Gå til innhold

Den kritiske tråden om e-sport i Norge


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Forvarsel: Jeg kommer til å sparke litt i alle retninger her i tråden, det er derimot ikke meningen å fornærme noen sine meninger rundt e-sport eller vanlig gaming generelt. Om noe er satt på spissen, så er det for å forhåpentligvis engasjere til diskusjon, ikke for å kaste noen under en buss.

 

Jeg liker e-sport, og syns det er det mest spennende å se på når jeg ser på twitch - samt at jeg syns det er det gøyeste å spille når jeg spiller. Min personlige favoritter går på det som har med fighting game sjangeren å gjøre, og når en stor turnering blir spilt, så sitter jeg limt til skjermen for å se hva som skjer. Jeg har ikke noen tall foran meg, men jeg kan umulig være den eneste fra norge som deler den lidenkapen. 

 

Når jeg ser på de største lanene i Bergen og Oslo (Bylan og The Gathering), så er det ett massivt fravær av e-sport som blir tatt seriøst. Sammenligner vi dette med Dreamhack, som skjer i Sverige, så har de turneringer som har offentlig støtte av selskaper som Blizzard og Capcom. Hva er det svenskene gjør som vi i Norge ikke kan få til? 

 

Gamer.no styrer telenorligaen, så hvor er det e-sport diskusjonene skjer om det ikke er på disse forumene? Hvor er grobunnen for e-sport? Og hvilken rolle bør gamer.no ha i forbindelse med telenorligaen og e-sport generelt? Er det riktig å begrense e-sport delen deres til å kun handle om de 5 spillene de har i telenorligaen? 

 

Og så ser jeg på e-sport delen av forumet her, så er det i hovedsak bare en haug med tråder uten svar eller visninger. Er vi nordmenn bare uinteressert i konkurranse? I en av diskusjonstrådene for artikler yttrer noen postere at de er så lei av e-sport artikler generelt, og at nå er det takk og farvel fra deres side. E-sport er tydeligvis uinteressant for den gjengse gamer? 

 

TL;DR: Hva skal til for å lage ett stort og kunnskapsrikt e-sport miljø i Norge? Om det allerede eksisterer, hvor finner man dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del handler det enkelt og greit om jeg har noe forhold til spillene det konkurreres i og det har jeg ofte ikke. Jeg er ikke interessert i LoL, Overwatch, CS eller Rocket League. Jeg kunne vært interessert i å følge turneringer i f.eks. Street Fighter, som jeg har hatt et veldig sterkt forhold til, men det har jeg sett lite til (i Norge i det minste).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøvde å bli interessert en stund og ga opp i mangel på en god organisering, stabile lag og en viss følelse av seriøsitet. Selve spillene er det jo en smakssak hva som interesserer, men det jeg merket med meg som kom inn ganske uvitende til dette var at det ikke virker å være veldig seriøst hvordan det hele er organisert. Det er lag med tåpelige navn, som bytter spillere frem og tilbake alt for hyppig, og det er generelt vanskelig å få noen tilhørighet til lag man liker osv. Skal e-sport bli noe mer enn en litt sær greie for de spesielt interesserte bør det organiseres bedre på mange områder. Men jeg kjenner ikke veldig godt til e-sport som helhet, og dette var bare mine tanker.

Lenke til kommentar

I csgo, er det veldig mange turneringer, og eg liker helst å spille. Da prioriteres kampene fra telenorligaen ned, og eg får med meg de største. 

 

At The Gathering og Bylan ikke klarer å stelle i stand noe som i det minste kan ligne på Dreamhack, er trist. Men som du sa, nesten ingen artikler av typen esport blir kommentert. Selv når nyheten er stor og omtaler f.eks norske rain, er det lite interresse ute å går. 

 

Kanskje gamer skulle prøvd en artikkel om csgo skins giveaway eller noe lignende, bare for å se. Hver eneste norsk fyr eg spiller med, er så jævla opptatt av de skinsene. Men å lære seg en enkel smoke, popflash, molotov er altfor mye å forlange, da er det å gamble vekk skinsene sine mye artigere. 

Lenke til kommentar

Hva skal til for å lage ett stort og kunnskapsrikt e-sport miljø i Norge? Om det allerede eksisterer, hvor finner man dem?

 

Nå har madcat'n stått nedstøvet noen år.. sånn ca siden SF4 sin era som er blitt en 5-6 år nå så følger ikke helt med lenger.

 

Men den gang så var round1ko det største norske e-sport miljøet for fighting spill i Norge.

