Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Komme inn i USA med rulleblad?


Anbefalte innlegg

Hei. En kompis lurte på om det er mulig å komme inn i USA med rulleblad. En drapsdom.. det er kanskje litt kinkig, men den er sonet ferdig å gått noen år på intet å bemerke på prøvetiden, også har jeg to førerkortbeslag, en siktelse på grov vold og en 2-3 innblandinger i andre slosskamper uten siktelse men «innblanding». Så er en del å bemerke totalt sett... heh.. Vi tenker å ha han med til sommeren nå 2018 men er litt usikre på om han får visum? Takk for innspill...

Endret av Yob tvaya mat'
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke du som har "to førerkortbeslag, en siktelse på grov vold og en 2-3 innblandinger i andre slosskamper uten siktelse"? Jeg ser for meg at vold kan komplisere reisen til USA. Men jeg kan verken bekrefte eller avkrefte i hvilken grad den amerikanske utenrikstjenesten kan verifisere informasjonen som blir oppgitt i visumsøknaden. Min egen tilnærming har vært at det er lurest å oppgi sannferdig informasjon i visumsøknader. Men så har jeg heller ikke hatt grunn til å ønske å skjule noe i den forbindelsen, slik saken er her.

Endret av €uropa
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Objektivt sett er det vel bedre å sjanse på ESTA-en og ikke bli oppdaget, enn det er å sjanse på vanlig visum - da sistnevnte vil bli avslått uansett. Blir du avslørt, vil du enten bli nektet ombordstigning, eller du vil bli stoppet på grensa (den amerikanske flyplassen) for så å bli deportert. 

 

USA har ikke noen direkte adgang til norsk strafferegister, men jeg gjetter på at de kan få utlevert opplysninger om personer som de mistenker har straffbareforhold registrert på rullebladet.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Er det ikke du som har "to førerkortbeslag, en siktelse på grov vold og en 2-3 innblandinger i andre slosskamper uten siktelse"? Jeg ser for meg at vold kan komplisere reisen til USA. Men jeg kan verken bekrefte eller avkrefte i hvilken grad den amerikanske utenrikstjenesten kan verifisere informasjonen som blir oppgitt i visumsøknaden. Min egen tilnærming har vært at det er lurest å oppgi sannferdig informasjon i visumsøknader. Men så har jeg heller ikke hatt grunn til å ønske å skjule noe i den forbindelsen, slik saken er her.

Neinei skrev feil, kompisen min. Okay stemmer...

Lenke til kommentar

Objektivt sett er det vel bedre å sjanse på ESTA-en og ikke bli oppdaget, enn det er å sjanse på vanlig visum - da sistnevnte vil bli avslått uansett. Blir du avslørt, vil du enten bli nektet ombordstigning, eller du vil bli stoppet på grensa (den amerikanske flyplassen) for så å bli deportert.

 

USA har ikke noen direkte adgang til norsk strafferegister, men jeg gjetter på at de kan få utlevert opplysninger om personer som de mistenker har straffbareforhold registrert på rullebladet.

Trur man får gå for ESTA-way ja.. faen det hadde vert kjipt

Lenke til kommentar

Lite smart å lyve om sånt ja. Ofte tar de inn folk som kommer langveisfra til et ekstra intervju på flyplassen i USA, og da finner de ut om du har løyet. Da kan du fint glemme å dra tilbake dit, noensinne.

 

Det er litt som å snike på toget. Joda, det KAN gå greit, men den dagen det ikke går greit får du svi på pungen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det høres ut som du bør være usikker på om du får visum, også.

Hvorfor må jeg det? Han over sa jo at dem ikke kan sjekke strafferegisteret?

 

Selvfølgelig kan de få den informasjonen, de må bare gå gjennom de rette kanalene/folkene, eller hva det nå heter og er de i tvil så nekter de deg adgang til landet

 

Har sett en del på grensekontroller og der ringer de bare, så får de utlevert papirer på personen

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

I utgangspunktet har ikkje amerikanske myndigheiter formell adgang til norske rulleblad, det er heller ikkje adgang for å få utskrevet politiattest for å vise den fram til amerikanske myndigheiter.

 

Valget står derfor mellom å lyge og håpe at løgnen ikkje blir avslørt. Husk at det er mulig å finne ut om nokon er straffedømt også utanfor formelle kanalar, som f.eks ved intervju av personar som kjenner kaneraten din, søk i media, eller via sporingsopplysningar som feks Facebook som viser at kompisen din logga av utanfor fengselet og fyrst logga seg på igjen etter soning.

Det er ikkje slik at du får rimelig tvil når grensekontrollen skal avgjere om den reisande er velkomne eller ikkje.

 

Det andre (og korrekte) alternativet er å søke visa på vanlig måte, og sjølv oppgi nødvendige opplysningar slik at saka kan vurderast særskilt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...