Gå til innhold

SV-topp vil endre "Ja, vi elsker"


  

20 stemmer

  1. 1. Bør "Ja, vi elsker" byttes ut?

    • Ja, vi trenger en mer inkluderende og likestilt nasjonalsang
      3
    • Nei, nå må sosialistene gi seg med å ødelegge det norske
      17


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tullete

 

Selv om jeg egentlig alltid har ment at Norge i Rødt, Hvit og blått hadde vært bedre som nasjonalsang.

 

 

 

Men forresten så er det faktisk Sønner av Norge som er Norges offisielle nasjonalsang. Ja vi elsker er aldri offisielt etter lov blitt Norges nasjonalsang. Den er bare Norges nasjonalsang de facto den er ikke Norge nasjonalsang de jure

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er Norges nasjonalsang sexistisk siden den sier at fedrene kjemper mens mødrene gråter? Og er den rasistisk siden den kun handler om nordmenn? Ja, mener tydeligvis noen. 

 

Den er i alle fall gammeldags. 

Også har du glemt å retorisk spørre om den er monoteisk, for ja, den er det også.

 

Det er masse å kritisere i innholdet av sangen, men slik er det gjerne med eldre tekster.

 

Dette er sikkert flott skyts til de som mener landet ligger under ett angrep fra røde, såkalte SJW-krigere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

er den rasistisk siden den kun handler om nordmenn? Ja, mener tydeligvis noen.

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wE0myM/sv-topp-vil-bytte-ut-ja-vi-elsker

 

Står ikke noe om rasistisk der.

 

Men fint du bragte det på bane, for det er jo en annen ytterlighet i enkelte miljøer, når det gjelder nasjonaldagen.

 

Som da Sagene skole i sin tid mottok bombetrusler fordi elever med innvandrerbakgrunn skulle gå i 17. mai toget i likhet med andre elever. Reaksjonen ble neppe som håpet eller forventet av de som stod bak, da den type trusler ble møtt med almen fordømmelse:

 

 

"" Før 17. mai 1983 mottok Sagene skole rasistiske trusler. Lærerne på skolen protesterte mot de rasistiske ytringene. Dette førte til at topp-politikere fra Storting og regjering stilte som brystvern for minoritetselevene, slik bildet av daværende utenriksminister Knut Frydenlund viser.

7Lx80sf.png

Året etter mottok Sagene skole en bombetrussel før 17. mai. Igjen ble barnetoget 17. mai en antirasistisk manifestering. Elevene ved Sagene skole stilte i toget med «Nei til rasisme» i nasjonalfargene på brystet. Skolen fikk ekstra applaus da den marsjerte oppover mot slottet. ""

Lenke til kommentar

 

Er Norges nasjonalsang sexistisk siden den sier at fedrene kjemper mens mødrene gråter? Og er den rasistisk siden den kun handler om nordmenn?

Den er nasjonalistisk (i familie med rasismen) .... noe som vel kommer klart frem i ordet "nasjonal"-sang

 

 

Er patriotisme negativt? Er du imot samlende sanger, kanskje også forby dans og musikk i samme slengen i tilfelle ett nasjonalromantisk tema skulle dukke opp å krenke deg ;)

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Er Norges nasjonalsang sexistisk siden den sier at fedrene kjemper mens mødrene gråter? Og er den rasistisk siden den kun handler om nordmenn? Ja, mener tydeligvis noen. Venstres Abid Raja slakter forslaget. 

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wE0myM/sv-topp-vil-bytte-ut-ja-vi-elsker

 

Ting har gått altfor langt i forhold til politisk korrekthet.

Ta med dere politisk korrekthet og dra til helvete!

 

Nasjonalsangen trenger ikke å endres med mindre man er imot realitet og for politiske korrekthet. Men det er det jo mange som er idag! Da er der bare å skru oversensiviteten opp til maks og legge seg ned for å grine som en liten baby.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Hadde ikke hatt noe i mot å oppdatere teksten på nasjonalsangen. Gjøre den mer relevant for oss mennesker som lever i Norge i dag. Om det ble gjort på en god måte så hadde kanskje flere, inkludert meg selv, giddet å lære meg hele sangen.

 

Hva med å gjøre den mer internasjonal og inkluderende ved å oversette den til engelsk: "Yes, we make love!"

:grin2: 

 

post-39831-0-41048900-1521022152_thumb.jpg

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar

 

Hadde ikke hatt noe i mot å oppdatere teksten på nasjonalsangen. Gjøre den mer relevant for oss mennesker som lever i Norge i dag. Om det ble gjort på en god måte så hadde kanskje flere, inkludert meg selv, giddet å lære meg hele sangen.

