Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg vil ut av samboerskapet, men vet ikke hvordan


Anbefalte innlegg

Jeg har bodd med min samboer nå i snart 4 år. Vi leier en leilighet sammen og har en hund sammen. 

Jeg har lenge gått å tenkt på at dette ikke føles riktig, men er en del ting som har holdt meg igjen. 

Hunden vår står i samboers navn og vil ikke risikere å miste henne. 

All gjelden vår står i mitt navn og har vært dum nok til å ikke skrive noen kontrakter på dette.

Jeg vet han vil bli helt knust om jeg sier at jeg vil ut av forholdet. 

 

Han har aldri vært noe direkte slem mot meg, men jeg føler meg "stuck" i forholdet. Han er utrolig lat og bruker for det meste av dagen på å game, mens jeg sitter igjen alene med hunden og all husarbeid, noe jeg har tatt opp flere ganger og han sier gang på gang at han skal bli bedre, og det gjør det i en periode til det er tilbake til det samme gamle.

 

Siden all vår gjeld står i mitt navn og han mistet jobben for en stund siden har derfor mye av gjelden gått til inkasso og jeg har til og med fått trekk hos namsmannen. Gjelden er nok den største grunnen til at jeg har blitt så lenge som jeg har gjort siden jeg føler jeg ikke har råd til noe annet. 

 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre eller hvordan jeg skal gå frem med det. 

Har noen noe råd, så taes det i mot med stort takk :) (ønsker ingen kommentarer på hvor dum jeg er for å ha latt all gjeld stå i mitt navn, for tro meg, jeg vet)



Anonymous poster hash: ad0b8...217
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skriv en kontrakt nå?

 

Nå kan det være jeg som er unormal, men jeg har snakket med fruen her om hva som skal skje dersom vi hadde gjort det slutt. Altså hvem som tar hunden, deling av barna, evt gjeld/hus osv.

 

men men! kan du ikke ta den samtalen så kan du ikke.

Er typen din i det minste klok så skjønner han selv at han ikke kan ha hund dersom han gamer hele dagen. Og vil dermed la deg ha hunden. ( Igjen lag en kontrakt som sier hva som evt skjer dersom det skjer et brudd )

 

Det er ikke noe feil i å lage en kontrakt senere. Det burde det ikke være for han heller

Da får du nøstet opp i gjeld og evt hunden 

Er det snakk om mye gjeld? Siden dere leier så regner jeg med at det er forbrukslån det er snakk om ?

 

Sørg for å ha fordelinger osv på stell, mange brudd er stygge og blir ekstra vanskelige når ingen kontrakt er i nærheten. Så hvis du får en kontrakt nå, holder ut en måneds tid og sier at det ikke går lenger så burde det ikke være store problemet lenger

 

Samle kvitteringer, utbetalinger fra bank osv klare til det evt skjer og han blir kranglete. Står du forberedt blir det vanskelig for han å si noe. feks ( nei jeg kjøpte vaskemaskinen! ) 

 

Men husk også at gresset ikke alltid er grønnere på den andre siden! Kanskje de første mnd, men det krever noe fra begge i et forhold. Er du kjedelig ? Tar du initiativ osv osv

 

Hadde selv en "nede" periode med dama, Var null samliv, gjorde sjeldent noe som helst

Hverdagen var " Sove-Jobb-Spise-Barn-Hund-Sove" Og vi gikk hverandre på nervene.

Jeg endte opp med å game på kvelden og hun satt i sofaen å så på reality.

 

Vi er veldig forskjellige, noe sikkert dere også er ? Har ikke mange felles interesser osv.

Nå som vi har kommet oss gjennom en sånn periode vet vi hva som trigger den, og hva som skal til for å løse det. Jeg sitter som oftest nå også å spiller på kveldene, og hun ser på serier osv, men vi sørger også for å komme oss ut et par kvelder eller etter jobb også. Slik at vi får sosialisert oss og fått sett litt ^^ 

 

Det funker for oss ihvertfall. Livet er som oftest "kjedelig" etter en stund, men det handler om å finne de morsomme tingene sammen som man kan gjøre. 

 



Anonymous poster hash: d396c...e08
Lenke til kommentar

Han hadde en del gjeld fra før som han sa han hadde fått fordi hans tidligere eks hadde "scamet" han. Tatt opp lån og kjøpt divere ting på avbetaling osv uten hans samtykke i hans navn. 

