Gå til innhold

Dette er prisen på å utvinne én Bitcoin i Norge


Anbefalte innlegg

 

Minefarmer kan bli klimavennlige om varmen brukes til å varme bygninger rundt. Da kan de tjene penger både på mining og på salg av varmeenergi.

Mulig de kan bli BiTTELiTT mindre klimafiendtlig enn de er nå, men de kan vel aldri bli "klimavennlig". Tenk på hva det koster i råvarer og energi og forurensing i produksjonen av hardwaren, det enorme energiforbruket mens de miner, og sluttproduktet = Null og niks.

Hvis du tror vanlige banktjenester skjer uten energi så tar du feil.

 

Og nei, det er ikke bare bittelitt.

Endret av Lynxman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ble ikke helt klok på de tallene nei.

17 773 kilowatt og 548 dager for 1 bitcoin????? det er jo nesten et års forbruk strøm for en moderne bolig.

Merk at dette dyr og effektiv maskinvare dedikert for bitcoin-mining. Mange bruker vanlige PC-er. Gjennomsnittet ligger på rundt 50 000 kilowatt/bitcoin. Da vil det koste ca. 25 000 kr. i Norge hvis man regner 50 øre/kWh. Verdien på 1 bitcoin ligger nå på 72,000 kr.

 

ut fra lyse ( som jeg har) koster det , ser jo at vi er langt unna de 7700$ som artikelen snakker om i strømpriser.

 

 

( for å gjøre det lett regner jeg med 12 måner i ting som er fastpris per måned.

 

Netleie: 10460,12

Størm: 9313,6479

Total : 19773,7679

i $ 2 545,87262

 

 

Utregninger

 

 

FASTLEDD KR/ÅR 2640

ENERGILEDD ØRE/KWH 7820,12 ( 44,0* 17773 = 782012 /100 )

 

Strøm Lyse Fornybar flytende 8749,6479 (49,23*17773=874964,79 /100 )

Månedleie : 564 (47*12)

 

 

om du hadde brukt 50.000kw/b så ville det kostet 44941 i størm og mine en coin, ikke 25.000.

Nettleie betaler du uansett om du miner eller ikke, så tok bevisst ikke med det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

17 773 kilowatt og 548 dager for 1 bitcoin????? det er jo nesten et års forbruk strøm for en moderne bolig.

Blockchainen bruker jo ca like mye energi som Danmark.

Ser ikke bort fra at det blir ulovlig med slike datasentere av klimahensyn.

 

Bitcoin har ikke lenge igjen å leve.

Her var det smørt sammen mye rart som du sikkert har lest i e24 uten å forstå noe.

 

Blockchainen er bare noen filer på en harddisk, og bruker ikke noe mer strøm enn andre filer på en harddisk.

 

 

Vel ok, men det var ikke akkurat det jeg mente.

Det er jo bare noen filer på ganske mange harddisker, men det krever likevel mye datakraft å verifisere transaksjoner på blockchainen.

https://digiconomist.net/bitcoin-energy-consumption

Nei, det er ikke selve verifiseringen som krever verken mye energi eller datakraft. Protokollen er designet slik at en block i blockchainen skal "løses" ved faste intervaller, og for at det skal skje uavhengig av hvor mange som miner samtidig, er "vanskelighetsgraden" for å løse en block dynamisk. Denne vanskelighetsgraden justeres ved å legge mer eller mindre unyttige oppgaver på topp av det å verifisere transaksjoner. Det er her roten av energi- og datakrafts"problemet" til bitcoin ligger. Siden mining har blitt så utrolig populært er vanskelighetsgraden og det unyttige ekstraarbeidet blitt skyhøy, noe som bare kommer til å forverre seg jo mer datakraft som rettes mot bitcoin-mining. Hvis man hadde løst en block bare ved å verifisere transaksjonen hadde man løst blocker veldig, veldig mye fortere enn det gjøres i dag, det hadde krevd mye mindre energi, men det hadde også redusert sikkerheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes definitivt enklere måter å få sine surt ervervede penger til å yngle!

Faktisk så er vel innkjøp av svindyr maskinvare, tidkrevende oppsett, oppgradering av strøminntaket, anskaffelse av kjøleanlegg, ventetid for mining av 0,000x Bitcoin, osv, helt utelukket for min del.

 

Sett heller pengene i fond! Mer å hente der, og du sover bedre om natten! (og da tenker jeg ikke bare på grunn av viftestøyen og varmen...)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis man deltar i pool mining kan en Antminer S9 dra inn i underkant av $10 pr døgn og bruker ca 1720W eller 41 kWh/døgn eller ca 40 kr.

75 kroner inn - 40 kroner ut = 35 kroner pr døgn.

Utgiften til Antminer S9 er vel mellom 25 og 30.000 om dagen..

Hvis man skulle finne på å mine alene kan man finne en bitcoin i morgen (hvis man er Lotto-lucky)  men det kan ta 10 år også hvis man har én miner som dette siden mining er basert på tilfeldighet. Og det er det en mining pool jevner ut ved at mange går sammen om utvinningen og fordeler hver BTC som blir funnet på alle som har deltatt.

Endret av MartinGM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på om det i det hele tatt er noen som kommer til å tenke på hvor mye energi vi har kastet vekk på absolutt ingenting når Bitcoins (om sannsynligvis ikke så grusomt lenge) blir irrelevant og forsvinner. 

 

Jeg mener absolutt at å forby Bitcoin-mining i stor skala eller forhindre/sabotere mennesker som miner Bitcoins har noe for seg. Å mine Bitcoins er et kjempemessig tapsprosjekt for hele samfunnet, og når denne typen idioti bare sprer seg må man nesten bare ta fatt i problemet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Haha!

