Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvorfor kommer enheter som mobiler med 'bokser' or ikke bare USB kabel?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg reonverer leiligheten min og vurderer å inkludere USB tilkobling (1 stk vanlig og 1 stk USB C) i flere av mine strømuttak etter at jeg fant ut at dette er mulig. Jeg fikk ideen da jeg såg denne https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/elmateriell/PROOVE310903/proove-grenuttak-3-veis-m-usb-310903

 

Jeg har null peiling på strøm, og skal selvsagt få hjelp av elektriker til denne jobben, men før jeg gjør det har jeg noen spørsmål om sikkerhet og ytelse for enheter som vil bruke disse USB pluggene:

 

1) Hvorfor er ikke dette vanlig i norske hus? Er det skadelig for enheter å alltid lade via en slik USB i steder for en ordentlig "lade boks" som følger med? Viss ikke, hvorfor sendes masse lade bokser rundt med alle enheter og lager unødvendig søppel i tilleg til at de fordyrer produktet?

 

2) Dersom det ikke er skadelig for enheten, hvorfor er det så mye styr rundt at man aldri skal bruke uoriginale ladebokser og usb kabler når man lader enhetene sine?

 

Setter stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva gjør du om 2 år når en ny USB-standard er på plass?

Eller når den ene pluggen slutter å funke?

 

Tja, jeg tenkte vell egentlig at USB har vært en standard i lang tid og vil fortsette å være det.. Med USB C regner jeg meg sikker i alle fall 5 år, men kanskje det er naivt? I verste fall plugger jeg inn en converter..

Dersom en plugg slutter å funke må den vell repareres på samme måte som dersom strømuttaket sluttet å funke?

 

Jeg hører forsåvidt hva du sier.. La oss i stedet tenkte oss at jeg investerer i grenuttak med USB tilgang i stedet. Jeg har fortsatt de samme spørsmåla som overfor:

 

Er det skadelig / hvorfor kommer alle enheter med egne 'lade bokser' osv dersomd et ikke er skadelig? Hva dersom jeg bruker en enhet beregnet for strømnettet i USA?

Lenke til kommentar

 

Hva gjør du om 2 år når en ny USB-standard er på plass?

Eller når den ene pluggen slutter å funke?

 

Tja, jeg tenkte vell egentlig at USB har vært en standard i lang tid og vil fortsette å være det.. Med USB C regner jeg meg sikker i alle fall 5 år, men kanskje det er naivt? I verste fall plugger jeg inn en converter..

Dersom en plugg slutter å funke må den vell repareres på samme måte som dersom strømuttaket sluttet å funke?

 

Jeg hører forsåvidt hva du sier.. La oss i stedet tenkte oss at jeg investerer i grenuttak med USB tilgang i stedet. Jeg har fortsatt de samme spørsmåla som overfor:

 

Er det skadelig / hvorfor kommer alle enheter med egne 'lade bokser' osv dersomd et ikke er skadelig? Hva dersom jeg bruker en enhet beregnet for strømnettet i USA?

 

 

 

Det sies at uorginale 'ladebokser' er skadelig fordi det finnes mye billig ræl som kan ha ujevn spenning o.l. Dette er typisk i ladeklosser til 10kr ifra Kina, og ikke noe du vil oppleve på en uroginal ladeboks ifra Clas Ohlson. 

Lenke til kommentar

Utfordringen er todelt.

 

For det første er kvaliteten viktig. Dårlige omformere mangler en del sikkerhetsutstyr og krav til kvalitet som gjør at de støyer(støy som plager andre trådløse nett/standarder), er brannfarlige eller leverer ujevn/feil strøm til utstyret. Dette gjelder både omformere som en plugger i 230v kontakten som har tilkobling for USB, og bokser en monterer i veggen som gjør at en slipper omformeren(omformeren sitter da i veggen).

 

En annen utfordring er at de fleste slike løsninger leverer lite ladestrøm. Noen klarer 1,4-1,5A, mens noen er helt nede i 700mA. Ofte klarer de doble 1,4A totalt sett, og kun 700mA om begge portene brukes. Noen har begrensning på maks 700mA på hver enkelt port og, og da er det maks selv med kun en dings koblet til. Mens standard mobilladere i dag ofte kan levere 1,8-2,4A. Og jo høyere ladestrøm jo raskere lading. Og nede på 700mA så snakker vi fort om 4-5 timer for å lade et standard mobilbatteri i dag, mot 50-60 minutt for en vanlig(god) lader. De siste USB versjonene klarer til og med opp mot 5A.

