Gå til innhold

[Løst] Hvem tildeler deler IP-adresser?


Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg har en innlevering hvor jeg skal svare på spørsmålet

Hvem tildeler IP-adresser for internbruk i et LAN, hvordan blir det gjort for internett?

Har lest boka, men den er utdatert og leste litt på nettet, men det var til lite hjelp

Så tenkte jeg poster her, hvor det kan hende noen har peilig på dette

Takk:)

Endret av asem240101
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lokal IP tildeles av en DHCP server.

 

Du kan begynne her for LAN: https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Host_Configuration_Protocol

 

For Internett så er jeg usikker, men første tanke går til ISP som skal ha kontroll over IP-er til sine kunder.

Takk!

Er det DHCP severen som tildeler IP-adresser til enheter eller er det ruteren som tildeler IP-adresser til enhetene som er koblet?

Endret av asem240101
Lenke til kommentar

IANA er ansvarlig for global koordinering av IP-adresser, samt de autonome systemnumrene som brukes til ruting av internettrafikk.

 

Internett-leverandører mottar tildelinger av IP-adresser fra et lokalt Internett-register (LIR) eller National Internet Registry (NIR).

 

AFRINIC          Africa Region
APNIC             Asia/Pacific Region
ARIN               Canada, USA, and some Caribbean Islands
LACNIC           Latin America and some Caribbean Islands
RIPE NCC       Europe, the Middle East, and Central Asia

  • Liker 1
Lenke til kommentar

IANA er ansvarlig for global koordinering av IP-adresser, samt de autonome systemnumrene som brukes til ruting av internettrafikk.

 

Internett-leverandører mottar tildelinger av IP-adresser fra et lokalt Internett-register (LIR) eller National Internet Registry (NIR).

 

AFRINIC          Africa Region

APNIC             Asia/Pacific Region

ARIN               Canada, USA, and some Caribbean Islands

LACNIC           Latin America and some Caribbean Islands

RIPE NCC       Europe, the Middle East, and Central Asia

 

DHCP server som er på en router/switch eller what ever.

ISP eier da sine ip`s så det er de som da har en DHCP server.

 

Routere du har hjemme har stort sett en DHCP server innebygget. Det er ikke en nødvendig komponent i en router, men det er vanlig.

Tusen takk!!! 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...