Det var også et r1ko forum hvor folk diskuterte taktikker, satt opp møter for online trening, små private samlinger samt arrangerte større turneringer i Drammen - Oslo - Akershus området, men ser ikke ut til at domenen er betalt i nyere tid :x 

Tipper det nå går direkte via facebook eller forum.shoryuken.com.

 

Sjekk ut:

https://forums.shoryuken.com/c/tournaments-events

https://www.eventhubs.com/

http://rbnorway.org/

https://nb-no.facebook.com/Round1KO/

Lenke til kommentar

Shoryuken la visst ned hele forumet sitt for en stund siden for å holde fokus på andre deler av fighting scenen. Jeg har SRK.net hettejakke fra 2009. Det var egentlig like greit for det forumet var mest bare gamle grinebitere som kjefta på "ungdommen nå til dags" og nye spillere som gjentok de samme spørsmålene i 200 forskjellige tråder så det var klin umulig å henge med eller få noe nyttig info.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Nå har jo e-sport vært borte kontroversielt på gamer og blant gamer sine brukere. Ganske mange motstandere av artikkel fokuset ble i så stor grad dreid i den retningen. Det har jo vært det store spørsmålet her, hvor mange liker/ bryr seg om e-sport. En undersøkelse på forumet, viste at overvekt av brukere ikke like det. Jeg tror derimot at forum brukerne ikke er representativt for den gruppen som nå leser gamer.no.

 

Personlig er jeg her uinteressert. Kommer også Av at jeg ikke er så glad i den type spill som spilles i e-sport. Men mest på grunn at sport alltid ødelegger ting som er koselig/ useriøst og sprøyter inn testosteron, sinte foreldre på sidelinjen, seriøse mennesker som skal mene noe om hver minste detalj, og tar "leken" og "gøy" ut av ligningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jo e-sport vært borte kontroversielt på gamer og blant gamer sine brukere. Ganske mange motstandere av artikkel fokuset ble i så stor grad dreid i den retningen. Det har jo vært det store spørsmålet her, hvor mange liker/ bryr seg om e-sport. En undersøkelse på forumet, viste at overvekt av brukere ikke like det. Jeg tror derimot at forum brukerne ikke er representativt for den gruppen som nå leser gamer.no.

 

Personlig er jeg her uinteressert. Kommer også Av at jeg ikke er så glad i den type spill som spilles i e-sport. Men mest på grunn at sport alltid ødelegger ting som er koselig/ useriøst og sprøyter inn testosteron, sinte foreldre på sidelinjen, seriøse mennesker som skal mene noe om hver minste detalj, og tar "leken" og "gøy" ut av ligningen.

 

Regner med du har samme syn på proff fotball kontra lekeplass fotball (gjelder forøvrig all idrett)? Eventuelt hva er forskjellen? 

Lenke til kommentar

 

Nå har jo e-sport vært borte kontroversielt på gamer og blant gamer sine brukere. Ganske mange motstandere av artikkel fokuset ble i så stor grad dreid i den retningen. Det har jo vært det store spørsmålet her, hvor mange liker/ bryr seg om e-sport. En undersøkelse på forumet, viste at overvekt av brukere ikke like det. Jeg tror derimot at forum brukerne ikke er representativt for den gruppen som nå leser gamer.no.

 

Personlig er jeg her uinteressert. Kommer også Av at jeg ikke er så glad i den type spill som spilles i e-sport. Men mest på grunn at sport alltid ødelegger ting som er koselig/ useriøst og sprøyter inn testosteron, sinte foreldre på sidelinjen, seriøse mennesker som skal mene noe om hver minste detalj, og tar "leken" og "gøy" ut av ligningen.

Regner med du har samme syn på proff fotball kontra lekeplass fotball (gjelder forøvrig all idrett)? Eventuelt hva er forskjellen?

Du har helt rett, har samme syn på det ;)

Lenke til kommentar

Synes også dekningen er temmelig uinteressant, men noe av dette ligger kanskje i formen? Jeg har tidligere kunne kose meg med å se kommenterte innslag fra runder i strategispill, men grunnen til dette har i hovedsak vært at innholdet i seg selv var interessant å følge, ikke at et lag eller en person oppnådde noe. Kanskje det gjelder flere?

Lenke til kommentar

For min del handler det enkelt og greit om jeg har noe forhold til spillene det konkurreres i og det har jeg ofte ikke. Jeg er ikke interessert i LoL, Overwatch, CS eller Rocket League. Jeg kunne vært interessert i å følge turneringer i f.eks. Street Fighter, som jeg har hatt et veldig sterkt forhold til, men det har jeg sett lite til (i Norge i det minste).