Lenke til kommentar

Stikkontakter har vært vanlige i hundre år, og hatt mer eller mindre universell utforming.

Dvs. at du kan plugge ladeklossen din i veggen på et hus fra 1920 og det fungerer like fint.

 

USB kom på 2000-tallet og har endret utforming flere ganger underveis, fra type A til type B og sist til type C. Da har jeg ikke regnet med de ulike standardene som er implementert som versjon 1, 2 og 3. Og ulike spenning- og strømnivåer. Samt muligheter for hurtiglading gjennom ulike QC-standarder. I tillegg kommer blindsporet Firewire, samt Apples Lightning.

 

Med mindre bransjen kommer opp med en felles PERMANENT standard, og kan garantere for universell utforming de neste 50 årene, så tror jeg ikke USB i veggen er veien å gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det sies at uorginale 'ladebokser' er skadelig fordi det finnes mye billig ræl som kan ha ujevn spenning o.l. Dette er typisk i ladeklosser til 10kr ifra Kina, og ikke noe du vil oppleve på en uroginal ladeboks ifra Clas Ohlson. 

 

Okey, så konvertorer i et grenuttak til 150 kroner vil også fungere helt fint?

Dersom man ikke trenger original ladeboks, hvordan får enheten akkurat nok strøm fra en usb kabel uavhenging av om den er US basert eller EU basert?

 

 

 

Beklager dumme spørsmål..

Lenke til kommentar

Takk nomore og gravypressure, jeg skjønner nå at å intregere det i veggen ikke er så lurt..

 

 

Jeg er fortsatt interestert i å ha grenuttak med USB koblinger de fleste steder i huset.. Hva tenker folk om det med tanke på sikkerhet, ladetider, hvordan det påvirker enhetene (kan jo være alt fra et lite billig kamera, nintendo switch konsoll med USB C, telefoner til 9k+) og andre relevante spørsmål.

 

Edit, dette skulle være en edit, ikke en ny post.. beklager.

Endret av kanelbolla
Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å montere USB rett i veggen. Skulle det bli krise kan du alltids bytte disse ENKELT til en vanlig stikkontakt. 

https://www.elektroimportoren.no/rs16-usb-lader-2-1a-i-ph/6630098/Product.html?Event=searchlist

 

Kan og kan, fru Blom...

Med mindre du har fagbrev som elektriker har du ikke lov å røre faste elektriske installasjoner.

Å få en elektriker ut koster fort noen tusenlapper selv om det er en rask og enkel jobb. Kjøretillegg, timebetaling, nødvendig utstyr pluss moms.

Når TS ønsker slike uttak de fleste steder i huset kan det fort bli en kostbar affære å bytte alle kontakter. Regn med en tusenlapp pr. punkt.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke noe problem å montere USB rett i veggen. Skulle det bli krise kan du alltids bytte disse ENKELT til en vanlig stikkontakt. 

https://www.elektroimportoren.no/rs16-usb-lader-2-1a-i-ph/6630098/Product.html?Event=searchlist

 

Kan og kan, fru Blom...

Med mindre du har fagbrev som elektriker har du ikke lov å røre faste elektriske installasjoner.

Å få en elektriker ut koster fort noen tusenlapper selv om det er en rask og enkel jobb. Kjøretillegg, timebetaling, nødvendig utstyr pluss moms.

Når TS ønsker slike uttak de fleste steder i huset kan det fort bli en kostbar affære å bytte alle kontakter. Regn med en tusenlapp pr. punkt.

 

 

De fleste elektrikere tar ca 700 pr time - og det tar vel ca 5 minutter å bytte en kontakt. Svært få tar mere enn 1 times betalt for kjøring og dokumentering. 

 

Ergo kan 1 kontakt fort koste over 1000 men du kan fint bytte ut 10 kontakter for 2-3.000,-

Lenke til kommentar

Jeg takker for forslaget Dapp, men jeg tror kanskje det er lurest å la være for min del da jeg ikke vil røre disse selv..

 

Jeg kommer som nevnt til å ha grenutak med usb kobliner til å prøve meg frem først. Er det noen som kan snakke til min tidligere kommentar:

 

Hva tenker folk om det med tanke på sikkerhet, ladetider, hvordan det påvirker enhetene (kan jo være alt fra et lite billig kamera, nintendo switch konsoll med USB C, telefoner til 9k+) og andre relevante spørsmål.

Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke noe problem å montere USB rett i veggen. Skulle det bli krise kan du alltids bytte disse ENKELT til en vanlig stikkontakt. 

https://www.elektroimportoren.no/rs16-usb-lader-2-1a-i-ph/6630098/Product.html?Event=searchlist

 

Kan og kan, fru Blom...

Med mindre du har fagbrev som elektriker har du ikke lov å røre faste elektriske installasjoner.

Å få en elektriker ut koster fort noen tusenlapper selv om det er en rask og enkel jobb. Kjøretillegg, timebetaling, nødvendig utstyr pluss moms.

Når TS ønsker slike uttak de fleste steder i huset kan det fort bli en kostbar affære å bytte alle kontakter. Regn med en tusenlapp pr. punkt.

 

 

De fleste elektrikere tar ca 700 pr time - og det tar vel ca 5 minutter å bytte en kontakt. Svært få tar mere enn 1 times betalt for kjøring og dokumentering. 

 

Ergo kan 1 kontakt fort koste over 1000 men du kan fint bytte ut 10 kontakter for 2-3.000,-

 

 

Har du hatt mange elektrikere på besøk eller? Ganske vanlig i bransjen å ta fastpris på stikk, og 1000 pr punkt er ikke urimelig.

Ved nybygg var prisen 1300 pr nye stikk. Ikke fortell meg at dette tar 2 timer! Prisen for å flytte et stikk (1 meter bortover langs vegg) var ca. 500 kr. Da er vegger åpne og trekkerør kan enkelt strekkes hvor som helst.

Da jeg pusset opp badet ville elektriker ha 4000 for en nye stikk. Men her satte jeg ned foten og sa det var uaktuelt.

 

Generelt sett er min erfaring at elektrikere tar blodpriser på hver minste lille endring. Og jeg har vært i kontakt med flere, så mitt inntrykk er at dette er bransjestandard. 1000 pr stikk, 1500 pr spott osv. Selv om jobben bare tar 10 min og delene snaut koster en hundrelapp...

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er ikke noe problem å montere USB rett i veggen. Skulle det bli krise kan du alltids bytte disse ENKELT til en vanlig stikkontakt. 

https://www.elektroimportoren.no/rs16-usb-lader-2-1a-i-ph/6630098/Product.html?Event=searchlist

 

Kan og kan, fru Blom...

Med mindre du har fagbrev som elektriker har du ikke lov å røre faste elektriske installasjoner.

Å få en elektriker ut koster fort noen tusenlapper selv om det er en rask og enkel jobb. Kjøretillegg, timebetaling, nødvendig utstyr pluss moms.

Når TS ønsker slike uttak de fleste steder i huset kan det fort bli en kostbar affære å bytte alle kontakter. Regn med en tusenlapp pr. punkt.

 

 

De fleste elektrikere tar ca 700 pr time - og det tar vel ca 5 minutter å bytte en kontakt. Svært få tar mere enn 1 times betalt for kjøring og dokumentering. 

 

Ergo kan 1 kontakt fort koste over 1000 men du kan fint bytte ut 10 kontakter for 2-3.000,-

 

 

Har du hatt mange elektrikere på besøk eller? Ganske vanlig i bransjen å ta fastpris på stikk, og 1000 pr punkt er ikke urimelig.

Ved nybygg var prisen 1300 pr nye stikk. Ikke fortell meg at dette tar 2 timer! Prisen for å flytte et stikk (1 meter bortover langs vegg) var ca. 500 kr. Da er vegger åpne og trekkerør kan enkelt strekkes hvor som helst.

Da jeg pusset opp badet ville elektriker ha 4000 for en nye stikk. Men her satte jeg ned foten og sa det var uaktuelt.

 

Generelt sett er min erfaring at elektrikere tar blodpriser på hver minste lille endring. Og jeg har vært i kontakt med flere, så mitt inntrykk er at dette er bransjestandard. 1000 pr stikk, 1500 pr spott osv. Selv om jobben bare tar 10 min og delene snaut koster en hundrelapp...

 

 

 

Halve vennekretsen min er elektrikere så er fult klar over hvilke priser de tar. Ber du om fastpris så kan du skylde deg selv. Be alltid om timespris på sånne enkle jobber. Og her snakker vi heller ikke om å flytte en stikk 1 meter(som heller ikke bør ta mer enn 10-15 minutter, avhengig om det er skjult eller ikke skjult anlegg) men å bytte ut en kontakt. Det er 1 sikring som skal ned, 3 ledere som skal ut og 3 ledere som skal inn.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...