For å hjelpe han, så samlet vi gjelden å mye som mulig med bedre renter osv. Når han da mistet jobben så ble vi liggende etter og det gikk videre til inkasso og namsmannen.. 



Anonymous poster hash: ad0b8...217
Lenke til kommentar

 

Skriv en kontrakt nå?

 

Nå kan det være jeg som er unormal, men jeg har snakket med fruen her om hva som skal skje dersom vi hadde gjort det slutt. Altså hvem som tar hunden, deling av barna, evt gjeld/hus osv.

 

men men! kan du ikke ta den samtalen så kan du ikke.

Er typen din i det minste klok så skjønner han selv at han ikke kan ha hund dersom han gamer hele dagen. Og vil dermed la deg ha hunden. ( Igjen lag en kontrakt som sier hva som evt skjer dersom det skjer et brudd )

 

Det er ikke noe feil i å lage en kontrakt senere. Det burde det ikke være for han heller

Da får du nøstet opp i gjeld og evt hunden 

Er det snakk om mye gjeld? Siden dere leier så regner jeg med at det er forbrukslån det er snakk om ?

 

Sørg for å ha fordelinger osv på stell, mange brudd er stygge og blir ekstra vanskelige når ingen kontrakt er i nærheten. Så hvis du får en kontrakt nå, holder ut en måneds tid og sier at det ikke går lenger så burde det ikke være store problemet lenger

 

Samle kvitteringer, utbetalinger fra bank osv klare til det evt skjer og han blir kranglete. Står du forberedt blir det vanskelig for han å si noe. feks ( nei jeg kjøpte vaskemaskinen! ) 

 

Men husk også at gresset ikke alltid er grønnere på den andre siden! Kanskje de første mnd, men det krever noe fra begge i et forhold. Er du kjedelig ? Tar du initiativ osv osv

 

Hadde selv en "nede" periode med dama, Var null samliv, gjorde sjeldent noe som helst

Hverdagen var " Sove-Jobb-Spise-Barn-Hund-Sove" Og vi gikk hverandre på nervene.

Jeg endte opp med å game på kvelden og hun satt i sofaen å så på reality.

 

Vi er veldig forskjellige, noe sikkert dere også er ? Har ikke mange felles interesser osv.

Nå som vi har kommet oss gjennom en sånn periode vet vi hva som trigger den, og hva som skal til for å løse det. Jeg sitter som oftest nå også å spiller på kveldene, og hun ser på serier osv, men vi sørger også for å komme oss ut et par kvelder eller etter jobb også. Slik at vi får sosialisert oss og fått sett litt ^^ 

 

Det funker for oss ihvertfall. Livet er som oftest "kjedelig" etter en stund, men det handler om å finne de morsomme tingene sammen som man kan gjøre. 

 

 

Anonymous poster hash: d396c...e08

 

Jeg føler jo at jeg har gitt han mange nok sjangser til å bedre seg. Jeg måtte krangle til meg om han kunne la være å spille fredag og lørdags kvelder, noe som virker helt forferdelig for han. Jeg har også bedt om vi kan ha noen datekvelder innimellom, men det dukker alltid opp ting som gjør at det må utsettes. Vi har ingen felles interesser. Han sier han spiller så mye fordi det er hans måte å kunne lukke vekk dagligdagse problemer, som penger. Jeg har ingen måte jeg bare kan lukke vekk dette på. Jeg råtner vekk i sofaen fordi jeg ikke kan ta meg råd til å finne på noe annet. 

 

Jeg elsker han, men ikke på en romantisk måte lenger. Jeg føler heller vi lever som venner og ikke kjærester. Vi har sex rundt 5 ganger i året fordi jeg rett og slett ikke har lyst, men føler jeg må gi etter noen ganger. 

Jeg vil ikke såre han og jeg vet han vil bli knust han snakker om at han vil ha ekteskap og barn, mens det knyter seg i magen bare av tanken.

 

Vi bor i Oslo, men jeg har all familie og venner 2 timer vekk. 

 

Om jeg ber om en kontrakt nå, så vet jeg at han vil skjønne hvorfor og dermed vil han nok nekte, men ja.. jeg må jo bare be om det. Jeg HATER konflikter og har det veldig vanskelig med å sette ord på følelsene mine. Jeg vet jeg bare må få gjort det, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem.

