har full støtte av regjeringen. Skal en minister gå av fordi opposisjonen er uenig med ministeren? Det gir ikke mening.

Dette er hele grunnlaget for det parlamentariske system: Regjeringen kan kun regjere hvis den har støtte fra flertallet i Stortinget. Hvis opposisjonen har flertall som nå, så skal en minister gå hvis opposisjonen er uenig med ministeren, ja. Det er hele greia bak parlamentarismen.

 

Dessuten er de ikke bare uenig, de mener rett ut at hun er uegnet til å være justisminister grunnet hatretorikken hun kommer med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men de sier nok ikke nei takk til regjeringsmakt med Støre ved roret... Dette handler nok om mer enn bare en uegnet statsråd for opposisjonen.
 

Leser at:

 

Dersom mistillitsforslaget får flertall i Stortinget, har regjeringen eller statsrådene vedtaket gjelder en rettslig plikt til å gå av. Det er straffbart for en statsråd å ikke følge et vedtak om mistillit.
 
Så den er grei. Men nøyaktig hva innebærer det at en regjering eller statsminister går av? Erna eller regjeringen gjøre det fordi det har blitt sagt? Opplever dette som litt uklart. Denne mistilliten er jo (foreløpig) også rettet mot en statsråd, og ikke hele regjeringen.
 
Edit: Hvis det var litt uklart.. Det jeg mener, hvis Erna har truet med kabinettspørsmål, hun selv eller regjeringen gå av? Eller blir dette bare oppfattet som en tom trussel, og eventuelt igjen svekker tilliten til hun selv eller regjeringen? Kan mistillit bli rettet kun mot en statsminister? Sikkert noen som har studert statsvitenskap her som kan svare på dette. :)
Endret av Istapp
Lenke til kommentar

Om flertallet av de folkevalgte avgjør at Listhaug ikke er skikket til minister, så må hun gå av.
Men i stedet for at hun må gå av, så kan Erna si "fuck you!" til stortingsflertallet, og si at regjeringen går av hvis Listhaug må gå av.

Da tvinger hun KrF til å ikke gjøre noenting.
Det er ordentlig skittent; Det har ikke blitt felt 1 minister, fordi alle regjeringene så langt stiller seg bak ministerene sine, og tvinger stortinget til å kaste regjeringen om de vil ha bort EN statsråd, som det gjerne finnes 70 andre kandidater i regjeringen som kan ta over.

Om flertallet av de folkevalgte avgjør at regjeringen ikke er skikket til å regjere, så må den gå av -- men regjeringen får ikke gå av før en ny regjering kan ta over.

Men Erna Solberg kommer høyst sannsynlig til å stille regjeringen mellom stortinget og Listhaug, og KrF er sannsynligvis ikke klar til å regjere med AP.

Så det er bare sirkus for de politisk ukyndige, med mindre KrF sine PR-rådgivere har foretatt markedsundersøkelser som viser at kristne velgere ønsker samarbeid med AP og SV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg bryr meg ikke hvor mye du hater Listhaug. Det er ingen logisk grunn for henne å gå så lenge hun har full støtte av regjeringen. Skal en minister gå av fordi opposisjonen er uenig med ministeren? Det gir ikke mening.

Dette er hele grunnlaget for det parlamentariske system: Regjeringen kan kun regjere hvis den har støtte fra flertallet i Stortinget. Hvis opposisjonen har flertall som nå, så skal en minister gå hvis opposisjonen er uenig med ministeren, ja. Det er hele greia bak parlamentarismen.

 

Dessuten er de ikke bare uenig, de mener rett ut at hun er uegnet til å være justisminister grunnet hatretorikken hun kommer med.

 

Ikke uenig med deg. Om flertallet på Stortinget mener hun er uegnet, så selvfølgelig bør de stille mistillit og sparke henne. Men det er jo ikke det jeg sier her. Det jeg snakker her om hun skal gå frivillig eller ikke. Hun har ingen god grunn til å gå av frivillig selv om opposisjonen har grunn til å kaste henne.

 

Og som du sier så kan regjering ikke regjere om den ikke har støtte i Stortinget. Mistillit mot minister som regjeringen støtter vil dermed naturligvis føre til kabinettspørsmål.

 

Og jeg tror ingen av partiene har sagt at Listhaug kommer med hatretorikk? Er ikke det mer ditt bildet av hva som skjer enn hva partiene selv oppgir som grunnene til mistillit?

Lenke til kommentar

Egentlig en nokså kinkg sak, for det går an å forstå synspunktene fra flere sider. Ikke bare Listehaug, men mange involverte som har det vanskelig med seg selv nå.

