Gå til innhold

Hvorfor elsker nordmenn høye boligpriser?


Anbefalte innlegg

Nordmenn elsker å handle på tilbud, men når det gjelder bolig så jubler vi når prisene går opp og man må vinne i Lotto eller gjøre seg til gjeldsslave i 30 år for å få råd til en liten toromsleilighet. Hva i all verden kommer dette av? Hvorfor ønsker vi ikke at vanlige folk skal kunne kjøpe seg et hus og starte en familie?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det sånn att det faktisk ikke er en menneskerett og bo hvor en vil. Har du ikke råd har du ikke råd. Handler ikke att alle kan

bo i gryta i skyskrapere på 70 etasjer :)

Det er jo det som da må skje om en skal få rema priser på leiligheter, gjerne 20 kvadrat også per enhet.

Lenke til kommentar

Jeg vil vite hva nordmenn synes er så bra med høye boligpriser. Jeg kan ikke se noe negativt med affordable housing. Kjipt for de som kjøpte på topp, men for de som skal inn på markedet så må det da bare være bra? Virker som om eiendomsbaronene i samfunnet har klart å lure sauene til å tro at høye priser er bra for dem. 

Så hva er det du egentlig vil?  :p

 
Endret av VRK18
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nordmenn elsker å handle på tilbud, men når det gjelder bolig så jubler vi når prisene går opp og man må vinne i Lotto eller gjøre seg til gjeldsslave i 30 år for å få råd til en liten toromsleilighet. Hva i all verden kommer dette av? Hvorfor ønsker vi ikke at vanlige folk skal kunne kjøpe seg et hus og starte en familie?

Er det så mye forskjell på idag enn da jeg lånte 400000 i 92 til ca 8500 i md og 25år :hmm:

Lenke til kommentar

 

Nordmenn elsker å handle på tilbud, men når det gjelder bolig så jubler vi når prisene går opp og man må vinne i Lotto eller gjøre seg til gjeldsslave i 30 år for å få råd til en liten toromsleilighet. Hva i all verden kommer dette av? Hvorfor ønsker vi ikke at vanlige folk skal kunne kjøpe seg et hus og starte en familie?

Er det så mye forskjell på idag enn da jeg lånte 400000 i 92 til ca 8500 i md og 25år :hmm:

 

 

Jeg har ikke påstått at det var lettere før, men at nordmenn elsker høye boligpriser og at det blir krisestemning når prisene faller. 

Lenke til kommentar

 

Er det så mye forskjell på idag enn da jeg lånte 400000 i 92 til ca 8500 i md og 25år :hmm:

 

Hvis du bor i en garasje eller ute på vidda så er jo det en fin pris :)

Hvordan du klarer å bruke 25 år på det beløpet kan man jo spørre seg?

 

Hva tror du lønna var i 92? Og nei, er på 100kvm.

Har 600000 i dag :)

Lenke til kommentar

 

Før jeg kjøpte egen leilighet jublet jeg ikke når boligprisene steg. Etter jeg kjøpte er det omvendt.

 

Ganske naturlig det er det ikke?

 

Du vil bli rik på de unges bekostning?

 

 

Jeg er da forholdsvis ung selv, og da jeg kjøpte var jeg enda yngre. Kommer ikke til å bli rik, men vil jo gjerne ikke gå med tap heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanlige folk gjør jo akkurat det.

 

Så hva er det du egentlig vil? :p

 

Man må jo ikkje bo midt i Oslo der det er dyrest (selv om mange tror det)

 

Spørs hva man skal se på som "vanlig" da ^^

De fleste som kjøpte for 7-8 år siden kan fint få seg et hus nå pga den enorme økningen, mens de som kjøpte ifjor feks vil nok ikke få like gunstige muligheter.

 

Mine besteforeldre sitt første kjøp. Tjente 10k og 3k i året, kjøpte leilighet for 9k. Samt ikke lenge etter, et hus for 16k. Oslo

Mine foreldre sitt første kjøp. Tjente 200 og 100k. Kjøpte hus for 700k  Oslo

jeg og min samboer sitt første kjøp. Tjente 450 og 350k Kjøpte leilighet for 2.7 mill 30 min utenfor Oslo

 

Kan jo si tidene har forandret seg drastisk :)

 

Mine besteforeldre solgt for 4.9 mill

Mine foreldre for 7 mill

Så hvis de skal være de "normale" så har de null problem med å få kjøpe hus osv ja.

 

Jeg og min samboer kan kanskje dersom rentene ikke går himmelhøyt, og kan spare en liten slant i mnd kjøpe hus for 5 mill ( 30 min untenfor oslo ) om 6-7 år med forårets til nå sin "økning/nedgang" på prisene. 

