Gå til innhold

Bildekk er den største kilden til mikroplast i Norge: - Det beste tiltaket er å ikke kjøre bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror det må komme opp en komponent i plastikk som gjør den nedbrytbar. Lage plastikk av maisstivelse? Mulig den er like unedbrytbar? På wiki er det både og.. den kan lages like unedbrytbar som oljeplast, men kan også lages langt mer nedbrytbar.

 

Nedbrytbar plast finnes i stor grad, men jeg antar at problemet ligger i kostnader og karakteristikken til slike materialer. I dekkproduksjon så er materialkomposisjon alfa og omega, så jeg er skeptisk til at de bare kan kvitte seg med hva enn de bruker nå og hive inn maisstivelse istedet.

 

Jeg kan tenke meg at det finnes en løsning der ute, og at "grønne bildekk" kan bli en ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noe må jo man komme opp med for å angripe privatbilismen om man ikke lenger kan bruke utslippshysteriet.

 

Så du sier at plast i havet ikke er et problem? Og utslipp generelt også? Bare tull altså? 

 

 

Sa jeg det? Det er en del CO2 utslipp når du puster ut også. Oisann, nå har jeg visstnok sagt at folk må slutte å puste også, skamme meg burde jeg.

 

 

det utkommer co2 når du puster. det beste tiltaket er å ikke puste...!

 

Kom meg i forkjøpet lol

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
– Det beste tiltaket er å ikke kjøre bil

Det beste tiltaket er å slutte å leve. </sarkasme> Hva med å foreslå noe mer realistisk som også tar hensyn til alternativenes konsekvenser?

 

En annen ting, så flott at mesteparten av plasten synker og sedimenteres i stedet for å flyte. Det er jo dette vi ønsker! Permanent geologisk karbonlagring. Plast er også langt høyere volumtetthet av karbon enn CO2 lagret i geologiske formasjoner. Lekkasjefaren er også eliminert. Økonomisk er dette en fantastisk løsning siden det ikke koster noe. Pumping av CO2 ned under tette sjikt er ikke akkurat gratis, derfor har vi så lite av det at det ikke monner. Sedimentering av mikropast løser hele den utfordringen elegant. Noen ganger problematiseres ting som faktisk er en god løsning.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jepp, jeg tror dette er kraftig overdramatisert. I Kina bor det nå 1,4 milliarder mennesker som forurenser som aldri før, likevel lever de av fisken og sjømaten som de fanger i egne farvann. At lille Norge nå skal redde verden ved å stadig angripe bilistene blir ganske trettende. Jeg føler for å kjøre mer hver gang jeg blir fortalt at jeg må kjøre mindre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

<...klipp...> 

En annen ting, så flott at mesteparten av plasten synker og sedimenteres i stedet for å flyte. Det er jo dette vi ønsker! Permanent geologisk karbonlagring. Plast er også langt høyere volumtetthet av karbon enn CO2 lagret i geologiske formasjoner. Lekkasjefaren er også eliminert. Økonomisk er dette en fantastisk løsning siden det ikke koster noe. Pumping av CO2 ned under tette sjikt er ikke akkurat gratis, derfor har vi så lite av det at det ikke monner. Sedimentering av mikropast løser hele den utfordringen elegant. Noen ganger problematiseres ting som faktisk er en god løsning.

Stusset litt på dette jeg også. Hvis dette virkelig blir sedimentert, hva er problemet da? Så lenge dette er "ren" plast, må vel dette være en god løsning?

Da burde man spyle og vaske masse slik at man får skyldt unna alt av støv og partikler, slik at det blir sedimentert.

 

Jeg mener jo selvsagt ikke at man skal bruke dette som en metode for å bli "kvitt dritten vår", men ser samtidig ikke at dette da kan være et så stort problem?

 

I tillegg virker det jo som heller ikke fisken tar skade av disse partiklene?:

Det ser ut til at mikroplasten ikke blir en del av fisken, men går inn i fordøyelsessystemet og ut som avføring. Partiklene er rett og slett for store, sier Booth.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som mange andre reagerer jeg også på at denne artikkelen er noe rar/farget/manipulerende..

 

Av min egen begrenset personlig erfaring slites også piggfrie vinterdekk mer enn piggdekk.. får vi snart "piggfri-avgift" også mon tro...

 

Og mens dere er innpå dette, hvorfor ikke kombinere artikkelen med denne: https://www.tu.no/artikler/regjeringen-vil-innfore-tesla-avgift/409313 ?

Så kan dere si at siden tyngre biler sliter mer dekk, må vi innføre Tesla avgift.

Og vi må også innføre Tesla avgift*2 fordi flere hestekrefter og spesielt "instant-torque" = mer slitasje på dekk.

Endret av keramikklampe
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jepp, jeg tror dette er kraftig overdramatisert. I Kina bor det nå 1,4 milliarder mennesker som forurenser som aldri før, likevel lever de av fisken og sjømaten som de fanger i egne farvann. At lille Norge nå skal redde verden ved å stadig angripe bilistene blir ganske trettende. Jeg føler for å kjøre mer hver gang jeg blir fortalt at jeg må kjøre mindre.

 

Hvem er det som sier at Norge skal redde verden egentlig? Ser dette kommer opp, igjen og igjen. Men jeg har aldri sett noen kilde til at dette er målet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jepp, jeg tror dette er kraftig overdramatisert. I Kina bor det nå 1,4 milliarder mennesker som forurenser som aldri før, likevel lever de av fisken og sjømaten som de fanger i egne farvann. At lille Norge nå skal redde verden ved å stadig angripe bilistene blir ganske trettende. Jeg føler for å kjøre mer hver gang jeg blir fortalt at jeg må kjøre mindre.

 

Hvem er det som sier at Norge skal redde verden egentlig? Ser dette kommer opp, igjen og igjen. Men jeg har aldri sett noen kilde til at dette er målet. 

 

 

omtrent alle politikerne er for at Norge skal redde verden. Alle de milliardene du og jeg har betalt for å kjøpe opp regnskog eller betalt høye bensin og dieselavgifter for å få ned utslippene, hver gang politikerne selger sjela si til EU eller FN for å sikre seg selv en godt betalt og skattefri jobb i disse organisasjonene ved å innføre mer reguleringer, krav, avgifter osv, er en liten del av det Norge gjør for å redde verden, selv om det er en dråpe i havet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...