 

 

Riktig. Og dette er vel ikke så mye med facebook-innlegg å gjøre. Jeg prøvde å forklare en tenåring at regjeringen kan gå av pga et spark på facebook. Vedkommende bare måpa :-)

 

Men det er *mulig* å være enig med Sylvi sitt facebook-innlegg. Altså at AP (i praksis) prioriterer rettsikkerheten til terrorister først når det gjelder dobbelt statsborgerskap, som har utfordringer som jeg tror mange ikke har tenkt på. Det gir mulighet for terrorister til å bruke Norge som sted å trekke seg tilbake til (som en slags "forsikring"). Fengsel i Norge kan jo sees på som et flott "studiestipend" :-) Og en mulighet til å spre det glade terrorist-budskap.

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

 

Jeg bryr meg ikke hvor mye du hater Listhaug. Det er ingen logisk grunn for henne å gå så lenge hun har full støtte av regjeringen. Skal en minister gå av fordi opposisjonen er uenig med ministeren? Det gir ikke mening.

Dette er hele grunnlaget for det parlamentariske system: Regjeringen kan kun regjere hvis den har støtte fra flertallet i Stortinget. Hvis opposisjonen har flertall som nå, så skal en minister gå hvis opposisjonen er uenig med ministeren, ja. Det er hele greia bak parlamentarismen.

 

Dessuten er de ikke bare uenig, de mener rett ut at hun er uegnet til å være justisminister grunnet hatretorikken hun kommer med.

 

Ikke uenig med deg. Om flertallet på Stortinget mener hun er uegnet, så selvfølgelig bør de stille mistillit og sparke henne. Men det er jo ikke det jeg sier her. Det jeg snakker her om hun skal gå frivillig eller ikke. Hun har ingen god grunn til å gå av frivillig selv om opposisjonen har grunn til å kaste henne.

 

Og som du sier så kan regjering ikke regjere om den ikke har støtte i Stortinget. Mistillit mot minister som regjeringen støtter vil dermed naturligvis føre til kabinettspørsmål.

 

Og jeg tror ingen av partiene har sagt at Listhaug kommer med hatretorikk? Er ikke det mer ditt bildet av hva som skjer enn hva partiene selv oppgir som grunnene til mistillit?

 

Vel jeg misforsto deg, men virker som om hun hadde en grunn til å gå av :) Vi får se, tror dette er ganske kalkulert for å få mer oppslutning ved neste valg.

Lenke til kommentar

 

Vel jeg misforsto deg, men virker som om hun hadde en grunn til å gå av :) Vi får se, tror dette er ganske kalkulert for å få mer oppslutning ved neste valg.

 

Hverken Siv eller Erna ba henne å gå av. Så altså hadde hun fortsatt full støtte, og Solberg kom med ros og åpnet for at hun kan komme inn igjen. Altså hun valgte å gå av selv for å hindre at regjeringen falt. 

 

Jeg er tilhenger av å ikke ha regjeringskrise, så jeg er forsåvidt fornøyd med det jeg. Definitivt en god løsning for høy oppslutning neste valg. Også veldig bra for Høyre.

 

Selv om Listhaug nå kommer med sin kjente retorikk og kaller det barnehage, så er det derimot noe sannhet i det hun sier. Altså jeg står fast på at hun ikke hadde noen grunn til å gå av. Og det riktige her ville vært hele regjeringen går eller ikke. Men hun fant ut at hvis det kom til det, så ville det være bedre å gå av selv. Ikke fordi hun følte hun burde gå av, men for å redde regjering, Solberg, Siv.

 

 

Men jeg føler ikke akkurat opposisjonen har oppnådd så mye her. Nå kommer Sandberg inn istedenfor... ville ikke sagt det var en oppgradering, og Listhaug er alltid klar med retorikken sin uansett. Ikke lengre opptatt heller. For håpentligvis har de hvertfall oppnådd at Listhaug roer ned retorikken fremover, men siden hun nå ikke er minister så trenger hun jo ikke det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dette har sannsynligvis bare styrket Frp, og opposisjonen har vist sitt sanne ansikt. Du kan banne på at dette handler om makt. Det snakkes om anstendighet, men ser ærlig talt ikke problemet. Det er veldig mange i dette landet som mener Listhaug framstår som både anstendig og folkelig. Og ikke minst forståelig! Hva som er anstendig nok er også veldig subjektivt. Det er lett for Bondevik mfl. å framstå som klok og snusfornuftig nå i etterdønningene. Faktumet er at stortingsgruppen til KrF var dypt splitta over dette, og for alt vi vet så kunne voteringen endt opp med å beholde Listhaug i den posten.