 

Det begynner å gå til det punktet der leiligheter er ikke langt unna å koste det et hus koster. Altså når det er slingringsmon på 1 mill fra leilighet til hus

 

Det er veldig lett å si " Bare flytt fra familien, venner, jobb, barna sitt liv"

men det er ikke det som er "problemet" problemet er jo nemlig prisøkningen som har ødelagt for mange,

Skal vi pga økningen sette livskvaliteten på spill ?  Slik som det er nå..så ja da må vi det :/

 

Vi er altfor glad i å øke prisene. Mange som ikke tror en lignende leilighet eller hus vil komme på markedet igjen og byr maks det man har. Ekstremt usunn holdning, men meglerne smiler helt til banken + utbyggerne bader i gull

 

Tror jeg var i budkrig mot +10 besteforeldre som skulle kjøpe leilighet til barnebarna på de forskjellige stedene vi prøvde på. Lett å stille opp mot de som har + 10mill i banken merket jeg ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tror du lønna var i 92? Og nei, er på 100kvm.

 

 

Har 600000 i dag :)

 

 

Rundt 200k var helt normalt ^^

Så hvis det var 2stk med 200k så er det hinsides godt å bruke 25 år på å nedbetale. ihvertfall dersom du/dere bor samme sted. 

Uansett med 17% rente som har gått nedover fra den tid også

Lenke til kommentar

Nordmenn elsker å handle på tilbud, men når det gjelder bolig så jubler vi når prisene går opp og man må vinne i Lotto eller gjøre seg til gjeldsslave i 30 år for å få råd til en liten toromsleilighet. Hva i all verden kommer dette av? Hvorfor ønsker vi ikke at vanlige folk skal kunne kjøpe seg et hus og starte en familie?

 

Fordi det gjør det mulig å refinansiere, og dermed "ha penger" til å kjøpe seg en blank og fin bil eller noe annet for å imponere naboen. At man forblir gjeldsslave resten av livet virker ikke å være til særlig bekymring for folk flest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høye boligpriser skaper en illusjon at man er rik. 

 

Det folk flest ikke tenker på, er at de tjener ingenting på høye boligpriser så lenge de ikke planlegger å flytte til en leiebolig eller en mindre leilighet. De fleste ønsker å oppgradere boligen sin og høyere boligpriser vil gjøre det dyrere å oppgradere.

 

Høyere boligpriser er derfor negativt for de fleste, men de tror det er positivt for dem og derfor jubler de. Siden mennesker er normalt sett egoistiske, så ignorerer de hvordan høye boligpriser påvirker de svake i samfunnet.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva tror du lønna var i 92? Og nei, er på 100kvm.

 

 

Har 600000 i dag :)

 

 

Rundt 200k var helt normalt ^^

Så hvis det var 2stk med 200k så er det hinsides godt å bruke 25 år på å nedbetale. ihvertfall dersom du/dere bor samme sted. 

Uansett med 17% rente som har gått nedover fra den tid også

Avtalen med banken var 25år, som jeg skrev har 600000 idag.

Og må klare det selv. Sa ikke noe om to inntekter

Men er kun 2.8% nå.

Lenke til kommentar

Boliger har nå blitt et investeringsobjekt. Da er det jo innlysende at alle jubler når prisene går opp. Det blir akkurat som å sitte med gull eller aksjer og verdiene går opp.

 

Oss tapere som ikke har en snøballs sjanse i helv¤%! til å klare å få boliglån lengre er det ingen som gidder bry seg om. NAV gir støtte til telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nordmenn elsker å handle på tilbud, men når det gjelder bolig så jubler vi når prisene går opp og man må vinne i Lotto eller gjøre seg til gjeldsslave i 30 år for å få råd til en liten toromsleilighet. Hva i all verden kommer dette av? Hvorfor ønsker vi ikke at vanlige folk skal kunne kjøpe seg et hus og starte en familie?

 

Det er vel de 80-90 prosentene av nordmenn som eier bolig som liker høye boligpriser. De resterende liker selvsagt lave boligpriser. Så kan man jo spørre seg hvorfor så mange nordmenn eier bolig. Det har nok en sammenheng med at de fleste er økonomiske analfabeter og tror man kaster penger ut av vinduet ved å leie. Men det gjør man ikke. Oslo er en av de dyreste byene på Price-to-rent ratio: https://www.numbeo.com/property-investment/rankings.jsp Det betyr at man får lite verdi på pengene ved å eie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...