 

Hei Spartapus!

 

Du er velkommen til å melde deg på den kommende Street Fighter IIturnering til Imponer. Du finner informasjon her: http://www.itat.no/turneringer/sfii/sfii.php

Lenke til kommentar

Kjekt å lese engasjementet ditt for turneringer og esport!

 

Jeg selv har satt igang initiativet 'Imponer', og satser på at det skal vokse sikkert fremover - det er planen å begynne helt i det små lokalt i Bergensområdet, og deretter øke i omfang etterhvert som jeg ser hvordan det lykkes med mengden deltakere og oppmerksomhet.

 

Jeg får allerede henvendelser fra Media som ønsker å være med å dokumentere turneringene og presentere de for eksempel i nasjonale aviser - så det virker ikke som at det er en mangel på interesse for esport, men det handler kanskje mest om hvordan arrangørene av turneringene selv forholder seg til media - for en vil jo alltid ha litt å si selv for hvordan Media skal presentere en eventuell turnering.

 

Jeg har fått vite at Telenorligaen er den største nasjonale esportligaen i Europa, så bare det er jo imponerende - men det vil jo selvfølgelig ikke være noen garanti for at den har den beste formen for eksempel. Jeg selv har valgt å gjøre det slik at jeg begynner med single-player turneringer hvor alle som ønsker å konkurrere melder seg på løpende, der den starter så snart mengden færrest deltakere i turneringen er nådd. Deretter settes starttidspunktet for turneringen, og tidspunktene for alle de første kampene. Imponer har videre den egenart og grunnlag at det er konkurranseinstinktet til deltakerene som skal være den viktigste drivkraften - ikke andre ting som økonomi, markedsføring av spill og spillutstyr, anmeldelser, salg av informasjon fra turneringen eller annet - og dette håper jeg vil skape en arena for rå spilleglede og kamp om seieren i hver turnering. Turneringenes temperatur, vil i alle fall komme mest fra deltakerene selv sitt engasjement, og da vil det som deltakerene og eventuelt publikum tar med seg og skaper i turneringene resultatet - ikke for eksempel iscenesatte, planlagte øyeblikk, men den ekte utfoldelse vi deretter kan vente oss.

 

Imponer kan leses mer om på følgende side: http://www.imponer.no/

Endret av Imponer
Lenke til kommentar

 

For min del handler det enkelt og greit om jeg har noe forhold til spillene det konkurreres i og det har jeg ofte ikke. Jeg er ikke interessert i LoL, Overwatch, CS eller Rocket League. Jeg kunne vært interessert i å følge turneringer i f.eks. Street Fighter, som jeg har hatt et veldig sterkt forhold til, men det har jeg sett lite til (i Norge i det minste).

 

Hei Spartapus!

 

Du er velkommen til å melde deg på den kommende Street Fighter IIturnering til Imponer. Du finner informasjon her: http://www.itat.no/turneringer/sfii/sfii.php

 

 

Et skremmende prospekt. Jeg er redd det blir totalslakt da det er mange år siden jeg satt flere kvelder i uka og spilte SF mot kompiser.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

 

 

For min del handler det enkelt og greit om jeg har noe forhold til spillene det konkurreres i og det har jeg ofte ikke. Jeg er ikke interessert i LoL, Overwatch, CS eller Rocket League. Jeg kunne vært interessert i å følge turneringer i f.eks. Street Fighter, som jeg har hatt et veldig sterkt forhold til, men det har jeg sett lite til (i Norge i det minste).

 

Hei Spartapus!

 

Du er velkommen til å melde deg på den kommende Street Fighter IIturnering til Imponer. Du finner informasjon her: http://www.itat.no/turneringer/sfii/sfii.php

 

 

Et skremmende prospekt. Jeg er redd det blir totalslakt da det er mange år siden jeg satt flere kvelder i uka og spilte SF mot kompiser.

 

 

vel foreløpig ser det ut som det bare er en påmeldt, så :p

Lenke til kommentar

 

 

 

For min del handler det enkelt og greit om jeg har noe forhold til spillene det konkurreres i og det har jeg ofte ikke. Jeg er ikke interessert i LoL, Overwatch, CS eller Rocket League. Jeg kunne vært interessert i å følge turneringer i f.eks. Street Fighter, som jeg har hatt et veldig sterkt forhold til, men det har jeg sett lite til (i Norge i det minste).