 

For øvrig så var KrF 0,3 % over sperregrensen ved valget, og Frp fikk 321884 flere stemmer enn dem. Men de snakker som det skulle vært omvendt til tider... Det er nok flere som har irritert seg litt over det.

 

Men men. Ellers så fortsetter det som før, og bra er det. Sandberg må bare ta over permanent, han har erfaring på det området. Men det er helt sikkert andre gode kandidater til jobben også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Selv om Listhaug nå kommer med sin kjente retorikk og kaller det barnehage, så er det derimot noe sannhet i det hun sier. Altså jeg står fast på at hun ikke hadde noen grunn til å gå av. Og det riktige her ville vært hele regjeringen går eller ikke. Men hun fant ut at hvis det kom til det, så ville det være bedre å gå av selv. Ikke fordi hun følte hun burde gå av, men for å redde regjering, Solberg, Siv.

 

 

Ganske utrolig å stå fast på at hun ikke hadde noen grunn til å gå av når "takke talen" hennes bekreftet til de grader alt som lå i misstilliten rettet mot henne. Og nei, hun er verken noen heltinne eller martyr, bare en av veldig få justisministere må gå av i skam etter å ha misbrukt rollen sin. Hun står igjen som en kristenfascist strippet for all ære og har kun seg selv å takke for det.

 

Som Hareide påpekte så har det blitt ett mønster her, godhetstyrrani, gullstoler og nå en totalt skamløs post av en konspirasjonsteori verdig kun ett nettroll. Og når det har det kommet fram at Statsministeren selv hadde gitt henne beskjed om at det var utidig og måtte fjernes uten at Listhaug tok det til etterretning, så sier det seg selv at denne Justisministeren ikke viser systemet hun er en del av den respekten som kreves av rollen.

 

At Sandberg er det beste FRP klarte å grave fram til å fylle denne statsrådsposten midlertidig er mest komisk og sier jo sitt. Om ikke Solberg tar grep og krever denne posten til Høyre nå som FRP har vist at de ikke kan levere vil forundre meg, så med det er det jo lov å håpe at Sandberg blir en kortvarig stand inn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ganske utrolig å stå fast på at hun ikke hadde noen grunn til å gå av når "takke talen" hennes bekreftet til de grader alt som lå i misstilliten rettet mot henne. Og nei, hun er verken noen heltinne eller martyr, bare en av veldig få justisministere må gå av i skam etter å ha misbrukt rollen sin. Hun står igjen som en kristenfascist strippet for all ære og har kun seg selv å takke for det.

 

Som Hareide påpekte så har det blitt ett mønster her, godhetstyrrani, gullstoler og nå en totalt skamløs post av en konspirasjonsteori verdig kun ett nettroll. Og når det har det kommet fram at Statsministeren selv hadde gitt henne beskjed om at det var utidig og måtte fjernes uten at Listhaug tok det til etterretning, så sier det seg selv at denne Justisministeren ikke viser systemet hun er en del av den respekten som kreves av rollen.

 

At Sandberg er det beste FRP klarte å grave fram til å fylle denne statsrådsposten midlertidig er mest komisk og sier jo sitt. Om ikke Solberg tar grep og krever denne posten til Høyre nå som FRP har vist at de ikke kan levere vil forundre meg, så med det er det jo lov å håpe at Sandberg blir en kortvarig stand inn. 

 

Jeg ser ikke hvorfor du svarer meg her? Alt du gjør er å slippe ut din frustrasjon og fortelle alle hvor mye du hater Listhaug. Jeg ser ikke akkurat at du prøve å diskutere noe her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ganske utrolig å stå fast på at hun ikke hadde noen grunn til å gå av når "takke talen" hennes bekreftet til de grader alt som lå i misstilliten rettet mot henne. Og nei, hun er verken noen heltinne eller martyr, bare en av veldig få justisministere må gå av i skam etter å ha misbrukt rollen sin. Hun står igjen som en kristenfascist strippet for all ære og har kun seg selv å takke for det.

 

Som Hareide påpekte så har det blitt ett mønster her, godhetstyrrani, gullstoler og nå en totalt skamløs post av en konspirasjonsteori verdig kun ett nettroll. Og når det har det kommet fram at Statsministeren selv hadde gitt henne beskjed om at det var utidig og måtte fjernes uten at Listhaug tok det til etterretning, så sier det seg selv at denne Justisministeren ikke viser systemet hun er en del av den respekten som kreves av rollen.