 

Jeg tjente mer på å slutte å røyke tobakk og kun gå over til Mary Jane. Men ser visst ut som den 2000Watteren som måtte til for å dyrke den tok noe pæng fra fortjenesten.

 

Den nye valutaen kommer på gata om et par måneder.

(eller, vent nå litt. Min advokat vil visst ha et ord med i laget her).

Lit

 

/s om noen lurte, eller vent nå litt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på om det i det hele tatt er noen som kommer til å tenke på hvor mye energi vi har kastet vekk på absolutt ingenting når Bitcoins (om sannsynligvis ikke så grusomt lenge) blir irrelevant og forsvinner. 

 

Jeg mener absolutt at å forby Bitcoin-mining i stor skala eller forhindre/sabotere mennesker som miner Bitcoins har noe for seg. Å mine Bitcoins er et kjempemessig tapsprosjekt for hele samfunnet, og når denne typen idioti bare sprer seg må man nesten bare ta fatt i probblcok

blockchains som teknologi vil aldri forsvinne. og energien kastes ikke bort på ingenting da det faktisk er veldig mange som tjener veldig mye penger på dette. spekulasjoner selvsagt. markedet forsøker å finne ut verdien av disse teknologiene. mye vil nok forsvinne, mye vil nok bestå og mye vil bli videreutviklet.

 

kanskje bitcoin som valuta ikke har noe for seg for deg. men den og andre kryptovalutaer vil kanskje ha noe for seg for andre og per nå er det jo et rimelig festlig trade og spekulerings middel.

Lenke til kommentar

 

17 773 kilowatt og 548 dager for 1 bitcoin????? det er jo nesten et års forbruk strøm for en moderne bolig.

ta det med ro, du trenger ikke en hel bitcoin for å selge den.

 

på en måned så har du 0,00noe bitcoins som du miner sammen med andre som du eler % del av.

 

Så man trenger ikke vente på å mine en hel bitcoin.

 

I dag hvis du har titan-xp eller 1080-ti så miner da ca 30mh\s, som blir ca 6kr per måned etter alle utgifter.

 

har du 100 slike kort så tjener du 600kr helt gratis i pr måned, da tjener du ca ett nytt kort pr 1,5 år! (7200 pr år!)

 

Med andre ord, tar du opp lån for å kjøpe 100 slike kort for å mine (ca 1 mill) med nedbetaling på 3,24% (standard huslån), så betaler du 2700kr i renter + (antall i nedbetaling (valgfritt))

 

så da sitter du igjen med ca 4000 igjen når året er over! Holy camoly!, du kan nesten slutte i jobben din

 

Kjøper du kort for 3 mill (så får du sikkert noe rabatt på kortene også og dermed får du flere kort)... å da snakker vi sjiklig inntjening.. men på dette punkte trenger du sikkert å leie lokale med dedikert kjøling.

 

men i ++ så bør du ende opp med ca 10.000 kroner når alt er betalt!

 

... hmm er kansje billigere å gjøre dette i kina, eller ett land med billig, strøm\leie... er kansje derfor de store bitcoin mine farmene er der borte...

 

 

Uansett, 6 kr pr måned på ett enkelt kort eller 72kr året er ikke så ille for ett enkeltkort.

 

dette var jo helt sinnssykt. dersom du har en 1080ti så vil du akkurat nå dra inn rundt 2,35$ om dagen som blir rundt 1,6$ om dagen med norske strømutgifter. dette kan jo hvem som helst sjekke på whattomine

Endret av valen
Lenke til kommentar

Nå er det jo stort sett idioter som miner Bitcoin i disse dager. De som er seriøse miner en helt annen coin.

 

I mine øyne er det ikke veldig stor forskjell på graden av idiot, samme hvilken "coin" de "miner".

Om ett år eller to ler folk like mye av dem, som de som trodde på Opticom.

 

 

 

Lurer på om det i det hele tatt er noen som kommer til å tenke på hvor mye energi vi har kastet vekk på absolutt ingenting når Bitcoins (om sannsynligvis ikke så grusomt lenge) blir irrelevant og forsvinner. 

Jeg mener absolutt at å forby Bitcoin-mining i stor skala eller forhindre/sabotere mennesker som miner Bitcoins har noe for seg. Å mine Bitcoins er et kjempemessig tapsprosjekt for hele samfunnet, og når denne typen idioti bare sprer seg må man nesten bare ta fatt i problemet.

 

Nettopp! Normale mennesker ser at her brukes det enorme ressurser for å generere "coin" som ingen bank eller nasjon står bak og garanterer. Helt verdiløst når stikkontakten trekkes ut.

 

 

 

 

Dette er vel under forutsetning av at man skal innregne kostnaden av utstyret ved bitcoing mining, men dersom en allerede sitter på en bra GPU eller to så vil den kunne tjene noen kroner mens den likevel ikke benyttes.

En miner ikke bitcoin med GPU

 

 

Er det ikke nettopp det de gjør da?

Lenke til kommentar

Eller kanskje de om et år har fått en fin fortjeneste på det de har satset på og kanskje du har fått bedre alternativer dersom du feks skal betale noe i utlandet eller må sende penger til en svindler i nigeria mens du sitter og drømmer om den store formuen du er lovet av ham. Eller kanskje du benytter det til å sende penger til din kjæreste i utlandet som har lovet deg å komme opp dersom du sender litt penger så ho kan handle flybillett ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...