Gå til innhold

[Løst] Pistoldrapet i Nittedal: På tide å forby våpen i Norge?


  

29 stemmer

  1. 1. På tide å forby våpen i Norge?

    • Ja
      1
    • Nei
      28


Anbefalte innlegg

Viser denne saken at vanlige folk ikke bør ha våpen? 

 

Og litt på siden: Litt spesielt at media går ut med fullt navn og bilde allerede? Tror dere det var et uhell eller med overlegg? Jeg tror det var et uhell, men det virker merkelig at våpenet var ladd. 

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RxlexO/kay-ronny-lindstad-46-siktet-for-drap-paa-bestekompisen-et-forferdelig-uhell

Endret av VRK18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pistol? Ja, jeg ser ingen grunn til at sivile skal kunne ha pistol hjemme. Hvis de ønsker å lagre en pistol på en bemannet skytebane, for eksempel, syntes jeg det bør være helt OK. 

Jeg er også mot alle former for semiauto og helautomatiske rifler. Ikke bare hjemme, men for alle sivile. Det har vi virkelig ikke bruk for.

Lenke til kommentar

Sportsbil? Ja, jeg ser ingen grunn til at sivile skal kunne ha sportsbil hjemme. Hvis de ønsker å lagre en sportsbil på en bemannet bilbane, for eksempel, syntes jeg det bør være helt OK. 


Jeg er også mot alle former for semiauto og helautomatiske girkasser. Ikke bare hjemme, men for alle sivile. Det har vi virkelig ikke bruk for.


  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvis de ønsker å lagre en pistol på en bemannet skytebane, for eksempel, syntes jeg det bør være helt OK. 

 

Men hvordan skal man vite at de ikke tar den med hjem? De som jobber der trenger ikke være spesielt dyktige til å holde kontroll, og de trenger ikke være til å stole på.

Lenke til kommentar

 

Hvis de ønsker å lagre en pistol på en bemannet skytebane, for eksempel, syntes jeg det bør være helt OK. 

 

Men hvordan skal man vite at de ikke tar den med hjem? De som jobber der trenger ikke være spesielt dyktige til å holde kontroll, og de trenger ikke være til å stole på.

 

Fordi skytebaner som ikke følger lover kan stenges.

Lenke til kommentar

 

Pistol? Ja, jeg ser ingen grunn til at sivile skal kunne ha pistol hjemme.

 

Det gjør jeg. Jeg har større problemer med å se hvorfor myndighetene skal stikke nesa si i dine egne teite manchild-leketøy, så lenge du er mentalt oppegående.

 

I tilfelle du dreper bestekompisen din når du bare skal se på en film?

Lenke til kommentar

 

I tilfelle du dreper bestekompisen din når du bare skal se på en film?

 

Staten kan vel finansiere polstring av skarpe kanter også. Gud forby at man skulle finne på noe dumt og fremme evolusjonen til menneskerasen.

 

Hadde du et faktisk argument også, eller skal du bare raljere mot ståmenn?

Lenke til kommentar

 

Pistol? Ja, jeg ser ingen grunn til at sivile skal kunne ha pistol hjemme.

 

Det gjør jeg. Jeg har større problemer med å se hvorfor myndighetene skal stikke nesa si i dine egne teite manchild-leketøy, så lenge du er mentalt oppegående.

 

 

Problemet er at ganske mange er mentalt lite oppegående. Hadde det nå enda vært idiotene som ble drept, men det er jo ofte idiotene som dreper. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Pistol? Ja, jeg ser ingen grunn til at sivile skal kunne ha pistol hjemme. Hvis de ønsker å lagre en pistol på en bemannet skytebane, for eksempel, syntes jeg det bør være helt OK. 

Jeg er også mot alle former for semiauto og helautomatiske rifler. Ikke bare hjemme, men for alle sivile. Det har vi virkelig ikke bruk for.

 

Er pistoler et kjennerelt problem i det norske samfunn?

Nei, det er flere år ikke et eneste menneske blir drept av skytevåpen i norge, (alle skytevåpen ikke bare pistoler) 

Det handler om å se om det er et problem eller ikke, I usa er det et massivt krøplende problem med våpen av alle slag. 

I norge er problemet minimalt(største problemet er selvmord) 

Draps våpen nr 1 i norge er øks og kniv. Nå er ikke jeg en stråmand byggende amerikaner så jeg skal ikke si tull som at man skal forby økser, jeg mener vi ikke skal forby ting som ikke har en større negativ påvirking i samfunnet. 

Det norske samfunnet ville være like sikker/usikker om man ikke har/har pistoler(eller andre skytevåpen) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var nøyaktig 1 drap i 2017 med skytevåpen, de siste 10  åra var det 36 som var drept med skytevåpen(uten terroren i 2011 tatt med) mens det var 140 med kniv, 15 med øks og kveling drepte 37 mennesker de siste 10 åra. 

 

59% av drapspersoner de siste 10 åra var arbeidsledige, så det er bedre for samfunnet å forby arbeidsledighet enn skytevåpen. 

Endret av Gunfreak
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Pistol? Ja, jeg ser ingen grunn til at sivile skal kunne ha pistol hjemme. Hvis de ønsker å lagre en pistol på en bemannet skytebane, for eksempel, syntes jeg det bør være helt OK. 

Jeg er også mot alle former for semiauto og helautomatiske rifler. Ikke bare hjemme, men for alle sivile. Det har vi virkelig ikke bruk for.

 

Har du vært på mange skytebaner? Ikke akkurat overlesset med plass. Noen er ganske enkelt utendørsbaner med et skur. Hvor skal klubben ha plass hvis alle skal ha våpenskap i klubbens lokaler? Og gjett om det hadde vært et utsatt mål for innbrudd? Da måtte det investeres kraftig i solide våpenkasuner, en kostnad som ville tatt knekken på mange av de små klubbene.

 

Og hvordan løses det med konkurranser/trening på andre baner? Hvordan skal inn-/utkvittering og mellomlagring foregå? Og på reise?

Det enkleste er at hver person selv er ansvarlig. Det har fungert greit i mange år. Ser ikke problem med at man skal endre på dette nå.

 

Men jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor politiet gir våpentillatelse til en (eks-)kriminell som har flere straffesaker på seg og har sonet i fengsel. Slike personer burde vært permanent diskvalifisert til å eie våpen!

Lenke til kommentar

En i 2017, men 36 i årene 08-17. 2017 var dermed et utrolig lavt år. Det er vel allerede to i 2018, for eksempel. 

 

Ikke et utrolig lavt år, er ganske standard år i 2009 var det 8 drap med skytevåpen, ellers har det vært under 5

 

Fra 2008 til 2017

3 8 3 4 3 2 5 4 3 1

 

Du påstår virkelig dette er mange nok til at det er et seriøst samfunns problerm, og man skal forby pistoler, selv om pistoler kanskje bare står for 5 av disse mordene tilsammen?

Lenke til kommentar

Hvilke våpen er det som blir brukt? Jaktvåpen eller eller pistoler? Registrerte eller uregistrerte?
Statistikken din sier ingenting uten mer utdypende forklaring.

 

Jeg vil anta at flertallet overlagte drap med skytevåpen foregår i kriminelle miljøer. Våpen som er uregistrerte og kjøpt på det svarte markedet. Et forbud vil ikke hjelpe mot dette.

Hvis det derimot er jaktvåpen som dominerer listen din, så har det vært gjort tiltak fra myndighetene de siste årene, f.eks. våpenamnesti i 2017.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...