 

Hei Spartapus!

 

Du er velkommen til å melde deg på den kommende Street Fighter IIturnering til Imponer. Du finner informasjon her: http://www.itat.no/turneringer/sfii/sfii.php

 

 

Et skremmende prospekt. Jeg er redd det blir totalslakt da det er mange år siden jeg satt flere kvelder i uka og spilte SF mot kompiser.

 

 

vel foreløpig ser det ut som det bare er en påmeldt, så :p

 

 

Gode odds mao...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

For min del handler det enkelt og greit om jeg har noe forhold til spillene det konkurreres i og det har jeg ofte ikke. Jeg er ikke interessert i LoL, Overwatch, CS eller Rocket League. Jeg kunne vært interessert i å følge turneringer i f.eks. Street Fighter, som jeg har hatt et veldig sterkt forhold til, men det har jeg sett lite til (i Norge i det minste).

 

Hei Spartapus!

 

Du er velkommen til å melde deg på den kommende Street Fighter IIturnering til Imponer. Du finner informasjon her: http://www.itat.no/turneringer/sfii/sfii.php

 

 

Et skremmende prospekt. Jeg er redd det blir totalslakt da det er mange år siden jeg satt flere kvelder i uka og spilte SF mot kompiser.

 

 

vel foreløpig ser det ut som det bare er en påmeldt, så :p

 

 

Gode odds mao...

 

Jeg forventer ikke mest oppmerksomhet rundt den turneringen, men det er spennende å se hva som finnes av spillere som er interessert i å konkurrere i Street Fighter.

 

Kanskje litt tilfeldig så er et av tidenes esport-øyeblikk fra Street Fighter - så det er et veldig bra spill for å få en tilspisset konkurranse.

 

Gjerne fortell litt om hvordan du vil at turneringen eventuelt skal presenteres for at du vil følge med på den.

Lenke til kommentar

Det viktigste for min del er at man hele tiden har oversikten over hvilke kamper som kommer og hvor de forskjellige deltagerne ligger an. Jeg tenker også at det kan være en ide å streame det på en kanal som Twitch, slik at man kan snakke/tulle/krangle med andre fans samtidig som man ser på live. Det er mye kulere enn å sitte på hver sin tue og se på et opptak. Ellers er mye overlatt til tilfeldighetene og nivået på deltagerne. En konkurranse hvor en deltager er åpenbart bedre enn alle andre og gruser all motstand er mindre interessant å se på enn en konkurranse som er jevn.

Lenke til kommentar

Det viktigste for min del er at man hele tiden har oversikten over hvilke kamper som kommer og hvor de forskjellige deltagerne ligger an. Jeg tenker også at det kan være en ide å streame det på en kanal som Twitch, slik at man kan snakke/tulle/krangle med andre fans samtidig som man ser på live. Det er mye kulere enn å sitte på hver sin tue og se på et opptak. Ellers er mye overlatt til tilfeldighetene og nivået på deltagerne. En konkurranse hvor en deltager er åpenbart bedre enn alle andre og gruser all motstand er mindre interessant å se på enn en konkurranse som er jevn.

 

Fint at du nevner Twitch for det skal jeg til å vurdere om skal brukes i turneringene - gjerne fortell meg litt om det om du vil det - som for eksempel priser og hvordan det kan brukes til å presenteres til publikum. Det er sikkert ikke så veldig vanskelig antar jeg, men kjekt å hør eom du har noen ord om det.

 

Ja, det virker som om viktig for opplevelsen for publikum å være med på turneringene sammen slik at de kan diskutere og veksle følelser underveis.

 

Når jeg nå skriver til deg kommer jeg på en idé som at det kunne være mulig å også la publikum kunne melde seg på en turnering slik at man på samme måte som deltakerene være registrert i en egen liste på turneringssidene på www.Imponer.no. Er det noe du kunne sett for deg var interessant? Det vil kunne ta en form som også kunne vært interessant for deltakerene selv, dersom en talentspeider eller noen andre erfarne spillere enten gitt seg med spilling eller ikke ville se på.

Lenke til kommentar

Kanskje, men streaming på Twitch baserer seg veldig på at folk slenger innom forskjellige streams litt sånn på sparket og følger med på de som de synes er interessante, så jeg ville ikke lagt for mye vekt om folk har registrert seg først eller ikke.

 

Jeg har ikke så mye greie på hvordan man streamer på Twitch. Jeg ser på Twitch, men bruker det ikke selv.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...