Gå til innhold

Angående overtid


Anbefalte innlegg

Jeg har en jobb der jeg ofte må jobbe overtid. Dette er ikke en jobb som handler om død og liv, men handler om at forskjellige ordre som kunder bestiller, fullføres innen en viss tid. 

 

Jeg jobber mellom 1-4 timer overtid hver eneste dag, og det har ofte hendt at det blir mange flere timer enn det også. Jobbet f.eks. 17 timer 22.desember, uten pause (hadde ikke rukket å fullføre ordrene om vi tok pause). Jeg starter ofte fra kl.05 på morgenen, og har derfor null energi etter jobb for å gjøre andre sosiale ting eller andre avtaler.

 

Er det lov å ha så mye overtid? Er jeg pålagt å jobbe overtid, eller kan jeg egentlig velge å bare si "Nei, nå har jeg jobbet mine 8 timer. Nå drar jeg hjem."? 

 

Jeg skjønner at det ser dårlig ut foran sjefen, men nå har jeg holdt på med så vanvittig mye overtid og jobb det siste halve året at jeg er dritt lei. De vet om at det blir mye overtid og sier at de skal ansette flere, men at det ikke er bare-bare. Livet mitt består altså kun av jobb og avslapping/forberedning til neste jobbdag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

paragraf 10-8 sier også at du skal ha 11 timers hvile fra du er ferdig på jobb til du begynner neste vakt og 35 timers sammenhengende fri i løpet av 7 dager.

Er det snakk om mye regulert arbeid søndag så er det mulig at du også havner under reglene for turnus og 35,5 timers arbeidsuke.

dersom arbeidet overstiger en viss antall timer pr dag så (er 9 timer der jeg jobber ) så kan du ha krav på betalt måltid på jobben.

De kan ikke pålegge deg og arbeide mye overtid og er ekstra ille om de bryter tariff og arbeidsmiljølover.

dersom du er organisert ta kontakt med dem.

Endret av Lugmeister
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...