 

Hva med å gjøre den mer internasjonal og inkluderende ved å oversette den til engelsk: "Yes, we make love!"

:grin2: 

 

 

Yes, we love all countries.

Lenke til kommentar

Hadde ikke hatt noe i mot å oppdatere teksten på nasjonalsangen. Gjøre den mer relevant for oss mennesker som lever i Norge i dag. Om det ble gjort på en god måte så hadde kanskje flere, inkludert meg selv, giddet å lære meg hele sangen.

 

Jeg har et forslag som er mer relevant til for oss mennesker som lever i Norge idag:

 

Ja, vi hater dette landet,

som det synker ned.

Homokamp og feminister,

ved de tusen hjem. -

Elsker, elsker det og tenker,

på vår far og far,

og en TV natt som senker,

taco på vårt bord

og en TV natt som senker,

taco på vårt bord.

 

Allemann i hus og hytte,

slutt å tro på Gud.

Landet ville man beskytte,

skjønt det ser mørk ut.

Alt hva mødrene har kjempet,

fedrene har grett.

Har våre tyranner lempet,

slik tapte vi vår rett.

 

Ja, vi hater dette landet,

som det synker ned.

Homokamp og feminister,

ved de tusen hjem. -

Og som transvestitter har hevet,

det til sin seier.

Også vi, alle som blir krenket,

for vi må holde munn.

 

 

Notat. Ansvarsfraskrivelse. Det er bare en vits om dagens samfunn. Jeg vil som sagt ikke at nasjonalsangen endres, men om den skulle passe bedre til dagens samfunn, kunne den jo lyde noe slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hadde ikke hatt noe i mot å oppdatere teksten på nasjonalsangen. Gjøre den mer relevant for oss mennesker som lever i Norge i dag. Om det ble gjort på en god måte så hadde kanskje flere, inkludert meg selv, giddet å lære meg hele sangen.

 

Hva med å gjøre den mer internasjonal og inkluderende ved å oversette den til engelsk: "Yes, we make love!"

:grin2: 

 

 

Yes, we love all countries.

 

 

Except those that the US tells us to hate!

 

Ellers kan vi endre første linje i nasjonalsangen til "ja vi elsker USA".. Idag er det jo langt flere som er lojale til USA enn Norge, i Norge.

 

Angående nasjonalsanger så har jo Canada allerede endret sin for å gjøre den mer politisk korrekt fordi den ikke nevner kvinner og menn som like, men fremhever disse på forskjellige måter.

 

Tyskland vurderer å gjøre det samme.

 

Feminazis.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

 

Ta med deg politisk korrekthet og dra til helvete!

 

Jeg stilte bare et spørsmål. 

 

 

Jeg mente ikke DEG spesifikt, jeg mente politiske korrekhetgjengen. Jeg hadde ikke inntrykket av at DU vil endre nasjonalsangen på grunn av årsak X eller Y.

 

 

Skjønner, og jeg er enig. 

 

Nå har politisk korrekthet gått så langt at banditter får gjøre som de vil mens de som kritiserer bandittene arresteres. 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

Ta med deg politisk korrekthet og dra til helvete!

 

Jeg stilte bare et spørsmål.

 

 

Jeg mente ikke DEG spesifikt, jeg mente politiske korrekhetgjengen. Jeg hadde ikke inntrykket av at DU vil endre nasjonalsangen på grunn av årsak X eller Y.

 

 

Skjønner, og jeg er enig.

 

'

 

Det var litt dårlig formulert av meg og kunne nok enkelt føre til missforståelsen so det gjorde, så jeg endret litt på den posten for å klargjøre hva jeg mente å skrive. 

 

 

Nå har politisk korrekthet gått så langt at banditter får gjøre som de vil mens de som kritiserer bandittene arresteres. 

 

Politisk korrekthet har nå gått så langt at det gjør de som bedriver med det hjerneskadet. De har muligens et ønske om å gjøre noe bra, men de gjør alt feil og gjør alt verre enn det var og ender opp med å være svært skadelige for samfunnet og undergraver hele samfunnets historie, tradisjoner og normer. Dette er ikke i harmoni med folket og deres følelser, noe som fører til at politisk korrekhet har blitt til en slags tyrannisk institusjon som gjør alt feil.

 

Han fyren der i videoen har en del interessante meninger og er ganske flink til å fremstille disse. Har sett noen videoer fra han tidligere. Det er sikkert bare et tidsspørmål før han blir sensurert og slettet fra youtube dessverre.

 

En flink Amerikansk pastor ble forresten nektet innreise til UK, bare fordi meningene hans er kontroversielle.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...