 

At Sandberg er det beste FRP klarte å grave fram til å fylle denne statsrådsposten midlertidig er mest komisk og sier jo sitt. Om ikke Solberg tar grep og krever denne posten til Høyre nå som FRP har vist at de ikke kan levere vil forundre meg, så med det er det jo lov å håpe at Sandberg blir en kortvarig stand inn. 

 

Jeg ser ikke hvorfor du svarer meg her? Alt du gjør er å slippe ut din frustrasjon og fortelle alle hvor mye du hater Listhaug. Jeg ser ikke akkurat at du prøve å diskutere noe her.

 

 

Bare gjorde deg oppmerksom på hva vi andre har sett så du skjønner hvorfor det endte som det gjorde og også hvorfor det var helt riktig.

Lenke til kommentar

Om det noen gang var noen tvil om at avgjørelsen om misstillit var riktig liksom... hun har helt tydelig ikke tatt til seg eller forstått noen ting men bare fortsetter å bekrefte. Nesten like tragikomisk som å se Per Sandberg i samme rollen.

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker vi skal få se kristenfascistens sanne seg angripe både AP og innvandrere med full styrke videre ifra stortingssalen. Trøsten er at det har vist seg å mange som ikke finner seg i dette i samme sal.

... medmindre meningsmålingene tilsier noe annet ... og valget nærmer seg.

 

Dog, på "privaten" kan de selvsagt ha helt andre meninger enn sine offentlige. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bare gjorde deg oppmerksom på hva vi andre har sett så du skjønner hvorfor det endte som det gjorde og også hvorfor det var helt riktig.

 

Aha, "vi andre". "Vi andre" og "dere". Jeg trodde det liksom var Listhaug som drev med slik? "Vi nordmenn" og "de utlendingene". Dette er klassisk strategi som aller som ønsker å splitte folket, og også øke rasisme tyr til. 

 

Jeg er et individ. Alle individer har individuelle meninger. Du forsøker å dele befolkningen i 2 og putte meg i den ene kategorien. Jeg bryr meg ikke hvilken side du er på politisk. Det er alltid feil å gjøre det. Dette er grunnen til at en sier ekstremister har mye til felles. Fordi til tross for at de tilsynelatende hater hverandre har de mye til felles. Eksempelvis bruken av retorikk du viser her. Prøv å hold deg litt mer saklig og objektiv, jeg blir ikke med i debatter på det nivået.

 

Har jeg sagt at resultatet var uventet?

 

Hvordan vet du det var riktig? Det er utrolig arrogant når man har en stor nasjonal debatt og stor uenighet om hva man skal gjøre, og så annonserer du at det som skjedde var helt riktig? Det er langt ifra alle som er enige med deg i det. Se på meningsmålingene, de maler ikke et bildet av det. Det er folk som synes det er riktig og folk som synes det er galt, og mange som synes noe midt imellom.

 

Jeg er i midten. Sånn sett ikke galt Listhaug måtte gå, det er ikke akkurat ufortjent. Hun har med vilje gått inn i det spillet, og dette er et resultat og noe hun må tåle og akseptere. Jeg synes derimot grunnlaget er noe tynt. Og før du begynner å hyle om hvilket monster hun er så er det ikke grunnen. Det har ikke blitt stilt mistillit mot minister pga det de ytrer i samfunnsdebatten før. Vi har nå i Norge altså åpnet for at det og faller innenfor og det skal mindre til for mistillit fremover. Noe jeg synes er trist, da jeg er for stabile regjeringer. 

 

Men eneste jeg brydde meg om var at vi ikke fikk regjeringskrise. Det fikk vi ikke, så da er jeg fornøyd. At Listhaug ble kastet tror jeg ikke vil si så mye i praksis. 

 

Og vet du hva? Ifølge meningsmålingene er regjeringen (V + H + FrP) nå over 50% nasjonalt. Så jeg håper du finner frem mye god mat for å feire "seieren" for de rød-grønne her :) Men du vet, de gjorde det som var helt riktig her, eller hva? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker vi skal få se kristenfascistens sanne seg angripe både AP og innvandrere med full styrke videre ifra stortingssalen. Trøsten er at det har vist seg å mange som ikke finner seg i dette i samme sal.

Snakker vi som samme arbeiderparti her?

 

Arbeiderpartiet som gjorde alt de kunne for å unngå spørsmål rundt innvandring rundt forrige valg, til tross for at målinger tilsa at det var en av de viktigste sakene? Arbeiderpartiet som egentlig stemmer for like streng asylpolitikk som Høyre, men ideologisk sett egentlig burde være mer imøtekommende mot innvandrere og derfor prøver å unngå spørsmålet i forsøk på å ikke miste velgere?

 

JA du vet de kommer sikkert til å stå i Stortinget og avertere for innvandring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...