 

Anonymous poster hash: ad0b8...217

Lenke til kommentar

Jeg har lenge gått å tenkt på at dette ikke føles riktig, men er en del ting som har holdt meg igjen. 

[...]

All gjelden vår står i mitt navn [...]

 

Han har aldri vært noe direkte slem mot meg [...]

 

Siden [...] han mistet jobben for en stund siden har derfor mye av gjelden gått til inkasso og jeg har til og med fått trekk hos namsmannen. Gjelden er nok den største grunnen til at jeg har blitt så lenge som jeg har gjort siden jeg føler jeg ikke har råd til noe annet.

Jeg synes du høres helt standard ut.

 

Med unntak av at gjelda står i ditt navn.

 

Det er ikke noe nytt at menn blir dumpet når de ikke lenger kan betale for dama. Denne mannen har vært "lur" eller "heldig" nok til å lenke deg med gjeld i ditt navn, og som du selv sier er dette grunnen til at du ikke allerede har stukket av.

 

Du er tro til din biologi, og mannen fortjener ikke ditt selskap om han ikke kan betale for seg.

 

Det "føles" jo ikke riktig. Det "føles stuck".

 

Misforstå ikke. Jeg er på din side, selv om jeg tydeliggjør de stereotypiske finansielle kjønnsrollene her.

 

Jeg lurer imidlertid litt på hvorfor du ikke selv kan behandle gjelda når du formodentlig ikke har noe annet enn en hund å ta deg av. Og dersom det er fordi du jobber deltid, eller ikke jobber, så lurer jeg litt på hvorfor du stiller deg uforstående til hans forventning om at du i det minste kan ta deg av husarbeidet når du forventer at han skal ta seg av fellesgjelda.

 

Jeg har også bedt om vi kan ha noen datekvelder innimellom, men det dukker alltid opp ting som gjør at det må utsettes.

Du lar gjelda gå til inkasso mens du syter etter datekvelder.

 

Dette er dine prioriteringer, og sannsynlivis forklaringen på spørsmålet jeg stilte deg over.

Endret av Løgn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har lenge gått å tenkt på at dette ikke føles riktig, men er en del ting som har holdt meg igjen. 

[...]

All gjelden vår står i mitt navn [...]

 

Han har aldri vært noe direkte slem mot meg [...]

 

Siden [...] han mistet jobben for en stund siden har derfor mye av gjelden gått til inkasso og jeg har til og med fått trekk hos namsmannen. Gjelden er nok den største grunnen til at jeg har blitt så lenge som jeg har gjort siden jeg føler jeg ikke har råd til noe annet.

Jeg synes du høres helt standard ut.

 

Med unntak av at gjelda står i ditt navn.

 

Det er ikke noe nytt at menn blir dumpet når de ikke lenger kan betale for dama. Denne mannen har vært "lur" eller "heldig" nok til å lenke deg med gjeld i ditt navn, og som du selv sier er dette grunnen til at du ikke allerede har stukket av.

 

Du er tro til din biologi, og mannen fortjener ikke ditt selskap om han ikke kan betale for seg.

 

Det "føles" jo ikke riktig. Det "føles stuck".

 

Misforstå ikke. Jeg er på din side, selv om jeg tydeliggjør de stereotypiske finansielle kjønnsrollene her.

 

Jeg lurer imidlertid litt på hvorfor du ikke selv kan behandle gjelda når du formodentlig ikke har noe annet enn en hund å ta deg av. Og dersom det er fordi du jobber deltid, eller ikke jobber, så lurer jeg litt på hvorfor du stiller deg uforstående til hans forventning om at du i det minste kan ta deg av husarbeidet når du forventer at han skal ta seg av fellesgjelda.

 

Jeg har også bedt om vi kan ha noen datekvelder innimellom, men det dukker alltid opp ting som gjør at det må utsettes.

Du lar gjelda gå til inkasso mens du syter etter datekvelder.

 

Dette er dine prioriteringer, og sannsynlivis forklaringen på spørsmålet jeg stilte deg over.

 

Jeg har jobbet fullt hele veien, tatt meg av hunden, laget alt av mat, vasket og betalt på hans gjeld. Jeg har vært drit lei og bedt om forbedringer, men det har ikke skjedd noe. Jeg ba om datekvelder for å se om det har vært noe mer igjen, men han har ikke giddi å gitt meg det heller. Jeg føler derfor at jeg har ofret "litt" mer enn han i dette forholdet. Grunnen til at jeg ikke har gjort noe med dette er fordi jeg ikke har sett noe vei ut. Jeg har ingen høy utdanning, dermed ingen høy inntekt heller. Dette handler aldeles ikke om noe finansielle kjønnsroller, det skal jo være en balanse.

 

Anonymous poster hash: ad0b8...217

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet fullt hele veien, tatt meg av hunden, laget alt av mat, vasket og betalt på hans gjeld. Jeg har vært drit lei og bedt om forbedringer, men det har ikke skjedd noe. Jeg ba om datekvelder for å se om det har vært noe mer igjen, men han har ikke giddi å gitt meg det heller. Jeg føler derfor at jeg har ofret "litt" mer enn han i dette forholdet. Grunnen til at jeg ikke har gjort noe med dette er fordi jeg ikke har sett noe vei ut. Jeg har ingen høy utdanning, dermed ingen høy inntekt heller. Dette handler aldeles ikke om noe finansielle kjønnsroller, det skal jo være en balanse.

Det er en balanse om dere bidrar likt. Det som får deg til å bryte ut av forholdet er imidlertid at du ser det som høyst sannsynlig at han i nær fremtid vil miste sin inntekt. Og hva er da vitsen med å leve med ham lenger?

 

Det er ingen vits. Og derfor kutter du ham ut.

 

Og som sagt, jeg støtter deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg så hadde jeg startet en manipuleringskampanje på typen. Jeg ville forberedt meg på å bruke lang tid på å sakte lufte at jeg vurderte en avslutning på forholdet. Jeg ville poengtert hver gang at gjeldsproblemet er grunnen til at jeg ikke orket mer. Sannsynligvis kan det motivere ham til å søke hjelp slik at dere kan få overført gjelden til den opprinnelige skyldner.

 

Jeg var i et lignende forhold hvor jeg ble utnyttet av en slik person og sitter idag og betaler ned på en stor gjeld som ikke tilhører meg. Hadde jeg orket så ville jeg manipulert henne til å tro at forholdet kunne reddes om hun fikk hjelp til å få seg et lån og med en gang det var i boks ville jeg gått.

 

Kynisk? Sure - men ikke like kynisk som tafatte folk som lemper dritten sin over på andre godhjerta folk sånn at de ufortjent må rydde in problemene andre har brukt et latsabb-liv på å bygge opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

*snip*

Jeg blir stadig forundret over hva slags verden folk lever i.

 

Burde være en advarsel på dette delforumet om brukere som Løgn. At de kan sjekke ut posthistorikken for å skjønne hvem det er som gir "råd". Eller at han kommer som ignorert bruker som standard.

 

Det skjer ikke ofte, men en sjelden gang mottar jeg kritikk som er håndfast og saklig.

 

Dette var ikke en av disse gangene. Du har din mening, og det er greit. Men du forklarer ikke hvorfor, og dermed er kritikken bare meningsløs støy. Uten en begrunnelse har din mening ingen faktisk betydning. Husk det. Det gjelder i alle situasjoner i livet.

 

Kritikken fremstår som ytterligere meningsløs støy fordi du unngår å gi ditt eget råd samtidig som du kritiserer meg for å gi et råd - hvilket er nøyaktig hva TS etterspør. Kritikken er derfor, per definisjon, støy, fordi den ikke omhandler trådens tema, men går direkte til angrep på en bruker. Uten å en gang synliggjøre hva man egentlig er uenig i, annet enn personens eksistens.

 

Merk deg for øvrig at jeg støtter TS i konklusjonen hun selv har trukket. Hvilket også er den samme konklusjonen som følger fra rådene til de fleste andre i denne tråden.

 

Så hvordan skiller mitt råd seg så voldsomt ut fra resten?

 

Og hvorfor vil du ikke gi ditt eget råd?

 

Jeg tipper nemlig din konklusjon er den samme som min.

 

Men nå kan du ikke si det.

 

På grunn av meg.

 

Hvorfor gir du meg makt over deg selv?

Endret av Løgn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...